Zenés színház

Fehér szereplőgárda énekli a feketék operáját, a Porgy és Besst

2018.01.17. 13:58
Ajánlom
Január 27-től látható a Porgy és Bess az Erkel Színházban, ami azért különleges, mert az Operaház 35 év után kivívta, hogy fekete énekesek nélkül is előadhassák Gershwin zseniális operáját.

Habár az operairodalom több ezer alkotást foglal magába, a repertoáron mégsem látni többet száz-százötvennél, mondta el Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója a január 17-i sajtótájékoztatón. Az Operaháznak viszont célja, hogy mélyebb merítéssel nyúljanak az operairodalomba, ezért tűzték műsorra Thomas Adés Viharját vagy a most debütáló Offenbach-operát, A rajnai sellőket. Illetve egy olyan művet, amelynek színpadra állítása az operaigazgató régi terve.

George Gershwin

George Gershwin

A Magyar Állami Operaház egészen a nyolcvanas évekig játszotta (magyar nyelven) a Porgy és Besst, George Gershwin egyetlen operáját. Olyan énekesek énekelték a címszerepeket, mint Kukely Júlia, Andor Éva, Házy Erzsébet, (Ókovács szavaival) „a kor szexszimbóluma”; illetve Radnai György, Begányi Ferenc, Sólyom-Nagy Sándor, Póka Balázs.

Száznegyvenhét alkalommal ment sikerrel [a Porgy], de miért lett ennek vége?

– tette fel a kérdést az operaigazgató.

Amikor a Porgy és Bess jogutódai ötven évvel Gershwin halála után úgy döntöttek, hogy

az opera csakis fekete énekesekkel kerülhet színpadra,

elvették a játszás lehetőségét az európai operaházaktól, mondta Ókovács Szilveszter. APorgyt 1935-ben mutatta be Gershwin , az opera az Egyesült Államokon kívül azonban nem azért mellőzött, mert egyébként „kakukktojás” a műfajban – a szó abszolút pozitív értelmében –, hanem az idejétmúlt „rassz-jellegű korlátozás” miatt, amely ellen már 2002-ben szót emelt a New York Times egyik szerzője.

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Kapcsolódó

Gershwin megírta a Nagy Amerikai Operát

Nem fogadta kirobbanó siker: az emberek nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy egy opera a jazz és a blues elemeiből építkezik. Pedig a Porgy és Bess egyike a valaha írt legjobb operáknak, június 23-án és 25-én pedig a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra érkezik..

Az Operaház most viszont egy olyan szerződést kötött a jogutódokkal, amelyben nem szerepel „a rettegett all-black-cast kifejezés”. „Ez az opera az egyetemes művészetnek olyan értéke, amelynek előadását nem szabad korlátozni, és nem szabad bőrszín alapján eldönteni, hogy ki énekelheti” – mondta az operaigazgató. Pedig a zeneszerző halála után 50 évig nem volt ezzel probléma. „Az SS uralma alatt nyögő Dániában például ment az opera.”

George Gershwin

George Gershwin

„Hogy jogunk van rá, az egészen biztos” – zárta le a kérdést Ókovács, majd a sajtótájékoztatót rövid idő alatt performansszá alakítva elhelyezett egy vörös stráfot az előadás plakátján, amelyen az szerepel, hogy a jogutódok ugyan engedélyezték a nem-allblackcast előadást, de nem értenek vele egyet.

Az Erkel Színházban futó Porgy és Bessben tehát nem lesz feketére festett arc, a cselekmény az USA déli területéről a modern New Orleansbe kerül. „A szöveg, a zene bőrszínfüggetlen” – jelentette ki az igazgató. A sajtótájékoztatón Zsoldos Dávid zenetörténész, a Fidelio.hu és a Papageno alapítója elmondta, hogy a bőrszínt érintő korlátozásra a nyolcvanas években azért volt szükség, mert abban az időben a fekete énekeseknek jóval kevesebb lehetőségük volt fellépni. Viszont ellenpéldának ott van Mozart esete, aki még arra is hajlandó volt, hogy Prágába helyezze a Don Giovanni történetét, hogy sikeresebben fusson a cseh fővárosban.

A darab címszereplői az Erkel színpadán Bakonyi Marcell / Palerdi András, illetve Sáfár Orsolya / Létay Kiss Gabriella lesznek. „Ez egy fantasztikus, magával ragadó zene, nagyon jól esik énekelni” – mondta el Sáfár Orsolya szopránénekesnő, aki raszta hajú hippinek öltözve állt az újságírók elé. „Mindig nagy álmom volt énekelni Porgyt” – tette hozzá Bakonyi Marcell.

Almási-Tóth András

Almási-Tóth András (Fotó/Forrás: Opera Magazin)

Az előadás rendezője, Almási-Tóth András (a vele készült interjút lásd a itt) azt kereste a műben, ami aktuális lehet számunkra. Az opera így a Katrina-hurrikán által sújtott embereket teszi főszereplővé.

Két világ közt, otthontalanul

Kapcsolódó

Két világ közt, otthontalanul

George Gershwin, DuBose és Dorothy Heyward, valamint Ira Gershwin operája, a Porgy és Bess a szigorú előadási jogok korlátai miatt hosszú évtizedek után kerül az Opera műsorára. Almási-Tóth András rendezheti a darabot, aki a történetet eredeti környezetéből kiemelve kívánja közelebb hozni a mai közönséghez.

Milyen vonatkozásokat hordoz magában a déli államokban, a harmincas években játszódó történet, amelyek ránk, Európában érvényesek?

– tette fel a kérdést. „[Ez a Porgy és Bess] olyan emberekről szól, akiknek nincsen otthonuk, de várják a szövegben folyton említett promise land-et, az ígéret földjét.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.
Vizuál

Több hónapos programsorozattal emlékeznek a száz éve elhunyt Csontváryra

A június 19-én kezdődő sorozat keretében neves szakemberek tematikus előadásai vezetik végig az érdeklődőket Csontváry Kosztka Tivadar életútján, szakmai és személyes megközelítésből egyaránt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.