Zenés színház

Fekete hangú fehér lány - interjú Peller Annával

2018.12.30. 07:40
Ajánlom
Mostanában zárt világban mozog. Apácák között, mint álapáca, ő Deloris van Cartier az Oscar-díjas amerikai zeneszerző, Alan Menken musicaljében. A Peller Annával készült interjú az Operett Magazin első számában jelent meg.

Az Operett Magazin 2018. szeptember-októberi számában megjelent interjú utánközlése.

Minden kártyáját felfedi. Elsőre, töprengés nélkül, kacagva. Később kiderül, a „minden” mögött van még egy újabb kártya. És még újabb. Az Apáca Show főszereplője nem először bújik fekete-fehérbe a színpadon.

Tizenvalahány évvel ezelőtt, az Ódry Színpadon lebegett már fityula a fején.

Mária Reginát játszottam az Apácákban. Azt a szerepet, amelyet Psota Irén a Madách Színházban. Fel volt adva a lecke.

PellerAnnaportreBudapestiOperettszinhaz-203128.jpg

Peller Anna (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

De jól vizsgázott belőle! Más kérdés, hogy egy ilyen víg kedélyű, életigenlő, az energiától majd kicsattanó, kétméteres Napleány a lelke mélyén mennyire tud az égiek felé fordulni.

A nagymamám révén vallásos családból származom. Jártam hittanra, meg vagyok bérmálva, rendkívül alázatos és munkabíró ember vagyok. A vidámság, a derű a személyiségem része. Néha bolondosnak is látszom, de ha dolgozom, iszonyatosan fegyelmezett vagyok. A próbán könyörtelenül csak a munkára összpontosítok. A tartást, a kitartást otthonról hozom. Örülök, hogy az Operettszínházban nemcsak a komikát látják bennem. Kapok drámai szerepeket is. A kaukázusi krétakörben Grusét játszottam. Nagy falat volt. Szerettem. Az Apáca show-ban is van jó pár momentum, amely kifejezetten drámai színésznőt kíván. Deloris igazából nem is apáca, csak bekeveredik közéjük, hogy megvédjék. Bárénekesnő, aki a nővérek között talál magára. Még a próbák előtt elmentem egy zárdába, hogy készüljek kicsit a szerepre. Jól megnéztem mindenkit.

És mit tapasztalt?

Hogy bár valóban fegyelmezettek, vidámak is, életrevalóak. Megismerkedtem például Piroska nővérrel, aki hihetetlenül humoros volt, evilági, még pajzán poénokat is mondott. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a kolostorban teljesen „lesötétített” életet élnek, pedig nem. Csak ezt a számunkra túlontúl fegyelmezett életmódot választották.

Ilyen magas apácát mindenesetre én még sosem láttam.

Tényleg magas vagyok. De van ennek előnye is. Én emelgetem a srácokat a színházban. Peller Karcsi az egyetlen, aki elbír engem.

A próbák hevében Szente Vajkot, az Apáca show rendezőjét is felkaphatta volna.

Simán! Nagyon megszerettem Vajkot. Pontosan tudta, mit akart látni tőlünk, felkészült volt, színészaggyal rendezett, nem kért senkitől semmi olyat, ami nem jött volna magától.

ApacaShow-16szerkesztettlogo-105250.jpg

Apáca Show (Fotó/Forrás: Tro photography, Budapesti Operettszínház)

Paul Verhoeven filmjét, az Elemi ösztönt, gondolom, látta.

Abban nem volt apáca!

Abban nem, de az új filmjében, a Benedettában lesz. Csak azért hoztam fel, mert „belelátom” Sharon Stone szerepébe.

A főiskola után Szolnokon játszottam. Ott mondta egy kollégám, hogy hasonlítok rá. Jólesett. Pedig akkor még kilencven kiló voltam. Harmadszorra vettek fel a színművészeti főiskolára. Mindig azt kaptam meg, hogy szívesen felvesszük, de le kell fogynia!

Tényleg az édesanyja rakott szoknyájában állt ki a felvételiztető bizottság elé?

…földig érő rakott szoknyában! Borzasztó látvány lehettem. Amikor aztán felvettek, az osztályfőnököm azt mondta, mert addig folyton csak cseszegettek, hogy túl magas, túl súlyos, túlságosan szabálytalan, szóval végre valakitől azt hallottam: nem érdekel, hány kiló, azért vettem fel, mert tehetségesnek tartom. És jött egy éles váltás az életemben. Elkezdtek dicsérni, nyugtatni, hogy fogadjam el magam, merjek én is a másik szemébe nézni. Valami feloldódott bennem. Szolnokon is megbecsültek. Folyamatosan kaptam a szerepeket. Roxie Hart voltam a Chicagóban nyolcvanöt kilósan. Most hetven vagyok, erre nagyon vigyázok.

ApacaShowTroPhotography-204848.jpg

Apáca Show (Fotó/Forrás: Tro Photography, Budapesti Operettszínház)

A sváb vér honnan jött az ereibe?

Apukám oldaláról. Anyukám erős keverék.

Azt mondja, hogy még eszkimó is akad a felmenői között.

A sváb nők erősek, tűzről pattantak, háziasak, családcentrikusak, remekül főznek.

Igen, a rokonaim is mind ilyenek. Minden szerénytelenség nélkül mondhatom: a megállapítás rám is érvényes. Imádok főzni. Hazamegyek este tíz után a színházból, és nekiállok főzni. Imádom, ha azt eszik, amit én készítettem. Nagyon erős bennem a megfelelési kényszer.

És önmarcangoló típus?

Mindig magamban keresem a hibát. Már attól is ideges vagyok, ha elrontok egy lépést a próbán. Egyből azt szeretném, hogy jól menjen, tökéletesen. Otthon is ilyen vagyok. Ha Annabella, a lányunk spagettit kér, és késő éjjel érek haza, és nem tudom megcsinálni neki, két napig gyötör a lelkifurdalás. Magamra nulla időm van. Mindig a másik a legfontosabb. Miki, a férjem mindig azt mondja, hálát ad a sorsnak, hogy mellette vagyok. A szüleimmel is nagyon szoros kötelékben élek. A mellettünk levő házban laknak, de mindig jelzem nekik, ha hazaértem.

Sokszor túlteng bennem az aggodalom, a rettegés, a törődés. Erről le kellene szoknom.

Mindemellett kiegyensúlyozott, harmonikus ember vagyok.

Láttam az Operettszínház Nők az idegösszeomlás szélén című előadásában, az Átrium Színházban. Időbe telt, míg felismertem.

A paróka, igen! Azt akarták, hogy nagyon más legyek.

PellerAnnaNokazidegosszeomlasszelen-212306.jpg

Nők az idegösszeomlás szélén (Fotó/Forrás: Átrium Színház)

Minden szerepben önmagát keresi, vagy akkor boldog igazán, ha az égvilágon semmi köze nincs a figurához, és épp ez sarkallja a teljes azonosulásra?

Mindkét úton szívesen végigmegyek. Egyvalamit nem tudok: kibújni a bőrömből. A családom és a kollégáim is azt mondják, hogy minden szerepben látnak engem. Hogy magamból oldom meg a figurát. Ösztönlény vagyok, ez az igazság.

Torma Piroska volt az Abigélben.

Nagyon szerettem. Magamból oldottam meg azt is. A kamaszkori énemből.

Sheilát a Hairben a szegedi Dóm téren játszotta.

Azzal fogytam le. Az volt a „jó nő” szerepem.

Kocsma Jenny a Koldusoperában?

Jaj Istenem! Hogy azzal is, hogy eggyé váltam!

Marcsa a Mágnás Miskában?

A szívem csücske volt az is.

Na és a zsíros disznó?

Mi?

Nem is olyan régen azt nyilatkozta: „A szívem egy zsíros disznóé.”

Ja! Amikor elkezdtem fogyni, sokan aggódtak, hogy akkor hogyan leszek komika? De attól, hogy a testsúlyom változik, a szívem még marad az, ami. A személyiségem, a lényem, a humorom nem változik. A színészi képességem nem függvénye a súlyomnak. Ezért mondtam azt, amit mondtam.

Peller Károly és Peller Anna a Mágnás Miska című előadásban

Peller Károly és Peller Anna a Mágnás Miska című előadásban (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

A mozgását, a tánctudását sem befolyásolja semmi. Hosszú lábaival, gondolom, a csillárt is le tudná rúgni.

Spárgázni is tudok. Erre nagyon büszke vagyok. Lassan rögzítek, de ha megtanulok egy koreográfiát, akkor tíz év után is elő tudom venni. Egyébként a szteppelés is jól megy.

Mint a jódlizás?

Nekem az a világ legkönnyebb dolga. Ausztriában, Tirolban bravúros előadók vannak. Én az anyukámtól tanultam meg jódlizni, aki fantasztikusan énekel. Vitt a fellépéseire, hallgattam őt, s amit lehetett, eltanultam tőle. Addig gyakoroltam, amíg nem ment. A jódlizáshoz váltóhang kell, ami vagy van, vagy nincs. Adottság. Nekem olyan a hangszalagom, hogy engedi.

Jódlizással szoktam skálázni.

Más meg csodálkozik, hogy nem megy el tőle a hangom. Épp ellenkezőleg! Jót tesz neki. Nem baj, ha enni fogok? Kell a szénhidrát, a tészta. A tánc miatt is. Ha nem eszem, szikrát látok, és elmegy a látóterem.

Egyen csak, egyen! A szikrákat már én is látom. Amióta itt ül velem szemben.

Az Operett Magazin aktuális száma megvásárolható a Budapesti Operettszínházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

A dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak, felkapta az internet

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.