Zenés színház

Fekete hangú fehér lány - interjú Peller Annával

2018.12.30. 07:40
Ajánlom
Mostanában zárt világban mozog. Apácák között, mint álapáca, ő Deloris van Cartier az Oscar-díjas amerikai zeneszerző, Alan Menken musicaljében. A Peller Annával készült interjú az Operett Magazin első számában jelent meg.

Az Operett Magazin 2018. szeptember-októberi számában megjelent interjú utánközlése.

Minden kártyáját felfedi. Elsőre, töprengés nélkül, kacagva. Később kiderül, a „minden” mögött van még egy újabb kártya. És még újabb. Az Apáca Show főszereplője nem először bújik fekete-fehérbe a színpadon.

Tizenvalahány évvel ezelőtt, az Ódry Színpadon lebegett már fityula a fején.

Mária Reginát játszottam az Apácákban. Azt a szerepet, amelyet Psota Irén a Madách Színházban. Fel volt adva a lecke.

PellerAnnaportreBudapestiOperettszinhaz-203128.jpg

Peller Anna (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

De jól vizsgázott belőle! Más kérdés, hogy egy ilyen víg kedélyű, életigenlő, az energiától majd kicsattanó, kétméteres Napleány a lelke mélyén mennyire tud az égiek felé fordulni.

A nagymamám révén vallásos családból származom. Jártam hittanra, meg vagyok bérmálva, rendkívül alázatos és munkabíró ember vagyok. A vidámság, a derű a személyiségem része. Néha bolondosnak is látszom, de ha dolgozom, iszonyatosan fegyelmezett vagyok. A próbán könyörtelenül csak a munkára összpontosítok. A tartást, a kitartást otthonról hozom. Örülök, hogy az Operettszínházban nemcsak a komikát látják bennem. Kapok drámai szerepeket is. A kaukázusi krétakörben Grusét játszottam. Nagy falat volt. Szerettem. Az Apáca show-ban is van jó pár momentum, amely kifejezetten drámai színésznőt kíván. Deloris igazából nem is apáca, csak bekeveredik közéjük, hogy megvédjék. Bárénekesnő, aki a nővérek között talál magára. Még a próbák előtt elmentem egy zárdába, hogy készüljek kicsit a szerepre. Jól megnéztem mindenkit.

És mit tapasztalt?

Hogy bár valóban fegyelmezettek, vidámak is, életrevalóak. Megismerkedtem például Piroska nővérrel, aki hihetetlenül humoros volt, evilági, még pajzán poénokat is mondott. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a kolostorban teljesen „lesötétített” életet élnek, pedig nem. Csak ezt a számunkra túlontúl fegyelmezett életmódot választották.

Ilyen magas apácát mindenesetre én még sosem láttam.

Tényleg magas vagyok. De van ennek előnye is. Én emelgetem a srácokat a színházban. Peller Karcsi az egyetlen, aki elbír engem.

A próbák hevében Szente Vajkot, az Apáca show rendezőjét is felkaphatta volna.

Simán! Nagyon megszerettem Vajkot. Pontosan tudta, mit akart látni tőlünk, felkészült volt, színészaggyal rendezett, nem kért senkitől semmi olyat, ami nem jött volna magától.

ApacaShow-16szerkesztettlogo-105250.jpg

Apáca Show (Fotó/Forrás: Tro photography, Budapesti Operettszínház)

Paul Verhoeven filmjét, az Elemi ösztönt, gondolom, látta.

Abban nem volt apáca!

Abban nem, de az új filmjében, a Benedettában lesz. Csak azért hoztam fel, mert „belelátom” Sharon Stone szerepébe.

A főiskola után Szolnokon játszottam. Ott mondta egy kollégám, hogy hasonlítok rá. Jólesett. Pedig akkor még kilencven kiló voltam. Harmadszorra vettek fel a színművészeti főiskolára. Mindig azt kaptam meg, hogy szívesen felvesszük, de le kell fogynia!

Tényleg az édesanyja rakott szoknyájában állt ki a felvételiztető bizottság elé?

…földig érő rakott szoknyában! Borzasztó látvány lehettem. Amikor aztán felvettek, az osztályfőnököm azt mondta, mert addig folyton csak cseszegettek, hogy túl magas, túl súlyos, túlságosan szabálytalan, szóval végre valakitől azt hallottam: nem érdekel, hány kiló, azért vettem fel, mert tehetségesnek tartom. És jött egy éles váltás az életemben. Elkezdtek dicsérni, nyugtatni, hogy fogadjam el magam, merjek én is a másik szemébe nézni. Valami feloldódott bennem. Szolnokon is megbecsültek. Folyamatosan kaptam a szerepeket. Roxie Hart voltam a Chicagóban nyolcvanöt kilósan. Most hetven vagyok, erre nagyon vigyázok.

ApacaShowTroPhotography-204848.jpg

Apáca Show (Fotó/Forrás: Tro Photography, Budapesti Operettszínház)

A sváb vér honnan jött az ereibe?

Apukám oldaláról. Anyukám erős keverék.

Azt mondja, hogy még eszkimó is akad a felmenői között.

A sváb nők erősek, tűzről pattantak, háziasak, családcentrikusak, remekül főznek.

Igen, a rokonaim is mind ilyenek. Minden szerénytelenség nélkül mondhatom: a megállapítás rám is érvényes. Imádok főzni. Hazamegyek este tíz után a színházból, és nekiállok főzni. Imádom, ha azt eszik, amit én készítettem. Nagyon erős bennem a megfelelési kényszer.

És önmarcangoló típus?

Mindig magamban keresem a hibát. Már attól is ideges vagyok, ha elrontok egy lépést a próbán. Egyből azt szeretném, hogy jól menjen, tökéletesen. Otthon is ilyen vagyok. Ha Annabella, a lányunk spagettit kér, és késő éjjel érek haza, és nem tudom megcsinálni neki, két napig gyötör a lelkifurdalás. Magamra nulla időm van. Mindig a másik a legfontosabb. Miki, a férjem mindig azt mondja, hálát ad a sorsnak, hogy mellette vagyok. A szüleimmel is nagyon szoros kötelékben élek. A mellettünk levő házban laknak, de mindig jelzem nekik, ha hazaértem.

Sokszor túlteng bennem az aggodalom, a rettegés, a törődés. Erről le kellene szoknom.

Mindemellett kiegyensúlyozott, harmonikus ember vagyok.

Láttam az Operettszínház Nők az idegösszeomlás szélén című előadásában, az Átrium Színházban. Időbe telt, míg felismertem.

A paróka, igen! Azt akarták, hogy nagyon más legyek.

PellerAnnaNokazidegosszeomlasszelen-212306.jpg

Nők az idegösszeomlás szélén (Fotó/Forrás: Átrium Színház)

Minden szerepben önmagát keresi, vagy akkor boldog igazán, ha az égvilágon semmi köze nincs a figurához, és épp ez sarkallja a teljes azonosulásra?

Mindkét úton szívesen végigmegyek. Egyvalamit nem tudok: kibújni a bőrömből. A családom és a kollégáim is azt mondják, hogy minden szerepben látnak engem. Hogy magamból oldom meg a figurát. Ösztönlény vagyok, ez az igazság.

Torma Piroska volt az Abigélben.

Nagyon szerettem. Magamból oldottam meg azt is. A kamaszkori énemből.

Sheilát a Hairben a szegedi Dóm téren játszotta.

Azzal fogytam le. Az volt a „jó nő” szerepem.

Kocsma Jenny a Koldusoperában?

Jaj Istenem! Hogy azzal is, hogy eggyé váltam!

Marcsa a Mágnás Miskában?

A szívem csücske volt az is.

Na és a zsíros disznó?

Mi?

Nem is olyan régen azt nyilatkozta: „A szívem egy zsíros disznóé.”

Ja! Amikor elkezdtem fogyni, sokan aggódtak, hogy akkor hogyan leszek komika? De attól, hogy a testsúlyom változik, a szívem még marad az, ami. A személyiségem, a lényem, a humorom nem változik. A színészi képességem nem függvénye a súlyomnak. Ezért mondtam azt, amit mondtam.

Peller Károly és Peller Anna a Mágnás Miska című előadásban

Peller Károly és Peller Anna a Mágnás Miska című előadásban (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

A mozgását, a tánctudását sem befolyásolja semmi. Hosszú lábaival, gondolom, a csillárt is le tudná rúgni.

Spárgázni is tudok. Erre nagyon büszke vagyok. Lassan rögzítek, de ha megtanulok egy koreográfiát, akkor tíz év után is elő tudom venni. Egyébként a szteppelés is jól megy.

Mint a jódlizás?

Nekem az a világ legkönnyebb dolga. Ausztriában, Tirolban bravúros előadók vannak. Én az anyukámtól tanultam meg jódlizni, aki fantasztikusan énekel. Vitt a fellépéseire, hallgattam őt, s amit lehetett, eltanultam tőle. Addig gyakoroltam, amíg nem ment. A jódlizáshoz váltóhang kell, ami vagy van, vagy nincs. Adottság. Nekem olyan a hangszalagom, hogy engedi.

Jódlizással szoktam skálázni.

Más meg csodálkozik, hogy nem megy el tőle a hangom. Épp ellenkezőleg! Jót tesz neki. Nem baj, ha enni fogok? Kell a szénhidrát, a tészta. A tánc miatt is. Ha nem eszem, szikrát látok, és elmegy a látóterem.

Egyen csak, egyen! A szikrákat már én is látom. Amióta itt ül velem szemben.

Az Operett Magazin aktuális száma megvásárolható a Budapesti Operettszínházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Jazz/World

Visszakapta az ellopott hegedűjét Lajkó Félix

Sajtónyilvánosság előtt kapta vissza ellopott hegedűjét Lajkó Félix január 23-án, csütörtökön, Újvidéken.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bűnügy

Ennyibe kerül valakit ököllel megütni az operaházban

Fizetnie kell a nézőnek, aki megütötte a közönség egy másik tagját a brit Királyi Operaházban.
Zenés színház opera

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.
Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.