Zenés színház

Feketére festhető-e Aida arca? – Reakciók a Veronai Aréna vihart kavaró előadására

2022.07.18. 15:35
Ajánlom
Nem azért keltett nagy visszhangot a Veronai Aréna Aida-előadása, mert az orosz közéletben játszott szerepe miatt sok helyen nemkívánatosnak bélyegzett Anna Netrebko lépett benne színpadra, hanem mert az énekesnő feketére festett arccal formálta meg az etióp rabszolgalányt.

Június 18-án kezdődött a Veronai Aréna idei évadának Aida-sorozata. A produkcióra előzetesen azért irányult figyelem, mert miközben egyes helyeken még mindig nem látják szívesen Anna Netrebkót, miután az énekesnő nem foglalt egyértelműen állást Oroszország Ukrajna elleni háborújával kapcsolatban. Mikor azonban az énekesnőről nyilvánosságra kerültek az első képek, amerikai énekesek amiatt háborodtak fel, hogy Aida szerepét feketére festett arccal énekelte.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@anna_netrebko_yusi_tiago által megosztott bejegyzés

Nagyon hosszú napom volt, és baromi fáradt vagyok, de annyira nem, hogy kimondjam, a blackface mindig is visszataszítóan rossz volt. (Miért kérdés ez még? Nem egyértelmű?)

– írta a Twitteren Jamie Barton amerikai mezzoszoprán.

A tiltakozásokat követően a Traviata címszerepét éneklő Angel Blue úgy döntött, az eset miatt nem hajlandó fellépni a fesztiválon.

Hadd legyek egészen egyértelmű: a blackface bármilyen művészi vagy egyéb célú használata hatalmas hiba, mivel egy olyan régi színházi tradíción alapul, aminek nincs helye a mai társadalomban.

– tiltakozott az amerikai szoprán.

Angel Blue reakcióját többen kritikával illették. Yusif Eyvazov, Anna Netrebko férje kommentjében azt rótta fel az énekesnőnek, hogy a június 18-i nyitóelőadáson, amikor még az ukrán szoprán, Ljudmila Monasztirszka formálta meg Aidát, semmilyen problémája nem volt a produkcióban használt sminkkel. Válaszul Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera igazgatója úgy nyilatkozott, a Metben nincs helyük ilyen kicsinyesen viselkedő énekeseknek, és meg fogja vizsgálni, milyen lépéseket tehet a tenoristával szemben. (Az intézményvezető korábban azt is jelezte, hogy nem szándékoznak Putyinhoz köthető művészeket foglalkoztatni, így vélhetően a Netrebko-Eyvazov házaspár egyik tagját sem látják szívesen.)

Angel Blue reakciójára a Veronai Aréna is közleményt adott ki, melyben elmondták, a jelenlegi Aida-produkció (Franco Zeffirelli rendezése) húsz éve szerepel műsoron, és már egy éve bejelentették, hogy idén is játszani fogják, tehát Angel Blue a bemutató előtt is tisztában lehetett annak főbb jellemzőivel.

Nem akartak senkit megbántani, ugyanakkor a párbeszédben hisznek, és abban, hogy igyekezzünk megérteni egymás nézőpontját.

A fesztivál vezetősége ugyanakkor azt is kijelentette, hogy a jelenleg futó előadáson nem kívánnak változtatni, amíg egy új produkciót nem mutatnak be.

Angel Blue azóta elérhetetlenné vált közösségi oldalára azonban a nemzetközi operaélet még egy rendkívül képviselője, az afroamerikai mezzoszoprán-legenda, Grace Bumbry is kommentet írt. Az énekesnő azt írta, a megdöbbentette fiatal kollégájának reakciója, mivel egyébként igen nagyra tartja őt. Ő maga az opera műfajában eltöltött több mint ötven év alatt éppúgy lépett fel a saját arcszínével, mint Turandotként krétafehérre festve. Felhívta a figyelmet, hogy milyen kiváló volt Sir Laurence Olivier Othello szerepében, habár feketére festve formálta meg a szerepet.

Nemes dolog büszkének lenni a rasszunkra, ami elismerést érdemel, de ha úgy döntöttél, hogy az opera műfajában lépsz fel, először is tisztában kell lenned a történelemmel, másodsorban a hitelesség követelményével

– fogalmazta meg az énekesnő, aki záró soraiban sajnálatát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy ilyen keményen kellett fogalmaznia, de kötelességének érzi, hogy mint a fekete bőrű operaénekesek első generációjának tagja, kijavítsa fiatal kollégája tévedését.

Fejléckép: A Veronai Aréna Aida-produkciójának egy korábbi előadása (forrás: Veronai Aréna)

Anna Netrebko lemondta dániai koncertjét és közleményt adott ki

Kapcsolódó

Anna Netrebko lemondta dániai koncertjét és közleményt adott ki

A világhírű szoprán és operaénekes férje, Yusif Eyvazov a dániai Aarhusban lépett volna fel február 25-én este, de az Ukrajna elleni orosz invázió miatt lemondták a fellépést.

Anna Netrebko sajnálja, ha félreértették

Anna Netrebko sajnálja, ha félreértették

A neves orosz szoprán újfent megszólalt az ukrajnai háború és az orosz vezetéshez fűződő viszonya kapcsán, és bejelentette, hogy májusban szeretne visszatérni a színpadra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.