Zenés színház

Feketére festhető-e Aida arca? – Reakciók a Veronai Aréna vihart kavaró előadására

2022.07.18. 15:35
Ajánlom
Nem azért keltett nagy visszhangot a Veronai Aréna Aida-előadása, mert az orosz közéletben játszott szerepe miatt sok helyen nemkívánatosnak bélyegzett Anna Netrebko lépett benne színpadra, hanem mert az énekesnő feketére festett arccal formálta meg az etióp rabszolgalányt.

Június 18-án kezdődött a Veronai Aréna idei évadának Aida-sorozata. A produkcióra előzetesen azért irányult figyelem, mert miközben egyes helyeken még mindig nem látják szívesen Anna Netrebkót, miután az énekesnő nem foglalt egyértelműen állást Oroszország Ukrajna elleni háborújával kapcsolatban. Mikor azonban az énekesnőről nyilvánosságra kerültek az első képek, amerikai énekesek amiatt háborodtak fel, hogy Aida szerepét feketére festett arccal énekelte.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@anna_netrebko_yusi_tiago által megosztott bejegyzés

Nagyon hosszú napom volt, és baromi fáradt vagyok, de annyira nem, hogy kimondjam, a blackface mindig is visszataszítóan rossz volt. (Miért kérdés ez még? Nem egyértelmű?)

– írta a Twitteren Jamie Barton amerikai mezzoszoprán.

A tiltakozásokat követően a Traviata címszerepét éneklő Angel Blue úgy döntött, az eset miatt nem hajlandó fellépni a fesztiválon.

Hadd legyek egészen egyértelmű: a blackface bármilyen művészi vagy egyéb célú használata hatalmas hiba, mivel egy olyan régi színházi tradíción alapul, aminek nincs helye a mai társadalomban.

– tiltakozott az amerikai szoprán.

Angel Blue reakcióját többen kritikával illették. Yusif Eyvazov, Anna Netrebko férje kommentjében azt rótta fel az énekesnőnek, hogy a június 18-i nyitóelőadáson, amikor még az ukrán szoprán, Ljudmila Monasztirszka formálta meg Aidát, semmilyen problémája nem volt a produkcióban használt sminkkel. Válaszul Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera igazgatója úgy nyilatkozott, a Metben nincs helyük ilyen kicsinyesen viselkedő énekeseknek, és meg fogja vizsgálni, milyen lépéseket tehet a tenoristával szemben. (Az intézményvezető korábban azt is jelezte, hogy nem szándékoznak Putyinhoz köthető művészeket foglalkoztatni, így vélhetően a Netrebko-Eyvazov házaspár egyik tagját sem látják szívesen.)

Angel Blue reakciójára a Veronai Aréna is közleményt adott ki, melyben elmondták, a jelenlegi Aida-produkció (Franco Zeffirelli rendezése) húsz éve szerepel műsoron, és már egy éve bejelentették, hogy idén is játszani fogják, tehát Angel Blue a bemutató előtt is tisztában lehetett annak főbb jellemzőivel.

Nem akartak senkit megbántani, ugyanakkor a párbeszédben hisznek, és abban, hogy igyekezzünk megérteni egymás nézőpontját.

A fesztivál vezetősége ugyanakkor azt is kijelentette, hogy a jelenleg futó előadáson nem kívánnak változtatni, amíg egy új produkciót nem mutatnak be.

Angel Blue azóta elérhetetlenné vált közösségi oldalára azonban a nemzetközi operaélet még egy rendkívül képviselője, az afroamerikai mezzoszoprán-legenda, Grace Bumbry is kommentet írt. Az énekesnő azt írta, a megdöbbentette fiatal kollégájának reakciója, mivel egyébként igen nagyra tartja őt. Ő maga az opera műfajában eltöltött több mint ötven év alatt éppúgy lépett fel a saját arcszínével, mint Turandotként krétafehérre festve. Felhívta a figyelmet, hogy milyen kiváló volt Sir Laurence Olivier Othello szerepében, habár feketére festve formálta meg a szerepet.

Nemes dolog büszkének lenni a rasszunkra, ami elismerést érdemel, de ha úgy döntöttél, hogy az opera műfajában lépsz fel, először is tisztában kell lenned a történelemmel, másodsorban a hitelesség követelményével

– fogalmazta meg az énekesnő, aki záró soraiban sajnálatát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy ilyen keményen kellett fogalmaznia, de kötelességének érzi, hogy mint a fekete bőrű operaénekesek első generációjának tagja, kijavítsa fiatal kollégája tévedését.

Fejléckép: A Veronai Aréna Aida-produkciójának egy korábbi előadása (forrás: Veronai Aréna)

Anna Netrebko lemondta dániai koncertjét és közleményt adott ki

Kapcsolódó

Anna Netrebko lemondta dániai koncertjét és közleményt adott ki

A világhírű szoprán és operaénekes férje, Yusif Eyvazov a dániai Aarhusban lépett volna fel február 25-én este, de az Ukrajna elleni orosz invázió miatt lemondták a fellépést.

Anna Netrebko sajnálja, ha félreértették

Anna Netrebko sajnálja, ha félreértették

A neves orosz szoprán újfent megszólalt az ukrajnai háború és az orosz vezetéshez fűződő viszonya kapcsán, és bejelentette, hogy májusban szeretne visszatérni a színpadra.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Színház

Pihe-puha babaszoba, nyers hús és brutalitás – Interjú Kiss-Végh Emőkével és Sodró Elizával

Mennyire határozzák meg az életünket azok a sebek, amelyeket tizenévesként szerzünk? – egyebek mellett erre keresi a választ a Darázs című krimi. Az előadásban látható két színművésszel beszélgettünk a bullying jelenségéről, a karakterekben rejlő sötétség szépségeiről, a független színházak helyzetéről, valamint arról, kedvesnek kell-e lennünk egymással.
Klasszikus

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Vizuál

Párizsi éjszakák, napozó nők – A Vaszary-kiállításon jártunk

„Nem volt soha egyéb szándékom, vágyam: festeni akartam! Ez az autoszuggesztió nekem oly természetes volt, hogy annak ellenkezőjét nem is tudtam volna elgondolni” – írta naplójába Vaszary János, a 20. század egyik legnépszerűbb magyar festője, akinek kiállítása szeptember 14-től látható a Magyar Nemzeti Galériában. 
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Zenés színház ajánló

Interaktív kamaraoperát mutat be a Trafó

A Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből készült Túszopera egyetlen alkalommal, szeptember 24-én látható a Trafóban.
Zenés színház hír

Átmenetileg bezár az Erkel Színház az elszálló rezsiárak miatt

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az InfoRádiónak úgy fogalmazott, vakon repülnek, ködben, éjjel, ugyanis még nincsenek tisztában az összes intézményük pontos áremelkedésével. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház interjú

„Karakterszínésszé válni egyfajta képesség” – interjú Siménfalvy Ágotával

A 2022-es év legjobb karakterszínészének járó Honthy-díjat Siménfalvy Ágota vehette át, aki az elmúlt időszakban számos szerepben bizonyított a Budapesti Operettszínházban, októberben pedig a Jekyll és Hyde-ban lesz látható. A karakterszerepek nehézségeiről és szépségeiről, a színpadi jelenlétről, valamint a figurákban rejlő kihívásokról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Megkérték a Jókai utcai házomlásban megsérült balerina kezét

Babácsi Benjamin az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetben húzott gyűrűt Tóth Nikolett ujjára.