Június 18-án kezdődött a Veronai Aréna idei évadának Aida-sorozata. A produkcióra előzetesen azért irányult figyelem, mert miközben egyes helyeken még mindig nem látják szívesen Anna Netrebkót, miután az énekesnő nem foglalt egyértelműen állást Oroszország Ukrajna elleni háborújával kapcsolatban. Mikor azonban az énekesnőről nyilvánosságra kerültek az első képek, amerikai énekesek amiatt háborodtak fel, hogy Aida szerepét feketére festett arccal énekelte.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Nagyon hosszú napom volt, és baromi fáradt vagyok, de annyira nem, hogy kimondjam, a blackface mindig is visszataszítóan rossz volt. (Miért kérdés ez még? Nem egyértelmű?)
– írta a Twitteren Jamie Barton amerikai mezzoszoprán.
A tiltakozásokat követően a Traviata címszerepét éneklő Angel Blue úgy döntött, az eset miatt nem hajlandó fellépni a fesztiválon.
Hadd legyek egészen egyértelmű: a blackface bármilyen művészi vagy egyéb célú használata hatalmas hiba, mivel egy olyan régi színházi tradíción alapul, aminek nincs helye a mai társadalomban.
– tiltakozott az amerikai szoprán.
Angel Blue reakcióját többen kritikával illették. Yusif Eyvazov, Anna Netrebko férje kommentjében azt rótta fel az énekesnőnek, hogy a június 18-i nyitóelőadáson, amikor még az ukrán szoprán, Ljudmila Monasztirszka formálta meg Aidát, semmilyen problémája nem volt a produkcióban használt sminkkel. Válaszul Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera igazgatója úgy nyilatkozott, a Metben nincs helyük ilyen kicsinyesen viselkedő énekeseknek, és meg fogja vizsgálni, milyen lépéseket tehet a tenoristával szemben. (Az intézményvezető korábban azt is jelezte, hogy nem szándékoznak Putyinhoz köthető művészeket foglalkoztatni, így vélhetően a Netrebko-Eyvazov házaspár egyik tagját sem látják szívesen.)
Angel Blue reakciójára a Veronai Aréna is közleményt adott ki, melyben elmondták, a jelenlegi Aida-produkció (Franco Zeffirelli rendezése) húsz éve szerepel műsoron, és már egy éve bejelentették, hogy idén is játszani fogják, tehát Angel Blue a bemutató előtt is tisztában lehetett annak főbb jellemzőivel.
Nem akartak senkit megbántani, ugyanakkor a párbeszédben hisznek, és abban, hogy igyekezzünk megérteni egymás nézőpontját.
A fesztivál vezetősége ugyanakkor azt is kijelentette, hogy a jelenleg futó előadáson nem kívánnak változtatni, amíg egy új produkciót nem mutatnak be.
Angel Blue azóta elérhetetlenné vált közösségi oldalára azonban a nemzetközi operaélet még egy rendkívül képviselője, az afroamerikai mezzoszoprán-legenda, Grace Bumbry is kommentet írt. Az énekesnő azt írta, a megdöbbentette fiatal kollégájának reakciója, mivel egyébként igen nagyra tartja őt. Ő maga az opera műfajában eltöltött több mint ötven év alatt éppúgy lépett fel a saját arcszínével, mint Turandotként krétafehérre festve. Felhívta a figyelmet, hogy milyen kiváló volt Sir Laurence Olivier Othello szerepében, habár feketére festve formálta meg a szerepet.
Nemes dolog büszkének lenni a rasszunkra, ami elismerést érdemel, de ha úgy döntöttél, hogy az opera műfajában lépsz fel, először is tisztában kell lenned a történelemmel, másodsorban a hitelesség követelményével
– fogalmazta meg az énekesnő, aki záró soraiban sajnálatát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy ilyen keményen kellett fogalmaznia, de kötelességének érzi, hogy mint a fekete bőrű operaénekesek első generációjának tagja, kijavítsa fiatal kollégája tévedését.
Fejléckép: A Veronai Aréna Aida-produkciójának egy korábbi előadása (forrás: Veronai Aréna)