Zenés színház

Feketére festhető-e Aida arca? – Reakciók a Veronai Aréna vihart kavaró előadására

2022.07.18. 15:35
Ajánlom
Nem azért keltett nagy visszhangot a Veronai Aréna Aida-előadása, mert az orosz közéletben játszott szerepe miatt sok helyen nemkívánatosnak bélyegzett Anna Netrebko lépett benne színpadra, hanem mert az énekesnő feketére festett arccal formálta meg az etióp rabszolgalányt.

Június 18-án kezdődött a Veronai Aréna idei évadának Aida-sorozata. A produkcióra előzetesen azért irányult figyelem, mert miközben egyes helyeken még mindig nem látják szívesen Anna Netrebkót, miután az énekesnő nem foglalt egyértelműen állást Oroszország Ukrajna elleni háborújával kapcsolatban. Mikor azonban az énekesnőről nyilvánosságra kerültek az első képek, amerikai énekesek amiatt háborodtak fel, hogy Aida szerepét feketére festett arccal énekelte.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@anna_netrebko_yusi_tiago által megosztott bejegyzés

Nagyon hosszú napom volt, és baromi fáradt vagyok, de annyira nem, hogy kimondjam, a blackface mindig is visszataszítóan rossz volt. (Miért kérdés ez még? Nem egyértelmű?)

– írta a Twitteren Jamie Barton amerikai mezzoszoprán.

A tiltakozásokat követően a Traviata címszerepét éneklő Angel Blue úgy döntött, az eset miatt nem hajlandó fellépni a fesztiválon.

Hadd legyek egészen egyértelmű: a blackface bármilyen művészi vagy egyéb célú használata hatalmas hiba, mivel egy olyan régi színházi tradíción alapul, aminek nincs helye a mai társadalomban.

– tiltakozott az amerikai szoprán.

Angel Blue reakcióját többen kritikával illették. Yusif Eyvazov, Anna Netrebko férje kommentjében azt rótta fel az énekesnőnek, hogy a június 18-i nyitóelőadáson, amikor még az ukrán szoprán, Ljudmila Monasztirszka formálta meg Aidát, semmilyen problémája nem volt a produkcióban használt sminkkel. Válaszul Peter Gelb, a New York-i Metropolitan Opera igazgatója úgy nyilatkozott, a Metben nincs helyük ilyen kicsinyesen viselkedő énekeseknek, és meg fogja vizsgálni, milyen lépéseket tehet a tenoristával szemben. (Az intézményvezető korábban azt is jelezte, hogy nem szándékoznak Putyinhoz köthető művészeket foglalkoztatni, így vélhetően a Netrebko-Eyvazov házaspár egyik tagját sem látják szívesen.)

Angel Blue reakciójára a Veronai Aréna is közleményt adott ki, melyben elmondták, a jelenlegi Aida-produkció (Franco Zeffirelli rendezése) húsz éve szerepel műsoron, és már egy éve bejelentették, hogy idén is játszani fogják, tehát Angel Blue a bemutató előtt is tisztában lehetett annak főbb jellemzőivel.

Nem akartak senkit megbántani, ugyanakkor a párbeszédben hisznek, és abban, hogy igyekezzünk megérteni egymás nézőpontját.

A fesztivál vezetősége ugyanakkor azt is kijelentette, hogy a jelenleg futó előadáson nem kívánnak változtatni, amíg egy új produkciót nem mutatnak be.

Angel Blue azóta elérhetetlenné vált közösségi oldalára azonban a nemzetközi operaélet még egy rendkívül képviselője, az afroamerikai mezzoszoprán-legenda, Grace Bumbry is kommentet írt. Az énekesnő azt írta, a megdöbbentette fiatal kollégájának reakciója, mivel egyébként igen nagyra tartja őt. Ő maga az opera műfajában eltöltött több mint ötven év alatt éppúgy lépett fel a saját arcszínével, mint Turandotként krétafehérre festve. Felhívta a figyelmet, hogy milyen kiváló volt Sir Laurence Olivier Othello szerepében, habár feketére festve formálta meg a szerepet.

Nemes dolog büszkének lenni a rasszunkra, ami elismerést érdemel, de ha úgy döntöttél, hogy az opera műfajában lépsz fel, először is tisztában kell lenned a történelemmel, másodsorban a hitelesség követelményével

– fogalmazta meg az énekesnő, aki záró soraiban sajnálatát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy ilyen keményen kellett fogalmaznia, de kötelességének érzi, hogy mint a fekete bőrű operaénekesek első generációjának tagja, kijavítsa fiatal kollégája tévedését.

Fejléckép: A Veronai Aréna Aida-produkciójának egy korábbi előadása (forrás: Veronai Aréna)

Anna Netrebko lemondta dániai koncertjét és közleményt adott ki

Kapcsolódó

Anna Netrebko lemondta dániai koncertjét és közleményt adott ki

A világhírű szoprán és operaénekes férje, Yusif Eyvazov a dániai Aarhusban lépett volna fel február 25-én este, de az Ukrajna elleni orosz invázió miatt lemondták a fellépést.

Anna Netrebko sajnálja, ha félreértették

Anna Netrebko sajnálja, ha félreértették

A neves orosz szoprán újfent megszólalt az ukrajnai háború és az orosz vezetéshez fűződő viszonya kapcsán, és bejelentette, hogy májusban szeretne visszatérni a színpadra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Vizuál

Egy éjszakán át tartó rémálom – David Lynch-maraton a Bem Moziban

Március 29-én este a januárban elhunyt filmrendező három remekművét élheti át újra nagyvásznon a közönség a Bem Moziban A Nagy Lynchelés elnevezésű eseményen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy történet, tizenhat variáció – különleges előadás a Pesti Vigadóban

Április 27-én a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő előadásán az érdeklődők egy izgalmas, egyedülálló darabot láthatnak, Tóth Péter Stílusgyakorlatok című kabaré-operája új színeket és hangulatokat csempész a színházi élmények világába.
Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.