Zenés színház

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

2019.01.20. 15:20
Ajánlom
A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.

Albert Mária írása.

Misura Zsuzsával jó (volt) „büfézni”, általában népes társaság gyűlt köré és jóízű nevetés kísérte a csevegést.  Hamis díva pózok nem, a derűs kedély mellett imponáló tartás jellemzi ma is. Nézzék csak meg a születésnapi köszöntésen a minap készült képeket.  Meglepve tekint a jókora tortára, amin – a kollégák meglepetése – az ő portréja díszeleg.

49896801_10156080593113181_1797425555470024704_n-151459.jpg

Misura Zsuzsa köszöntése az Erkel Színházban (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

A gyakran viperaháznak becézett intézményben kedvelték és kedvelik, a sebeket okozó féltékenység hiányzik belőle. Ellenkezőleg: szívesen osztja meg tapasztalatait problémákkal bajlódó kortársaival, de a következő nemzedék tagjaival is.

Tapasztalatok pedig bőséggel vannak, hiszen nehéz és kanyargós, bár nagyszerű pályát teljesített.

A Bartók Konzervatóriumban a legjobb, a maximumot követelő mesterek formálták: Kapitánffy Istvánné, Réti József, Bende Zsolt, Szőnyi Ferenc. A Zeneakadémia helyett két szakmai szempontból fontos „istállóban” összesen 13 évet töltött, hatot a Magyar Állami Népi Együttes énekkarában, hetet a Magyar Állami Operaház kórusában, a szoprán kettőben. Neves karmesterek mindkét karban megtalálták, Lamberto Gardelli például Verdi Requiemjének szoprán szólamára kérte föl.

Nem az a fajta művész, aki megannyiszor hangsúlyozza, hogy „már kisgyerek koromban is énekesnek készültem”, viszont tényleg folyamatosan tanult. Feladat sosem találta, találja készületlenül. Szőnyi bíztatására az operairodalom legigényesebb drámai szoprán szerepeit ültette be a torkába. Csak úgy, az asztalfióknak. És a mester intelme: „meglátod, rád fognak fanyalodni” – bejött.

50115481_10156080593163181_6816738617788989440_n-151459.jpg

Misura Zsuzsa köszöntése az Erkel Színházban (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Az operakórusból hatszor jelentkezett próbaéneklésre. 1979 őszén elénekelte A lombardok Viclindáját, A walkür Gerhildéjét, még a szoprán kettőből. A hetedik meghallgatásra már nem nevezett, mégis behívták.

Így 1980-ban végre elnyerte a szólista státuszt, méltó feladatokkal, például a Turandot címszerepével.

Csakhogy az Operaház felújítása miatt a tagság foglalkoztatását egy színpadon kellett megoldani, az új pályaszakasz megint kérdésessé vált. Nem sokáig, mert a Szegedi Nemzeti Színház a Nabucco, Az álarcosbál, A trubadur főszerepét kínálta Misurának.

Ettől kezdve egy évtizeden át két társulatban dolgozott párhuzamosan. A szólamok – ahogy Szőnyi javasolta – a torkában voltak. A Tisza partján Oberfrank Gézától ízlést, egy-egy figura meg alkotásának módját, a munka iránti odaadást sajátította el, idézte fel egy interjúban. Akkoriban az úgynevezett szakmai közönség még látogatta a fővároson kívüli premiereket, a Nabucco bemutatón egyöntetű vélemény alakult ki, ezt a hibátlan Abigélt az Ybl-palotában is viszont kell látni-hallani. Előbb azonban hallotta ekként a Carnegie Hall publikuma, mert jelentős nemzetközi karrierje is elindult.

49998695_10156080592878181_8103585341648142336_n-151459.jpg

Misura Zsuzsa köszöntése az Erkel Színházban (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Amikor az Andrássy útra visszatért az élet, sorra megtalálták az olasz, ízig-vérig drámai szerepek, Amelia Az álarcosbálban, Aida, Tosca, Santuzza, Lady Macbeth és kedvence, Gioconda. Wagner-vágányra állították, noha ő azt mondja magáról, hogy nem par excellence Wagner-heroina. Ám a munka mindenekelőtt, egy előadásban eljátszotta a Tannhäuser két merőben különböző nőalakját, Erzsébetet és Vénuszt – erre a bravúrra csak kevesen képesek. Volt Senta A bolygó hollandiban, Brünnhilde a Siegfriedben és Az istenek alkonyában.

Becsülték és „használták”, 1988 májusától pedig tisztelték is. A Trisztán és Izolda felújításában diadalt aratott. Nem tagadható, hogy a véleményformálók nem kevés fenntartással várták a premiert. Percről-perce koppantak a padlón a lábhoz tett „fegyverek”.

Izolda szerelmi halála után a néma csöndet hatalmas ováció váltotta.

Hat évig birtokolta a szerepet és még tovább az iránta érzett immár megkérdőjelezhetetlen bizalmat.

49896019_10156080592998181_5135169242487848960_n-151459.jpg

Misura Zsuzsa köszöntése az Erkel Színházban (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Javában aktív, amikor a kollégák közül mind többen fordulnak hozzá segítségért. 1990 óta tanít, ma, 75 évesen ez egyedüli elfoglaltsága. Magánéletéről csak azt tudni: kiegyensúlyozott. Egyszer a kérdésre, hogy miért nem jelentkezett a Zeneakadémiára, hangsúlytalanul megjegyezte: nem voltam jó káder. Apja, Misura Mihály, sőt az azonos nevű nagyapa is a magyar közlekedéstörténet kiemelkedő személyisége. A józsefvárosi gyáruk helyét a hálátlan utókor sóval hintette be, de történetük egyszer megérdemelne egy misét.

Isten éltesse!

Misura Zsuzsa:

Kapcsolódó

Misura Zsuzsa: "A hosszú távú munka híve vagyok"

A Liszt Ferenc-díjas operaénekesnő a szervezője annak a november 4-i emlékestnek, ahol tanítványok emlékeznek Réti József operaénekesre a Rózsavölgyi Szalonban. Az esten filmbejátszások segítségével megidézik a művész alakját, valamint részletek csendülnek fel Donizetti-, Mozart-, Puccini-, Strauss-, Rossini-, Wagner-, Bartók- és Bach-művekből. INTERJÚ

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.