Zenés színház

Felelős aktualitás

2011.08.06. 16:26
Ajánlom
Az, hogy a Valahol Európában előadása kapcsán is lezajlott a közönségtalálkozó a szegedi REÖK-palotában, mutatja, közeleg a bemutató.

Bátyai Edina, a Szabadtéri vezetője elmondta, a rendezvény nyolcvanadik születésnapját mindenképpen magyar musicallel szerették volna ünnepelni. A Valahol Európában választását a közönségigény mellett a darab üzenete is motiválta, az, hogy legalább az a 24 ezer ember, aki a hat estén megnézi a produkciót, elgondolkodjon, mire képes a háború. "Gyakorló szülő vagyok, és bíztam a gyerekek erejében" - fogalmazott Bátyai Edina.

Béres Attila rendező - és szintén gyakorló szülő - furcsa zenés darabnak nevezte a művet, hiszen felépítése hasonló egy görög sorstragédiához, és a musicalekkel ellentétben nem zenétől zenéig terjed a történet. Számára a háborús pretextus a felelősségről szól, azoknak a felnőtteknek a felelőtlenségéről, amelynek következménye a darabban két gyerek halála, a filozofálgatásról, a hajszáról, az acsarkodásról, amelyek következménye a gyerekeken csapódik le. A közönségtalálkozón nem véletlenül norvég zászló mintás pólót viselő Béres szerint az utóbbi két hétben a Valahol Európában megnőtt.

A rendező Egerben 2002-ben vitte színre az "édes-keserű-bús" darabot, így a gyerekekkel való munkában már szerzett tapasztalatot, de a Dóm téren fellépő 74 gyerek a kilenc évvel ezelőttinek négy-ötszöröse. Félelme természetesen volt, ám hatalmas energiák szabadulnak fel a gyerekek által, és viccesen megjegyezte, kisfiához hazamenve hiányzott a többi szegedit 73, és jelenlegi élményei alapján a jövőben még az sem elképzelhetetlen, hogy óvodát nyit.

Alföldi Róbertet is lenyűgözte a gyerekek fegyelmezettsége, koncentráltsága, az, hogy a vegyes társaságtól, hiszen nem mindenkinek volt közülük színpadi gyakorlata, ugyanúgy lehet kérni, mint a felnőttektől. Az Egyenruhás, akit alakít egy "rendes, normális, két lábon járó fasiszta" - fogalmazott Alföldi. Kérdésre válaszolva elmondta, színészként soha nem véleményezheti a ráosztott szerepet, és mindig meg kell keresnie a szerep igazát. Annak pikantériája kapcsán, amit az Egyenruhás alakja és az őt ért támadásokat érinti, kifejtette: nincs jobb- és baloldali színház, eszmevesztetten, a valóságot figyelmen kívül hagyva, kizárólag kiagyalt ideológiák mentén pedig nem csupán színházat, de semmit nem lehet csinálni. "Jó benne lenni" - összegezte az eddigi szegedi heteket Alföldi, aki ezt a gyerekek mellett a rendkívül szórakoztató rendezővel is indokolta.

Béres az Egyenruhás figurájához hozzáfűzte, hogy a szerep igaza fedi az akkori valóságot, amelyben az emberi élet minimuma is megszűnt, a gyerekek az életükért fosztogatnak. Ha ebben a helyzetben jön valaki, aki rendet ígér, logikus, hogy melléállnak az emberek, de az, hogy hol kell megállni, és mi a felelőssége egy vezér alkatú embernek, komoly kérdéseket vet fel. Horesnyi Balázs díszlete, a 15 méter magas templom azt az abszolút értéket igyekszik megjeleníteni, ami a hitet jelenti. "Ha ezt lerombolja a társadalom, azt nagyon újjá kell építeni" - indokolta Béres a darab vizuális világát, de óva intett attól, hogy egyféleképp értelmezzük a látványt, mivel bízni kell a nézői fantáziában.

Dés László zenéje mindent nagyon pontosan elmesél, a darabban azonban van egy alapvetően prózai szerep is. A tanítót alakító Pindroch Csaba - aki saját bevallása szerint nem tud Szegednek ellenállni - nem kevés öniróniával, nagy derültséget kiváltva beszélt arról, milyen az, ha egy saját bevallása szerint táncolni, énekelni nem tudó színészt megkínálnak egy operettszereppel, mint ahogyan az a Marica grófnőben történt. Emellett jelezte, esetében az a közhely is megdől, hogy a zenés darabokban akkor kezdenek el énekelni, ha prózában már nem tudják kifejezni magukat: Pindroch úgy gondolja, a Tanító úr tökéletesen fogalmaz prózában is.

A Valahol Európában főszerepére Szombathelyről érkezett Grünwald Dávid, aki 11 éves kora ellenére már több előadásban közreműködött a Weöres Sándor Színházban. "Én nagyon hálás vagyok Béres Attilának, hogy a Kabaréból elhozott ide" - mondta a kisfiú, aki Béres szerint azért lesz jó Kuksi, mert Dávid felnőtt gyerek. Pindroch Csaba ehhez csak annyit tett hozzá, hogy amikor a takarásban vicceket mesélt a jelenetben épp halottat játszó Dávidnak, aki egyáltalán nem nevetett, hanem profi módon, mozdulatlanul feküdt. "Ő már benne volt a szerepben, és látszott, hogy nagyon koncentrál. Akkor egy kicsit elszégyelltem magam."

A kemény munkából azonban a Valahol Európában szereplői péntek délelőtt kicsit kiszabadulhattak: csak nekik szóló, látványetetéssel és állatsimogatással kiegészített idegenvezetés várta őket a Szegedi Vadasparkban.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Színház

Ókori kérdések a mában – antik drámákból merít a Katona József Színház új előadása

Tarnóczi Jakab Varga Zsófia dramaturggal Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész műveit emelte át a mába – vagy ha pontosak szeretnénk lenni: a jelent húzta rá a most is aktuális ókori történetekre.
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.
Zenés színház interjú

„Szu-Csong országa olyan, mint Vietnám régen” – interjú Ninh Duc Hoang Longgal

A vietnámi származású Ninh Duc Hoang Long néhány évvel ezelőtt a Bánk bán Hazám, hazám című áriájával és a János vitéz legismertebb dalával, Kukorica Jancsi belépőjével vált a közönség kedvencévé, azóta pedig megkerülhetetlen alakja lett a hazai opera- és operettjátszásnak. Rosillon szerepével debütált a Budapesti Operettszínházban, most pedig A mosoly országában Szu-Csong herceget alakítja. A kulturális különbségekről, a nyelvi nehézségekről és a kínai hercegről beszélgettünk.
Zenés színház kritika

Elhasznált életek egy lépcsőfordulóban

Képzelet és valóság határán egyensúlyozó, szürreális világot álmodott a Budapesti Operettszínház színpadára Balázs Zoltán, aki első musicalrendezésében Fellini önéletrajzi ihletésű filmjéhez, a 8 és 1/2-hez, valamint annak zenés színházi változatához nyúlt.
Zenés színház hír

Utoljára állt színpadon Haumann Péter

Szeptember 24-én lépett utoljára színpadra Haumann Péter, aki a Madách Színház 1500. jubileumi Macskák előadásán búcsúzott a nézőktől.
Zenés színház hír

„Engedjék meg, hogy elmenjek szabadon” – Utoljára lépett színpadra Lehoczky Zsuzsa

Szeptember 27-én, egy tiszteletére tartott gálán láthatták a nézők utoljára színpadon Lehoczky Zsuzsát, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt.