Zenés színház

Felelős aktualitás

2011.08.06. 16:26
Ajánlom
Az, hogy a Valahol Európában előadása kapcsán is lezajlott a közönségtalálkozó a szegedi REÖK-palotában, mutatja, közeleg a bemutató.

Bátyai Edina, a Szabadtéri vezetője elmondta, a rendezvény nyolcvanadik születésnapját mindenképpen magyar musicallel szerették volna ünnepelni. A Valahol Európában választását a közönségigény mellett a darab üzenete is motiválta, az, hogy legalább az a 24 ezer ember, aki a hat estén megnézi a produkciót, elgondolkodjon, mire képes a háború. "Gyakorló szülő vagyok, és bíztam a gyerekek erejében" - fogalmazott Bátyai Edina.

Béres Attila rendező - és szintén gyakorló szülő - furcsa zenés darabnak nevezte a művet, hiszen felépítése hasonló egy görög sorstragédiához, és a musicalekkel ellentétben nem zenétől zenéig terjed a történet. Számára a háborús pretextus a felelősségről szól, azoknak a felnőtteknek a felelőtlenségéről, amelynek következménye a darabban két gyerek halála, a filozofálgatásról, a hajszáról, az acsarkodásról, amelyek következménye a gyerekeken csapódik le. A közönségtalálkozón nem véletlenül norvég zászló mintás pólót viselő Béres szerint az utóbbi két hétben a Valahol Európában megnőtt.

A rendező Egerben 2002-ben vitte színre az "édes-keserű-bús" darabot, így a gyerekekkel való munkában már szerzett tapasztalatot, de a Dóm téren fellépő 74 gyerek a kilenc évvel ezelőttinek négy-ötszöröse. Félelme természetesen volt, ám hatalmas energiák szabadulnak fel a gyerekek által, és viccesen megjegyezte, kisfiához hazamenve hiányzott a többi szegedit 73, és jelenlegi élményei alapján a jövőben még az sem elképzelhetetlen, hogy óvodát nyit.

Alföldi Róbertet is lenyűgözte a gyerekek fegyelmezettsége, koncentráltsága, az, hogy a vegyes társaságtól, hiszen nem mindenkinek volt közülük színpadi gyakorlata, ugyanúgy lehet kérni, mint a felnőttektől. Az Egyenruhás, akit alakít egy "rendes, normális, két lábon járó fasiszta" - fogalmazott Alföldi. Kérdésre válaszolva elmondta, színészként soha nem véleményezheti a ráosztott szerepet, és mindig meg kell keresnie a szerep igazát. Annak pikantériája kapcsán, amit az Egyenruhás alakja és az őt ért támadásokat érinti, kifejtette: nincs jobb- és baloldali színház, eszmevesztetten, a valóságot figyelmen kívül hagyva, kizárólag kiagyalt ideológiák mentén pedig nem csupán színházat, de semmit nem lehet csinálni. "Jó benne lenni" - összegezte az eddigi szegedi heteket Alföldi, aki ezt a gyerekek mellett a rendkívül szórakoztató rendezővel is indokolta.

Béres az Egyenruhás figurájához hozzáfűzte, hogy a szerep igaza fedi az akkori valóságot, amelyben az emberi élet minimuma is megszűnt, a gyerekek az életükért fosztogatnak. Ha ebben a helyzetben jön valaki, aki rendet ígér, logikus, hogy melléállnak az emberek, de az, hogy hol kell megállni, és mi a felelőssége egy vezér alkatú embernek, komoly kérdéseket vet fel. Horesnyi Balázs díszlete, a 15 méter magas templom azt az abszolút értéket igyekszik megjeleníteni, ami a hitet jelenti. "Ha ezt lerombolja a társadalom, azt nagyon újjá kell építeni" - indokolta Béres a darab vizuális világát, de óva intett attól, hogy egyféleképp értelmezzük a látványt, mivel bízni kell a nézői fantáziában.

Dés László zenéje mindent nagyon pontosan elmesél, a darabban azonban van egy alapvetően prózai szerep is. A tanítót alakító Pindroch Csaba - aki saját bevallása szerint nem tud Szegednek ellenállni - nem kevés öniróniával, nagy derültséget kiváltva beszélt arról, milyen az, ha egy saját bevallása szerint táncolni, énekelni nem tudó színészt megkínálnak egy operettszereppel, mint ahogyan az a Marica grófnőben történt. Emellett jelezte, esetében az a közhely is megdől, hogy a zenés darabokban akkor kezdenek el énekelni, ha prózában már nem tudják kifejezni magukat: Pindroch úgy gondolja, a Tanító úr tökéletesen fogalmaz prózában is.

A Valahol Európában főszerepére Szombathelyről érkezett Grünwald Dávid, aki 11 éves kora ellenére már több előadásban közreműködött a Weöres Sándor Színházban. "Én nagyon hálás vagyok Béres Attilának, hogy a Kabaréból elhozott ide" - mondta a kisfiú, aki Béres szerint azért lesz jó Kuksi, mert Dávid felnőtt gyerek. Pindroch Csaba ehhez csak annyit tett hozzá, hogy amikor a takarásban vicceket mesélt a jelenetben épp halottat játszó Dávidnak, aki egyáltalán nem nevetett, hanem profi módon, mozdulatlanul feküdt. "Ő már benne volt a szerepben, és látszott, hogy nagyon koncentrál. Akkor egy kicsit elszégyelltem magam."

A kemény munkából azonban a Valahol Európában szereplői péntek délelőtt kicsit kiszabadulhattak: csak nekik szóló, látványetetéssel és állatsimogatással kiegészített idegenvezetés várta őket a Szegedi Vadasparkban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.