Zenés színház

Fényévekre a boldogságtól

2011.12.20. 08:02
Ajánlom
A cseh nemzeti opera keletkezését Bedřich Smetana Az eladott menyasszony című vígoperájához kötik. A darab a berlini - ideiglenesen a Schillertheater épületébe áttelepült - Staatsoperben, Kovalik Balázs rendezésében került bemutatásra.

Az egyszerű és vidám, cseh népzene alapján komponált mű népmesébe illő cselekménye pár mondatban összefoglalható. Főszereplőink a jómódú családból való Masenka és szerelme, az ágrólszakadt Jenik. Kecal, a házasságközvetítő rábeszéli Masenka szüleit, hogy lányukat a szintén gazdag, ám ügyefogyott, dadogós Vašekhez, a földbirtokos Micha fiához adják feleségül. Jeniket ugyancsak megkörnyékezi: a férfi végül háromezer aranyért lemond szerelméről, ám kiköti, hogy a lány kizárólag Micha fiához mehet nőül. Némi bonyodalmat követően természetesen happy enddel zárul a mese: kiderül, hogy Jenik Micha előző házasságából született fia, aki évekkel ezelőtt elhagyta a családot. Aztán boldogan élnek, míg... Ha Kovalik hagyja nekik.

A nyitány alatt egy méter magasságig felhúzott kortina mögött Vašek, a dadogós fiú ácsorog, fekete nadrágban és edzőcipőben. Körülötte zajlik az élet, a játékos évődés. Piros térdzoknis, falubeli ifjak és fodros-pörgős szoknyás leányok kavalkádja. A férfiak fűrészelnek, hull a faforgács. A lányok körtáncot járnak, ugrálnak, visonganak. A fiú tétován toporog, bámulja őket. A jelenet végén egyetlen nő marad a helyiek közül a színpadon, ütemes gyorsulással pördül körbe-körbe saját tengelye körül, lebben a sokrétegű szoknya, szállnak a szalagok. A hipnotikus pörgés csúcspontján a lány lába a magasba emelkedik, s a fényes szürke padlón tükröződve látjuk, ahogy felszáll a kortina mögött a levegőbe. Kovalik a majd' nyolc perces nyitány alatt ironikusan, a mű fő attribútumait megidézve szemlélteti, mi a módi, hogyan illene Az eladott menyasszonyt színpadra vinni.

A nyitányt követően tárul elénk a színpad: a rendező által szellemileg enyhén visszamaradottnak ábrázolt Vašek (Florian Hoffmann) a földön ülve rajzolgat, színes filctollaival. A mögötte kifeszített tüllvásznon gyermekrajz vetített képe jelenik meg a cselekvéssel párhuzamosan: fenyőerdő, domb, az égen fekete napkorong. A vászon mögött gigantikus képeskönyvként nyílik ketté a díszletfal, óriási, izzó, burjánzó erdő tárul a szemünk elé, varázslatos mesébe szippantva hirtelen. Az emelkedő tüll mögött az időközben csoportképbe rendeződött falusiak vígan dalolászva végzik napi tevékenységüket, a nők libát fosztanak és tömnek, a kockás inges férfiak fával dolgoznak. Masenka és Janek két, emberméretű vitrinbe zárva gurul be a színpadra, önmaguk eleven szobraként. Testük mozdulatlan, viaszbábok egy falusi skanzenből. Antal Csaba díszlete a monumentális erdőképet követően hidegen bevilágított, gurulós (vitrin)helyszínekre redukálódik: kitömött, világító szemű őzek és szarvasok; Masenka szüleinek kinyitható fedelű kisháza - benne evőeszközök, konyhai kellékek -, mellette apró domboldal és étkezőasztal; a szerelmi jelenethez elhúzható tornyú templom dukál, és még a műanyag cirkuszi sátor is dobozban érkezik a színpadra. Bettina Walter apróvirágos, népi mintás hímzett jelmezeket, sújtásos kabátot, aranyozott főkötőt és szalagos kalapot ad a szerelmespárra, a múzeumlátogató percekig szemlélődhet: letűnt korok krónikája. Ahogy Masenka - Anna Samuil és Jenik - Burkhard Fritz lassan ocsúdva kilépnek a színpadi térbe, s apránként megszabadulva skanzen-ruháiktól hétköznapi emberekké vedlenek, kezdetét veheti a történet.

A néző elvárásaival ellentétben Masenka öntudatos, mégis bántóan naiv, provinciális, tenyeres-talpas nőszemély, míg szerelme, Jenik visszataszító, nagydarab, loncsos hajú, alpári, figyelmetlen fráter. Szerelmi duettjük - a fentebb említett templomnál játszódva - tökéletes elbeszélés egymás mellett. A nő érzelmes áriája alatt Jenik a háttérben mászkál és puffog, inkább nézne focimeccset egy rekesz sörrel és tocsogós hamburgerrel felfegyverkezve, minthogy a vallomást hallgassa. Nem győzi kivárni a végét. Masenkának fel sem tűnik az imádott férfi arroganciája, voltaképp a szerelembe szerelmes. Jenik saját vallomása alatt - az írott szöveget nem lehet megkerülni - a templomnak dönti főhősnőnket, így a patetikus sorok nyomban a nő megnyugtatására rögtönzött, kötelező mondókává válnak.

Kovalik eladja, ami eladható. Kecal (Pavlo Hunka) joviális politikusnak öltöztetve, aktatáskával és pálinkásüveggel a kezében szövi a szálakat. És koccint mindenkivel. A kispolgári, merev szülőkkel a kiárusított gyermekekre, Jenikkel a kiárusított érzelmekre, önmagával a jól megkötött alkukra. A szerelem deszakralizálódik, a kiejtett szavak a semmibe hullanak. Masenka a Jenik árulását számon kérő, dühösre írt ária közben felajánlkozik a férfinak. Jenik komolytalanul, némileg ingerülten, a nőt kifigurázva vall a bűnbánatról. Dörzsölt és flegma. Úgyis házasság lett a vége, legalább keresett egy kis pénzt Masenka bőrén. Vašek semmit nem ért az őt körülvevő világból. Meg akarna halni, ha hagynák neki. De jó kisfiú, szót fogad, mikor megjelennek a szülei. Amikor véletlenül a kínai boltok áruira emlékeztető, felfújható cirkuszba keveredik, egy elhízott, útszéli - a történet szerinte gyönyörű - táncosnő manipulációjának engedve medvejelmezt ölt az egyik kiesett szereplő helyett, hogy az aznapi varietét megmentse. Vašeknek végre felelőssége lehetne, az est hősévé válhatna. Miután feladják rá a kopott plüssruhát, a szereplők eltűnnek, a zene hirtelen elhallgat, csupán egy-két artistának öltöztetett díszítő marad a színpadon. A medvefiú tanácstalanul tekintget körbe-körbe, vállára zuhan a súlyos csönd. A díszítők tudomást sem véve róla kicammognak. Szégyen és értetlenség.

A happy endet jelezni hivatott fináléban a kar ízléstelen, flitteres ruhákban, mosolyogva ropja a táncot, miközben szereplőink egyre savanyúbb fejjel, egymás tekintetét kerülve énekelnek az újra megtalált boldogságról. Masenka és Jenik kifelé énekelnek, méterekre és érzelmi fényévekre egymástól. A szülők talán örülhetnek: gazdag menyet és gazdag vőt kapnak. A csikorgó idillt Vašek koronázza meg, medvegúnyájában, cirkuszi játékpuskájával lövöldözve toppan be a színpadra. Az embertömeg a földre veti magát, ám a pillanatnyi pánikot követően hangosan kikacagják. A fiú a történet igazi vesztese. Bár gyermeki módon, de felfedezhető volt benne némi érzelem. Anyuka szigorúan leteremti és odébb rúgja a földön heverő filctollakat. Vašek visszamenekül a mesevilágba: egy üres vitrinbe sétál és magára zárja az ajtót. Megszállottan firkál az üvegfalakra. Napot, erdőt, dombot. Masenka a falon túlról bámulja. Örömdaltól zeng a skanzen, de a képeskönyv nem csukódik be. Nincs feloldás, nincs boldogság. Kovalik nem hagyta.

Az előadás az évad második felében április 10-én, 15-én, 26-án, június 20-án és 23-án látható Berlinben.


Az eladott menyasszony - Staatsoper, Berlin

Szerző: Bedrich Smetana

Krušina: Oskar Hillebrandt

Ludmila: Agnes Zwierko/Katharina Kammerloher

Mařenka: Anna Samuil

Jeník: Burkhard Fritz/Jeffrey Dowd

Micha: Andreas Bauer

Háta: Daniela Denschlag

Vašek: Florian Hoffmann

Kecal: Pavlo Hunka

Cirkuszigazgató: Reiner Goldberg

Esmeralda: Adriane Queiroz

Muff: Alin Anca

Vezényel: Karl-Heinz Steffens

Rendező: Kovalik Balázs 

Díszlet: Antal Csaba

Jelmez: Bettina Walter

Koreográfus Marat Aliev

Fény: Olaf Freese

Videó: Thomas Zengerle

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Idén is díjazták a nemzetközi operaélet legjobbjait

Online díjátadón jelentették be az Opera Awards győzteseit, akik a 2020/21-es évadban nyújtott teljesítményük alapján érdemelték ki a díjat.
Zenés színház játékszín

„Foglalkoztat, mozgat, ami új” – Szente Vajk krimijével indul a június a Játékszínben

Egy katamaránra álmodta meg első krimijét Szente Vajk, aki Galambos Attilával közösen jegyzi a Dominógyilkosság című bűnügyi történetet.
Zenés színház gyász

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Zenés színház hír

Erőt adó gesztus - Szemenyei János és Horgas Ádám új klippel adózik az egészségügyi dolgozók munkája előtt

A Szegedi Nemzeti Színház produkciójaként mutatja be Szemenyei János és Horgas Ádám legújabb a Lélegzet börtönében című videóklipjét. A klipet május 15-től lehet megtekinteni a színház közösségi média csatornáin.
Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán.