Zenés színház

Ferenc József Sisit siratja, miközben Hitler hatalomra tör

2025.10.28. 14:55
Ajánlom
A Johann Strauss-évforduló alkalmából a darab ősbemutatójának helyszínén, a MusikTheater an der Wienben tűzték műsorra a zeneszerző legtöbbet játszott operettjét, A denevért. A rendező, Stefan Herheim az Osztrák–Magyar Monarchia világából kiindulva az Anschlussig vezette végig a közönséget a történelmen.

A denevér szinopszisa

Eisenstein bécsi polgár épp nyolcnapos börtönbüntetését készül megkezdeni. Előtte azonban régi barátja, Dr. Falke keresi föl, és meginvitálja Orlovsky herceg báljába, mondván, megbeszélte Frank fogházigazgatóval, hogy elég lesz másnap elfoglalnia a celláját. Eisenstein nem tudja, hogy Falke régi sérelmet dédelget, egy jelmezbálon denevérként jelent meg, ám túl sokat ivott, elaludt, Eisenstein pedig kicipelte a szabadba. Másnap mindenki jót mulatott az ébredező bőregéren. Most viszont ő akarja rászedni barátját.

Miután Eisenstein távozik – színleg a börtönbe, valójában a bálba – feleségét, Rosalindát felkeresi régi udvarlója, Alfred. Az egykori szerelmesek jól mulatnak, mikor megérkezik a fogházigazgató, hogy Eisensteint a börtönbe kísérje. A kompromittáló jelenet miatt Alfrednak el kell játszania a férjet, így távozik az őrökkel. Falke Rosalindát is ráveszi, hogy álruhában eljöjjön a bálba.

A mulatságban mindenkit lenyűgöz a magyar grófnénak öltözött, álarcos Rosalinda, saját férje is udvarolni kezd neki. Az asszony azonban kicselezi, és megszerzi a férfi féltett kincsét, a zenélő óráját, amellyel a nőket szokta szédíteni. Amikor azonban elérkezik a reggel, mindenkinek mennie kell a dolgára. A szereplők legközelebb a börtönben találkoznak, ahol Eisenstein meg akarja kezdeni büntetését, ám ehelyett felesége hódolóját találja a cellájában. Végül megérkeznek a mulatozók, és Falke bevallja, az egész az ő tréfája volt. Eisenstein elhiszi, hogy az Alfred-affér is csak a cselvetés része, és a házaspár kibékül.

„A rendező egy kicsit összekuszálja az idősíkokat” – jegyzi meg I. Ferenc József császár az első felvonásban, aki saját szavai szerint afféle békakirályként félreállítva követi már csak, mi lett egykori birodalma sorsa. Valóban béka – németül Frosch – olyan értelemben, hogy ő alakítja A denevér kedvelt komikus börtönőrét, aki épp ezt a nevet viseli. Ám Stefan Herheim, a MusikTheater an der Wien igazgatójának produkciója nem csupán ebben a kérdésben nyúl radikálisan a darabhoz, rögtön az előadás elején nem a nyitány, hanem Beethoven Fideliójának második felvonása indul el (a darab első változatát szintén e falak között játszották először), és az Alfredot éneklő David Fischer belekezd Florestan áriájába, mígnem a felséges börtönőr lepisszegi. További valós történelmi alakok is megjelennek a színen, ahogyan a rendezőtől már megszokhattuk, feltűnik a zeneszerző, ifjabb Johann Strauss – mindjárt hatszor is, táncművészek megformálásában.

A legsokkolóbb szereplő azonban Dr. Falke, a bosszúra készülő barát, aki a produkcióban Adolf Hitler alakjában jelenik meg. A teremben érezhetően megfagy a levegő, mikor színre lép, az addig igen mulatságos jelenetek után hirtelen radikálisan megváltozott a hangulat. Pedig már sejthettük, milyen közegben játszódnak az események, a nyitány alatt ugyanis a darab végét – Eisenstein leleplezését – és az azt követő eseményeket láthattuk, amikor náci tisztek hurcolják el a férfit és feleségét. A bariton Leon Košavić alakítása egészen hátborzongató volt, a művész – akit a színház korábbi produkciója, a Kublai kán egyik legjobb énekeseként méltattunk –

mimikája és gesztusai a legkisebb részletekben is a tömegpusztító diktátort idézték.

Ideges rángásai, egész lényének groteszk volta az előadás kulcsmotívuma lett, mindvégig azt éreztette, hogy egy látszólag boldog, kisszerű problémákkal vesződő világ fölött sötét felhők gyülekeznek.

53560_Fledermaus__c__Karl_Forster_11-140621.jpg

Leon Košavić mint Dr. Falke és Thomas Blondelle mint Eisenstein (Fotó/Forrás: Karl Forster / MusikTheater an der Wien)

A produkció középpontjában A denevér színhelyéül és hátteréül szolgáló Osztrák–Magyar Monarchia története és utóélete állt. Lényegében azt a közismert történelmi tendenciát mutatta be, miszerint az államalakulat csak elfedte a nemzetiségek közötti konfliktusokat, amelyek így továbbgyűrűzve végül a második világháború borzalmaihoz vezettek. A történteket Ferenc József értelmező, ám sohasem szájbarágós kommentjei kísérték, miközben a feszültségek időről időre szürreális formában öltöttek testet. Például amikor Rosalinda magyarul kiszólva „náci ribancnak” nevezi Adélt, amiért az egy disznófejjel állított haza az étteremből, hogy megzavarja az előadásban hangsúlyosan zsidóként megjelenő házaspárt, és így könnyebb legyen elszöknie a bálba. Hasonlóan látomásszerű jelenet, az előadás első részének legvége: a mulatság közben a színre lépő Johann Straussok egyszer csak szadomazo ruhát viselő, menetelő Hitler-hasonmásokká alakulnak, mely egyben arra a szintén közismert tényre is utal, hogy a diktátor rajongott a Keringőkirály muzsikájáért.

Az előadás igen szélsőséges érzelmi skálát jár be, bár Dr. Falke/Hitler fellépése belefojtja a nézőbe a nevetést, később is számos komikus jelenet tanúi lehetünk, még ha ekkor már nem is olyan felszabadult az örömünk.

Ferenc József nosztalgiája, halott felesége iránt fellángoló érzelmei pedig mulatságosból szívszorítóra fordulnak,

a kiváló osztrák színész, Alexander Strobele alakításának köszönhetően, aki képes olyan típusú vígjátéki karaktert megformálni, aki egyszerre vált ki nevetést és együttérzést. A produkció azonban nem vezeti végig a történelmi eseményeket, bár a nyitány betekintést enged a jövőbe, maga az előadás még a katasztrófa előtt véget ér. A börtönben a szinte minden előadás viccforrásaként feltűnő naptár (amelyben december 31. után bármi más következhet, csak január 1. nem) 1938. március 11-et mutat, az Anschluss előestéjét, de persze itt is van egy kis csavar, a következő oldalon ugyanis már 2025. október 18. áll, az előadás napja.

53565_Fledermaus__c__Karl_Forster_16-140621.jpg

Alexander Strobele mint Ferenc József és a Johann Straussok (Fotó/Forrás: Karl Forster / MusikTheater an der Wien)

Ellenkezőjére fordul a darab vége is, míg az eredetiben Eisensteinnel járatják a bolondját, és hitetik el vele, hogy felesége igazából csak az ő rászedése miatt játszotta el, hogy hűtlen lett, itt Falkét neveti ki mindenki – cselszövőből a cselszövés áldozatává válik. Miután az örömteli finálé lezárult, és mindenki távozott a színről, a sötét színpadon a férfi egyedül marad, és vérfagyasztó hangon kezdi énekelni az első felvonás vidám bordalának részletét: „Glücklich ist, wer vergisst, / Was nicht mehr zu ändern ist!” Boldog az, aki el tudja felejteni, amit nem képes megváltoztatni. Mi már tudjuk, hogy a hosszan hurcolt sérelmek milyen borzalmakhoz vezethetnek.

Az előadás valamennyi közreműködőjét elsősorban az elképesztő rugalmasságáért illeti elismerés, hiszen a produkció minden szempontból igen messze állt attól, amit A denevértől megszokhattunk. A zenei betétek sorában a Fidelio csak egy volt a sokból, Sisi nevének említésére a róla szóló musicalből hangzott el részlet, Rosalinda és Alfred pedig az első felvonásban egész kis 19. századi operakörképet énekelt, miközben természetesen a további Strauss-tánczenék sem maradtak el. A karmester, Petr Popelka, aki tavaly épp a Theater an der Wien egyik produkciójának köszönhetően nyerte le a legjobb karmesternek járó osztrák zenés színházi díjat, nem csupán a különféle színpadi nyüzsgések közepette tartotta együtt a közreműködőket, de

ebben a stilisztikai sokszínűségben is biztos kézzel vezette őket keresztül.

Így a Bécsi Szimfonikusok által játszott muzsika minden részletben képes volt betölteni kulcsfontosságú dramaturgiai szerepét. Az Arnold Schönberg Kórusnak pedig immár sokadik alkalommal is kijár az elismerés elsőrangú zenés színházi produkciója miatt, a művészek olyan komplex produkcióra képesek, amelyre kevés operakórus – ráadásul ők papíron nem is számítanak annak.

53566_Fledermaus__c__Karl_Forster_17-140621.jpg

Hulkar Sabirova mint Rosalinda/Sisi és Alexander Strobele mint Ferenc József (Fotó/Forrás: Karl Forster / MusikTheater an der Wien)

Az énekes közreműködők között igazi hangfenomént nem találni, de mindenki tisztességgel énekelt. A legnagyobb név közülük az Orlovszky herceg szerepében fellépő Jana Kurucová volt, aki ennek megfelelően szépen szóló mezzoszoprán hanggal, igényes szólamformálással és egyszerű, mégis hatásos színpadi jelenlétével járult hozzá az este erejéhez. A másik legjobb vokális produkció a már említett Leon Košavićhoz köthető, de kellemes volt hallgatni Eisenstein szerepében Thomas Blondelle-t is, habár neki nem jutott túl nagy kihívást okozó zenei rész. Nagy sikert aratott az Adél szerepében fellépő Alina Wunderlin, aki könnyed hangjával minden nyaktörő koloratúrával fölényesen birkózott meg. Bár akadtak kisebb megingásai, az Alfredot alakító David Fischer így is kulcsfontosságú feladatot vitt a vállán az előadásban, a számtalanféle zenei anyag megszólaltatásával. Jó csapatjátékos volt, és egy-egy frekventált pillanatban kicsillogott egyéniségével a Rosalindaként fellépő Hulkar Sabirova, és kedvesen bumfordi figurát hozott Krešimir Stražanac (Frank) is.

A Theater an der Wien új produkciója minden vonatkozásában szembenézett saját magával: a mű, a színház, az alkotófolyamat, a szerző, a kultúrkör és az egész nagy közép-európai történelem számos aspektusa terítékre került. Még Bécsben is ritka, hogy egy előadás ilyen szintű önreflexióval bírjon, de hát mi is lehetne illőbb mód arra, hogy megemlékezzenek az évfordulóról, mintsem számot vetni mindazzal, amit ez a kulturális érték, jelesül ifjabb Johann Strauss munkássága és konkrét műve magával hordoz? És ha igazából korábban is tudtuk már azt, amit az előadás napvilágra hozott, mégis megrendítő volt ilyen kendőzetlenül szembesülni vele.

Fejléckép: Hulkar Sabirova mint Rosalinda és Leon Košavić mint Dr. Falke (fotó/forrás: Karl Forster / MusikTheater an der Wien)

Verbunkos, bécsi keringővel ötvözve – a kétszáz éve született ifjabb Johann Strauss és A cigánybáró

Kapcsolódó

Verbunkos, bécsi keringővel ötvözve – a kétszáz éve született ifjabb Johann Strauss és A cigánybáró

1825. október 25-én született a Keringőkirály, a 19. századi szórakoztató zene legnagyobb alakja. Legfontosabb magyar témájú alkotásával, A cigánybáróval emlékezünk rá.

A kinevethető kényúr – Salieri-ősbemutatót tartottak Bécsben

A kinevethető kényúr – Salieri-ősbemutatót tartottak Bécsben

Az eredeti olasz változatban még sosem hallhatta a közönség Antonio Salieri Kublai kán című operáját, annak idején a darab áldozatul esett az európai érdekszövetségek alakulásának. A MusikTheater an der Wien április 13-i előadásán jártunk.

„A művészet mindig arra késztet, hogy változtassunk a nézőpontunkon” – interjú Stefan Herheim operarendezővel

„A művészet mindig arra késztet, hogy változtassunk a nézőpontunkon” – interjú Stefan Herheim operarendezővel

Stefan Herheim, napjaink egyik legelismertebb rendezője, az elmúlt évad óta Bécs „második operaházának” a MusikTheater an der Wiennek az igazgatója. Händel Theodorájából kiindulva vallásról, intézményesülésről és az operai önreflexióról beszélgettünk vele.

Megváltástörténet a kávézóban – Händel Theodorája a MusikTheater an der Wienben

Megváltástörténet a kávézóban – Händel Theodorája a MusikTheater an der Wienben

Öt ember egy kávéházban – öt történet arról, mi történhet, ha az embert megérinti a természetfeletti. Händel Theodorája nem is játszódhatott volna térben és időben közelebb a közönségéhez, mint ahogyan a bécsi MusikTheater an der Wienben színre kerül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Donald McIntyre

Az új-zélandi basszbaritont, aki Wagner szerepeit világszerte megformálta, a legendás, Patrice Chéreau-féle Ring Wotanját kilencvenegy éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Gulyás Dénes, Kálmándy Mihály és Metzger Márta az OPERA új örökös tagjai

Szűcs Márta és Várhelyi Endre magánénekest posztumusz emelték soraikba az örökös tagok, mellettük Molnár András, Sümegi Eszter és Meláth Andrea operaénekesek, Halász Péter karmester és Kállai Ernő első koncertmester munkáját is díjazta az OPERA vezetése.
Zenés színház interjú

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Zenés színház ajánló

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.
Zenés színház videó

A sivatag Párizsa – dokumentumfilm készült az OPERA dubaji vendégjátékáról

A Magyar Állami Operaház szeptemberi turnéjáról készült film – amely bemutatja az előadások hátterét, és hogy hogyan készülnek a művészek az eltérő kulturális közegben – cikkünkben, valamint az intézmény közösségimédia-felületein megtekinthető.