Zenés színház

"Fergeteges darab ez"

2013.10.01. 16:19
Ajánlom
A Nemzeti Filharmonikusok Richard Strauss-sorozatának következő darabja A hallgatag asszony előadása lesz október 10-én és 12-én a Művészetek Palotájában.

A mogorva öregúrral, aki ki akarja tagadni vagyonából az unokaöccsét, a bolondját járatja a tulajdon borbélya és unokaöccse: elvetetik vele a fiatalember szende lánynak álcázott kedvesét, akiből feleségként azonnal házisárkány válik. Klasszikus opera buffa-patronokból álló cselekmény ez, amelyet a közönség nagy valószínűséggel Donizetti Don Pasqualéjának szüzséjeként azonosítana. Azt a librettót azonban, amelyről ebben az esetben szó van, Stefan Zweig írta Ben Jonson nyomán - és a Harmadik Birodalom politikai vezetésének nem titkolt bosszúságára - Richard Strauss operájához, A hallgatag asszonyhoz (Die schweigsame Frau). A kompozíció premierje 1935-ben zajlott le a drezdai Semperoperben Karl Böhm vezényletével. Budapesten most Kocsis Zoltán irányításával hallhatják az érdeklődők nemzetközi szereposztásban: a címszereplőt, Amintát - a korábban meghirdetett Rácz Rita helyett - Íríde Martínez formálja meg, Sir Morosust Rúni Brattaberg kelti életre, Sir Morosus házvezetőnője Temesi Mária, Schneidebart borbély Dietrich Henschel, Henry Morosus pedig Bernhard Berchtold lesz.

A negyvenhat éves Rúni Brattaberg, "a legkedvesebb Sir Morosus" a Feröer-szigeteken döntötte el, hogy énekes lesz, miután felhagyott a dokumentumfotózással. Finnországi és svájci tanulmányok után Mainzba, majd Bernbe került, de pályafutása során fellépett már New Yorkban a Metropolitanben, a párizsi Opéra Bastille-ban és a La Monnaie-ben Brüsszelben is. Reperotárján csakúgy megtalálható számos Wagner-szerep Gurnemanztól Veit Pogneren át Fafnerig és Fasoltig, mint a Poppea megkoronázása Senecája, a Turandot Timurja, a Fidelio Roccója, a Rózsalovag Ochs bárója, vagy éppen Sparafucile figurája a Rigolettóból.

"Sir Morosus szerepe nemcsak azért hatalmas kihívás - állítja az énekes -, mert Strauss összetett, szinte a tökéletességig végiggondolt zenei képleteket ír elő, hanem azért is, mert egyben ez egy komikus szerep. Itt vérbeli színésznek is lenni kell, Richard Strauss minden egyes hangjegye eljátszható, s a darab meg is követeli a vérbő játékot. Nagyon várom már a budapesti próbákat, nem beszélve a partnerekről, Maestro Kocsisról, és persze az előadásról."

A cselszövő borbély megformálója, Dietrich Henschel is sokszor lépett már színpadra Schneidebart szerepében, amelyet mindössze egyetlen hét alatt kellett megtanulnia tizenhárom évvel ezelőtt. Mint elmondta, ez már csak azért is komoly erőpróba volt, mert Straussnál minden egyes hangsúlyt ismerni kell, hogy világosan kirajzolódjanak a zene összefüggései. Ugyanakkor azt is hozzáfűzte: ha létezik olyan műfaj, amely képes áthidalni a társadalmi és nyelvi különbségeket, akkor az feltételnül az opera.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.