Zenés színház

Fesztivál öt rendezőre

2008.01.31. 00:00
Ajánlom
Tizenhét ország hetvenhét versenyzője jutott be a Mezzo Televízió, az Armel Produkció, a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Pannon Filharmonikusok operaversenyének második fordulójába, és vett részt öt rendező szegedi workshopjain. A húsz győztes, közöttük két magyar nevét szerda délután ismertette a REÖK-palotában a Mezzo igazgatója, Philip de la Croix, és az Armel Produkció vezetője, Havas Ágnes.

Az énekesek három napot töltöttek a dél-alföldi városban. Az első napon a bemutatkozás keretében szabadon választott darabjaik közül adtak elő egy, a zsűri által kiválasztott művet a rendezők jelenlétében. Ezután annak a rendezőnek a csoportjába kerültek, akinek az operájában a zsűri egy-egy szerepre jelölte őket a New York-i, brémai, szegedi, rennes-i és gdanski fordulókon nyújtott teljesítményük alapján.

Michael Sturm rendező, a Francesco Cilea-mű, az Adriana Lecouvreur színpadra állítója 120 másodpercet engedélyezett magának. Ennyi időbe csak annyi fért bele, hogy elmondja, milyen nagyszerű munkát végeztek, és mennyire fontos kezdeményezésnek tartja az operaverseny és -fesztivált.

Bár New Yorkban egy koncertszerű előadásban 2004-ben már elhangzott Michael Kunze és Gershon Kingsley operája, a Raoul Wallenberg életét feldolgozó Raoul, az ősbemutatót Brémában tartják. Julia Haebler rendező a darab témájának fontosságát hangsúlyozta.

Alföldi Róbert jó pár évvel ezelőtt Hale tiszteletes szerepét játszotta A salemi boszorkányok vígszínházi előadásában, New York harmadik számú operaházában azonban az Arthur Miller-drámából Robert Ward által írt operát rendezi. Alföldi számára az énekesek nyitottsága jelentette a legnagyobb élményt a workshopon, és mint a Nemzeti Színház frissen kinevezett igazgatója, felajánlotta az együttműködést a fesztivállal.

Bár minden szerepre három-négy jelöltem is akadt, döntést kellett hoznom, és ezt belső sugallatra tettem – indokolta választását Telihay Péter, aki Benjamin Britten művével, a Lucretia meggyalázásával a gdanski Balti Operában mutatkozik be.

Aki kicsit is ismeri Balázs Zoltán munkásságát, biztos lehet abban, a fiatal színész-rendező és Heinrich Marschner operája, a Vámpír remekül egymásra talált. Az először Rennes-ben látható darab cselekménye ugyanis nem hagyományos, ok-okozati összefüggésű, hanem inkább szimbólumokra épül.

Az énekesek versenye ezzel nem ért még véget, a legjobb férfi és női előadó nevének megismerésére november közepéig várni kell. A döntőnek és a gálaestnek a Szegedi Nemzeti Színház november 2. és 17. között ad helyet.

A szereposztások

Cilea: Adriana Lecouvreur
Szeged, r.: Michael Sturm
Adriana: Kristin Sampson, Maurizio: Adam Diegel, Princesse Bouillon: Bódi Marianna, Michonnet: Timothy Sarris

Kingsley-Kunze: Raoul
Bréma, r.: Julia Haebler
Raoul: Marcin Habela, Per Anger: Vaughn Lindquist, Rachel: Violaine Kieffer, Serge: Beöthy-Kiss László

Ward: A salemi boszorkányok
New York, r.: Alföldi Róbert
John Proctor: Zeffin Quinn Hollis, Elisabeth Proctor: Janara Kellerman, Abigail: Marie-Adeline Henry, Danforth: Michael Bricedegirl

Britten: Lucretia meggyalázása
Gdansk, r.: Telihay Péter
Tarquinius: Bartek Misuda, Junius: Wiard Witholt, Lucretia: Janja Vuletic, nőikari szólista: Yang Li

Marschner: Vámpír
Rennes, r.: Balázs Zoltán
Janthe/Emmy: Helen Kearns, Malwina: Vanessa Le Charles, Aubry: Marc Haffner, Ruthven: Nabil Suliman

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Klasszikus

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.