Zenés színház

Fiatal énekesek szerepelnek a magyar-amerikai operaprodukcióban

2022.06.30. 13:15
Ajánlom
Mozart Az álruhás kertészlány című operáját mutatja be koprodukcióban a Magyar Állami Operaház és a San Diegó-i Opera Neo. A produkció július 1-jén, egy alkalommal Budapesten is látható, majd az augusztusi, amerikai premier után 2023-ban kerül ismét színre.

Lagonero város elöljárója, Don Anchine házában unokahúga, Arminda esküvőjére készülnek, aki Belfiore grófhoz készül hozzámenni, nem tudva, hogy vőlegényét a bűntudat marja, amiért egy évvel korábban féltékenységi rohamában előző kedvese, Violante Oneste márkinő halálát okozta.

A tette elől menekülő gróf nem is sejti, hogy a márkinő életben maradt, és szerelmét hűségesen követve Don Anchine házában állt kertészlánynak,

Sandrina néven, szolgája, Roberto kíséretében, aki eközben ugyancsak kertészként, Nardo álnéven Don Anchine szobalányának, Serpettának teszi a szépet. A cseléd ugyanakkor a gazdájába szerelmes, és féltékenyen figyeli, hogy ő ezalatt az álruhás kertészlányt tüntetné ki figyelmével. Az esküvőre érkező Ramiro lovag mindeközben pedig a menyasszony Armindában fedezi fel korábbi kikosarazóját, akinél ismét próbát tesz, vagy legalábbis Belfiorét igyekszik gáncsolni a ház ura előtt.

Az 1775-ben a müncheni Salvatortheaterben bemutatott Az álruhás kertészlány fontos állomás az ekkor 19 éves, útját kereső, de a zsenialitását már meg-megcsillogtató zeneszerző kibontakozása irányában.

A darab zenéjét tekintve a korai Mozart-operák legsikerültebbje, a vígoperák és az opera seriák stílusjegyeit egyaránt magán viseli,

története azonban jobbára a kor színházi toposzaiból építkezik. Az álruhás kertészlányt először 1987-ben mutatta be a Magyar Állami Operaház Boschán Daisy rendezésében, a zenéjét azonban Hevesi Sándor már 1924-ben felhasználta Goldoni A fogadósnő című darabjának adaptációjához.

Almási-Tóth András új rendezése egy elvont, szellemes, mégis abszurd világba helyezi a cselekményt, amiben Fügedi Balázs vizuális tanácsadó, Márton Richárd jelmeztervező és Pillinger Tamás világítástervező volt segítségére. Mozart szerelmi bizonytalanságokkal teli, ifjúkori művét fiatal, pályakezdő amerikai és magyar művészek tolmácsolásában láthatja a közönség az Eiffel Műhelyházban: Eric Laine (Don Achine), Öznur Tülüoğlu (Violante/Sandrina), Anna Trombetta (Ramiro) és Kyle White (Roberto/Nardo) mellett a hazai színeket Szeleczki Artúr (Belfiore), Brassói-Jőrös Andrea (Arminda) és Brindás Boglárka (Serpetta) képviselik a szereposztásban.

A produkció a San Diegó-i Opera Neóval együttműködésben jött létre, amelynek alapító művészeti igazgatója Kozma Péter, az előadás karmestere. Az amerikai változat 2022. július 1-jei magyarországi bemutatóját követően augusztus 5-én debütál a rendezés az Egyesült Államokban, majd a Mítosz & történelem évad részeként 2023 júniusában tartja a magyar változat premierjét az OPERA.

Mozart: Az álruhás kertészlány
július 1. 20:00, Eiffel Műhelyház

Fejléckép: Szeleczki Artúr (fotó: Kondella Misi)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

A két macska az önreflexiót jelenti – Kepes András a Lírástudók vendége

A Két macska voltam berobbant a sikerlisták élére, így nem is volt kérdés, hogy Kepes Andrást is meghívjuk podcastunkba. A 75 éves tévés, újságíró most már szinte csak regényírással foglalkozik, és már a következő könyvét tervezi.
Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Klasszikus

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Plusz

Drehertől Dreherig – a kőbányai sörgyártás lenyűgöző története

Mi köze a sörnek a boszorkányokhoz? Hogyan kapcsolódnak a Dreherek a martonvásári Beethoven-szoborhoz? Mikor készült az első magyar partyhordó? Egyebek közt erre is választ kaphatunk március 1-jén Sziklainé Lengyel Zsófia előadásán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.
Zenés színház kritika

A női csábítás démoni ereje

Hiánypótló feladatot töltött be a Magyar Állami Operaház: bár Dvořák Ruszalkája a nemzetközi operaszínpadok kedvelt darabja, az intézmény saját produkcióban sosem játszotta még. A február 2-i előadáson jártunk.