Zenés színház

Fidelio az Operában – nyílt levél és válasz

2008.10.09. 00:00
Ajánlom
László Zsuzsa újságíró tegnap egy Kovalik Balázsnak címzett nyílt levelet küldött a Fidelio.hu-nak – a levelet és az érintett válaszát az alábbiakban tesszük közzé.

Tisztelt Kovalik Balázs!

A Fidelio c. Beethoven-opera felújítása kapcsán felháborodott vélemények sokasága került nyilvánosságra. Ön ezeket a véleményeket személye elleni és az újdonságok elleni támadásnak fogja fel.

Mindenkor és mindenütt megvolt az öreg és a fiatal, a maradi és a haladó művészek, az akadémiák és az erőszakosan újítók, a féltékenyen őrzött hagyományok és a merészen támadó új irányok ellentéte.

A Fidelio rendezésének elutasításában azonban nem erről van szó.

Tudomásul kell vennie, hogy ez a munkája nem sikerült. Van ilyen minden alkotó ember életében, éppen ezért nem kellene védenie a mundér becsületét. Az Operamagazin októberi-novemberi számában Ön nyilatkozta, hogy nem volt vágyálma ezt a művet megrendezni. Miért nem adta át másnak? Nem kötelező a főrendezőnek mindent magának csinálnia!

Ez a Fidelio a giccs és a túlmozgások előadása lett, érthetetlen a cselekmény, a nagyszerű énekesi-zenei teljesítmények eltűnnek a színpadról sugárzó tohuva-bohuban. Nincs értelme részleteznem ezeket, hiszen Ön nyilván tudja, mire gondolok. Akik látták az előadást illetve a nyilvános főpróbát azok véleménye pedig megnyilvánult a reakciókban.

Nem elég a sajtótájékoztatón, az interjúk során elmondania a koncepcióját, lehet, hogy az elképzelése még jó is volt, de a megvalósítása nem sikerült, nem az jött le a színpadról, amit Ön szeretett volna.

Az Opera vezetésének egyik célkitűzése, hogy az ifjúságot szeretné megnyerni a műfajnak. Szép és tiszteletreméltó elképzelés, de óvnám a fiatalokat ettől az előadástól, mert elmegy a kedvük az opera műfajától. Nekem a főpróba végén a megszólított kb. 10-15 sötét öltönyt viselő gimnazista azt mondta: "Ennyi marhaságot ritkán látni."

Van egy régi magyar közmondás: "A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve."

Kedves Balázs! A Fidelio rendezése nem sikerült. De ez nem személyes tragédia, hanem életútjának egyik állomása. Reméljük a következő munkánál levonja ennek tanulságait és nem ellenségnek fogja fel a kritikát, hanem az ügy iránti szeretetnek.

Üdvözli:
László Zsuzsa
Aranytollas újságíró

Tisztelt László Zsuzsa Aranytollas újságíró!

Fidelio-rendezésem nem sikerült. Ön szerint.
Nyílt levele mellett, ugyanezen a honlapon, épp most olvastam dr. Kovács Sándor zenetörténész, egyetemi tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenetudományi tanszékének vezetőjének elemző kritikáját.

Ő másképp látja.

Mindazonáltal szeretném megnyugtatni, információi tévesek: még ha egyesek konkrétan bolondnak, dilettánsnak, elmebetegnek is titulálnak, véleményüket nem érzem személyem elleni támadásnak.

Kovalik Balázs
Nádasdy-díjas, érdemes művész,
A Magyar Állami Operaház művészeti igazgatója

 
 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Zenés színház hír

Lehoczky Zsuzsáról nevezték el az Operettszínház játszóhelyét

Különleges születésnapi ajándékkal köszöntötte a Budapesti Operettszínház Lehoczky Zsuzsát: a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Jászai-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja nevét viseli mostantól a teátrum Raktárszínháza.
Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.