A flamenco az Andalúziában élő cigányok által a 18–19. században képviselt ének, zene és táncstílus gyűjtőneve. A flamenco, mint a legtöbb ősi tánc, mágikus rítusok szerint építkezik: jellegzetessége a kör, a ceremóniamester és a résztvevők együttese. Az éneket eleinte csak taps vagy botok összeütése, a kocsmaasztalon valamilyen zaj keltése jelentette, majd a 19. századtól a gitár lett az általánosan elterjedt kísérőhangszer. Rengeteg érzelem jelenik meg a flamencóban – az életöröm, a szenvedély, a harag, a boldogság –, s mindezt egy olyan együttes játékával láthatjuk-hallhatjuk az Aranytízben május 24-én, amely ötvözi a spanyol szenvedélyt a balkáni zenével, a jazz zenével és afro-kubai dallamokkal.
A Flamenco Experience 6 hat zenésze a világ minden tájáról jöttek, és a világ minden táján élnek, mint régen, amikor a zenészek vándoroltak. A táncos az egyedülálló stílusáról ismert Virginia Delgado, aki ötvözi a flamencót a balett és a kortárs tánc elemeivel. A Flamenco Experience 6 Bajnay Beáta flamenco táncos közvetítésével, segítségével érkezhet most Magyarországra: Bea több mint húsz éve a flamenco szerelmese, 2005-ben alapította és azóta is vezeti az Aldebaran Kompánia nevű flamenco ének- és táncegyüttest. Bajnay Beától azt is megtudjuk, szakmai szemmel miért annyira érdekes a hazánkba látogató Flamenco Experience 6; mit tudnak ők, amit más nem, miért annyira népszerűek, bárhová mennek; a flamenco szenvedélyes stílus: itthon hogy áll a flamenco ismertsége; Virginia nagyon ismert táncos: kitől tanult, és mennyire adja vissza az ősi táncot.
Bognár Szilvia népdalénekes igen fiatalon, 18 évesen már a Népművészet Ifjú Mestere címmel büszkélkedett, s ugyanettől az évtől meghívott előadóként a Magyar Állami Népi Együttesben énekelt. Az elmúlt két évtizedben számtalan formációval szerepelt, többek között az Anima Sound Systemmel, a Makámmal, a Vándor Vokállal, a Sebővel vagy éppen a Duna Művészegyüttessel. Ugyanakkor önálló projektjei is nagyon sikeresek: 2006-ban jött létre első saját együttese, 2011-ben pedig az etNoé. Elsősorban a világzene az, ami meghatározza zeneiségét, de a magyar népzene is fontos számára. Bognár Szilvia most a Melodika Projekttel készül egy különleges fellépésre: aTavaszi szél című magyar népdal stop motion technikával készült feldolgozásában már láthatjuk együtt az énekest és a társulatot, de hamarosan az I. Örvényeshegyi Pikniken, Zala megye, Zalacsány legújabb összművészeti fesztiválján is fellépnek együtt, többek között Al di Meola, Pély Barna, Szalóki Ági, Varró Dániel vagy a Momentán Társulat mellett. A Melodika Projekt 2014-es megalakulása óta közönségdíjat nyert az amerikai SAVVY Chamber Competition döntőjében. 2017-ben Pirók Zsófia flamenco táncművésszel közösen alkotott Táncmelodikák című előadásuk aratott nagy sikert a Nemzeti Táncszínházban. Ugyanebben az évben jelent meg az együttes első önálló nagylemeze Kaleidoscope címmel. Bognár Szilviát arról is kérdezzük, a Melodika Projekt zeneiségében mit érez a magáéhoz közelinek; hogyan alakult ki az együttműködés gondolata, és mik a visszajelzések az első közös klipről; az összművészeti fesztiválok nagyon népszerűek itthon is, hiszen gasztro-, irodalmi és zenei események sokasága várja a látogatókat, de mitől lesz különleges a most induló zalacsányi fesztivál; továbbá merre megy nyáron, milyen jelentős eseményeken lép fel.

Kapcsolódó
Animációs varázslat a Melodika Projecttől és Bognár Szilviától – Videópremier!
A Fidelión debütál a Melodika Project és Bognár Szilvia nagyszerű klipje, ami a Tavaszi szél sajátos feldolgozásához készült.
Tizenegyedik alkalommal, július 1. és 5. között rendezik meg az Armel Opera Fesztivált. Idén a Müpában Svédország, Szerbia, Franciaország-Belgium társulatainak különleges produkcióit, magyarországi bemutatóit láthatja a közönség, Bécsben a MuTh Színházban pedig két magyarországi produkció kerül bemutatásra A nyitóelőadás július 1-én Glück O Orfeo & Euridice című operája; a második napon, július 2-án a Müpában a Szerb Nemzeti Színház mutatja be vígoperáját, amelynek címe Adok-papok. Bécsben, a MuTh Színházban Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című báboperájának bemutatóját nézheti meg a közönség, július 4-én ugyancsak a MuTh Színházban látható Eötvös Péter Lady Sarashina című operája Almási-Tóth András rendezésében, majd ezt követi a fesztivál záróprogramja. Hogy miért a Müpát választották a fesztivál új helyszínéül, s mennyire csalogathatók be operadarabokra a mai fiatalok, arról Havas Ágnessel, az Armel Opera Fesztivál igazgatójával beszélgetünk.
Két alkalommal, a Budapesti Japán Napok keretében május 25-én és 26-án is látható lesz az RS9 Vallai kertjében Kalmár Ákos rendező-koreográfus, a Ziggurat Project elnevezésű társulat oszlopos tagjának Esumi és Asao című előadása, mely 2017-ben elnyerte az RS9 OFF fesztivál fődíját. A társulat Acsai Roland Bárka-, Radnóti- és Zelk Zoltán-díjas drámaíró, író, költő, műfordító modern nó-dráma átiratát a fizikai és a tárgyszínház eszközeivel állítja színpadra, a nem szokványos módszereket alkalmazó rögtönzött élőzenét társul hívva. A performansz kísérletet tesz arra, hogy a japán hagyományokat miként vagyunk képesek magyarként befogadni, újraértelmezni és saját színházi nyelvezetünkön keresztül kifejezni. A zenei koncepció egy olyan hangzásvilág kialakítása, melyben a hagyományos japán zene a magyar népzenével és klasszikus zenével együttműködve születik meg, tanulmányozva és figyelembe véve az ázsiai, valamint az európai kulturális hátterét. Az előadás szereplői Kovács Emese, Kalmár Ákos, Munkácsi Ádám és Porteleki Áron. Hogy a japán hagyományok mely elemei inspirálták az előadást, és hogy pontosan milyen látvány-, illetve zenei világgal találkozik az, aki ellátogat a Vallai kertbe, arról Kalmár Ákos rendező-koreográfust kérdezzük.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. május 20-án, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.