Zenés színház

Fidelio Klasszik: Fullajtár Andrea és Sárik Péter

2016.04.01. 15:29
Ajánlom
A magazinműsor április 2-i adásában hallható lesz még Perényi Roland, a Kiscelli Múzeum igazgatója és Sardar Tagirovsky rendező is.

Marlene Dietrich az egyik legkülönösebb énekes színésznő, akinek alakja számos rendezőt, írót, dalszerzőt megihletett. Eredetileg hegedűművésznek készült, tökéletesen játszott hegedűn és zongorán is. A weimari Zeneművészeti Főiskolára járt, ám makacs ínhüvelygyulladása végül más pálya felé vitte: színésznő lett. Azon kevés színésznők egyike, aki visszautasította a háborús Németország kecsegtető filmes ajánlatait. Amerikai filmsztár lett, aki olyan dalokkal írta be magát a filmtörténetbe, mint a Fallin' In Love Again vagy a Sag mir, wo die Blumen sind , vagy éppen a Boomerang Baby, ami Fullajtár Andrea Dietrich alakját idéző zenész színházi estjének is címe. Az előadás célja nem pusztán Marlene Dietrich slágereinek, emlékeinek, különös lényének felidézése, sokkal összetettebb ennél. Úgy jeleníteni meg őt, ahogyan a közvetítő, Fullajtár Andrea látja, érzi őt. Ahogyan csak ő tudja tolmácsolni ezeket a gondolatokat, dalokat: saját életén, személyiségén keresztül. Az est kapcsán Fullajtár Andreát arról is kérdeztük, hogy van-e különleges kapocs kettejük között; mi vonzza leginkább Marlene Dietrich alakjában; mi az, ami benne is megvolt és mi az, amit idővel ismert meg saját magában a filmcsillagon keresztül: illetve hogyan hatnak egymásra a sok évtizedes időeltolódás ellenére.

Fullajtár Andrea a Boomerang Babyben

Fullajtár Andrea a Boomerang Babyben

A Kiscelli Múzeum Megjegyzés: Háborús című tárlata a számos centenáriumi kiállításhoz képest rendhagyó módon közelít a háborús hátország kérdéséhez, hiszen a múzeum saját történetére is reflektál. Az intézmény korabeli gyarapodási naplóiba 1914 és 1920 között több ezer irat, plakát, jelvény, fotó és egyéb műtárgy került „háborús” megjegyzéssel. A kiállítás erre a rendkívül gazdag anyagra alapozva kívánja mozaikszerűen bemutatni a világháborús fővárost. Müllner János fotográfiái mellett a Kiscelli Múzeum Templomterében a Nemzeti Áldozatkészség szobrának több mint 10 méter magas rekonstrukciója jelenti a tárlat legnagyobb attrakcióját. Perényi Rolanddal, a múzeum igazgatójával beszélgetünk.

Sárik Péter  jazz-zongoraművész, zeneszerző, tanár szinte minden műfajban alkotott az elmúlt években: a jazz mellett a klasszikus zene és a pop, a latin és a világzene is érdekelte. Kompozíciói előkelő helyezéseket értek el az Egyesült Államok és Nagy Britannia legjelentősebb dalszerző versenyein is. 2013 óta a Recirquel Újcirkusz Társulat zeneszerzője, zenei vezetője. A társulat Vági Bence rendező-koreográfus vezetésével magyar artistákból alakult 2012-ben Budapesten. Legfontosabb célja, hogy megismertesse a világgal a magyar újcirkusz irányzatot. A társulat a magyar cirkuszművészet 1800-as évekre visszanyúló gyökereit, hagyományait megőrizve foglalkozik a műfaj megújításával, melyben az artisták mellett fontos szerepet kap a zene, a tánc, az ének és a színház. S hogy hogyan tud egy jazz zenészként is nagyon ismert, kreatív alkotóművész és egy avantgárd művészcsapat együtt dolgozni, az kiderül új közös produkciójukból is, amelynek címe  A meztelen bohóc . Sárik Pétert az est kapcsán arról is kérdeztük, hogy a belső utazásként is értelmezett előadásra hogyan készült lélekben és szerzőként; van-e emléke a cirkuszról, amelyet meg tud szólítani egy ilyen személyes produkcióban; és arról is, hogy milyen nehézségei vagy nagy felismerései voltak a közös munkának.

Sárik Péter

Sárik Péter

Sardar Tagirovsky rendező, színész, bábművész több előadást is jegyez, mégpedig a Laboratorium Animae Társulattal együttműködve. Ezúttal Csehov 6-os számú kórterem című, 1892-ben megjelent novelláját értelmezte újra a Nemzeti Színház 6 című előadásában. A novellát, amely híressé tette Csehovot, s amely mérföldkő volt életében a tekintetben, hogy utána kezdett színdarabokat írni. Az elbeszélést kevés cselekmény, gondosan árnyalt pszichológiai elemzések és a létezés kérdésein való töprengés jellemzi. A történet Ragin doktor és betege, az üldözési mániában szenvedő Gromov nézeteinek és életének ütközése során bomlik ki, s rajtuk keresztül a korabeli orosz kisvárosok valósága is előtűnik. Ezt a világot idézi meg Sardar Tagirovsky, ahogyan ő fogalmaz: „A 6-os számú kórterem bennünk van. Menedékeket keresünk, olyan belső igazságokat, amelyekkel túlélhetjük a legnagyobb elmegyógyintézetet, amit világnak hívunk... Jól esik a fájdalom, ami pillanatokra kinyitja a szabadságot.” A fiatal rendezőt arról is kérdeztük: hogyan lehet a fojtogató, lemondásokkal teli csehovi világot úgy megmutatni, hogy legyen benne szerethetőség; fel kell-e oldozni a nézőket az előadás végén, vagy éppen a feszültség indít el további folyamatokat bennük; s mi az, amit szerinte csak Csehov tud elmondani az emberekről.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére április 3-án, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.
Zenés színház opera

Megházasodott Jonas Kaufmann

Elnézést a bulvárhírért, de sok Jonas Kaufmann-rajongó olvas minket, ezért nekik fontos lehet. A világhírű tenor elkelt!