Zenés színház

Fidelio Klasszik: Fullajtár Andrea és Sárik Péter

2016.04.01. 15:29
Ajánlom
A magazinműsor április 2-i adásában hallható lesz még Perényi Roland, a Kiscelli Múzeum igazgatója és Sardar Tagirovsky rendező is.

Marlene Dietrich az egyik legkülönösebb énekes színésznő, akinek alakja számos rendezőt, írót, dalszerzőt megihletett. Eredetileg hegedűművésznek készült, tökéletesen játszott hegedűn és zongorán is. A weimari Zeneművészeti Főiskolára járt, ám makacs ínhüvelygyulladása végül más pálya felé vitte: színésznő lett. Azon kevés színésznők egyike, aki visszautasította a háborús Németország kecsegtető filmes ajánlatait. Amerikai filmsztár lett, aki olyan dalokkal írta be magát a filmtörténetbe, mint a Fallin' In Love Again vagy a Sag mir, wo die Blumen sind , vagy éppen a Boomerang Baby, ami Fullajtár Andrea Dietrich alakját idéző zenész színházi estjének is címe. Az előadás célja nem pusztán Marlene Dietrich slágereinek, emlékeinek, különös lényének felidézése, sokkal összetettebb ennél. Úgy jeleníteni meg őt, ahogyan a közvetítő, Fullajtár Andrea látja, érzi őt. Ahogyan csak ő tudja tolmácsolni ezeket a gondolatokat, dalokat: saját életén, személyiségén keresztül. Az est kapcsán Fullajtár Andreát arról is kérdeztük, hogy van-e különleges kapocs kettejük között; mi vonzza leginkább Marlene Dietrich alakjában; mi az, ami benne is megvolt és mi az, amit idővel ismert meg saját magában a filmcsillagon keresztül: illetve hogyan hatnak egymásra a sok évtizedes időeltolódás ellenére.

Fullajtár Andrea a Boomerang Babyben

Fullajtár Andrea a Boomerang Babyben

A Kiscelli Múzeum Megjegyzés: Háborús című tárlata a számos centenáriumi kiállításhoz képest rendhagyó módon közelít a háborús hátország kérdéséhez, hiszen a múzeum saját történetére is reflektál. Az intézmény korabeli gyarapodási naplóiba 1914 és 1920 között több ezer irat, plakát, jelvény, fotó és egyéb műtárgy került „háborús” megjegyzéssel. A kiállítás erre a rendkívül gazdag anyagra alapozva kívánja mozaikszerűen bemutatni a világháborús fővárost. Müllner János fotográfiái mellett a Kiscelli Múzeum Templomterében a Nemzeti Áldozatkészség szobrának több mint 10 méter magas rekonstrukciója jelenti a tárlat legnagyobb attrakcióját. Perényi Rolanddal, a múzeum igazgatójával beszélgetünk.

Sárik Péter  jazz-zongoraművész, zeneszerző, tanár szinte minden műfajban alkotott az elmúlt években: a jazz mellett a klasszikus zene és a pop, a latin és a világzene is érdekelte. Kompozíciói előkelő helyezéseket értek el az Egyesült Államok és Nagy Britannia legjelentősebb dalszerző versenyein is. 2013 óta a Recirquel Újcirkusz Társulat zeneszerzője, zenei vezetője. A társulat Vági Bence rendező-koreográfus vezetésével magyar artistákból alakult 2012-ben Budapesten. Legfontosabb célja, hogy megismertesse a világgal a magyar újcirkusz irányzatot. A társulat a magyar cirkuszművészet 1800-as évekre visszanyúló gyökereit, hagyományait megőrizve foglalkozik a műfaj megújításával, melyben az artisták mellett fontos szerepet kap a zene, a tánc, az ének és a színház. S hogy hogyan tud egy jazz zenészként is nagyon ismert, kreatív alkotóművész és egy avantgárd művészcsapat együtt dolgozni, az kiderül új közös produkciójukból is, amelynek címe  A meztelen bohóc . Sárik Pétert az est kapcsán arról is kérdeztük, hogy a belső utazásként is értelmezett előadásra hogyan készült lélekben és szerzőként; van-e emléke a cirkuszról, amelyet meg tud szólítani egy ilyen személyes produkcióban; és arról is, hogy milyen nehézségei vagy nagy felismerései voltak a közös munkának.

Sárik Péter

Sárik Péter

Sardar Tagirovsky rendező, színész, bábművész több előadást is jegyez, mégpedig a Laboratorium Animae Társulattal együttműködve. Ezúttal Csehov 6-os számú kórterem című, 1892-ben megjelent novelláját értelmezte újra a Nemzeti Színház 6 című előadásában. A novellát, amely híressé tette Csehovot, s amely mérföldkő volt életében a tekintetben, hogy utána kezdett színdarabokat írni. Az elbeszélést kevés cselekmény, gondosan árnyalt pszichológiai elemzések és a létezés kérdésein való töprengés jellemzi. A történet Ragin doktor és betege, az üldözési mániában szenvedő Gromov nézeteinek és életének ütközése során bomlik ki, s rajtuk keresztül a korabeli orosz kisvárosok valósága is előtűnik. Ezt a világot idézi meg Sardar Tagirovsky, ahogyan ő fogalmaz: „A 6-os számú kórterem bennünk van. Menedékeket keresünk, olyan belső igazságokat, amelyekkel túlélhetjük a legnagyobb elmegyógyintézetet, amit világnak hívunk... Jól esik a fájdalom, ami pillanatokra kinyitja a szabadságot.” A fiatal rendezőt arról is kérdeztük: hogyan lehet a fojtogató, lemondásokkal teli csehovi világot úgy megmutatni, hogy legyen benne szerethetőség; fel kell-e oldozni a nézőket az előadás végén, vagy éppen a feszültség indít el további folyamatokat bennük; s mi az, amit szerinte csak Csehov tud elmondani az emberekről.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére április 3-án, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház soharóza

Olyan lemez jelent meg, amire tényleg vágyott a közönsége

Lemezen is megjelenik a Tabu kollekció, a Soharóza nagy sikerű előadásának hanganyaga. Az alternatív kórus júniusban kezdett közösségi finanszírozási kampányba, december 13-tól pedig kapható az album.
Zenés színház vicces

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.