Zenés színház

Fidelio Klasszik: KERO, Petrányi, Spiró, Tompos

2017.05.12. 15:55
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 magazinműsorának legközelebbi adása május 13-án, szombaton délelőtt 10 órától lesz hallható.

A Budapesti Operettszínház új játszóhelye április 20-án nyitotta meg kapuit a hajdani Moulin Rouge helyén. Az operett nagy mesterének, Kálmán Imrének nevét viselő teátrum színpadán elsőként a névadó szerző Riviera girl című darabját mutatták be, mely tulajdonképpen a Csárdáskirálynő Broadway-változata, s amelyet száz éve állítottak színpadra New Yorkban.

Kerényi Miklós Gábor KERO

Kerényi Miklós Gábor KERO (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

Victor Hugo A párizsi Notre Dame című regényéből készült musical-változatot augusztusban hat alkalommal láthatják a nézők a Szegedi Szabadtéri Játékok keretében, a világhírű francia katedrális hangulatát megidéző Dóm téren A Notre Dame-i toronyőr címmel. Az előadást Kerényi Miklós Gábor KERO rendezi, a főszerepet a nemrég Magyarország legsokoldalúbb előadójának választott Veréb Tamás, a gyönyörű, csábító táncával mindenkit az ujja köré csavaró cigánylányt, Esmeraldát pedig Muri Enikő és Vágó Bernadett játssza. Az egyedi színpadtechnikával felszerelt új játszóhelyről, a modern köntösbe öltöztetett nyitódarabról, valamint a májusban és júniusban megrendezendő Orfeum Fesztiválról, valamint arról, hogy mekkora kihívást jelenthet egy rendező számára a világszinten sikeres mű színpadra adaptálása, a Kossuth-és Erkel Ferenc-díjas Kerényi Miklós Gábort, a Budapesti Operettszínház művészeti vezetőjét kérdeztük.

A májustól novemberig látogatható 57. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjában idén Várnai Gyula munkáit lehet majd megtekinteni. A Békét a világnak! című projekt az utópiák életképességéről és szükségességéről szól. Az emberiségnek újabb és újabb vízióra van szüksége – veti fel az alkotó –, még akkor is, ha a jövőről szóló múltbéli elképzeléseink nem mindig teljesültek. Várnai egyszerű eszközökkel, montázsszerűen összeállított műveiről a készülő tárlat kurátorát, Petrányi Zsoltot kérdeztük.

Spiró György

Spiró György

A korábbi évekhez hasonlóan idén tavasszal is tíz kortárs magyar szerző versengett a 3 millió forint összdíjazású Aegon Művészeti Díj elnyeréséért. A rangos elismerést 2017-ben Krasznahorkai László kapta a Báró Wenckheim hazatér című regényéért. A tízes lista egyik jelöltje az első, 2006-os Aegon-díj nyertese, Spiró György. A tavaly 70. születésnapját ünneplő író, műfordító, irodalomtörténész ezúttal nem regénnyel, hanem esszékötettel pályázott az irodalmi elismerésre. Az 1979 és 2016 között keletkezett írásokból összeállított válogatásban zseniális írókról, színházról, fanyar humorral megírt életjelenségekről és fontos történelmi összefüggésekről éppúgy olvashatunk, mint a mai kor emberének műveletlenségéről. A Kossuth-díjas szerzővel a bő három évtizedet átfogó esszéválogatásról és az aktuális munkáiról is beszélgetünk.

Négy évvel ezelőtt jelent meg Tompos Kátya első szólólemeze, mely varázslatos zenei utazást kínált nyelvek és zenei stílusok között. A színésznő idén újra stúdióba vonult, és Hrutka Róberttel közösen készítette el második szóló albumát. Ezen a korongon Kátya már szerzőként is bemutatkozik, a dalok egy része saját szövegeiből, verseiből, dallamötleteiből született meg, s május 18-án a MOM Kulturális Központban egy teljesen új műsorral, de régi zenekarával áll színpadra. Az új lemezről, a szövegírás nehézségeiről, valamint a nyári fellépésekről a Nemzeti Színház Jászai Mari-díjas színésznője mesél.

Tompos Kátya

Tompos Kátya (Fotó/Forrás: Rózsa Erika, Nemzeti Színház)

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2017. május 14-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.