Zenés színház

Figaro a bútoráruházban

2016.12.18. 08:41
Ajánlom
Nemrég láthattuk az utolsó előadást a Teatro alla Scala új Figaro házassága rendezéséből. Olyan világhírű énekesekkel találkozhattunk a szereposztásban, mint Diana Damrau vagy Simon Keenlyside, míg a karmesteri pálcát Franz Welser-Möst tartotta. Azonban a kisebb szerepekben is kellemes meglepetések vártak ránk, egyedül a rendezés nem aratott osztatlan sikert a nézők és a kritikusok körében.
15137438 10154233634308165 8546754224698202242 o

15137438 10154233634308165 8546754224698202242 o (Fotó/Forrás: Marco Brescia és Rudy Amisano)

Az évadban már a második Mozart opera bemutatóját láthattuk a Varázsfuvola után, az előző idényben pedig a Lucio Silla volt műsoron kevesebb bevételi, annál több zenei sikerrel, de erről még ejtek később szót. A Figaro házasságát legutóbb 2012 tavaszán láthatta a milánói közönség Dorothea Röschmann-nal, de lehet, hogy azt a rendezést a nézők közül sokan visszasírták. Ez nem csak általános fanyalgás a modern rendezések miatt, épp ellenkezőleg, az újszerű és a hagyományőrző felfogás között Frederic Wake-Walker a két szék közé esett. Amint egy helyi kritikus joggal megjegyezte, általában az előadás az előadásban ötletet akkor szokták a rendezők elsütni, amikor semmilyen más épkézláb gondolatuk nincs. Sokszor az az érzésem támadt, hogy rettenetesen erőltetett az egész, a poénok nem egy fiatal brit rendezőre vallottak, hanem egy nyugdíjasklub haknidélutánjára.

Lehet, hogy csak a régimódiságom miatt, de valahogy mindig zavar, ha hölgyek taszigálják a díszleteket és rámolnak székeket, avagy éppen teddy hengerrel meszelnek. Amikor meg éppen nem, akkor mindenféle színházi kellékeket hoznak be, mert igazából nem is csattan el pofon, hanem csak összeütnek két lécet. De ezek a hölgyek táncolni is tudnak ám, bár az egész koreográfia inkább egy gyengén sikerült Spice Girls dal klipjéből származhat. Az irodista ruhájukhoz pedig legalább annyira furcsa frizurát viselnek, amiről a mellettem ülőnek Marge Simpson, nekem Nina Simone jutott eszembe, bár nekik valahogyan jobban állt. A jelmezek viszont vagy valami rikító neon színűek, vagy éppenséggel feketék. Egyszer a gróf piros-sárga-zöldben pompázott, ha már A nagy szépségben emlegetett jelzőlámpa a Scalától körülbelül három sarokra állt. De tény, hogy a diszkógömbös esküvői jeleneten azért jól szórakozott mindenki, amikor a letépett fehér nadrágok alól előtűnt a férfiak arany flitteres alsója.

Innen kellett megmentenie a helyzetet Franz Welser-Möstnek. Próbáltam mozdulataiban különlegeset, egyénit felfedezni, de nem sikerült. A nyitány egy-két lendületesebb ütemén kívül nem lobogtatta meg jobban a karját, talán a lumbágója óta elővigyázatosabb lett. Az első előadások után sok rosszat mondtak róla, szerencsére az utolsó estére nekem nem tűnt fel kirívóan zavaró megoldás, ami a rendezés után kifejezetten üdítően hatott.

15110264 10154215318598165 4508887390623982366 o

15110264 10154215318598165 4508887390623982366 o (Fotó/Forrás: Marco Brescia és Rudy Amisano)

A nyitány után egyből megcsodálhattuk egy klasszicista terem díszletének a hátulját, és az Ikea katalógus benyomását a gyerekágyat Figaro szerepében összeszerelő Markus Werba erősítette meg végérvényesen. A Se vuol ballare, signor Contino zeneileg nem volt túlságosan izgalmas, és a zenekar nem kimondottan erős fortéin sem hallatszott át mindig. Csodálkoznék, ha a MET-ben elég lenne így énekelni első felvonásban. Szerencsére nem kellett sokat várni, hogy megérkezzen Marianne Crebassa, akire minden mélyebb hangú lány reménnyel gondol. Sajnos a Ravel darabban nem hallhattam, de a Lucio Sillában egészen kiválóan énekelt. Talán a Voi che sapete che cos'è amor ária a második felvonásban még erősebbre sikerült, de már itt is egészen szembetűnő volt kellemesen csengő hangszíne és fiatal korát meghazudtoló profizmusa. Jövő ősszel megint jönni fog Händelt énekelni – ismét Krešimir Špicerrel együtt.

A horvát tenort a Scalában először egyből a mélyvízbe dobták be Lucio Silla címszerepében, amit ragyogóan megoldott. Most a Rózsalovaghoz hasonlóan kisebb lehetőséget, Don Basilio/Don Curzio szerepét kapta. Hangképzése némileg szokatlan, nehezen leírható, mintha talán nem szeretne túl nagy zajt csapni egy magasabb kitartott hanggal. Mindenesetre a negyedik felvonásban az In quegl'anni in cui val poco áriáját igazán kár lett volna kihagyni, színészi játéka pedig a rendezés minden fogyatékossága ellenére valóban szellemes volt.

Nem vagyok Diana Damrau nagy rajongója, de ez inkább ízlésbeli kérdés, és az este után egyre igazságtalanabbnak tűnik részemről, főleg, hogy az előző előadásra betegség miatt beugró jött helyette. Mindkét áriája csodálatosan érzelmesre és szépre sikerült, technikája pedig már-már ijesztően jó. Nagyon kevesen tudnak ennyire pianót pozícióból énekelni, ami leginkább a ráerősítéseknél hallatszik a Dove sono i bei momentiben. Érdekes a híres Éj királynője és a mostanság játszott Luciája után egy lírai szerepben hallani. Ha már a Covent Garden Varázsfuvoláját említettem, akkor megjegyezném, hogy kifejezetten örültem, hogy nem Carlos Álvarezzel, hanem Simon Keenlyside-dal hallottam a grófot. Mind zeneileg, színészileg és emberileg nagyon közel áll hozzám. Hangja különösen akkor tűnt sokkal zengőbbnek és fényesebbnek, amikor Werba a közelben tartózkodott, és a Vedrò mentr'io sospiro is nagyon meggyőzően szólt. Emellett még kiválóan tud kétkezes fejszével a kezében felszarvazott férjként dohogni.

15068920 10154218627238165 8497765381302881332 o

15068920 10154218627238165 8497765381302881332 o (Fotó/Forrás: Marco Brescia és Rudy Amisano)

Egy újabb igazságtalanság a dél-afrikai Golda Schultzot együtt szerepeltetni Damrauval. Nagyon örülök, amikor afrikai származású énekeseket hallok komolyzenében, főleg akik értik is az európai zenét sok észak-amerikaival ellentétben. Münchenben úgy látom biztos a helye, de tavaly a Rózsalovagban is szerepelt Salzburgban (amely előadást hozzánk is elhoztak Milánóba). Nagyon kiegyensúlyozott a hangja, a közepes tartományokban kiemelkedő, de Damrau mellett azért hallatszik, hogyan lehetne szépen magasat énekelni. Ezzel szemben előadásmódja, színpadi jelenléte őszintén magával ragadó, és a végén a Deh vieni, non tardar is nagy sikert aratott. Csak nem értettem, miért kellett egy csilláron ülve énekelnie.

A kisebb szerepekből az osztrák Theresa Zissert szeretném kiemelni, akinek ugyan csak Barbarina áriáját kellett érdemben elénekelni, de ezt nagyon éretten és igényesen tette. Már a helyi növendékek által előadott Varázsfuvolában is énekelt Papagenát, akkor is nagyon bíztatóan. Remélem, hogy a pályafutása a későbbiekben is sikeresen alakul majd. Andrea Concetti Bartolo/Antoniójánál emlékezetesebb marad A két Foscariban Loredóként, Anna Maria Chiuri pedig tisztességes Marcellinát hozott.

Turnéznak a macskák, cincognak az egerek

Kapcsolódó

Turnéznak a macskák, cincognak az egerek

Fischer Ádám a Teatro alla Scala új Varázsfuvoláját vezényli idén szeptemberben Milánóban. Az előadás különlegessége, hogy a szereplők és a zenekar is a Scala akadémiájának növendékei közül kerültek ki, így a közönség az új nemzedék első lépéseinek lehet szemtanúja, míg az előadók értékes tapasztalattal gazdagodhatnak a világ egyik vezető operaházában.

A végére Werba is belejött, az Aprite un po' quegl'occhio a közönségnek is tetszett, ha már a magas labdát a Non più andraiban az első felvonás végén nem sikerült lecsapni. Damrau, Schultz és Keenlyside megérdemelten kapott nagy tapsot (utóbbi a hölgyektől a meztelen felsőteste miatt is), de a többiek sem követtek el semmi olyan vétket, amiért szégyenkezniük kellene. Zeneileg egy nagyon színvonalas estét kaptunk, a rendezést meg majd igyekszem valahogy elfelejteni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Stéger Ferenc életét bemutató kiállítás nyílik Szentendrén

A szentendrei születésű világhírű tenor énekes, Stéger Ferenc születésének bicentenáriuma alkalmából nyílik kiállítás a Ferenczy Múzeumban, október 24-én. Az ünnepelt operaénekes bejárta egész Európát, 1846–1874 között közel ötven városban megfordult.
Zenés színház interjú

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Zenés színház ajánló

Sztárénekeseket hoz Budapestre a húszéves Georg Solti Akadémia

Az elismert olaszországi bel canto nyári akadémia jelentős nemzetközi karriert építő egykori növendékei közül Aigul Akhmetshina, Freddie De Tommaso, Hera Hyesang Park és Paul Grant lép fel október 20-án a Magyar Állami Operaházban.
Zenés színház hír

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.