Zenés színház

„Fischer Ádámmal akartam találkozni”

2016.06.22. 11:49
Ajánlom
A Budapesti Wagner-napokon Richard Wagner születésének bicentenáriumán debütált a szerző egyetlen vígoperája, A nürnbergi mesterdalnokok. A három év után ismét színpadra kerülő alkotásban Stolzingi Walter szerepében új beállóként lesz jelen Daniel Kirch.

- Karrierjét nem Wagner-énekesként kezdte. Hogyan jutott el a Mesterdalnokokig?

- Mindent elölről kezdtem, és végigjártam a ranglétrát. Nagyon sok Mozartot énekeltem, számtalanszor alakítottam Taminót (A varázsfuvola – a szerk.) és Belmontét (Szöktetés a szerájból – a szerk). Huszonkét éves voltam, amikor Berlinben elkezdődött az énekesi karrierem, de már az első években mindenki azt mondta a környezetben, hogy egy aprócska Lohengrin bujkál bennem, másrészről pedig én is vonzódtam Wagner művészetéhez, és olyan nagy előadókat hallgattam mint René Kollo.

Nézze meg ide kattintva, hogy  milyen hangulatban telt eddig a 2016-os Budapesti Wagner-napok!

Igaz, én akartam Tamino szerepét, de később ugyanígy Lohengrinét, jövőre pedig Trisztánként mutatkozom be Lyonban. A fordulat valamikor 2007 táján történt, azóta viszont csak azon dolgozom, hogy a Wagner-szerepeimet tökéletesítsem.

Daniel Kirch

Daniel Kirch (Fotó/Forrás: Paul Tote Stadt)

- A Wagner-szerepekkel mintha megtalálta volna önmagát.
- Ez egy nagyon különleges érzés, amit alig tudok szavakba önteni. Visszagondolva úgy érzem, amikor Mozartot énekeltem, mintha álarc lett volna rajtam, mintha tényleg más bőrébe kellett volna bújnom. A Wagner-szerepek esetében erről szó sincs, teljesen azonosulni tudok a karakterekkel, sosem kell lefékeznem, vagy kontrollálnom magam, mindent bele tudok tenni, ami én vagyok, és ez eddig még sikerhez vezetett.

- A Budapesti Wagner-napokon először énekli Walter von Stolzing szerepét. Milyen viszonyban van a karakterrel?

- Valóban ez az első szereplésem a Wagner-napokon és Budapesten is eddig csak koncertek alkalmával léptem fel, operában nem. Legutóbb Lisztet énekeltem. Walter abszolút megfelel a személyiségemnek, egy forradalmár, aki valami újat akar mutatni, szeretem a karakter érzelmességét és a frissességét. Az első két felvonás felvonultatja mindazt, amit a harmadik szintetizál, ahogy haladunk a végkifejlet felé sokkal inkább a bel canto stílus lesz úrra a szerepen. Nagyon érdekes, hogy például a Tannhäuserben ez éppen fordítva van. A címszereplő számára bel canto jelleggel indul az első felvonás, majd a zene elkezd haladni az egyre bensőségesebb emóciók felé, ami rendre több koncentrációt igényel.

- Fischer Ádám meghívására érkezett Budapestre. Ismerték egymást korábban?

- Nem, most ismertük meg egymást, és éppen ezért nagyon megtisztelő a meghívás, mert feltételezem, hogy hallott rólam, én pedig meg akartam őt ismerni. A próbák során kiderült, hogy remekül tudunk együtt dolgozni, nagyon érzelmes ember és mindenkiből ki tudja hozni az éppen adekvát emóciókat. Ilyen összhangot utoljára Zubin Mehtával éreztem, hiszen ő is olyan karmester, aki csak pozitív energiákat közvetít, és a kéréseinél mindig figyelembe veszi az énekes lehetőségeit, a személyiségét és a szerepformálással kapcsolatos tapasztalatait.

Daniel Kirch

Daniel Kirch

- Van még olyan Wagner-szerep, amit szívesen megformálna, de még nem volt lehetőség?

- Wagnerrel kapcsolatban szintem már mindent eljátszottam, ami a hangomnak megfelelő, de a fiatal Siegfriedet még szeretném, és fokozatosan készülök is a megmérettetésre. Wagneren kívül része még az életemnek Herman A pikk dámából, és egyszer egy Puccini-operában is kipróbálnám magam. Egy olasz szerephez persze nehezebben jutok, hiszen német vagyok, de mégsem nézek ki úgy mint Jonas Kaufmann. (Nevet – a szerk.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.