Zenés színház

„Fischer Ádámmal akartam találkozni”

2016.06.22. 11:49
Ajánlom
A Budapesti Wagner-napokon Richard Wagner születésének bicentenáriumán debütált a szerző egyetlen vígoperája, A nürnbergi mesterdalnokok. A három év után ismét színpadra kerülő alkotásban Stolzingi Walter szerepében új beállóként lesz jelen Daniel Kirch.

- Karrierjét nem Wagner-énekesként kezdte. Hogyan jutott el a Mesterdalnokokig?

- Mindent elölről kezdtem, és végigjártam a ranglétrát. Nagyon sok Mozartot énekeltem, számtalanszor alakítottam Taminót (A varázsfuvola – a szerk.) és Belmontét (Szöktetés a szerájból – a szerk). Huszonkét éves voltam, amikor Berlinben elkezdődött az énekesi karrierem, de már az első években mindenki azt mondta a környezetben, hogy egy aprócska Lohengrin bujkál bennem, másrészről pedig én is vonzódtam Wagner művészetéhez, és olyan nagy előadókat hallgattam mint René Kollo.

Nézze meg ide kattintva, hogy  milyen hangulatban telt eddig a 2016-os Budapesti Wagner-napok!

Igaz, én akartam Tamino szerepét, de később ugyanígy Lohengrinét, jövőre pedig Trisztánként mutatkozom be Lyonban. A fordulat valamikor 2007 táján történt, azóta viszont csak azon dolgozom, hogy a Wagner-szerepeimet tökéletesítsem.

Daniel Kirch

Daniel Kirch (Fotó/Forrás: Paul Tote Stadt)

- A Wagner-szerepekkel mintha megtalálta volna önmagát.
- Ez egy nagyon különleges érzés, amit alig tudok szavakba önteni. Visszagondolva úgy érzem, amikor Mozartot énekeltem, mintha álarc lett volna rajtam, mintha tényleg más bőrébe kellett volna bújnom. A Wagner-szerepek esetében erről szó sincs, teljesen azonosulni tudok a karakterekkel, sosem kell lefékeznem, vagy kontrollálnom magam, mindent bele tudok tenni, ami én vagyok, és ez eddig még sikerhez vezetett.

- A Budapesti Wagner-napokon először énekli Walter von Stolzing szerepét. Milyen viszonyban van a karakterrel?

- Valóban ez az első szereplésem a Wagner-napokon és Budapesten is eddig csak koncertek alkalmával léptem fel, operában nem. Legutóbb Lisztet énekeltem. Walter abszolút megfelel a személyiségemnek, egy forradalmár, aki valami újat akar mutatni, szeretem a karakter érzelmességét és a frissességét. Az első két felvonás felvonultatja mindazt, amit a harmadik szintetizál, ahogy haladunk a végkifejlet felé sokkal inkább a bel canto stílus lesz úrra a szerepen. Nagyon érdekes, hogy például a Tannhäuserben ez éppen fordítva van. A címszereplő számára bel canto jelleggel indul az első felvonás, majd a zene elkezd haladni az egyre bensőségesebb emóciók felé, ami rendre több koncentrációt igényel.

- Fischer Ádám meghívására érkezett Budapestre. Ismerték egymást korábban?

- Nem, most ismertük meg egymást, és éppen ezért nagyon megtisztelő a meghívás, mert feltételezem, hogy hallott rólam, én pedig meg akartam őt ismerni. A próbák során kiderült, hogy remekül tudunk együtt dolgozni, nagyon érzelmes ember és mindenkiből ki tudja hozni az éppen adekvát emóciókat. Ilyen összhangot utoljára Zubin Mehtával éreztem, hiszen ő is olyan karmester, aki csak pozitív energiákat közvetít, és a kéréseinél mindig figyelembe veszi az énekes lehetőségeit, a személyiségét és a szerepformálással kapcsolatos tapasztalatait.

Daniel Kirch

Daniel Kirch

- Van még olyan Wagner-szerep, amit szívesen megformálna, de még nem volt lehetőség?

- Wagnerrel kapcsolatban szintem már mindent eljátszottam, ami a hangomnak megfelelő, de a fiatal Siegfriedet még szeretném, és fokozatosan készülök is a megmérettetésre. Wagneren kívül része még az életemnek Herman A pikk dámából, és egyszer egy Puccini-operában is kipróbálnám magam. Egy olasz szerephez persze nehezebben jutok, hiszen német vagyok, de mégsem nézek ki úgy mint Jonas Kaufmann. (Nevet – a szerk.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Színház

Gyévuska – a Pintér Béla és Társulata ikonikus előadása az Átriumban

Több mint húsz éve mutatta be a Pintér Béla és Társulata Gyévuska című előadását – a nyolc fős zenekar közreműködésével játszott zenés darab immár az Átriumban látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.
Zenés színház kritika

Egy különös éjszaka Kafka úr társaságában

Miközben visszatérő panasz, hogy a 20. századi zene nem elég közönségbarát, meglepő, hogy az operaházak alig játsszák Gottfried von Einem darabjait. Kafka nyomán alkotott, izgalmas operáját a bécsi MusikTheater an der Wien mutatta be decemberben.
Zenés színház hír

Búcsúzik az Erkeltől az Opera

Ugyan január 1-jétől nem a Magyar Állami Operaház üzemelteti a II. János Pál pápa téri teátrumot, márciusig még három saját produkciót láthat a közönség az egykori játszóhelyen. Lesz Traviata, János vitéz és Gurre-dalok.
Zenés színház gyász

Elhunyt Gyimesi Kálmán operaénekes

A Liszt Ferenc-díjas baritont, érdemes művészt, a Szegedi Nemzeti Színház Örökös Tagját január 2-án, életének kilencvenkettedik évében érte a halál.
Zenés színház ajánló

A Duda Éva Társulat és könnyűzenei sztárok adják elő a Hairt

A kultikus Hair című film zenéi, eredeti nyelven, soha nem látott, ütős feldolgozásban idézik meg a hippikorszak életérzését. A nagyszabású produkció 2025. április 17-én az MVM Dome színpadán látható.