Zenés színház

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

2019.06.13. 14:50
Ajánlom
Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.

Három évvel ezelőtt Szentendrén indult útjára az egyedülálló színházi együttműködés, a Co-Opera. A Szentendrei Teátrum, a Debreceni Csokonai Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a Miskolci Nemzeti Színház és a Budapesti Operettszínház társulata a Magyar Állami Operaház szólistáival együtt eddig több mint 100 előadáson kápráztatta el a közönséget kiváló produkcióival határon innen és túl.

Idén nyáron a Co-Opera Szentendre Fő terén tartja évfordulóját és az 50 éves Szentendrei Teátrummal együtt ünnepel: Operagálát tartanak június 29-én. Erről beszélgettünk Fischl Mónikával, a produkció egyik fellépőjével.

Zeneművészeti főiskolát végeztél, első szereped Szegeden Donizetti Don Pasquale Norinája volt Gregor Józseffel.

Ez után kínált szerződést Szeged és az Operettszínház is. Akkor, talán kényelmi okokból, Budapestet választottam, úgy éreztem, túl sok utazással jár Szeged, ami igazából sosem ment. Pályám elején többször játszottam külföldön, Németországban, Ausztriában. Fantasztikus élmény volt ott lenni, új kollégákkal dolgozni, de a próbák után kocsiba ültem, jöttem haza, másnap utaztam újra vissza. Gyerekkorom óta ilyenkor honvágyam van, szorongással teli az utazás.

Az operettbe azonnal beleszerettem, nagyon összetett, prózával, tánccal „nehezített” műfaj.

A szentendrei Operagála kikukucskálás ebből, örömteli visszatérés az operához, ráadásul az egykori elsőből, a Don Pasqualéból is elhangzik egy ária Kolonits Klárival. Szabó Máténak, a gála rendezőjének volt az egyik ötlete, hogy duettben énekeljük el a nagyon ismert szerepet.

Ma mintha sokkal nagyobb lenne az átjárás lehetősége a két műfaj között.

Rengeteg olyan rendező jelenik meg az operaműfajban, akik a prózai vonalról indultak, mint például Máté is. Most próbáljuk Vidnyánszky Attila rendezésében a Csárdáskirálynőt, neki ez az első operett rendezése. Korábban nem állt hozzám közel a műfaj, mindig mesélem, hogy az első operett, amit láttam, az volt, amelyben játszottam. Belülről érzékelem, mekkora munka, milyen komplex az egész. A siker egyik titka, hogy hitelesen, igaz érzésekkel játsszuk.

FischlMonika4_GordonEszter-152009.jpg

Fischl Mónika a Budavári Palotakoncert gálán (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Más technikát, más színpadi jelenlétet kíván a két műfaj. Könnyű párhuzamosan játszani operát és operettet?

Épp a próza miatt huzamosabb ideig nem lehet párhuzamosan játszani. A Főiskolán nem tanultunk beszédtechnikát, az első szerepeimmel együtt kellett pótolnom a hiányt. A színpadon tanultam meg beszélni, hogy olyan természetes legyek, mint a prózai színészek. Ha prózai rendezővel dolgozom, érzem ezt a hátrányt, s gátlást okoz.

Az operettben hamarabb fárad a torok.

Évekkel ezelőtt Marica grófnőt játszottam az Operettben, amikor váratlanul megkerestek a Staatsoperből, hogy megbetegedett az énekesnő, ugorjak be a Varázsfuvola Éj királynő szerepére. Bármennyire is vonzó volt a felkérés, végül nem mertem elvállalni.

Ma már elvállalnád?

Ha előző nap nem énekelnék Marica grófnőt, akkor igen. Korábban az Operaházban Medveczky Ádám vezényletével énekeltem már a szerepet, mint ahogy a Rigoletto Gildájat is. Legnagyobb álmomat, Verdi Traviatáját Genovában, a Teatro Verdi meghívásában énekelhettem, ráadásul a férjemmel, Vadász Dániellel. De egy előző napi operett szereppel ugyanúgy ma sem vállalnék beugrást. Bár otthon mindig megtanulom a szerepemet, a prózai részeket igazából a színpadon, a mozgásokhoz, a szituációkhoz kötve tudom valójában magamévá tenni. Ott kezd el csak élni, mozogni a karakter. Minden mondatnak be kell épülnie a testembe. Valószínűleg ezért nem vagyok jó beugrós alkat.

fischl_maya-092400.jpg

Fischl Mónika a Maya című előadásban (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Operettszínház)

Bár jelenleg az operettel kötelezted el magad, hívnak opera szerepekre is, nem csukódott be ott az ajtó. Ez fontos, megnyugtató?

Magam korlátoztam a lehetőségeimet, mert bár többször is hívtak, nem nagyon vállaltam el azokat a felkéréseket. Az operett, a „primadonnaság” is korhoz kötött. Úgy érzem, még néhány évem lehet az operettjátszásban, s talán utána nézek körül az opera világában, ha még lesz rá lehetőségem.

A szerepeidet nézve elénekeltél szinte mindent a szerepkörödben. Ez a repertoár teljes életet mutat, ugyanakkor, ha a korodat nézem, nehéz lehet ilyen tudatosan a befejezésről gondolkodni.

Az operettirodalom összes fontos és ismert primadonna szerepét eljátszhattam, hálás vagyok, hogy megkaptam ezeket a lehetőségeket.

Teljes életet kaptam a színpadtól. Persze biztos nagyon hiányozna, ha nem csinálhatnám, de ezer más dolgot is kipróbálnék, szívesen tanítanék, többet lehetnék a családommal.

A nyári operagála, ahol több műből énekelsz áriát, többen énekelitek ugyanazt. Mennyiben jelent ez egy másfajta felkészülést a szerepre?

Még nagyon elején vagyunk az egésznek. Dinyés Dániellel, a Gála karmesterével már átbeszéltük az engem érintő szerepeket. Biztos, hogy felhőtlen örömzenélés, különleges játéklehetőség lesz attól is, hogy ilyen sokan leszünk együtt a színpadon. Külön öröm, hogy Kolonits Klárival énekeljük együtt Norina áriáját és a Lakméból a nagyon ismert gyönyörű duettet. Klári a kedvemért a mélyebb szólamot választotta. Jó barátom, mindig példaképem volt. A Főiskolán fölöttem járt, többször segített, tanított dolgokat. Fantasztikus művésznek tartom. Izgalmas munka lesz, rengeteg humort és játékosságot visz bele Szabó Máté és Dinyés Dániel.

Férjed, Vadász Dániel, akivel hosszú ideig énekeltetek együtt az Operettben, váltott, s többek között ő hozta létre a Co-Operát, amely operaelőadások létrejöttét menedzseli, többek között a szentendrei nyári operaelőadásokat is ő hozta létre. Miért váltott?

A Csárdáskirálynőben szerettünk egymásba. Ő akkor még bonviván volt. Véletlenül hozta így az élet a váltást. Azt látom, Dani tele van ötletekkel, amit itt jól kamatoztathat. Szeretnek vele dolgozni, hiteles, őszinte embernek tartják. Az első általa létrehozott előadás A sevillai borbély volt Szentendrén. Az Operagála műsorszerkesztésébe ő is beleviszi az ötleteit, de a rendezésbe nem szól bele. A Lakmé-duett az ő ötlete volt. De otthon próbálunk nem szakmázni, próbáljuk megtartani a privát terünket. Fontos a távolságtartás azért is, hogy ne az legyen, hogy azért kapok egy szerepet, mert ő a producer.

Pestiskereszt_VarallyayTade_kicsi-132600.jpg

Szentendre Fő tere (Fotó/Forrás: Várallyay Tádé)

Szentendre hazai pálya. Nagyobb a drukk, vagy könnyebbé teszi a fellépést?

Pesti lány vagyok, a kilencedik kerületből költöztünk Szentendrére tizenévvel ezelőtt. Mindig vágytam arra, hogy ilyen helyen éljek. A Teátrum előadásán még sosem vettem részt, öröm és izgalom is. A hétköznapokban szeretek a háttérbe húzódni, ezért kicsit izgulok, hogy ott szerepeljek, ahol élek. De ez az este örömzene lesz, nagyon várjuk.

A június 29-i operagáláról bővebben itt tájékozódhat, illetve a jegyét is megválthatja a Szentendrei Teátrum honlapján.

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Plusz

Hallotta már Blaha Lujza hangját? Most csak egy kattintásra van!

Több mint 2600 digitalizált hangfelvételt tett online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Hangtár elnevezésű digitális adatbázisban. A legkorábbi felvételeken a legendás színésznőt, Blaha Lujzát hallhatják az érdeklődők.
Zenés színház

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Klasszikus

Fiatal és tehetséges zenészek, akikre kíváncsiak vagyunk

A Rising Stars sorozat Európa legígéretesebb fiatal zenészei közül válogat, akikkel a magyar közönség évről évre a Müpa színpadán is találkozhat. Január 26-ától hat estén át a komolyzene hat feltörekvő csillaga mutatkozik be a a hamburgi Elbphilharmonie színpadán, a hazai közönség a Müpa jóvoltából követheti a koncerteket.
Klasszikus

Kutatók szerint Beethoven nem jól használta a metronómját

Újabb világrengető felfedezés, s ráadásul nem a brit tudósok az elkövetők. Spanyol kutatók állítják, hogy megfejtették Ludwig van Beethoven szimfóniáinak gyors tempómegjelöléseinek titkát. Egy új vizsgálat szerint a zeneszerző rosszul olvashatta le a metronómot. A fene gondolta volna!
Jazz/World

Beethoven Holdfény-szonátája, de flamenco zenészek játsszák

Egészen friss felvétel a frissen alakult Los Azulejos zenekartól: Beethoven klasszikusának, a Holdfény-szonáta harmadik tételét adják elő. De nem a szokásos felrakásban, hanem gitárral, basszussal és cajonnal.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A dzsungel könyve – online látható a 25 éves magyar musical

Január 30-án a VígSTREAMház közvetítéssorozatában élőben közvetítik az egyik legtöbbet játszott magyar musicalt.
Zenés színház magazin

Botrányos siker a drezdai Operaházban – 110 éves Strauss vígoperája, A rózsalovag

Közel két év tervezés után, 1911. január 26-án bemutatták a drezdai Operaházban A rózsalovagot, Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal később nagy vitákat kiváltó háromfelvonásos zenés játékát.
Zenés színház hír

Új Örökös Tagokat avattak a Budapesti Operettszínházban

Négy új tagot választott Örökös Tagjai közé a Budapesti Operettszínház január 22-én, a Magyar Kultúra Napján. Az ünnepségen, amely ezúttal a járványügyi szabályok betartásával, szűk körben zajlott, Kiss-B. Atilla, a színház főigazgatója méltatta a kitüntetetteket.
Zenés színház kvíz

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.