Zenés színház

Flórez, a perui tenor ismét Budapesten

2015.05.21. 19:42
Ajánlom
A pályája csúcsán lévő Juan Diego Flórez első ízben 2011-ben járt Magyarországon. Június 2-án ismét Budapestre érkezik, hogy második szólókoncertjét adja a Magyar Állami Operaházban. A 42 éves Flórez a világ legkeresettebb tenorja, New Yorktól Japánig a legrangosabb helyszíneken lép fel.

Az Irish Times 2014-ben írta róla a következőket: „Hangja kellemesen közvetlen. Egyenletes tónusú, rendkívül fókuszált és finoman érzékeny, mint egy sportautó. Stílusos előadásmódja drámai fogékonysággal és zenei hűséggel párosul."

A perui születésű Flórez pályája kezdetétől a közönség extatikus reakciójával találja szemben magát - már egészen fiatalon a Scalában Az ezred lánya című opera hírhedten nehéz, „kilenc magas C-s" áriájával szokatlan ovációt váltott ki, ráadást követeltek tőle, és ő megadta a közönségnek, amit akart. Később New Yorkban hasonló fogadtatásban részesült e szerepben, ismét csak ráadást adott, akárcsak húsz évvel korábban Pavarotti.

Flórez eredetileg apja nyomdokaiban akart járni, aki a könnyűzenében utazott. „Apám nem tanított engem semmire, de időről időre vele énekeltem. Kifejezetten képzett hangja volt egy popénekeshez képest" - nyilatkozta egy másik lapnak a közelmúltban. Szülei elváltak, anyjával és két lánytestvérével élt, apját csak hétvégenként látta. Jó kapcsolatban voltak, ám anyja, Maria Teresa volt igazán nagy hatással az életére. Pénze nem volt, csak sok munkája, ide értve egy bár vezetését is. Iskolásként ott segített neki Juan Diego. Néha, ha egy énekes beteg volt, felléphetett a The Beatles és Elvis dalaival. Jól meg kellett dolgoznia a lármás tömeg figyelméért, ami jó tréningnek bizonyult. Tagja volt egy bandának is, amelyben Rolling Stones és Led Zeppelin-számokat énekelt, mígnem az iskolában meghallott egy zarzuelát - könnyed, spanyol dallamok, ezt a repertoárt Domingo is kiválóan interpretálja. Juan Diegót annyira megérintette, hogy attól kezdve zenei ízlése gyökeresen megváltozott.

Énekórákat vett, amire persze nem volt pénze. Tanára ezért azt tanácsolta neki, hogy iratkozzon be a konzervatóriumba, ami ingyen van. Arra is kapacitálta növendékét, hogy lépjen be a Nemzeti Énekkarba, amelynek Juan Diego hamarosan egyik szólistája lett. „Zabáltam a klasszikus zenét, beleszerettem" - mondja.

Flórez nemsokára ösztöndíjat nyert a Philadelphiai Curtis Intézetbe. Kihasználta ezt a lehetőséget, hogy világot lásson, és hamarosan útnak indult. Természetesen továbbra is kész volt elfogadni a kihívást, ha be kellett ugrani valaki helyett... Ennek köszönhetően debütálhatott a Covent Gardenben 1997-ben, csupán egy évvel az első operaszínpadi bemutatkozása után. A londoni debüt előtt faxon érkezett a kotta, a darabot a repülőn tanulta meg, másnap pedig egyetlen próbát követően színpadra lépett. Flórez néhány év alatt a világ legkeresettebb tenorjává nőtte ki magát. A legnevesebb dalszínházak és koncertszínpadok legnagyobb dirigenseivel dolgozik. Amerre jár, világsztárként ünneplik, hazájában, Peruban szinte minden kitüntetést megkapott már, sőt, bélyeget is bocsátottak ki arcképével.

Annak ellenére, hogy New Yorktól Chicagón és Los Angelesen át, Európa összes rangos operaháza foglalkoztatja és bejárta Japán koncerttermeit is, Flórez kifejezetten tartalmas életet él az opera berkein kívül is. Feleségével és két apró gyermekével, Leandróval és Stellával, aki még csak másfél éves, Bécsben élnek. "Minden évben elutazom a barátaimmal valahova, csak férfiak együtt. A világ legnagyobb bulija. Sört iszunk, hátrahagyjuk a feleségeket és mókázunk. Pesaróban sörözni a barátaiddal nagyon egészséges dolog. Nyolcan vagyunk a csapatban" - mondja. Pesaróban házat is vett, úgy látszik, hűséges típus: innen indult 1996-ban, első fellépésén, a Rossini Opera Fesztiválon kifejező hangjával, bámulatra méltó virtuozitásával egy este alatt megalapozta sikerét a közönség előtt. Átlagon felül tehetséges tenor, akinek maradt ideje élni és élvezni az életet.

Június 2-án a Magyar Állami Operaházban Juan Diego Flórez a magyar közönséget várja. Önálló estjén többek közt Donizetti, Bizet, Gounod bravúráriáiból szemezget. A koncertet Christopher Franklin dirigálja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Jazz/World

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.