Zenés színház

Fókuszban „a rendező barátja”

2015.12.11. 15:26
Ajánlom
Puccini három egyfelvonásosának december 12-i, kuriózumnak számító bemutatóján A köpeny, az Angelica nővér és a Gianni Schicchi ismét a szerző eredeti elképzelései szerint, egy estén lesz látható. A premier kapcsán Kenesey Judit dramaturggal beszélgettünk.

– Egy tragédiába torkolló verista szerelmi dráma, egy a szakrális és a profán határterületén mozgó, női sorsot bemutató vezekléstörténet, és egy, a szerzőre kevésbé jellemző, a commedia dell'arte műfaját Dante nyomán megidéző mű alkotja Puccini Triptichonját. Milyen egységre épülhet egy ilyen eltérő témákat egyesítő produkció?

TRIP 03 masolata

TRIP 03 masolata

– Puccini szándékosan igyekezett a három művet eltérő sémák szerint felépíteni, és a három abszolút különböző történettel az élet más-más aspektusait kívánta lefedni. A színházi alkotók zöme természetesen szeretne találni valamilyen kapcsolatot, ami összefűzi e darabokat. Emiatt, illetve praktikus okokból végül a díszlet fogja képviselni ezt az egységet: Anger Ferenc rendező és Zöldy Z Gergely díszlettervező egy hajószerű szerkezet létrehozása mellett döntöttek, amely mindegyik operához kiválóan illik, és ami egyúttal megkönnyíti a premier három, majd a két-két együtt futó produkció átdíszítéseit is. Nem volt egyszerű feladat, mert az Erkel Színház színpadtechnikája nem olyan fejlett, mint az Operaházé: nincs forgószínpad, süllyesztő; A köpeny párizsi vízi világának érzékeltetése is kihívást jelent.

– A dramaturgot a rendező barátjának is szokás nevezni, de miből is áll valójában a feladata, és miben tér el a munkája az Operaházban a prózai színházakban dolgozó kollégáiétól?

– Egy előadásban gyakorlatilag minden dramaturgiai funkciót tölt be, egy jelenet megvilágításától a szereplők jelmezén át egy generálpauza hosszáig. A dramaturgnak ezért tökéletesen ismernie kell a művet és annak hátterét, valamint a szerzői és rendezői szándékot szem előtt tartva azon kell dolgoznia, hogy minden funkció helyesen legyen alkalmazva az előadásban. Gyakorlati értelemben a teendőink a következők: háttéranyagokat biztosítunk a darabhoz történelmi, zene- és művészettörténeti, irodalmi szemszögből; igény szerint segítjük a rendezőt a felkészülésben és opponálunk a koncepció kialakításában. Részt veszünk a próbákon, ahol igyekszünk külső, objektív szemszöget biztosítani, mivel a rendezők óhatatlanul is hajlamosak bevonódni a saját művükbe, és egy idő után talán már nem tudják kívülről szemlélni, hogy mi az, ami működik, és mi az, ami kevésbé. Segítünk szerepelemzésben, bizonyos mondatok, frázisok értelmezésében, továbbá a műsorfüzetek és más, közönség elé kerülő szövegek és marketinges anyagok megírásában, ellenőrzésében.

TRIP 02b

TRIP 02b

Sokan csodálkoznak, hogy minek egy operaházba dramaturg, hisz itt nem húznak vagy írnak át szövegeket. Dehogynem! Operákból is gyakran hagynak ki részeket, természetesen a karmesterrel és a rendezővel közös megegyezésben, hisz zeneileg és a színrevitel szempontjából is stimmelnie kell az ugrásoknak. Magyar nyelvű előadások esetében pedig sűrűn fordul elő, hogy itt-ott át kell írni valamit, esetleg javítani, ha a rendezés vagy az énekelhetőség megkívánja. Mindemellett nekünk kell biztosítanunk vagy gondoznunk az összes koncert és előadás feliratát.

– Másfél éve, mióta közalkalmazottként dolgozol az Operánál, újra intézményesült a dramaturgia a házban. Miért van erre szükség, és milyen érzésekkel vágtál neki ennek a feladatnak?

– Harmadéves voltam a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol 2009-ben végeztem, amikor az egyik tanárom felhívta a figyelmemet, hogy érdemes lenne a zenés műfaj felé orientálódnom. Nem sokkal ez után közreműködtem egy egyetemi báb-operaelőadásban, és ráébredtem, hogy az opera érdekel igazán, de soha nem gondoltam volna, hogy valaha módom lesz az Operaház dramaturgjaként dolgozni. Pedig megkockáztatom, hogy nagyobb szükség van itt dramaturgra, mint prózai színházakban. Aki figyelemmel kíséri az Operaház évadait, láthatja, hogy az utóbbi időben még több esemény zajlik a két helyszínen: tavaly huszonnégy, idén harminckét bemutatót tart az intézmény. Azokat a feladatokat, amiket 2014 ősze óta Orbán Eszterrel ketten viszünk a vállunkon, korábban több kolléga és külsős munkatárs között osztották fel, ami óhatatlanul bizonyos feladatok elaprózását, az információáramlás nehézkességét vagy az egységesség esetleges hiányát is okozhatta. Ennyi bemutató és egyéb esemény esetén praktikus állandó munkatársakat alkalmazni, tekintve, hogy nem csupán egy produkcióval vagy részfeladattal foglalkozunk, hanem az egész évaddal, ezzel a rálátással pedig módunk van segíteni a különböző tárak között folyó tevékenységek hatékonyságát is.

– Minden szépsége mellett hatalmas mennyiségű munkát végeztek. Mi az, amire mindeközben fontos odafigyelni?

TRIP 01

TRIP 01

– A legfontosabb talán az időzítés, a munka szervezését és koordinálását tekintve is. Például érdemes már az első korrepeticiós próbákon ott lennünk, hogy segítsük az énekeseket, amikor a szerepet tanulják. Csak ilyenkor tudunk hatékonyan közreműködni a kiejtés javításán, a helyes értelmezés és hangsúlyok kialakításán, hiszen a rendelkező próbák megkezdésekor már a színpadi, szerepmegformálási, technikai dolgokra kell összpontosítaniuk. Az sem mindegy, sem technikai, sem lélektani szempontból, hogy egy énekesnek, rendezőnek mikor teszünk egy megjegyzést, javaslatot: lehet, hogy érdemes várni még egy próbát, de az is lehet, hogy utána már késő lesz változtatni.

– Ha jól tudom, a munkakörülményeitek is javulnak, és a feladataitokhoz önálló iroda is párosul.

– Eddig mi voltunk a Házban „a bolygó hollandik”, és most kapunk egy csendes, félreeső szobát, ahol nyugodtan tudunk dolgozni. Az Operaház Dalszínház utcai bejáratánál, a korábbi Opera Shop helyén lesz a főhadiszállásunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Erőd Iván zeneszerző

A magyar származású osztrák zeneszerző 83 éves volt, halálhírét a bécsi Staatsoper közölte.
Zenés színház hír

Átadták a Honthy-díjakat a Budapesti Operettszínházban

Kilenc kategóriában jutalmazta az évad legjobbjait a Budapesti Operettszínház, ahol hivatalosan is lezárult a 2018/19-es évad.
Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket.