Zenés színház

Fókuszban „a rendező barátja”

2015.12.11. 15:26
Ajánlom
Puccini három egyfelvonásosának december 12-i, kuriózumnak számító bemutatóján A köpeny, az Angelica nővér és a Gianni Schicchi ismét a szerző eredeti elképzelései szerint, egy estén lesz látható. A premier kapcsán Kenesey Judit dramaturggal beszélgettünk.

– Egy tragédiába torkolló verista szerelmi dráma, egy a szakrális és a profán határterületén mozgó, női sorsot bemutató vezekléstörténet, és egy, a szerzőre kevésbé jellemző, a commedia dell'arte műfaját Dante nyomán megidéző mű alkotja Puccini Triptichonját. Milyen egységre épülhet egy ilyen eltérő témákat egyesítő produkció?

TRIP 03 masolata

TRIP 03 masolata

– Puccini szándékosan igyekezett a három művet eltérő sémák szerint felépíteni, és a három abszolút különböző történettel az élet más-más aspektusait kívánta lefedni. A színházi alkotók zöme természetesen szeretne találni valamilyen kapcsolatot, ami összefűzi e darabokat. Emiatt, illetve praktikus okokból végül a díszlet fogja képviselni ezt az egységet: Anger Ferenc rendező és Zöldy Z Gergely díszlettervező egy hajószerű szerkezet létrehozása mellett döntöttek, amely mindegyik operához kiválóan illik, és ami egyúttal megkönnyíti a premier három, majd a két-két együtt futó produkció átdíszítéseit is. Nem volt egyszerű feladat, mert az Erkel Színház színpadtechnikája nem olyan fejlett, mint az Operaházé: nincs forgószínpad, süllyesztő; A köpeny párizsi vízi világának érzékeltetése is kihívást jelent.

– A dramaturgot a rendező barátjának is szokás nevezni, de miből is áll valójában a feladata, és miben tér el a munkája az Operaházban a prózai színházakban dolgozó kollégáiétól?

– Egy előadásban gyakorlatilag minden dramaturgiai funkciót tölt be, egy jelenet megvilágításától a szereplők jelmezén át egy generálpauza hosszáig. A dramaturgnak ezért tökéletesen ismernie kell a művet és annak hátterét, valamint a szerzői és rendezői szándékot szem előtt tartva azon kell dolgoznia, hogy minden funkció helyesen legyen alkalmazva az előadásban. Gyakorlati értelemben a teendőink a következők: háttéranyagokat biztosítunk a darabhoz történelmi, zene- és művészettörténeti, irodalmi szemszögből; igény szerint segítjük a rendezőt a felkészülésben és opponálunk a koncepció kialakításában. Részt veszünk a próbákon, ahol igyekszünk külső, objektív szemszöget biztosítani, mivel a rendezők óhatatlanul is hajlamosak bevonódni a saját művükbe, és egy idő után talán már nem tudják kívülről szemlélni, hogy mi az, ami működik, és mi az, ami kevésbé. Segítünk szerepelemzésben, bizonyos mondatok, frázisok értelmezésében, továbbá a műsorfüzetek és más, közönség elé kerülő szövegek és marketinges anyagok megírásában, ellenőrzésében.

TRIP 02b

TRIP 02b

Sokan csodálkoznak, hogy minek egy operaházba dramaturg, hisz itt nem húznak vagy írnak át szövegeket. Dehogynem! Operákból is gyakran hagynak ki részeket, természetesen a karmesterrel és a rendezővel közös megegyezésben, hisz zeneileg és a színrevitel szempontjából is stimmelnie kell az ugrásoknak. Magyar nyelvű előadások esetében pedig sűrűn fordul elő, hogy itt-ott át kell írni valamit, esetleg javítani, ha a rendezés vagy az énekelhetőség megkívánja. Mindemellett nekünk kell biztosítanunk vagy gondoznunk az összes koncert és előadás feliratát.

– Másfél éve, mióta közalkalmazottként dolgozol az Operánál, újra intézményesült a dramaturgia a házban. Miért van erre szükség, és milyen érzésekkel vágtál neki ennek a feladatnak?

– Harmadéves voltam a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol 2009-ben végeztem, amikor az egyik tanárom felhívta a figyelmemet, hogy érdemes lenne a zenés műfaj felé orientálódnom. Nem sokkal ez után közreműködtem egy egyetemi báb-operaelőadásban, és ráébredtem, hogy az opera érdekel igazán, de soha nem gondoltam volna, hogy valaha módom lesz az Operaház dramaturgjaként dolgozni. Pedig megkockáztatom, hogy nagyobb szükség van itt dramaturgra, mint prózai színházakban. Aki figyelemmel kíséri az Operaház évadait, láthatja, hogy az utóbbi időben még több esemény zajlik a két helyszínen: tavaly huszonnégy, idén harminckét bemutatót tart az intézmény. Azokat a feladatokat, amiket 2014 ősze óta Orbán Eszterrel ketten viszünk a vállunkon, korábban több kolléga és külsős munkatárs között osztották fel, ami óhatatlanul bizonyos feladatok elaprózását, az információáramlás nehézkességét vagy az egységesség esetleges hiányát is okozhatta. Ennyi bemutató és egyéb esemény esetén praktikus állandó munkatársakat alkalmazni, tekintve, hogy nem csupán egy produkcióval vagy részfeladattal foglalkozunk, hanem az egész évaddal, ezzel a rálátással pedig módunk van segíteni a különböző tárak között folyó tevékenységek hatékonyságát is.

– Minden szépsége mellett hatalmas mennyiségű munkát végeztek. Mi az, amire mindeközben fontos odafigyelni?

TRIP 01

TRIP 01

– A legfontosabb talán az időzítés, a munka szervezését és koordinálását tekintve is. Például érdemes már az első korrepeticiós próbákon ott lennünk, hogy segítsük az énekeseket, amikor a szerepet tanulják. Csak ilyenkor tudunk hatékonyan közreműködni a kiejtés javításán, a helyes értelmezés és hangsúlyok kialakításán, hiszen a rendelkező próbák megkezdésekor már a színpadi, szerepmegformálási, technikai dolgokra kell összpontosítaniuk. Az sem mindegy, sem technikai, sem lélektani szempontból, hogy egy énekesnek, rendezőnek mikor teszünk egy megjegyzést, javaslatot: lehet, hogy érdemes várni még egy próbát, de az is lehet, hogy utána már késő lesz változtatni.

– Ha jól tudom, a munkakörülményeitek is javulnak, és a feladataitokhoz önálló iroda is párosul.

– Eddig mi voltunk a Házban „a bolygó hollandik”, és most kapunk egy csendes, félreeső szobát, ahol nyugodtan tudunk dolgozni. Az Operaház Dalszínház utcai bejáratánál, a korábbi Opera Shop helyén lesz a főhadiszállásunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Vizuál

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.
Könyv

Irodalmi kvízkötetet jelentetett meg a POKET

A Zsebkvízzel a szerkesztők az offline, kézzel fogható játék élményét szeretnék elősegíteni a hosszú, korlátozásokkal és online jelenléttel teli időszak után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Demény Attila, a Kolozsvári Magyar Opera főrendezője

Demény Attila zeneszerző, Nádasdy-díjas operarendező, karmester, zongoraművész, fesztiválszervező, a kolozsvári operastúdió egykori alapítója 66 éves korában, 2021. május 11-én hunyt el. A hírt Szilágyi Enikő színésznő osztotta meg közösségi oldalán. 
Zenés színház ajánló

Teraszkoncertekkel nyit a Madách Színház

Május végén újra megnyitja kapuit a Madách Színház, hogy immár nézők előtt elevenítse fel a nyári duett koncertek emlékét.
Zenés színház interjú

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Zenés színház hír

Egy békacsalád története – Cigány Punkopera az OFF-Biennálén

A Független Színház Magyarország május 16-án tartja Balogh Rodrigó és Illés Márton Békamesék című darabjának ősbemutatóját. Az előadásban énekelve, fájó humorral fűszerezve jelenítik meg egy család három generációjának életét, akik azért harcolnak, hogy kitörjenek a békáknak rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom.
Zenés színház magazin

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.