Zenés színház

Földes Tamás: "A rockzene örök szerelem"

2011.08.22. 11:08
Ajánlom
Koppánytól Jean Valjeanon át a Csárdáskirálynő Feri bácsijáig, Mozart apjától Lőrinc baráton át a Koldusopera Peachumjéig megannyi markáns musical- és operettkarakter megformálása fűződik a nevéhez. Földes Tamás hamarosan új műfajban mutatkozik be, Leonard Cohen és Irving Berlin dalait énekli Falusi Mariannal a Zsidó Nyári Fesztiválon. Ezt megelőzően a Szegedi Szabadtéri Játékokon A víg özvegyben szerepelt.

- Hogyan jött a közös dalest ötlete Falusi Mariann-nal?

- A Zsidó Nyári Fesztivál egy nagyon rangos művészeti eseménysorozat. Óriási megtiszteltetés számomra, hogy Falusi Mariann felhívott és felkért a közös koncertre. Korábban csak egyszer- kétszer találkoztam vele fellépések alkalmával, de még soha nem énekeltünk együtt.

- Földes Tamás zenei világában hol helyezkedik el Cohen és Berlin?

- Egészen más a zenéjük, mint amit eddig valaha énekeltem. A rockzene örök szerelem, ezen kívül szinte minden zenei műfajt szeretek. Ez a koncert egy kirándulás lesz, a pódium fellépés szinte újdonság számomra.

- A Negyvennégy tél című szólólemezed kapcsán sem merült fel az önálló est gondolata?

- Ez egy egészen más műfaj, mint a színház. Tudatosan nem csinálok önálló esteket. Sokkal szemérmesebb vagy gyávább vagyok, hiszen itt nem lehet elbújni a szerep mögé, teljesen önmagát kell adnia az embernek.

34D164D4-16BE-406F-8A90-77BB5627122D

Szacsvay László, Haumann Péter, Földes Tamás, Bajor Imre - A víg özvegy

- A verseidben viszont önmagadat adod, két köteted is megjelent az elmúlt években. Honnan datálódik a versírás?

- Gyerekkorom óta nagyon szeretem a verseket. Mint minden kamasz, én próbálkoztam versírással, később sem hagytam abba, nem nőttem ki.

- Szűkebb hazád a pesti Broadway. Színészmesterséget tanítasz az Operettszínház stúdiósainak. Mit szeretnél leginkább átadni nekik?

- Azért tartom fontosnak a tanítást, mert valahogy azt látom, hogy manapság ha valakinek van hangja és elénekel egy jó dalt, mindenki tapsol neki, és ettől elhiszi, hogy tehetséges. A színház sokkal több annál, mint hogy valaki elénekel egy dalt. Ezt próbálom tudatosítani a növendékekben. Nagyon nehéz, mert mindenhonnan azt hallják, hogy ennyi elég a sikerhez. Szerintem az összes színházi műfaj közül a zenés műfaj a legnehezebb. Ugyanúgy színésznek kell lenni, mint egy prózai színésznek azzal a plusszal, hogy közben tudni kell mozogni, énekelni, ismerni a zenét és ráhangolódni. 

- Legutóbbi operettalakításod A víg özvegyhez fűződik Szegeden kíváló színészgárdával, Kozma Péter rendezésében.

- A három konzul egyikét játszottam. Az okozott nehézséget, hogy igazából nincsen szerep, mégis valami olyasmit kellett csinálni belőle, ami alapján talán emlékeznek majd rám. Kozma Péter Amerikában tanult rendezést és ott dolgozik főleg operarendezőként. A munkamódszere elég újszerű volt, borzasztóan demokratikus, mindenkinek a véleményét figyelembe vette.

- Prózai szakon végeztél. Nem hiányzik manapság a prózai színház?

- Hiányzik, de hála Istennek az idei évadban bemutattuk a Koldusoperát. Peachumot alakítom benne, ami nem igazából zenés szerep, vagy az Ibusárt, ami éppúgy prózai feladat. Úgy hozta a szerencse, hogy megkeresett a Z'art Osztály Társulat. Dürrenmatt A csendestárs című darabjának a főszerepére kértek fel. Május végén volt egy előbemutató a Merlinben, szeptembertől folytatjuk.

- Az eddigi szerepeid közül mik állnak hozzád a legközelebb?

- A nyomorultak Jean Valjeanja a top. Vikidál Gyula sérülését követően ugrottam be a darabba. Este szóltak, másnap már játszottam. Amikor meglátogattam Gyuszit a kórházban, azt mondta: "Meg fogod látni, ezt a szerepet eljátszod és utána nagyon nehéz jó szerepet kapni." És valóban, nagyon sokáig így volt. Utána persze több olyan szerepet is játszottam, amit nagyon szerettem. Említhetném a három Lévay-musicalt, az Elisabeth Luchenijét, a Mozart! Leopold Mozartját, a Rebecca - A Manderley ház asszonyát, valamint az Ibusár Gusztiját.

- Az Operettszínház kortárs musicalszínházzá alakulása óta komoly rajongótábort tudhat a magáénak.

- Tény, hogy az utóbbi időben a zenés műfaj előtérbe került. Talán attól van sikere a színháznak, hogy ezt Kero (Kerényi Miklós Gábor - a szerk.) észrevette, komolyan vette és folyamatosan igyekszik újdonságokkal előrukkolni, értékes gondolatokat közvetíteni. Nem csupán a show a lényeg, bár természetesen az is fontos. Mögötte legalább annyira fontos, hogy értékes művek kerüljenek színpadra. 

- Egyszóval nem járnak ínséges idők a zenés színházra?

- Remélem, még nem jutottunk odáig, hogy az emberek ne járjanak színházba. Ennek az országnak leginkább arra lenne szüksége, hogy egy kicsit megerősödjön kulturálisan. Ezért is nagyon fontos az Operettszínház, mert ide eljönnek a nézők. A fiatalok hallanak arról, hogy van egy Rómeó és Júlia, egy Szentivánéji álom, vagy hogy létezett Mozart. Utána hátha elolvassák vagy utánanéznek.

-A  jövő évadban milyen új feladatok várnak?

- A Marica grófnőt újra műsorra tűzzük, amiben Dragomirt játszom. Aztán Németországban turnézunk ötvenhárom előadással A Szépség és a Szörnyeteggel. Nagy kihívásnak ígérkezik tavasszal a Veled, Uram! című Szörényi-musical kőszínházi bemutatója a Thália Színházban, amiben az öreg Istvánt alakítom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.