Zenés színház

Földes Tamás: "A rockzene örök szerelem"

2011.08.22. 11:08
Ajánlom
Koppánytól Jean Valjeanon át a Csárdáskirálynő Feri bácsijáig, Mozart apjától Lőrinc baráton át a Koldusopera Peachumjéig megannyi markáns musical- és operettkarakter megformálása fűződik a nevéhez. Földes Tamás hamarosan új műfajban mutatkozik be, Leonard Cohen és Irving Berlin dalait énekli Falusi Mariannal a Zsidó Nyári Fesztiválon. Ezt megelőzően a Szegedi Szabadtéri Játékokon A víg özvegyben szerepelt.

- Hogyan jött a közös dalest ötlete Falusi Mariann-nal?

- A Zsidó Nyári Fesztivál egy nagyon rangos művészeti eseménysorozat. Óriási megtiszteltetés számomra, hogy Falusi Mariann felhívott és felkért a közös koncertre. Korábban csak egyszer- kétszer találkoztam vele fellépések alkalmával, de még soha nem énekeltünk együtt.

- Földes Tamás zenei világában hol helyezkedik el Cohen és Berlin?

- Egészen más a zenéjük, mint amit eddig valaha énekeltem. A rockzene örök szerelem, ezen kívül szinte minden zenei műfajt szeretek. Ez a koncert egy kirándulás lesz, a pódium fellépés szinte újdonság számomra.

- A Negyvennégy tél című szólólemezed kapcsán sem merült fel az önálló est gondolata?

- Ez egy egészen más műfaj, mint a színház. Tudatosan nem csinálok önálló esteket. Sokkal szemérmesebb vagy gyávább vagyok, hiszen itt nem lehet elbújni a szerep mögé, teljesen önmagát kell adnia az embernek.

34D164D4-16BE-406F-8A90-77BB5627122D

Szacsvay László, Haumann Péter, Földes Tamás, Bajor Imre - A víg özvegy

- A verseidben viszont önmagadat adod, két köteted is megjelent az elmúlt években. Honnan datálódik a versírás?

- Gyerekkorom óta nagyon szeretem a verseket. Mint minden kamasz, én próbálkoztam versírással, később sem hagytam abba, nem nőttem ki.

- Szűkebb hazád a pesti Broadway. Színészmesterséget tanítasz az Operettszínház stúdiósainak. Mit szeretnél leginkább átadni nekik?

- Azért tartom fontosnak a tanítást, mert valahogy azt látom, hogy manapság ha valakinek van hangja és elénekel egy jó dalt, mindenki tapsol neki, és ettől elhiszi, hogy tehetséges. A színház sokkal több annál, mint hogy valaki elénekel egy dalt. Ezt próbálom tudatosítani a növendékekben. Nagyon nehéz, mert mindenhonnan azt hallják, hogy ennyi elég a sikerhez. Szerintem az összes színházi műfaj közül a zenés műfaj a legnehezebb. Ugyanúgy színésznek kell lenni, mint egy prózai színésznek azzal a plusszal, hogy közben tudni kell mozogni, énekelni, ismerni a zenét és ráhangolódni. 

- Legutóbbi operettalakításod A víg özvegyhez fűződik Szegeden kíváló színészgárdával, Kozma Péter rendezésében.

- A három konzul egyikét játszottam. Az okozott nehézséget, hogy igazából nincsen szerep, mégis valami olyasmit kellett csinálni belőle, ami alapján talán emlékeznek majd rám. Kozma Péter Amerikában tanult rendezést és ott dolgozik főleg operarendezőként. A munkamódszere elég újszerű volt, borzasztóan demokratikus, mindenkinek a véleményét figyelembe vette.

- Prózai szakon végeztél. Nem hiányzik manapság a prózai színház?

- Hiányzik, de hála Istennek az idei évadban bemutattuk a Koldusoperát. Peachumot alakítom benne, ami nem igazából zenés szerep, vagy az Ibusárt, ami éppúgy prózai feladat. Úgy hozta a szerencse, hogy megkeresett a Z'art Osztály Társulat. Dürrenmatt A csendestárs című darabjának a főszerepére kértek fel. Május végén volt egy előbemutató a Merlinben, szeptembertől folytatjuk.

- Az eddigi szerepeid közül mik állnak hozzád a legközelebb?

- A nyomorultak Jean Valjeanja a top. Vikidál Gyula sérülését követően ugrottam be a darabba. Este szóltak, másnap már játszottam. Amikor meglátogattam Gyuszit a kórházban, azt mondta: "Meg fogod látni, ezt a szerepet eljátszod és utána nagyon nehéz jó szerepet kapni." És valóban, nagyon sokáig így volt. Utána persze több olyan szerepet is játszottam, amit nagyon szerettem. Említhetném a három Lévay-musicalt, az Elisabeth Luchenijét, a Mozart! Leopold Mozartját, a Rebecca - A Manderley ház asszonyát, valamint az Ibusár Gusztiját.

- Az Operettszínház kortárs musicalszínházzá alakulása óta komoly rajongótábort tudhat a magáénak.

- Tény, hogy az utóbbi időben a zenés műfaj előtérbe került. Talán attól van sikere a színháznak, hogy ezt Kero (Kerényi Miklós Gábor - a szerk.) észrevette, komolyan vette és folyamatosan igyekszik újdonságokkal előrukkolni, értékes gondolatokat közvetíteni. Nem csupán a show a lényeg, bár természetesen az is fontos. Mögötte legalább annyira fontos, hogy értékes művek kerüljenek színpadra. 

- Egyszóval nem járnak ínséges idők a zenés színházra?

- Remélem, még nem jutottunk odáig, hogy az emberek ne járjanak színházba. Ennek az országnak leginkább arra lenne szüksége, hogy egy kicsit megerősödjön kulturálisan. Ezért is nagyon fontos az Operettszínház, mert ide eljönnek a nézők. A fiatalok hallanak arról, hogy van egy Rómeó és Júlia, egy Szentivánéji álom, vagy hogy létezett Mozart. Utána hátha elolvassák vagy utánanéznek.

-A  jövő évadban milyen új feladatok várnak?

- A Marica grófnőt újra műsorra tűzzük, amiben Dragomirt játszom. Aztán Németországban turnézunk ötvenhárom előadással A Szépség és a Szörnyeteggel. Nagy kihívásnak ígérkezik tavasszal a Veled, Uram! című Szörényi-musical kőszínházi bemutatója a Thália Színházban, amiben az öreg Istvánt alakítom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.
Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.