Zenés színház

„Folyamatos tanulás, fejlődés, változás” – interjú Rajna Martinnal

2023.10.20. 17:00
Ajánlom
2020-ban az Eiffel Műhelyház Kodály Zoltán parkjában rendezett Parkfoglaló gálával debütált a Magyar Állami Operaházban a hazai fiatal karmester-generáció egyik legkiemelkedőbb művésze. Az idei évadtól első karmesterként erősíti az OPERA társulatát a 27 esztendős Rajna Martin. A Junior Prima díjas dirigens jelenleg a Deutscher Musikrat Forum Dirigieren ösztöndíjasa.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2023. őszi számában jelent meg.

Milyen szakmai, művészi kihívásnak tekinti az OPERA megbízatását? 

Az első karmesterség kiemelt jelenléttel jár a Magyar Állami Operaházban. A többi dirigenshez képest emelt előadásszám, az együttes munkájának figyelemmel kísérése, véleményezése tartozik a teendőim közé, de nem rendelkezem döntési joggal, és nem szerepelek az igazgatói hierarchiában. Egyfelől óriási megtiszteltetés és öröm, másfelől a boldogságon túl – mint a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmesteri felkérésénél is – a feladat súlya tárult elém, azzal kezdtem el foglalkozni, hogy hogyan tudom a maximumot kihozni a rám bízott feladatból.

Milyen előadások várják a következő évadban?

Megfontolt előrehaladást kíván meg tőlem ez a pozíció, ezért

kifejezetten kértem Ókovács Szilveszter főigazgatót, hogy az általam vezényelt repertoárt együtt dolgozzuk ki.

A margitszigeti Attila után Rossini Olasz nő Algírban című operáját dirigálom, tavalyról folytatom A denevér-sorozatot, A sevillai borbélyt az évad végén fogom vezényelni, és lesz egy Don Giovanni-bemutatóm is. Bár engem kerestek meg és kértek fel első karmesternek, nagy öröm és biztonság számomra, hogy az OPERA repertoárjának zászlóshajóit olyan kiváló kollégák is vezénylik, mint Halász Péter első vendégkarmester, vagy az általam nagyra becsült és tisztelt Kovács János.

Mennyire ismeri az OPERA Zenekart? Milyen új látásmódot, szempontokat vinne az együttes életébe?

A sajtó előhozta, hogy Mahler volt utoljára hasonló korú velem, amikor vezetőnek került a budapesti Operaházba. Rajongva tisztelem, szeretem Mahler művészetét, és zavarba ejt az ezzel a korszakos zsenivel való párhuzamba állítás. De ha már felvetődött a neve, elkezdtem olvasgatni a levelezését, és ráleltem arra a levélre, amit az OPERA társulatának írt kinevezésekor. Egy részletet idéznék: „Mindenek előtt ne várjanak tőlem sem ígéreteket, sem intézkedéseket. Programot sem fogok felállítani Önöknek.

Ha egy valamit megígérhetek, az az, hogy jó példával igyekszem eljárni Önöknek a cselekvés örömében, és a szándék őszinteségében!

Ennél többet én sem mondhatok: a szakmai alázatomat és az ügy iránti szeretetemet adom.

Annak idején a Don Pasquale operaházi előadásának a hatására fordult a zongorázástól a karmesterség és az opera felé, amit elődje, Kesselyák Gergely vezényelt. Mi hozta meg akkor ezt a fordulatot?

Akkoriban a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába jártam, állandó belépőnk volt az állóhelyekre az Operába. Amikor csak tehettük, mindig ott voltunk a repertoár-előadásokon, így sok operát ismertem meg már akkoriban, a Don Pasquale volt az első. Kesselyák Gergelyt azonban nem csupán dirigálni láttam: tizenöt éves koromban elkezdett vezényelni tanítani engem, méghozzá a Hajós utcai üzemházban, az ötödik emeleten.

Ő volt az, aki először mondta nekem: „Lesz belőled karmester!”

Mindig hálás leszek neki ezért, és az új élethelyzet sem változtat semmit a jó kapcsolatunkon. Gergő a magyar operaélet megkerülhetetlen művésze, és az is marad.

RajnaMartinFotoKummerJanos-165719.jpg

Rajna Martin (Fotó/Forrás: Kummer János / Magyar Állami Operaház)

Mikortól köteleződött el véglegesen a műfaj mellett?

A Wagner iránti szeretetem tizenhat évesen kezdődött, szép lassan jött utána a repertoár többi része. Konzisként a szabadidőm jelentős részét azzal töltöttem, hogy ifjú énekesekkel dolgoztam, áriákat, dalokat tanultunk be, még szerepeken is dolgoztam egyesekkel. Elkezdtem foglalkozni az énekesi kultúrával, koncerteken zongoráztam kísérőként. Kényes pillanat, amikor a sokáig távolinak hitt szerelem a közelbe kerül, hiszen

nagy fokú bizalomra vall egy színház vezetői részéről, ha oda mernek állítani egy fiatalt az énekkar, az énekesgárda és a zenekar elé.

Silló István zeneigazgató szavazott először bizalmat nekem a Győri Nemzeti Színházban. 

A Győri Filharmonikus Zenekarnál asszisztens karmesterből lett két évvel ezelőtt vezető karmester. Sikerre vitte többek között Balogh Máté szimfóniájának ősbemutatóját és Bartóktól A kékszakállú herceg várát. Fejlődés szempontjából mit jelentett Győr?

Folyamatos tanulás, fejlődés, változás az életem. A Filharmonikusoknál alapvetően munkamódszert, hatékonyságot igyekeztem tanulni. Nagyon sokat kaptam a zenekartól mély szakmai dolgokról, hangzásról, együttjátékról… stb. Nem szakad meg az együttműködésünk,

az operai munkám továbbra is összeegyeztethető a győri elfoglaltságaimmal, és remekül kiegészítik egymást.

Ritka ajándék az élettől, hogy két ilyen fantasztikus intézményben egyszerre művelhetem a szimfonikus- és az operarepertoárt. Kivételezett helyzet.

Weimari tanulmányait követően a nemzetközi karrierjét leginkább német nyelvterületen tervezi?

Szoros a kötődésem a német nyelvhez, kultúrához. Volt már több németországi bemutatkozásom, ősszel a Düsseldorfi, majd a Nürnbergi Szimfonikus Zenekart fogom vezényelni, de megyek máshova is, például a Ljubljanai Rádiózenekarral is dolgozom tavasszal. Emellett karmesterasszisztensként is vannak feladataim, hiszen nemcsak közhelyként emlegetem a tanulást: ősszel a bécsi Staatsoperben Franz Welser-Möst asszisztense leszek az új Turandot-produkcióban (Franz Welser-Möst időközben egészségügyi okokból minden fellépését lemondta az év végéig – a szerk.). Fantasztikus lesz betekintést nyerni a világ egyik első számú operaházának működésébe. Asszisztensi feladataim közül még kiemelném, hogy

idén nyáron dolgozhattam először korrepetitorként és asszisztensként a Budapesti Wagner-napokon Fischer Ádámmal,

ezt jövőre folytatni fogom. Életre szóló élmény volt, és nélkülözhetetlen tapasztalat.

Szabadidejében mivel foglalkozik szívesen?

Nagyon szeretek úszni, mert felfrissít, és sajnos a vezénylés miatt olykor hátfájdalmaim vannak, úgyhogy szükségem is van rá. Olvasni is jó, de bizonyos próbafolyamatok alatt nehezen tudok koncentrálni könyvekre. A karmesterség magányos szakma, a felkészülés során a legtöbb időt egyedül töltjük, ezért amikor van egy pici szabadidőm, társaságba megyek.

Végül Harangi Mária rendező, játékmester kérdését szeretném tolmácsolni az előző lapszámból: „Ha utazhatnál az időben, s lenne három lehetőséged, mikorra, hova utaznál vissza, kivel szeretnél találkozni, és mit kérdeznél tőle?”

Meghallgatnám az első bayreuth-i Ringet, és talán körbenéznék az Osztrák-Magyar Monarchiában az 1900-as évek legelején. Richard Strauss-szal jó lenne sakkozni, és lehet, hogy feltennék néhány kérdést az Elektrával kapcsolatban.

Fejléckép: Rajna Martin (fotó/forrás: Felvégi Andrea)

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Kapcsolódó

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Zenés színház interjú

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.