Zenés színház

Folyamatos tanulás – interjú Kállai Ernővel, az Opera koncertmesterével

2024.05.17. 18:25
Ajánlom
Nyolc éve a Magyar Állami Operaház Zenekarának koncertmestere, nemrég pedig ismét szólistaként hallhatta a közönség Kállai Ernőt, aki a 2023/24-es évadban az év zenekari művésze címet is kiérdemelte. A hegedűművészt feladatairól, az operaházi mindennapokról és az Aranykor – Ybl210 koncerten elhangzott Csajkovszkij-versenyműről is kérdeztük.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2024. tavaszi számában jelent meg.

2016 óta koncertmestere a Magyar Állami Operaház Zenekarának. Hogyan értékeli az elmúlt időszakot?

Izgalmas volt a kezdet, hiszen amikor idekerültem, gyakorlatilag nemhogy operai, de még szimfonikus zenekari tapasztalattal sem rendelkeztem. Kamarazenei múltam volt, ami sok mindenen átsegített, és a mai napig úgy gondolom, hogy a koncertmesteri játék nem sokban különbözik adott esetben egy kvartett első hegedűsének feladataitól. Az elmúlt lassan egy évtized egy pillanat alatt elrepült, miközben rengeteget tanultam, és számos fantasztikus zenei anyagot ismertem meg.

A 2023/24-es évadban megkapta az év zenekari művésze címet. Hogyan fogadta az elismerést?

Számomra a legfontosabb, hogy a közvetlen zenésztársaim döntöttek úgy, hogy méltó vagyok a címre, azok, akikkel estéről estére együtt ülünk be a zenekarba. Ők azok, akik talán a legjobban ismerik a munkámat. Nagyon nagy megtiszteltetés ez nekem. 

KallaiErno2-182607.jpg

Kállai Ernő (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

Egy koncertmester feladatköre igen szerteágazó, nem csak zenei értelemben. Lehet ebben fejlődni, magabiztosabbnak, inspirálóbbnak mutatkozni?

Koncertmesternek lenni hivatás, egyben folyamatos tanulás. Komoly felkészültséget, előrelátást igényel, hogy például egy új darab kapcsán

olyan együttes kerüljön a karmester elé, amelyikkel egyrészt hatékonyan lehet dolgozni, másrészt lehetőség van szinte már csak az egyéni ízlésnek megfelelő javításokat elvégezni.

Igyekszem nyitott lenni és minden segítséget megadni a kollégáimnak, és minél harmonikusabbá tenni a különböző dirigensekkel való együttműködést. Úgy érzem, hogy minden egyre gördülékenyebb. Évről évre rengeteget tanulok zeneileg és emberileg is.  

Az operaházi munkák mellett marad ideje másfajta repertoár építésére?

Bár számos alkalom nyílik operaházi fellépések keretében is, hogy a zenekari művészek megmutathassák egyéni tudásukat, fontosnak tartom, hogy más együttesekben, formációkban is tapasztalatot szerezzek, új benyomásokat gyűjtsek. A mai napig rendszeresen kamarázok, illetve második éve vagyok a Gran Canaria-i Filharmonikus Zenekar vendégkoncertmestere. 

Legutóbb a márciusi Ybl-koncert keretében hallhattuk önt szólóban. Mit lehet erről az eseményről tudni?

Ez a sorozat tulajdonképpen egy szép hagyomány és egyben tisztelgés a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének tervezője, Ybl Miklós előtt. A program általában a neves építész kortársainak műveiből áll össze. Én például ezúttal Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét adtam elő, ami nagyon népszerű, számomra is ott van az öt legjobban kedvelt koncert között. Technikás, de nagyon hálás zenei kompozíció.

KallaiErno3-182607.jpg

Kállai Ernő (Fotó/Forrás: Kummer János / Magyar Állami Operaház)

Azon a bizonyos Nemessányi-hangszeren játszott?

Büszkén mondhatom, hogy két hegedű is a rendelkezésemre áll, az egyik valóban a nemrég az OPERA birtokába jutott Nemessányi-instrumentum, a másik pedig egy Carlo Antonio Testore által jegyzett hangszer. Ezzel együtt úgy gondolom, hogy

mostanában (nemcsak az én esetemben, de szólista kollégáimnál is) néha több szó esik egy-egy hangszerről, mint magáról az előadóról…

Egyébként nem szoktam darabhoz választani hangszert, inkább a formációt veszem figyelembe, vagyis azt, hogy zenekari, kamara- vagy szólófellépésről van-e szó.

Milyen operai kihívások elé néz a jövőben?

OPERÁ-s előadásaim többek között az áprilisban lefutott Figaro³, a májusi Pygmalion-hatás vagy a júniusi Aida lesz, ezek mellett külföldi vendégszerepléseimnek is eleget teszek.

A kihívásokra készülve mit tekint a legfontosabb tennivalójának?

Az új feladatokra való felkészülésnél számomra a legfontosabb az időbeosztás. Amikor egy adott projekt éppen fut, akkor én már inkább a soron következővel foglalkozom. Szeretek előre dolgozni.

Fejléckép: Kállai Ernő (forrás: Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Én vagyok a legszéle, innen már nincs hova esnem – beszélgetés Urbanovits Krisztinával

Május 23-án volt a premierje az Apertúrában Thomas Bernhard ismert darabjának, A színházcsinálónak, aminek az eredetileg férfira írt főszerepét, Bruscont a darabot rendezőként és dramaturgként is jegyző Urbanovits Krisztina játssza. A friss bemutató kapcsán a KV Társulat alapító tagjával a megszállottság teremtő erejéről beszélgettünk.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 
Vizuál

Elhunyt Anouk Aimée

A huszadik századi francia filmművészet egyik legismertebb sztárja 92 éves korában halt meg párizsi otthonában kedden – jelentette be ügynöke és családja.   
Plusz

Korniss Péter és Nyáry Krisztián is az Ördögkatlan Fesztivál díszvendége lesz

Július 30. és augusztus 3. között rendezik meg a 17. Ördögkatlan Fesztivált, ahol több száz programmal és neves fellépőkkel várják a kultúra szerelmeseit. 
Vizuál

10 kihagyhatatlan program az idei Múzeumok éjszakáján

Több száz izgalmas programmal, koncertekkel, tárlatvezetésekkel, interaktív eseményekkel, családi foglalkozásokkal, valamint számos meglepetéssel várják az érdeklődőket június 22-én országszerte a múzeumok és kiállítóterek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Ami szembejön, nem biztos, hogy akadály – interjú Béres Attilával a szegedi Rebecca-bemutató kapcsán

Pont ilyennek képzeltem: elfoglalt, egymást érik a beérkező hívásai, többször kér fél percet, mire leül és belehelyezkedik az interjúszituációba. Béres Attilával, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatójával beszélgettünk, aki a Szegedi Szabadtéri Játékokon rendezi a Rebecca musicalt.
Zenés színház ajánló

Bradley Jaden a legismertebb musicalslágerekkel érkezik a Margitszigetre

Izgalmas estére készülhetnek a musical rajongók június 18-án, amikor Bradley Jaden, a West End színpadainak csillaga egyedülálló koncertet ad sztárvendégeivel a Margitszigeti Színházban.
Zenés színház hír

Bukarestben vendégszerepelt az Opera Manon Lescaut-produkciója

Az előadás főbb szerepeit Létay Kiss Gabriella, Pataki Adorján és Szegedi Csaba formálták meg, a Magyar Állami Operaház Zenekarát és a Bukaresti Nemzeti Opera Énekkarát Dénes István vezényelte.
Zenés színház kritika

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.
Zenés színház kritika

Magyar opera világhódító úton – Eötvös Péter Valuskája Regensburgban

A Regensburgi Színház mutatta be először Eötvös Péter utolsó operájának német változatát. Vajon hogyan él meg idegen környezetben egy a magyar világban ilyen mélyen gyökerező darab? A kérdésre a széria utolsó, május 11-i előadásán kerestük a választ.