Zenés színház

Folytassa, ellentengernagy!

2009.04.15. 00:00
Ajánlom
Zéró történet, erőltetett fordulatok, nagy lyukak a dramaturgián, mondvacsinált konfliktus, fél kézzel összedobott jellemek, innen-onnan összelopkodott dallamok – mi más kell egy nagyszerű színházi estéhez?

William Schwenk Gilbert

A fenti, első hallásra táblás házat biztosan nem garantáló jellemzők egytől egyig megvannak a múlt előtti század végén alkotó amerikai szerzőpáros, William Schwenk Gilbert és Arthur Sullivan életművének egyik legismertebb és legsikeresebb darabjában, a The Pirates of Penzance című operettben. Ismert és sikeres – csakhogy nem nálunk. Annak ellenére sem, hogy a Viktória királynő regnálása idején gyors karriert csináló G&S kacagtató, kompakt szerzeményeire a 20. századi zenés színház alapműveiként tekintenek, s az angolszász világban a mai napig játsszák a nem avuló opuszokat. S bár igaz, hogy nemrég Balázs Zoltán rendezésében A Mikádó bábokra, színészekre és énekesekre áthangszerelt változatát a Színművészeti Egyetemen kicsiny, de lelkes szurkolótábor követhette, valahol már megint lemaradtunk: nem állítanám, hogy a Gilbert-Sullivan szerzőpáros neve hallatán a színpadainkon egyeduralkodó osztrák-magyar illetve francia operetten túl is látó zenei ínyenceken kívül bárkinek felcsillanna a szeme.

Már csak ezért is lényeges, hogy a Szegedi Nemzeti Színház vállalta, hogy kereken százharminc évvel megírása után magyarul is megszólaltatja a vajszívű tengeri rablók végtelenül bugyuta, ám felettébb szórakoztató történetét. A Szegeden Kalózkalandra magyarított darab (melynek nyári budapesti vendégjátékát valamilyen rejtélyes oknál fogva A királynő és kalózai címmel hirdetik) megírására szerzői jogi csatározások mellett a liberális nevelési elvek, a civilizált ember és a vadak közötti különbségtétel cinikus kritikája késztette a szerzőpárost, s nem mellesleg sikerült kifigurázniuk a – számukra még persze kortárs – klasszikus operahagyományt is.

A fülbemászó dallamok (Sullivan) és a mulatságos szövegek (Gilbert) most Almási-Tóth András rendező korrekt lebonyolításában, Varró Dániel sziporkázóan szellemes fordításában és a szegedi operatagozat, valamint néhány prózista lelkesítő közreműködésében szólalnak meg – végre! Még mielőtt bárki félreértené: bár a misszió önmagában is örömteli, azt máris le kell szögeznem, hogy az előadás jó, helyenként nagyon jó. Almási-Tóth rendezésének erénye parodisztikus hangvétele, mókás elrajzoltsága és az abszurddal kokettáló túlzásai: a rendező jól ráérzett arra, miféle világlátást kíván az angol szerzőpáros színpadra állítójától. Ugyanakkor hiányérzetünket sem titkolhatjuk: túlozni is csak pontosan, szépen érdemes – hatásosabb lenne az eredmény, ha a jótét őrültek színpadi kavalkádját nem fogná vissza folyton a rendezői akarat, s inkább hagyná gát(lás)talanul hömpölyögni a bolondériát.

Aminek a jelenléte szerencsére így sem mondható szordínósnak. Balla Margit nem minden ízében szerencsés díszlete olyan, mint egy gyerekeknek szánt képeskönyv: a nagy kék falak tövében rajzolt és kasírozott tengeri és szárazföldi lények tűnnek fel és el, a távolban kétdimenziós városka látképe, mögötte olykor óra, bagoly vagy kísértet suhan. Földi Andrea remek jelmezei közül Stanley ellentengernagy lányainak kagylókkal, csigákkal és más tengeri herkentyűkkel díszített egyenruhái a kedvenceim, míg a tétova rendőrök eléggé skótszoknyás, kicsit bobbys és nagyon gumicsizmás uniformisai bármelyik Monty Python-epizódban sikert aratnának. Barta Dóra ötletgazdag és szellemes koreográfiája feledteti, hogy a szegedi tánckar többnyire a kettőt jobbra, kettőt balra típusú színpadi táncban jeleskedik; sőt, a táncosok itt a cselekmény aktív részesei lesznek.


Arthur Sullivan

Amit magyarországi bemutatóról lévén szó, illik röviden ismertetni. Fredericet gyerekkorában a kissé süket, s így az apai szándékot félreértő szolgálólány, Ruth a kalauzok helyett a kalózok közé küldi: a fiúból pilot helyett pirate lett. Ám inasévei leteltével, huszonegyedik születésnapján Frederic megfogadja, hogy ezután a korona szolgálatában mészárolja majd a gaz banditákat. Akik egyébként meglepően fejlett erkölcsi érzékkel rendelkeznek: fogadalmuk értelmében nem bántják az árvákat – naná, hogy akinek van egy csöpp sütnivalója széles e tengereken, árvának vallja magát előttük, hiszen – varródanisan szólva – őt már az „árva érv örve orvul óvja”. Így tesz Stanley ellentengernagy is, akinek tucatnyi csodaszép lányát feleségül vennék a jámbor kalózok, ám Frederic hősleg siet megmentésükre. Bűn volna a válogatott mulatságot kínáló fordulatokat részletekbe menően ismertetni, legyen elég annyi, hogy Frederic a „kötelesség rabjaként” (ez a darab alcíme is) képtelen dönteni szerelme kívánalmai és a kalózok elvárásai között. A második felvonás közepe táján már kellőképpen összegabalyodott cselekményt a mindjárt három példányban színre gördülő, papírmasé Viktória királynő dea ex machinaként bogozza ki: mindenki boldogan él, amíg.

A Szegeden két szereposztásban bemutatott előadást Kardos Gábor olykor kissé fáradt, de megbízható vezénylésében hallottam. A negyvenhat éves bájaira igen büszke Ruth figuráját Szonda Éva nagy lendülettel, ám kissé fakó hangi adottságokkal hozza. A kalózkapitány két segédjeként nagyszerű komikusi teljesítménnyel hívja fel magára a figyelmet a Poroszlay Kristóf, Bánvölgyi Tamás páros. László Boldizsár alakításában Frederic hátulgombolós óriáscsecsemő, páratlanul ostobán nézni tudó antikalóz. Az előadás nagy nyeresége Bucsi Annamária a Fredericért rajongó Mabel szerepében: előadáshosszat bírja énekhanggal, játékkedvvel és humorérzékkel. Úgyszintén a sok évtizedes operettjátszási szaktudása legjavát könnyed eleganciával prezentáló Rácz Tibor: Stanley ellentengernagy fergeteges hadaróáriája az előadás csúcspontja. Akiről innen tudjuk meg, amit valahogy eleve sejtünk, hogy ti. a hadászaton kívül az égvilágon mindenhez ért: „És tudom, milyen dúrban van a Koronázási mise, / És száz méterről megmondom egy Rembrandtról, hogy hamis-e, / És tudom, hogy nem tartható a szurikáta szeliden - / És elfütyülök bármit, amit írt Gilbert és Sullivan.” Aki nem hiszi, a nyári margitszigeti vendégjátékon utánajárhat.

(2009. ápr. 8. 19:00 - Szegedi Nemzeti Színház
Kalózkaland
Zene: Arthur Sullivan; librettó: William Schwenk Gilbert; díszlet: Balla Margit; jelmez: Földi Andrea; kor.: Barta Dóra; karig.: Kovács Kornélia; vez.: Koczka Ferenc/Kardos Gábor; rend.: Almási-Tóth András
Km.: Rácz Tibor - Stanley ellentengernagy, Réti Attila - Kalózkirály, Kelemen Zoltán - Samuel, a kalózok hadnagya, Poroszlay Kristóf - Sammy, hadnagyhelyettes, László Boldizsár - Frederic, a kalózinas, Bucsi Annamária - Mabel, Stanley ellentengernagy lánya, Balog Tímea - Edith, Stanley ellentengernagy lánya, Farkas Andrea - Sarah, Stanley ellentengernagy lánya, Kiss Diána Magdolna - Kate, Stanley ellentengernagy lánya, Sellő, Szonda Éva - Ruth, a kalózok szolgálólánya, Bánvölgyi Tamás - Arthur kalóz; a Szegedi Szimfonikus Zenekar, a Szegedi Nemzeti Színház Énekkara és Tánckara)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Önazonosság egy változó világban – az Arabella Bécsben

Ismét Christian Thielemann vezényletével tűzte műsorra a Richard Strauss-életmű fontos darabját a Bécsi Állami Opera. Az Arabella ráadásul igen impozáns szereposztással került színre, így a német zene rajongói körében nagy érdeklődés kísérte a produkciót.
Zenés színház ajánló

Szonja Joncseva, Isabel Leonard és Piotr Beczała is szerepel a Metropolitan-közvetítések új évadában

Az Uránia Nemzeti Filmszínház sorozatában ezúttal nyolc élő közvetítés és azok ismétlése szerepel, köztük Bellini két operája, Az alvajáró és A puritánok, valamint egy kortárs mű, Gabriela Lena Frank Frida és Diego utolsó álma című operája.
Zenés színház ajánló

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Zenés színház interjú

Beavatás Brittennel – Novák János A kis kéményseprő készülő előadásáról

Benjamin Britten „szabadító operáját”, A kis kéményseprőt az OPERA Gyermekkarának közreműködésével, Hajzer Nikolett vezényletével Novák János rendező, csellóművész állítja színpadra az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szűcs Márta

A kiváló koloratúrszopránt, akit hazai sikerei mellett a nemzetközi operaélet is nagyra tartott, elsősorban a bel canto operák főszerepeinek megformálásáért, hetvenkét éves korában érte a halál.