Zenés színház

Frankó Tünde: "Ritkán adódik ilyen színészi szabadság"

2012.12.22. 07:18
Ajánlom
Az operaénekesnő jövő év január végén Ábrahám Pál Viktória című operettjének címszerepében lép színpadra a Budapesti Operettszínházban. A Magyar Állami Operaház Liszt- és Erkel-díjas érdemes művészével az opera és az operett eltérő kihívásairól és az „operett-boldogságról" beszélgettünk.

- Nem ez az első operettszerepe, a tavaly bemutatott Cigányszerelem Ilonájaként már láthattuk az Operettszínház színpadán. Hogyan találkozott a műfajjal?

- Nem ért váratlanul a felkérés, az Operettszínház gálaműsoraiban, koncertjein korábban is nagy örömmel léptem fel. A Cigányszerelem Ilonájának legismertebb dala, a Messze a nagy erdő régóta a repertoárom része. A Cigányszerelmet is Béres Attila rendezte, a Szegedi Szabadtérin volt a bemutatója, és azt követően került be a színházba. A Viktóriát is ő rendezi, gondolom, így kerülhettem képbe újra. Nagy öröm Attilával együtt dolgozni, akárcsak Makláry László karnagy úrral vagy Huszti Péterrel - sosem gondoltam, hogy vele egyszer együtt fogunk szerepelni. Más műfajokban dolgozunk, Péter nagy formátumú prózai színész, nem győzünk tőle eleget tanulni már a próbák alatt is.

- Operaénekesként számtalan drámai főszerepen van már túl, jelenleg például a Pillangókisasszony címszerepét játssza, valamint Tatjanát az Anyeginben és Liut a Turandotban. Az ember azt gondolná, ennyi komoly szerep után felüdülés egy könnyedebb műfajban szerepet vállalni.

- A műfaj egyáltalán nem könnyedebb. Éppen összetettsége miatt nagyon nehéz, mert az opera világából nekünk, énekeseknek hiányzó tánc és a prózai részek igencsak megnehezítik a színpadon való teljes összhangot, és persze a könnyedséget, ami a műfaj elvárt sajátja. Az énekelnivaló is állít olyan nehézségeket, mint bármelyik operaszerep, csak máshogyan. Az igaz, hogy egy operában három és fél órát végigénekelek, de erre csak azt a hasonlatot tudom felhozni, hogy a száz méteren versenyző rövidtávfutó ugyanakkora erőfeszítéseket tesz, mint egy hosszútávfutó.

- Színészként milyen kihívásokkal szembesül a Viktóriában?

- Sok szabadságot érzek a prózai jelenetekben. Az opera kötöttebb, a zene komoly kereteket ad a művész számára. Ritkán adódik ilyen színészi szabadság az ember életében - de ez jó és nagyon élvezem, próbálok élni a lehetőséggel. Nem öncélú érzés, amit nehéz kordában tartani, hanem építő jellegű. Béres Attila komoly színészvezetést alkalmaz, egészen másfajtát, mint amit az operajátszás megenged.

- Egyszer azt nyilatkozta: azokat a szerepeket szereti a legjobban, amelyekben van egy pont, ahol dönthet az életéről. Viktóriának két ember között kell választania, halottnak hitt szerelme visszatér, miközben ő már az amerikai nagykövet felesége.

- Ez azért más, mert a korábbi szerepeimben a boldogsághoz vezető út nem a másik fájdalmán keresztül vezetett, másrészt a Viktóriában nem áldozatként jelenek meg, míg egy opera címszerepeiben sokszor igen. Itt viszont komoly sebet okoz a főhős. Sok veszteség, szomorúság van a darabban, és nem csak annak, aki egyedül marad. Érdekes ez az „operettboldogság": ha a Viktóriának megírnánk a második részét, biztos, hogy változatlanul nagy szerelemben lenne Koltai huszárkapitánnyal, de a csalódás, amit a férjének okozott, és az ezzel járó fájdalom azért egyértelműen kísértené.

- Tehát inkább szomorú, mint vidám darabra számíthatnak a nézők?

- Mindkettőre. Az operett az érzelmek váltakozásával kavarja föl a nézőket, ettől fantasztikus, ettől élő és gyönyörű, és ettől népszerű még mindig. Minél súlyosabb, megrendítőbb a darab a drámai résznél, annál látványosabbak a felszabadító pillanatok. Primadonna szerepkörben mind a kettőre van lehetőség. Az általam eddig alakított főhősnők a drámai énemet mozgatták meg, most sok komikus, életszerű pillanat jön létre, ami megkönnyíti, lazítja az ember gondolkodását.

- A közelmúltban felröppent a hír, hogy magánéleti szálon is kötődni fog az Operettszínházhoz.

- Kerényi Miklós Gáborral valóban újból összeházasodunk. De arra mindig mindketten érzékenyen vigyáztunk, hogy szétválasszuk a szakmai és a magánéletet. Nagy csodálattal nézem, milyen felelősséggel kezeli a társulatát. Mindent, ami jön, és amit úgy érzem, hogy több leszek tőle, örömmel fogom csinálni, legyen az akár opera, akár operett - egyszerűen szerelmes vagyok a zenébe!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.