Zenés színház

Galeano Salas nyerte a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját

2018.09.16. 21:30
Ajánlom
Szeptember 16-án este zajlott a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny gálakoncertje, amelyen kihirdették a különdíjak és a verseny nagydíjának nyertesét. A Fidelio különdíját Ádám Zsuzsanna kapta.

A díjazott

Galeano Salas mexikói-amerikai tenor nyerte a Marton Éva Énekverseny nagydíját. A gálakoncerten Salas Rodolfo áriáját énekelte a Bohéméletből. Marton Éva a díj átadása előtt elmondta, hogy ez a verseny az egyéniségekről szólt. "A személyiség a legfontosabb a tehetségen és az adottságokon túl" – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy akik a döntőben részt vevő énekeseket nyugodtan tekinthetjük igazi művészeknek.

Névjegy

Az 1988-as születésű, olaszosan fénylő hangjáról ismert mexikói-amerikai tenor első évadát kezdi meg a Bajor Állami Operaház társulati tagjaként. 2017 decemberében mutatkozott be a színházban, amikor is Kirill Petrenko vezényletével beugrott Rinuccio szerepére – e szerepet újra énekelni fogja az évad során. Ugyanitt énekelte már Gastone szerepét a Traviátában, Placido Domingo, Diana Damrau és Charles Castronovo mellett, de sok más kisebb szerepben is láthatta már őt a német közönség.  Külső felkérésekre énekelte az Olasz énekest a Richard Strauss Capricciójában, a Mantuai herceget a Rigolettóban, Rodolfot a Bohéméletben, Alfredót a Traviatában, Ferrandót a  Cosí fan tuttéban. Hasonlóképp járatos koncertszínpadon is, énekelte Haydn Stabat materének, Beethoven IX. szimfóniájának és Handel Messiásának tenorszólóját. Több nemzetközi versenyen sikerrel szerepelt.

salas-212911.jpg

Ebben a pillanatban tudja meg a győztes, hogy nyert.

A verseny első három helyezettje már a szeptember 15-i döntőben kiderült: Badral Chuluunbaatar (Mongólia) első, Ádám Zsuzsanna (Magyarország) a második, az orosz Iuliia Muzychenko a harmadik helyezést érte el. Közönségdíjas lett Galeano Salas bariton (Mexikó / Amerika), a Zeneakadémia különdíját Nazar Tatsyshyn (Ukrajna), az MMA különdíját Megyimórecz Ildikó Lilla (Magyarország) nyerte el.

A Fidelio különdíját Ádám Zsuzsanna szoprán nyerte el, aki így részt vehet a Fidelio Fortissimo tehetségtámogató programban.

38-III-Marton-Competition-Final-c-Mudra-Laszlo-114649.jpg

Marton Éva és Galeano Salas (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

Jelentős összdíjazású verseny

A nagydíj 15 ezer, az első három helyezés pedig 12, 9 illetve 6 ezer eurót jelent a győztesek számára.

A verseny

Nyugodtan kijelenthetem, hogy a III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny színvonala egészen kiemelkedő, a nemzetközi átlagnál messze magasabb volt, mert ebben egyhangúan egyetértettünk a kilenctagú zsűri rendkívül tapasztalt tagjaival – nyilatkozta a verseny névadója a szervezők közleménye szerint. Hozzátette: nemcsak a jelentkezők számában, hanem a megmérettetést vállaló hangok minőségében is egyértelműen szintet lépett a verseny.

Marton Éva a győztesről, Galeano Salasról beszélve kiemelte:

Ritkán fordul elő, hogy a publikum és a zsűri tagjai egyöntetűen kiemelnek valakit. Hogy kiemelkedő eredményt fog elérni, már akkor sejtettem, amikor az elődöntőben Liszt 104. Petrarca szonettjét elénekelte.

48-III-Marton-Competition-Final-c-Mudra-Laszlo-114706.jpg

Marton Éva és a nyertesek (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

Leírhatatlan emocionális élmény volt, életemben így ezt a dalt még nem hallottam, pláne nem külföldi előadásában. Ezek után természetesen különleges figyelemmel kísértük a produkcióit. A mexikói-amerikai tenor egy bravúros beugrást követően első évadát kezdte meg a Bajor Állami Operaház társulati tagjaként. Galeano Salas nyerte el a Grand Prix mellett a verseny közönségdíját, továbbá a Bartók Plusz Operafesztivál, a Filharmónia Magyarország, a Magyar Állami Operaház, a Miskolci Nemzeti Színház és az Óbudai Danubia Zenekar meghívását.

Szabó Stein Imre versenyfejlesztési és kommunikációs tanácsadó szerint a harmadik alkalommal megrendezett megmérettetés után kijelenthető, hogy a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny a világ operaversenyeinek élmezőnyébe került.

05-III-Marton-Competition-Final-c-Mudra-Laszlo-114643.jpg

Marton Éva Nemzetközi Énekverseny (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

A verseny hétfőn kezdődött minden korábbinál több, hatvanegy versenyző részvételével. Már a tavaszi online jelentkezéskor megdőltek a rekordok, hiszen négy földrész harmincnyolc országából - Perutól Japánon és Dél-Afrikán át Finnországig - 145 fiatal énekes küldte be videóanyagait. Közülük a Marton Éva által vezetett előzsűri döntése alapján 94 jelentkező kapott meghívást az élő fordulókba.

A magyar kormány által támogatott, több mint ötvenezer euró (16,5 millió forint) összdíjazású énekverseny zsűrijében Marton Éva oldalán Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere; Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője; Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera casting directora; Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora; Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora; Franz Grundheber német bariton, a bécsi és a hamburgi Staatsoper örökös tagja; Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója vett részt.

51-III-Marton-Competition-Final-c-Mudra-Laszlo-114708.jpg

Marton Éva és Galeano Salas (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

A verseny gálakoncertjén a döntőbe jutott tizenhárom versenyző mindegyike előadta a győztes áriát, az eseményt a Magyar Televízió ötös csatornája élőben közvetítette.

A döntőről hosszabb beszámolót közöltünk, ezt itt lehet elolvasni.

Hát ezért érdemelt helyezést Ádám Zsuzsanna a Marton Éva-énekversenyen!

Kapcsolódó

Hát ezért érdemelt helyezést Ádám Zsuzsanna a Marton Éva-énekversenyen!

Nagy meglepetések nem voltak, de elsőrangú koncertélményben lehetett része azoknak, akik követték a Marton-énekverseny döntőjét szeptember 15-én este a Zeneakadémia nagytermében vagy a rádióban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Zenés színház magazin

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.