Zenés színház

Gépfegyverrel a sárkány ellen

2013.07.30. 14:41
Ajánlom
Siegfried története az Alexanderplatz díszletei között bontakozott ki, Fafner halálát pedig egy tár töltény okozta Bayreuth-ban.

Várható volt, hogy egyszer ez is megtörténik, de arra kevesen számítottak, hogy épp Richard Wagner saját operaházában, a zeneszerző születésének 200. és halálának 130. évfordulóját ünneplő Bayreuthi Ünnepi Játékokon teírti le Siegfried - a Notung helyett - géppuskával Fafnert, a hatalmat jelentő gyűrűt sárkány képében őrző óriást.

A közönség és a kritika továbbra sem lelkesedett Castorf rendezéséért, amely a Route 66 mentén elképzelt Rajna kincse és a Bakuban játszódó Walkür után a Sigfried cselekményét a berlini Alexanderplatzra helyezte - U-Bahn- és S-Bahn-megállóval, bisztróval, benzinkúttal és a híres világórával téve egyértelművé a helyszínt. Emellett a tetralógia harmadik darabja elkalauzolta a nézőket az egyesült államokbeli Mount Rushmore sajátosan baloldalivá fazonírozott változatához is, amelyből az amerikai elnökök portréja helyett Marx, Sztálin, Lenin és Mao Ce-Tung arcmása domborodott ki (alighanem azt a tagadhatatlanul igaz, bár kevéssé eredeti gondolatot sugallva, hogy az olajból eredő gazdagság és hatalom utáni hajsza egyformán korrupt gazemberré változtat bárkit a világon, ideológiai meggyőződéstől függetlenül). A 20. századi mítoszokat célba vevő szcenírozás, mint a Die Welt kritikusa megjegyezte, Siegfriedet egy Elvis-hasonmásra emélkeztető showmanhez tette hasonlatossá, aki személyiségfejlődése során előbb Clint Eastwood-stílusú bosszúállóvá nőtte ki magát, hogy végül egy Tarantinóhoz illő jelenetben végezzen a sárkánnyal. Mindezt Brünnhilde megszabadításakor a színpadon megjelenő óriáskrokodilok szürreális képe fűszerezte.

Ennek ellenére, bár a tekintélyes lap recenzense kifogásolta, hogy a közönség sosem tudhatta, mit várjon, mivel Castorf fantáziavilágában a naturalizmus és a trash humor sajátosan keveredett Wagner mitológiájának lenyűgöző zenei világával, a kritikus végül arra az álláspontra helyezkedett, hogy a látvány meghökkentő tarkasága végeredményben nem számított katasztrófának. Főképp annak tükrében, hogy az énekesek, köztük a Siegfriedet éneklő kanadai tenor, Lance Ryan, valamint a Brünnhilde szerepében színre lépő angol szoprán, Catherine Foster remek teljesítményt nyújtottak, csakúgy, mint a produkció karmestere, Kirill Petrenko.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Klasszikus

Meglett a Győri Filharmonikus Zenekar vadászkürtje

A rendőrség megtalálta azt a nagy értékű hangszert, amelyet januárban tulajdonított el valaki az együttestől. A kürt így visszakerülhetett jogos tulajdonosához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.