Zenés színház

Gépfegyverrel a sárkány ellen

2013.07.30. 14:41
Ajánlom
Siegfried története az Alexanderplatz díszletei között bontakozott ki, Fafner halálát pedig egy tár töltény okozta Bayreuth-ban.

Várható volt, hogy egyszer ez is megtörténik, de arra kevesen számítottak, hogy épp Richard Wagner saját operaházában, a zeneszerző születésének 200. és halálának 130. évfordulóját ünneplő Bayreuthi Ünnepi Játékokon teírti le Siegfried - a Notung helyett - géppuskával Fafnert, a hatalmat jelentő gyűrűt sárkány képében őrző óriást.

A közönség és a kritika továbbra sem lelkesedett Castorf rendezéséért, amely a Route 66 mentén elképzelt Rajna kincse és a Bakuban játszódó Walkür után a Sigfried cselekményét a berlini Alexanderplatzra helyezte - U-Bahn- és S-Bahn-megállóval, bisztróval, benzinkúttal és a híres világórával téve egyértelművé a helyszínt. Emellett a tetralógia harmadik darabja elkalauzolta a nézőket az egyesült államokbeli Mount Rushmore sajátosan baloldalivá fazonírozott változatához is, amelyből az amerikai elnökök portréja helyett Marx, Sztálin, Lenin és Mao Ce-Tung arcmása domborodott ki (alighanem azt a tagadhatatlanul igaz, bár kevéssé eredeti gondolatot sugallva, hogy az olajból eredő gazdagság és hatalom utáni hajsza egyformán korrupt gazemberré változtat bárkit a világon, ideológiai meggyőződéstől függetlenül). A 20. századi mítoszokat célba vevő szcenírozás, mint a Die Welt kritikusa megjegyezte, Siegfriedet egy Elvis-hasonmásra emélkeztető showmanhez tette hasonlatossá, aki személyiségfejlődése során előbb Clint Eastwood-stílusú bosszúállóvá nőtte ki magát, hogy végül egy Tarantinóhoz illő jelenetben végezzen a sárkánnyal. Mindezt Brünnhilde megszabadításakor a színpadon megjelenő óriáskrokodilok szürreális képe fűszerezte.

Ennek ellenére, bár a tekintélyes lap recenzense kifogásolta, hogy a közönség sosem tudhatta, mit várjon, mivel Castorf fantáziavilágában a naturalizmus és a trash humor sajátosan keveredett Wagner mitológiájának lenyűgöző zenei világával, a kritikus végül arra az álláspontra helyezkedett, hogy a látvány meghökkentő tarkasága végeredményben nem számított katasztrófának. Főképp annak tükrében, hogy az énekesek, köztük a Siegfriedet éneklő kanadai tenor, Lance Ryan, valamint a Brünnhilde szerepében színre lépő angol szoprán, Catherine Foster remek teljesítményt nyújtottak, csakúgy, mint a produkció karmestere, Kirill Petrenko.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.