Zenés színház

Gépfegyverrel a sárkány ellen

2013.07.30. 14:41
Ajánlom
Siegfried története az Alexanderplatz díszletei között bontakozott ki, Fafner halálát pedig egy tár töltény okozta Bayreuth-ban.

Várható volt, hogy egyszer ez is megtörténik, de arra kevesen számítottak, hogy épp Richard Wagner saját operaházában, a zeneszerző születésének 200. és halálának 130. évfordulóját ünneplő Bayreuthi Ünnepi Játékokon teírti le Siegfried - a Notung helyett - géppuskával Fafnert, a hatalmat jelentő gyűrűt sárkány képében őrző óriást.

A közönség és a kritika továbbra sem lelkesedett Castorf rendezéséért, amely a Route 66 mentén elképzelt Rajna kincse és a Bakuban játszódó Walkür után a Sigfried cselekményét a berlini Alexanderplatzra helyezte - U-Bahn- és S-Bahn-megállóval, bisztróval, benzinkúttal és a híres világórával téve egyértelművé a helyszínt. Emellett a tetralógia harmadik darabja elkalauzolta a nézőket az egyesült államokbeli Mount Rushmore sajátosan baloldalivá fazonírozott változatához is, amelyből az amerikai elnökök portréja helyett Marx, Sztálin, Lenin és Mao Ce-Tung arcmása domborodott ki (alighanem azt a tagadhatatlanul igaz, bár kevéssé eredeti gondolatot sugallva, hogy az olajból eredő gazdagság és hatalom utáni hajsza egyformán korrupt gazemberré változtat bárkit a világon, ideológiai meggyőződéstől függetlenül). A 20. századi mítoszokat célba vevő szcenírozás, mint a Die Welt kritikusa megjegyezte, Siegfriedet egy Elvis-hasonmásra emélkeztető showmanhez tette hasonlatossá, aki személyiségfejlődése során előbb Clint Eastwood-stílusú bosszúállóvá nőtte ki magát, hogy végül egy Tarantinóhoz illő jelenetben végezzen a sárkánnyal. Mindezt Brünnhilde megszabadításakor a színpadon megjelenő óriáskrokodilok szürreális képe fűszerezte.

Ennek ellenére, bár a tekintélyes lap recenzense kifogásolta, hogy a közönség sosem tudhatta, mit várjon, mivel Castorf fantáziavilágában a naturalizmus és a trash humor sajátosan keveredett Wagner mitológiájának lenyűgöző zenei világával, a kritikus végül arra az álláspontra helyezkedett, hogy a látvány meghökkentő tarkasága végeredményben nem számított katasztrófának. Főképp annak tükrében, hogy az énekesek, köztük a Siegfriedet éneklő kanadai tenor, Lance Ryan, valamint a Brünnhilde szerepében színre lépő angol szoprán, Catherine Foster remek teljesítményt nyújtottak, csakúgy, mint a produkció karmestere, Kirill Petrenko.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.