Zenés színház

GreekLateNight – az Opera a Zeneakadémián

18 éven felülieknek szól az Opera LateNight sorozata, amelynek két új darabja a görög szerelem nyomába ered. A Magyar Állami Operaház bemutatóját ismét két fiatal rendezi. Gluck és Bertoni Orfeusz történetéről íródott műveit egy estén nézheti meg a közönség a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében. Bemutató február 5-én.

Az est első részében Gluck legnépszerűbb operája, az Orfeusz és Eurüdiké csendül fel, mely igen nagy hatással volt a későbbi korok zeneszerzőire, köztük Mozartra, Beethovenre és Wagnerre is. 1762-ben adták elő először Bécsben, majda zeneszerző a párizsi közönség ízlésére szabva átdolgozta 12 évvel később. A Zeneakadémián a bécsi változatot mutatja be az Opera, a darabot Szenteczki Zita, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színház- és bábrendező szakos hallgatója viszi színpadra. Koncepcióját Gluck mellett Carol Ann Duffy kortárs skót költőnő Eurüdiké c. verse is inspirálta, melyben a címszereplő már menekülne a kap­csolatból.

GreekLateNight

GreekLateNight

Ezt a momentumot – nárcizmusából fakadóan – Orfeusz képtelen feldolgozni, így a halálból visszatérő asszony szándékosan provokálja ki, hogy a szerelmes férfi ránézzen. Az Orfeusz és Eurüdikékülönböző hely­színei a hős belső kálváriájának különböző stációjává válnak, ahol a halál a szakítással egyenértékű. A párt ebben a produkcióban két fiatal éne­kes, Daragó Zoltán és Molnár Ágnes alakítja, Ámor szerepében Rácz Rita lép színpadra. Szenteczki Zita rendezése a „kötelező, idilli happy end” helyett a pár kapcsolatára koncentrál.

Második műsorszámként Ferdinando Bertoni darabja látható Lázár Helga színrevitelében, az alkotó ugyancsak negyedéves bábrendező szakos hallgató. Bertoni 1776-ban jó barátja, a kasztrált énekes, Gaetano Guadagni számára írta meg a maga Orfeuszát. Bevallottan Gluck partitúrájából merítkezve komponált, ugyanazt a librettó alapot használva. Ez a tény az akkori hallgatóságból némi felháborodást váltott ki, a 2016-os dupla bemutató közönsége számára azonban igazi kaland lesz felfedezni a sok hangulati és dallambeli hasonlóság/azonosság mellett a kis különbségeket is. Bertoni Orfeuszában Lázár Helga az élettől búcsúzó, demens férfit állít a történet középpontjába, akinél a föld, az Elysium, a Pokol és annak kapuja, valamint a szikla ifjúkora külön­böző korszakait és ezek elengedését szimbolizálja. Az előadás címszerepét a rendkívül széles repertoárral rendelke­ző Várhelyi Éva énekli, mellette Eurü­dikét az ugyancsak sokoldalú Wierdl Eszter, a Hymen né átformált Ámort pedig a méltán népszerű Kertesi Ingrid alakítja.

Orfeusz Eurüdiké iránt érzett, az alvilág­gal is dacoló, olthatatlan szerelmének története napjainkig foglalkoztatja a zeneszerzőket, de különösen inspi­rálóan hatott a barokk korszakában – az antik törté­netnek több mint harminc változata ismert. Az est két rendezője a zenés színpad­dal kapcsolatos ismereteket többek közt Tallér Zsófia zeneszerző és Anger Ferenc rendező, az Operaház művésze­ti igazgatójának óráin sajátította el. A két egyfelvonásos két eltérő koncep­ció mentén jár körbe hasonló kérdésköröket: a lezárás, az elengedés problematikáját, így szentelve figyelmet a mitikus történet ritkábban kihangsú­lyozott, női aspektusának is. A produkciók zenei vezetője és az est karmestere: Bartal László.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház Swingoperett

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.