Zenés színház

GreekLateNight – az Opera a Zeneakadémián

18 éven felülieknek szól az Opera LateNight sorozata, amelynek két új darabja a görög szerelem nyomába ered. A Magyar Állami Operaház bemutatóját ismét két fiatal rendezi. Gluck és Bertoni Orfeusz történetéről íródott műveit egy estén nézheti meg a közönség a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében. Bemutató február 5-én.

Az est első részében Gluck legnépszerűbb operája, az Orfeusz és Eurüdiké csendül fel, mely igen nagy hatással volt a későbbi korok zeneszerzőire, köztük Mozartra, Beethovenre és Wagnerre is. 1762-ben adták elő először Bécsben, majda zeneszerző a párizsi közönség ízlésére szabva átdolgozta 12 évvel később. A Zeneakadémián a bécsi változatot mutatja be az Opera, a darabot Szenteczki Zita, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színház- és bábrendező szakos hallgatója viszi színpadra. Koncepcióját Gluck mellett Carol Ann Duffy kortárs skót költőnő Eurüdiké c. verse is inspirálta, melyben a címszereplő már menekülne a kap­csolatból.

GreekLateNight

GreekLateNight

Ezt a momentumot – nárcizmusából fakadóan – Orfeusz képtelen feldolgozni, így a halálból visszatérő asszony szándékosan provokálja ki, hogy a szerelmes férfi ránézzen. Az Orfeusz és Eurüdikékülönböző hely­színei a hős belső kálváriájának különböző stációjává válnak, ahol a halál a szakítással egyenértékű. A párt ebben a produkcióban két fiatal éne­kes, Daragó Zoltán és Molnár Ágnes alakítja, Ámor szerepében Rácz Rita lép színpadra. Szenteczki Zita rendezése a „kötelező, idilli happy end” helyett a pár kapcsolatára koncentrál.

Második műsorszámként Ferdinando Bertoni darabja látható Lázár Helga színrevitelében, az alkotó ugyancsak negyedéves bábrendező szakos hallgató. Bertoni 1776-ban jó barátja, a kasztrált énekes, Gaetano Guadagni számára írta meg a maga Orfeuszát. Bevallottan Gluck partitúrájából merítkezve komponált, ugyanazt a librettó alapot használva. Ez a tény az akkori hallgatóságból némi felháborodást váltott ki, a 2016-os dupla bemutató közönsége számára azonban igazi kaland lesz felfedezni a sok hangulati és dallambeli hasonlóság/azonosság mellett a kis különbségeket is. Bertoni Orfeuszában Lázár Helga az élettől búcsúzó, demens férfit állít a történet középpontjába, akinél a föld, az Elysium, a Pokol és annak kapuja, valamint a szikla ifjúkora külön­böző korszakait és ezek elengedését szimbolizálja. Az előadás címszerepét a rendkívül széles repertoárral rendelke­ző Várhelyi Éva énekli, mellette Eurü­dikét az ugyancsak sokoldalú Wierdl Eszter, a Hymen né átformált Ámort pedig a méltán népszerű Kertesi Ingrid alakítja.

Orfeusz Eurüdiké iránt érzett, az alvilág­gal is dacoló, olthatatlan szerelmének története napjainkig foglalkoztatja a zeneszerzőket, de különösen inspi­rálóan hatott a barokk korszakában – az antik törté­netnek több mint harminc változata ismert. Az est két rendezője a zenés színpad­dal kapcsolatos ismereteket többek közt Tallér Zsófia zeneszerző és Anger Ferenc rendező, az Operaház művésze­ti igazgatójának óráin sajátította el. A két egyfelvonásos két eltérő koncep­ció mentén jár körbe hasonló kérdésköröket: a lezárás, az elengedés problematikáját, így szentelve figyelmet a mitikus történet ritkábban kihangsú­lyozott, női aspektusának is. A produkciók zenei vezetője és az est karmestere: Bartal László.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Zenés színház magazin

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház videó

Íme a Pavarotti-dokumentumfilm első rövid előzetese!

A Grammy-gála közben játszották le először Ron Howard új dokumentumfilmjének teaserét.
Zenés színház galéria

Így halad az Operaház felújítása - FOTÓK!

Habár már tudni lehet, hogy nem lesz kész idén, a „kiszivárgó” fotók alapján nagyon várjuk az Ybl-palota elkészültét.