Zenés színház

Gyergyótól a Metropolitanig

2014.05.14. 09:40
Ajánlom
Bár első operaélménye saját bevallása szerint maga volt a rettenet, alig huszonegy évesen már a Don Giovanni címszerepét énekelte az Andrássy úton. Molnár Levente azóta is sorra kapja a felkéréseket, baritonja Münchentől New Yorkig meghódította a világ operaházait. INTERJÚ

- Mennyire volt jelen a zene a családjában?

- A zene szerintem mindannyiunk életében jelen van, a kérdés csupán csak az, hogy kinek mennyire épül be a lelkébe, és hogy milyen szinten akar törődni vele. Nekem szerencsés helyzetem volt, apukám is nótás kedvű, anyumnak meg gyönyörű a hangja, ráadásul a bátyám a világ talán legjobb folklór prímása. Egész fiatalon kezdett el hegedülni, tehát viszonylag korán megtapasztalhattam a zenének mint önkifejezési formának a szeretetét.

- Mi volt az első operaélménye, amire vissza tud emlékezni?

- Érdekes, az első operaélményem nagyon negatív előjelű. Egy szörnyű Varázsfuvolát láttam először Nagyváradon, még egyetemista éveim elején. Kissé meg is riadtam, hogy ezt a művészeti formát választottam. Később fokozatosan jöttem rá arra az elementáris erőre, amivel ez a fajta zene hatni tud, és amivel szerintem mindenkinek találkoznia kellene.

- Alig huszonegy évesen már a Don Giovanni címszerepet énekelte az Operában. Mennyire volt ez nagy váltás?

- Huszonegy évesen kissé furcsa volt, de huszonkét évesen már kifejezetten élveztem... Komolyra fordítva a szót: örültem a lehetőségnek és ez úton is köszönöm a bizalmat Kesselyák Gergelynek. Ő egy kiváló, ugyanakkor kísérletező kedvű művész, aki meghallgatott, és úgy gondolta: legyek én Don Giovanni. Egyébként meg úgy tudom, hogy a szerző is egy ilyen korú fiatalembernek gondolta és írta a szerepet.

- 2009-ben kezdett el Münchenben énekelni, és azóta folyamatosan hívják külföldre. Mit lát, mennyiben különbözik a kinti operajátszás az itthonitól?

- Nem szeretnék abban a szerepben tetszelegni - sem mások, sem saját magam előtt -, hogy én vagyok az, aki minősítheti az operajátszást. Ugyanakkor azt látom, hogy külföldön nagyon nyitottak a házak egymás iránt, szabad a művészáramlás, és ennek jó hatása van a műfajra. Ezzel szemben itthon kissé elszigetelődünk a nagyon erős operakultúrájú országoktól, ráadásul nálunk az opera játszása tulajdonképpen egy Operaházra koncentrálódik, ami kizárja az egészséges, versengő szellemet. Viszont nagyon fontos hangsúlyozni, hogy még így is képesek vagyunk itthon csodákat művelni, láttatni, hallatni.

- A 2015/2016-os évadban két szerepet is énekel a Metropolitanben, olyan világsztárok oldalán, mint Anna Netrebko vagy Angela Gheorghiu. Van innen feljebb egy operaénekes számára?

- A Metropolitan valóban az egyik legjobb operaház, ahol óriási megtiszteltetés fellépni, mégis azt gondolom, hogy kissé túl van misztifikálva a helyzete. A magam részéről nem igazán tudom úgy mérni a dolgokat, hogy innentől már ne lenne hova fejlődnöm. Nagyon sok színes szerep vár még rám, olyan élmények, amelyek nem értékelhetők rangos vagy kevésbé rangos operaházak mentén.

- Április végén mutatták be a Kékszakállú herceg várát a Theater Freiburgban, amelyben Judit szerepét Mester Viktória alakítja, aki a való életben is a párja. Hogyan ment a közös munka?

- A közös munka egy párnak mindig kihívás. Különösen nehéz ez művészek esetében, ahol a próbák alatt elsősorban a szellemünk és a lelkünk dolgozik. Ha ehhez hozzátesszük, hogy Bartók műve többek között egy pár pszichoanalízise, nem nehéz még egy laikusnak sem elképzelni azt a túlfűtött állapotot, ami a próbák alatt jellemzett minket.

- Egy kevésbé szakmai, ám annál fontosabb kérdés: igaz, hogy korábban ketrecharccal is próbálkozott?

-  Határozottan igaz. A szakmai élet mellett ott van az igazi élet, amit sohasem szabad elfelejteni, különben egyszer csak az ember azt tapasztalhatja, hogy nincs hova hazamenni vagy nincsenek barátok, akikkel egy jót nevethet. Ilyen szempontból fontos a ketrecharc is, akárcsak a kedvenc ételem, a barátaim vagy a kedvenc helyem a Szentendrei-szigeten - és minden más, ami segít az életet mint egy szépséget megölelni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Színház

Menni kéne… – amire februárban beindulunk

Van, ahová a színészek, máshová a rendező, megint máshová az izgalmasnak ígérkező színházi nyelv csalogat be – legyen az dráma, thriller vagy olyan előadás, aminek a műfaja most még nem is tudható biztosan.
Plusz

Sztárfellépőkkel érkezik a 20 éves VeszprémFest

Az idén huszadik születésnapját ünneplő prémium zenei fesztivál programjában július 12. és 16. között Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea is a fellépők között szerepel.
Klasszikus

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.