Zenés színház

Gyertek, feketeszárnyak!

2012.08.03. 12:13
Ajánlom
Alig néhány óra, és újabb zenés darab első taktusai csendülnek fel a Dóm téren. Bizton állíthatom, meg fog lepődni a közönség a dübörgő zenén, mert sem Szarka Tamástól, sem Vidnyánszky Attilától nem ilyenhez szokott.

De még mielőtt a szívükhöz kapnának: nem váltanak műfajt, a "tuctucnak" funkciója van a Mária című darabban, amelyet illetően az alkotók a gyönyörűséges és a szakrális jelzőkkel nem fukarkodtak, ám tízegynéhány perc után nem csupán az következik, amit a rajongók Szarka Tamástól megszokhattak. Ahogyan a zenész a közönségtalálkozón is elmondta, tíz-tizenöt éve mélyen foglalkoztatja a téma, és ez az érdeklődés abban is kifejeződik, hogy a zene mellett a szövegeket is ő jegyzi.

A Vidnyánszky Attila színházát kedvelők sem fognak csalódni, az erős képekben nem lesz hiány. Igaz, a főpróbát megelőző próbán több effektet még nem próbáltak ki, így csak elképzelni lehet, milyen az, amikor a hatalmas fehér lejtőt pirosra festi a vért jelentő folyadék, de a monumentalitásról perfekt benyomást kaptunk. Kis megszorítással a debreceni Csokonai Színház feliratú teherautó volt a téren az egyetlen megfelelő irányba eső árnyékot adó tárgy a kánikulában, de meleg ide vagy oda, a társulat rendületlenül dolgozott. Az avatatlanok számára valószínűleg kevés érdekességet tartogat egy olyan próba, ahol olyanokon "szőröznek", hogy a fal mellett vagy diagonálban üljenek a táncosok, vagy hogy körülbelül milyen távolságra álljon két színész ahhoz, hogy a kapcsolat energiája se vesszen el, ugyanakkor mégis betöltsék a teret. Azoknak a számára azonban, akiket a nézőtéren látok, nem tanulság nélküli az este, ők ugyanis más előadásokból ismerős statiszták, énekkarosok, akik Vidnyánszky Attilával még nem dolgoztak, de szakmailag érdekli őket a rendező módszere. Amikor megkérdezem őket, mit gondolnak róla, különösen azokhoz képest, akikkel már tapasztalatot szereztek, azt mondják, az ő esetében nehezebb egy kívülállónak megérteni az instrukciókat, mert sokkal inkább félszavakban beszél a színpadon levőkkel - ami persze teljesen érthető, hiszen a közreműködők tudják, mi mire vonatkozik -, és inkább érzésekben, nem pedig egzakt utasításokban fogalmaz. És valóban: a "Sűrűsödjetek!" felszólítás nem csupán annyit jelentett, hogy álljanak szorosabb csoportban.

Pontosításokkal, a térformák tökéletesítésével telt az este, új momentumokat már nem próbáltak ki, legfeljebb olyan apróságokkal kísérleteztek, hogy a babakocsit az emelvény tetejéről hogyan lökje le az Egót játszó Mészáros Tibor. A színész kezdetben azon aggódott, hogy ha erővel küldi meg a babakocsit, a lámpákban esetleg kárt tesz, ám kiderült, a babakocsi fránya szerkezet, nem hajlandó úgy végiggurulni, mint Eizenstein kamerája előtt tette, hanem a harmadik foknál oldalra dőlt és nem ment tovább, pedig előtte/alatta még több méter állt... Ma este az is kiderül, milyen megoldás találtak erre a problémára. És ma este azt is megláthatják, milyen - feltehetően - pazar módon világították be a teret, mert szerda este a rendező 11 órakor elengedte színészeit és táncosait. A fényről és a lámpák szerepéről az előadásban viccesen úgy fogalmazott a már említett közönségtalálkozón, hogy a színészek megjelenése kicsit be is zavar a tökéletes hatásba.

Szerda este még volt arra idő, hogy a próba szünetében a büféhez kitett tévé képernyőjén az olimpiai közvetítést nézzék a Mária fellépői. Szép estéjük volt: Gyurta Dániel aranyérmes lett. "Ez erőt ad" - jegyezte meg az egyik táncos.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.
Zenés színház gyász

Elhunyt László Margit operaénekes

A Liszt-díjas lírai szopránénekesnőt, Érdemes művészt nyolcvannyolc éves korában érte a halál.
Zenés színház magazin

Gúnyt űz az Operaház a feketékből, vagy a kultúrájukat népszerűsíti?

A Porgy és Bess előadását kezdettől fogva botrány kísérte, pedig csak egy közepesen előadott kiváló operáról van szó, ami soha nem lesz olyan, mint fekete hangokkal.