Zenés színház

Gyertek, feketeszárnyak!

2012.08.03. 12:13
Ajánlom
Alig néhány óra, és újabb zenés darab első taktusai csendülnek fel a Dóm téren. Bizton állíthatom, meg fog lepődni a közönség a dübörgő zenén, mert sem Szarka Tamástól, sem Vidnyánszky Attilától nem ilyenhez szokott.

De még mielőtt a szívükhöz kapnának: nem váltanak műfajt, a "tuctucnak" funkciója van a Mária című darabban, amelyet illetően az alkotók a gyönyörűséges és a szakrális jelzőkkel nem fukarkodtak, ám tízegynéhány perc után nem csupán az következik, amit a rajongók Szarka Tamástól megszokhattak. Ahogyan a zenész a közönségtalálkozón is elmondta, tíz-tizenöt éve mélyen foglalkoztatja a téma, és ez az érdeklődés abban is kifejeződik, hogy a zene mellett a szövegeket is ő jegyzi.

A Vidnyánszky Attila színházát kedvelők sem fognak csalódni, az erős képekben nem lesz hiány. Igaz, a főpróbát megelőző próbán több effektet még nem próbáltak ki, így csak elképzelni lehet, milyen az, amikor a hatalmas fehér lejtőt pirosra festi a vért jelentő folyadék, de a monumentalitásról perfekt benyomást kaptunk. Kis megszorítással a debreceni Csokonai Színház feliratú teherautó volt a téren az egyetlen megfelelő irányba eső árnyékot adó tárgy a kánikulában, de meleg ide vagy oda, a társulat rendületlenül dolgozott. Az avatatlanok számára valószínűleg kevés érdekességet tartogat egy olyan próba, ahol olyanokon "szőröznek", hogy a fal mellett vagy diagonálban üljenek a táncosok, vagy hogy körülbelül milyen távolságra álljon két színész ahhoz, hogy a kapcsolat energiája se vesszen el, ugyanakkor mégis betöltsék a teret. Azoknak a számára azonban, akiket a nézőtéren látok, nem tanulság nélküli az este, ők ugyanis más előadásokból ismerős statiszták, énekkarosok, akik Vidnyánszky Attilával még nem dolgoztak, de szakmailag érdekli őket a rendező módszere. Amikor megkérdezem őket, mit gondolnak róla, különösen azokhoz képest, akikkel már tapasztalatot szereztek, azt mondják, az ő esetében nehezebb egy kívülállónak megérteni az instrukciókat, mert sokkal inkább félszavakban beszél a színpadon levőkkel - ami persze teljesen érthető, hiszen a közreműködők tudják, mi mire vonatkozik -, és inkább érzésekben, nem pedig egzakt utasításokban fogalmaz. És valóban: a "Sűrűsödjetek!" felszólítás nem csupán annyit jelentett, hogy álljanak szorosabb csoportban.

Pontosításokkal, a térformák tökéletesítésével telt az este, új momentumokat már nem próbáltak ki, legfeljebb olyan apróságokkal kísérleteztek, hogy a babakocsit az emelvény tetejéről hogyan lökje le az Egót játszó Mészáros Tibor. A színész kezdetben azon aggódott, hogy ha erővel küldi meg a babakocsit, a lámpákban esetleg kárt tesz, ám kiderült, a babakocsi fránya szerkezet, nem hajlandó úgy végiggurulni, mint Eizenstein kamerája előtt tette, hanem a harmadik foknál oldalra dőlt és nem ment tovább, pedig előtte/alatta még több méter állt... Ma este az is kiderül, milyen megoldás találtak erre a problémára. És ma este azt is megláthatják, milyen - feltehetően - pazar módon világították be a teret, mert szerda este a rendező 11 órakor elengedte színészeit és táncosait. A fényről és a lámpák szerepéről az előadásban viccesen úgy fogalmazott a már említett közönségtalálkozón, hogy a színészek megjelenése kicsit be is zavar a tökéletes hatásba.

Szerda este még volt arra idő, hogy a próba szünetében a büféhez kitett tévé képernyőjén az olimpiai közvetítést nézzék a Mária fellépői. Szép estéjük volt: Gyurta Dániel aranyérmes lett. "Ez erőt ad" - jegyezte meg az egyik táncos.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Arányi Adrienn

A színésznőt kilencvenhárom éves korában érte a halál – tette közzé megrendülten a hírt egykori színháza, a Budapesti Operettszínház közösségi oldalán.
Zenés színház hír

Kristīne Opolais Carmenként debütál Szentmargitbányán

A világhírű énekesnő csatlakozik azon szopránokhoz, akik a hagyományosan mezzoszopránok által megformált Bizet-hősnő bőrébe bújnak. A Carmen premierjére 2023. július 12-én kerül sor a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó mesterkurzust tart fiatal énekeseknek

A kurzusra november 28. és december 2. között kerül sor, a Benczúr Ház Dísztermében, november 30-án pedig gálakoncerten mutatkoznak be a résztvevők. Az események a nagyközönség számára ingyenesen látogathatók, de a koncert regisztrációköteles.
Zenés színház ajánló

Ismét bemutatják Budaörsön a Koldusoperát

November 24-én újra átélhetjük Bertolt Brecht világhírű alkotását Fehér Balázs Benő újragondolásában. A felújított ellőadás főbb szerepeiben mások mellett Bíró Kriszta, Brasch Bence és Páder Petra látható a Budaörsi Latinovits Színházban.
Zenés színház kritika

A diktátor emberi arca

Különleges bemutatóval indította évadát a palermói Teatro Massimo. Viktor Ullmann Atlantisz császára című operáját és Mozart Requiemjét adták elő, ám nem egymás után, hanem jelenetenként összeillesztve, így a két mű még erősebben lépett egymással párbeszédbe. Az új produkció mindkét előadásán jártunk, november 8-án és 9-én.