Zenés színház

Ha én, az egyszerű fickó, szeretem az operát, akkor te is szeretheted

2018.05.02. 12:06
Ajánlom
Nagyjából így érvel egy standup komikus a Guardian hasábjain arról, hogy az operát mindenki megkedvelheti, mert az emberi hang valami emberfelettit hajt végre benne.

Chris Addison írását egy emlék felidézésével kezdi. Egy bárban találkozott egy lánnyal, aki elmondta, hogy operaénekesnek tanul. Hát akkor énekelj valamit, kérte tőle, a lány pedig rágyújtott az O mio bambino caro című Puccini-áriára. Aki hallott már operaénekest élőben, esetleg még testközelből is, az tudja. Félelmetes és felemelő élmény a hang tisztasága, ereje, érzelmi töltete. Nem hasonlítható össze a mikroportos, mikrofonos történetekkel.

Az alábbi felvételen Ekaterina Siurina énekli az O mio bambino carót a Gianni Schicchiből. (A londoni Royal Opera House előadása.)

Nem voltam operarajongó, de az éneklés volt az, ami végül megfogott.

„Ezért gondolom úgy, hogy az opera mindenkinek szólhat: a néhol bolondos történeteket, szúrós szemű, sznob látogatókat, a felcicomázott dívákról és ficsúr dívókról szóló sztereotípiákat leszámítva van benne valami zsigeri, ami mindannyiunkat megfog ebben a zenében. Ahogy éneklik. Érzed, ahogy rezonál a mellkasodban. Mert ilyenkor, vélem, az emberi kommunikáció legfontosabb eszközét, a hangot hallgatod, amint valami emberfelettit végez.”

A Falstaff előadása a Müpában

A Falstaff előadása a Müpában (Fotó/Forrás: Horváth Judit)

„Nehéz meggyőzni az embereket, akik azt gondolják, hogy az opera nem való mindenkinek. És ki hibáztatná őket?”

Az opera drága mulatság, ráadásul lexikonokat kell lenyelni ahhoz, hogy értsd. Elitista, na.

Legalábbis ezek a kifogások – írja Addison. – De egyik sem kikerülhetetlen. Vannak olcsóbb ülések, befogadóbb operatársulatok, közvetlenebb fesztiválok. Ilyen Ágoston László operatársulata, a MoltOpera, a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál. A hazai operajátszó helyek közül talán a Müpa hozza a legegyenletesebb minőséget, de az Operaházban énekelnek a kedvenceink.

Kolonits Klára

Kolonits Klára (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

De mi az, amit az egyszeri hallgató és az operarajongó lexikonfejű is egyaránt élvezni tud? Hát az ének. Az opera lelke. Van egy csomó énekes a világon, akik hatalmas hangjukat arra használják, hogy operát énekeljenek. Romantikus, félelmetes, kedves, gyújtó hatású, édes – mindenféle érzelmet ki tudnak fejezni. „Ezek nem azért hatnak rád, mert bársonyborítású színházban ülsz (...), hanem mert univerzális tartalmak jelennek meg bennük.

Az opera az emberi lét sűrített kifejeződése. Mindenkinek elérhető. Csak hunyd be a szemed, és hallgasd.”

Az írás komolyságát megtartva hallgasd meg most az Éj királynőjének jól ismert áriáját Diana Damrau előadásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A világ alulnézetből – Interjú Vásáry Tamással

Mi motiválja a Nemzet Művészét túl a kilencvenen? Erről kérdeztük a zongoraművész-karmestert, a Magyar Művészet Akadémia rendes tagját, akivel a családi minták és a kicsorduló könnyek is szóba kerültek.
Könyv

Tízezer ingyenes Borbély Szilárd-kötetet vehetnek át a diákok

A 2014-ben elhunyt művész hatvanadik születésnapjára készült válogatáskötetet szeptember 28-tól vehetik át az érvényes diákigazolvánnyal rendelkezők. 
Klasszikus

„A természetem részévé vált a hangszerem” – Botvay Károly gordonkaművész a soproni öntevékeny polgári világról, a megsérült csellóról és az ismétlődő frázisokról

Kimagasló szakmai munkája elismeréseként Magyar Érdemrend parancsnoki kereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült Botvay Károly Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas gordonkaművész, akivel ebből az alkalomból beszélgettünk.
Zenés színház

Donizetti-vígoperát láthatnak az iskolások az Eiffel Műhelyházban

A zeneszerző egyfelvonásos vígoperáját a Lázár Ervin Program részeként az általános iskola 8. osztályos diákjai számára hirdette meg a Magyar Állami Operaház. Az előadás szeptember 30-án 17.00 órakor a nagyközönség előtt is debütál.
Klasszikus

Három korszak, három művész, három hangszer – a Trio Energico kamaraestje a Zeneakadémián

Szeptember 27-én a Solti Teremben ad koncertet a Trio Energico, a három fiatal kamaramuzsikus a bécsi klasszicizmus és a romantika korának alapdarabjai mellett egy fájdalmasan szép modern alkotást is játszik.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Christian Thielemann a Berlini Állami Opera új főzeneigazgatója

Az intézménynek azután kellett új vezetőt találnia a pozícióra, hogy januárban a korábbi főzeneigazgató, Daniel Barenboim egészségi állapotára hivatkozva lemondott posztjáról.
Zenés színház ajánló

Donizetti-vígoperát láthatnak az iskolások az Eiffel Műhelyházban

A zeneszerző egyfelvonásos vígoperáját a Lázár Ervin Program részeként az általános iskola 8. osztályos diákjai számára hirdette meg a Magyar Állami Operaház. Az előadás szeptember 30-án 17.00 órakor a nagyközönség előtt is debütál.
Zenés színház ajánló

A kard vagy a toll szolgálja jobban a hazát? – Koncerthangulatú előadáson elevenedik meg Petőfi Sándor és Szendrey Júlia élete

A szabadakarat>>>> című pop-up produkció alkotói arra tesznek kísérletet, hogy kiterjesszék a magyar zenés színház műfaji kereteit.
Zenés színház gyász

Elhunyt Stephen Gould

A világhírű hőstenor néhány hete jelentette be, hogy gyógyíthatatlan betegsége miatt visszavonul a színpadtól. Halálát a Bayreuthi Ünnepi Játékok tette közzé.
Zenés színház hír

Kínában is látható Mundruczó Kornél Lohengrin-rendezése

A Bajor Állami Operaházban bemutatott produkció két este kerül színre a Sanghaji Operában. A darab főszerepeiben neves Wagner-énekesek működnek közre.