Zenés színház

Hagyomány

2005.11.16. 00:00
Ajánlom
A Szegedi Nemzeti Színházban 2004 őszén tervezték bemutatni a Hegedűs a háztetőn-t Gregor József – aki Szolnokon már játszotta Tevjét – és Törőcsik Mari főszereplésével, Schwajda György rendezésében. A szolnoki produkciót újították volna fel szegedi szereplőkkel, ám a rendező visszalépése, Törőcsik Mari Nemzeti Színház-beli feladatai, illetve Gregor József betegsége miatt csak idén ősszel tudtak premiert tartani. Schwajda dramaturgiai elképzelését Szegeden Bal József valósította meg, így tulajdonképpen a szolnoki replikájának is tekinthető a dél-magyarországi produkció.

Gregor József

Felmegy a függöny, és előttünk áll Anatevka, egy igazi stetl, amelynek lakói a tűzhely-kocsma-bolt-zsinagóga-iskola határolta területen harmonikus egyszerűségbe, derűsen, a rájuk mért csapásokba beletörődve élnek. Mira János díszlete Chagall világát idézi (nem véletlen az orosz-francia festő képe és a musical címe közti egybeesés sem): nincs egyetlen vízszintes vonal a fából készült házakon, amelyek már annyi ideje állnak, hogy a gerendák besötétedtek. Felbomlott a rend. A háttérben orosz hagymakupolák a színpad teljes magasságában, csak a korlát kékje és a narancssárga felöltős hegedűs (Varga Donát) oldja a komor hangulatot. Szuggesztív, rendkívül erőteljes kép. Ötletes, ahogyan egy homlokzatelemet felhúznak, majd, ha a jelenetek a belső terekben – kocsma, Tevje háza – játszódnak, a házak ajtajait is felhúzzák. Azok a levegőben lógva szintén a chagalli könnyedséget, játékosságot, illetve a felfordult világot idézik. (A díszlet és a jelmez is csak apró változtatásokon ment keresztül a szolnoki előadáshoz képest.)

„Tevje gondolkodásmódja, habitusa roppant közel áll a szívemhez. Amikor a Művész presszóban leültünk Schwajdával beszélgetni, ő csak azt kérte tőlem: Jóska, nehogy koncepciód legyen. Nincs rá szükség, mert Tevje te vagy” – nyilatkozta Gregor József még a szolnoki előadás kapcsán. Igaza volt Schwajda Györgynek. Gregor bejön, semmit sem csinál, mégis megteremti azt a drámaiságot, amelyet a szerep hordoz. Leül a tejeskannára, és mozgással, gesztussal elénekli a Ha én gazdag lennék-et, és a Madaram is valóban megrendítően hangzik előadásában. A darab „problémás” részei a monológok, a töprengések, a beszélgetések Istennel. A hagyományos – és itt is alkalmazott – megoldás az, hogy a színész a közönségnek mond mindent, Istent pedig valahol a magasba révedve keresi. Gregor azonban ezeket a nézőt cinkossá bevonó kliséket úgy tudja alkalmazni, hogy nem veszik el sem a személyesség, sem a tragikum.

Hiába a férfiközpontú ortodox zsidó társadalom, ha a háttérben a nők irányítanak, és addig manipulálnak, amíg az ő akaratuk érvényesül. Sajnos ebben az előadásban nincsenek erős akaratú, erőteljesen ábrázolt asszonyok, lányok. A falu többi lakója szürke, a szereplők még a szerzők által alig felskiccelt vonásokkal sem tudják egyéníteni a figurákat. Nem bölcs a rabbi (Galkó Bence), inkább patópálos. Nem szegény, szerencsétlen Mótel (Gömöri Krisztián), hanem az arcára kiült idült vigyorral inkább örök vesztes, akit a házasság és a gyerek sem tesz felnőtté. Nincs forradalmi hév Percsikben (Pataki Ferenc), a koldust, Reb Náhumot (Somló Gábor) pedig láb nélküli – így „remek” élc a neki szóló „Ne lábatlankodjál!” megjegyzés az esküvőn.

Általánosan elmondható: nem minden prózai színész énekel olyan színvonalon, hogy musicalben szerepelhessen. Ezt a problémát a rendező azzal kerüli ki, hogy behozza a színpadra az énekkart. Saját, hétköznapi ruhájukban vannak, ha nem közreműködnek a kórusokban, a korlátra támaszkodva mozognak a zene dallamára, kívülállóként nézik, mi történik az anatevkaiakkal. A záró dalban azonban az éneken túl szerepet is kapnak. Igencsak direkt utalásként a dal közben a falu lakói egy tömbben hátrafelé mozognak, majd a díszletelemek leereszkednek. Mintha a gázkamrába mennének. A kórus marad, tovább énekel, de ez már így nem búcsúdal, hanem egyfajta gyászének is. Memento mori és memento mundi.

A musicalekre jellemző a feszültség végső feloldása. A Hegedűs a háztetőn fináléja azonban mégsem megnyugtató. Hiába a derűs optimizmus, hogy majd Amerikában, Krakkóban vagy Jeruzsálemben jobb lesz, a családi tragédiák, és az üldöztetést kiváltó előzetes események a műfaj talán legkomolyabb és legkomorabb darabjává teszik. Bár a történet a zsidóságról szól, azzal, hogy az egyéni tragédia szélesebb dimenzióba kerül, mondanivalója egyre egyetemesebb.

(2005. november 12. Szegedi Nemzeti Színház; Joseph Stein–Jerry Bock–Sheldon Harnick: Hegedűs a háztetőn; Tevje: Gregor József, Golde: Fekete Gizi, Cejtel: Kocsis Judit, Hódel: Márkus Judit, Chava: Papp Gabriella, Sprince: Stefanik Kata, Bjelke: Takács Veronika, Jente, házasságközvetítő: Szilágyi Annamária, Mótel, szabó: Gömöri Krisztián, Percsik: Pataki Ferenc, Fegyka: Boncz Ádám, Lázár Wolf: Megyeri Zoltán, Mordcha: Szűcs Lajos, Cejtel mama: Markovits Bori, Fruma Sára: Szonda Éva, Rabbi: Galkó Bence, Mendel, a fia: Kiszely Zoltán, Avram: Gyuris Imre, Avram II.: Járai Máté, Náhum, koldus: Somló Gábor, Jásszl, kalapos: Piskolti László, Csendbiztos: Szerémi Zoltán, A hegedűs: Varga Donát; km.: a Szegedi Nemzeti Színház Énekkara, Zenekara és Tánckara, Hóra Színház; díszlet: Mira János; jelmez: Vágó Nelli m. v.; az eredeti koreográfiát reprodukálta: Tanács István; rendező: Bal József)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház advent2020

Adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül közönségének az Opera

Online adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül a közönségnek a Magyar Állami Operaház advent első vasárnapjától 26 napon át.
Zenés színház ajánló

Online Mikulásünnep a Talamba Ütőegyüttessel

A Zichy Szín-Műhely Mikulás alkalmával egy igazán különleges meglepetéssel készül december 5-én és 6-án.
Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.