Zenés színház

Hallott már a Trisztán-akkordról?

2017.05.22. 17:27
Ajánlom
Ha nem, akkor is biztos vagyok benne, hogy hallotta már Wagner gyönyörű akkordját.

Amikor 1865. június 10-én bemutatták a Trisztán és Izoldát, a müncheni közönséget elragadta egyetlen akkord ereje. Az opera előjátéka a cselló együtemnyi dallamával, majd a Trisztán-akkordnak hívott hangzattal kezdődik, melyet a kor közönsége disszonánsnak érzékelt. A hangzat előfordul néhány helyen korábban is – egyes zenetudósok egyenesen Machaut-ig és Gesualdóig is visszavezették már, de halljuk Mozart "Disszonancia" vonósnégyesében (K.428) és Beethoven egyik szonátájában (op. 31.) is. Mégis, sehol sem olyan markáns és hatásos, mint itt.

ezgifcom-webp-to-jpg2-152203.jpg

Az opera első ütemei és a Trisztán-akkord (Fotó/Forrás: Fidelio)

Wagnert támadták és rajongták azért, mert gyakran figyelmen kívül hagyott harmóniai szabályokat, hogy a zenét még inkább a dráma szolgálatába állítsa. Szokatlan, de hatásos pillanatainak egyike ez a disszonancia, melyet a zeneszerző egészen Izolda haláláig, a harmadik felvonás harmadik jelenetéig nem old fel. Fantasztikus elgondolni, hogy Wagner egy egész opera időtartamán át képes fenntartani egy harmóniai feszültséget – ráadásul mindezt a romantika szerelem-halál dichotómiájába ágyazva, mely annyira hatásos volt a korban.

Az alábbi felvételen Jessye Norman énekli a híres részletet, a végén hallható a feloldás.

 A lenti rövidfilmben pedig a humorista Stephen Fry beszél az akkordról. Nem máshol, mint Wagner házában: "A Trisztán-akkordot játszom Wagner zongoráján. Csípjél meg, hogy nem álmodom" - mondja. (A végén pedig egy meglepetés, szóval nézze meg a videót.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Színház

Koncerttel és filmvetítéssel ünnepelhetjük a 129 éves Vígszínházat

A hagyományokhoz híven május 1-jén a társulat a közönséggel együtt ünnepli a Vígszínház születésnapját. Az érdeklődők ünnepélyes keretek között ismerhetik meg a Vígszínház 2025/26-os évadának tervezett bemutatóit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szonja Joncseva, Isabel Leonard és Piotr Beczała is szerepel a Metropolitan-közvetítések új évadában

Az Uránia Nemzeti Filmszínház sorozatában ezúttal nyolc élő közvetítés és azok ismétlése szerepel, köztük Bellini két operája, Az alvajáró és A puritánok, valamint egy kortárs mű, Gabriela Lena Frank Frida és Diego utolsó álma című operája.
Zenés színház ajánló

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Zenés színház interjú

Beavatás Brittennel – Novák János A kis kéményseprő készülő előadásáról

Benjamin Britten „szabadító operáját”, A kis kéményseprőt az OPERA Gyermekkarának közreműködésével, Hajzer Nikolett vezényletével Novák János rendező, csellóművész állítja színpadra az Eiffel Műhelyházban.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szűcs Márta

A kiváló koloratúrszopránt, akit hazai sikerei mellett a nemzetközi operaélet is nagyra tartott, elsősorban a bel canto operák főszerepeinek megformálásáért, hetvenkét éves korában érte a halál.
Zenés színház ajánló

A jövő drámai hangjai – ingyen hallgatható Komlósi Ildikó mesterkurzusa

A világhírű magyar opera-énekesnő, Komlósi Ildikó ismét a budapesti Bartók Konzervatóriumban tart mesterkurzust, április 24–27 között. Ezúttal Mascagni ikonikus operája, a Parasztbecsület áll a képzés fókuszában.