Zenés színház

Hamar Zsolt: "A magam gazdájaként kipróbálni saját ötleteket"

2011.08.12. 07:46
Ajánlom
A 2012/2013-as évadtól Hamar Zsolt tölti be a wiesbadeni Hessisches Staatstheater (Hesseni Állami Színház) fő-zeneigazgatói tisztét. A karmestert az új feladatról kérdeztük.

- Mi vonzott Wiesbadenbe, mi az, ami miatt izgalmasnak találtad ezt a színházat?

- Hatodik évadomat kezdem meg állandó karmesterként Zürichben, Európa talán egyik legszínvonalasabb operaházában. Úgy érzem, nagyon sokat tanultam, sok fontos és értékes tapasztalatra, ismeretségre, illetve barátságra tettem szert, mégis egy ideje úgy érzem, jó volna tovább állni, a magam gazdájaként kipróbálni saját ötleteket, egyéni megoldásokat. Wiesbaden egy "A"-kategóriás színház, "A"-kategóriás zenekarral,fantasztikus infrastruktúrával,  gyönyörű játszóhelyekkel, művelt és igényes közönséggel.

- Kilencven pályázó ellenében választottak téged. Megvilágítanád egy picit annak a menetét, hogy - nálunk boldogabb, de legalábbis korrektebb ügymenetű helyeken - hogyan zajlik egy ilyen folyamat? Mit ír le az ember a pályázatban, mit csatol, milyen a személyes "állásinterjú"?

- Valóban, 91 pályázó közül választott ki egy bizottság 8 karmestert, kiknek az első körben Wagner: Trisztán és Izoldájából, Puccini: Bohémélet című operájából és Stravinsky: Tavaszi áldozat című balettjéből kellett részleteket vezényelnie, illetve egy Mozart-szimfóniát kellett próbálnia. Ezután egy beszélgetés során a terveinket, szakmai koncepciónkat vázoltuk fel, majd a" döntőben" - ahol már csak ketten maradtunk - Mozart Varázsfuvolájának elvezénylése volt a feladat, előadásként, közönség előtt, de próba nélkül. Ezek után döntött a zsűri egyhangúan mellettem.

 - Marc Piollet örökségéből mit viszel tovább, milyen terveid vannak a repertoárt illetően, és milyen elfoglaltsággal jár a wiesbadeni fó-zeneigazgatás?

- Még ismerkedem a helyi körülményekkel, hagyományokkal, elvárásokkal, de erre van is időm, hiszen 2012 augusztusától szól a kinevezésem öt évre. Így tehát a következő néhány hónap során igyekszem majd megismerni a társulatot, már csak azért is, mert a 2012/13-as évad programjának összeállítása már az én feladatom lesz. Évadonként nyolc-tíz operapremiert jegyez a színház, átlagosan tizennyolc-húsz mű van folyamatosan repertoáron. Szeretnék az öt év alatt ciklusokat felépíteni mind az operarepertoárt, mind a koncert-műsorokat tekintve, hiszen ne feledjük, a Hesseni Állami Zenekar "házigazdája" Németország talán egyik legszebb és legjobb akusztikájú hangversenytermének, a csodálatos Friedrich-von-Thiersch-Saalnak is. Évadonként egyébként minimum négy premier és legalább ugyanennyi felújítás vezénylésére lesz lehetőségem, mintegy ötven előadás keretén belül.

- A következő évadban milyen elfoglaltságaid lesznek, itthon mennyit láthatunk?
- Mint már mondtam, szeptemberben a hatodik évadomat kezdem meg Zürichben, ahol talán még soha ilyen sok és szép feladattal nem bíztak meg. Három premiert vezénylek, illetve továbbra is én vagyok Bizet Carmenjének a "gazdája", ezúttal Beatrice Uria-Monzon, illetve Massimo Giordano főszereplésével. Ezenkívül koncertezem Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, több operabemutatót vezényelek - immáron visszatérő vendégként - Göteborgban, illetve Malmőben. Magyarországi jelenlétem a nullára csökkent, de sajnos azt kell mondjam, hogy ezt most nem bánom. Az a méltatlan és áldatlan helyzet, amelyben most a magyar kultúra van, véleményem szerint - tisztelet a kivételnek - nem tesz lehetővé konstans, magas színvonalú munkát. Meghívást kaptam például a Rádiózenekar élére történt meghívásos pályázatra, de e pályázat olyannyira értelmezhetetlen volt számomra, hogy sajnos nem tehettem mást, mint hogy visszautasítottam a felkérést. Amennyiben tudniillik az együttest valamely későbbi, más szerepre kívánják egy gyors átképzésnek alávetni, akkor a kulturális kormányzat feltételezhetően pontosan tisztában van azzal, hogy erre a szerepre ki a legalkalmasabb, ily módon egy kvázi versenyeztetés nem értelmezhető. Ha azonban az MR Szimfonikusokat továbbra is a magyar klasszikus zenei élet meghatározó zenekaraként kívánják megtartani, akkor viszont a megbízás egy éves időtartama értelmezhetetlen. Egy év alatt semmilyen megalapozott szakmai koncepció nem bontakoztatható ki, az ilyen megbízás maximum arra jó, hogy valakinek havi fix jövedelmet biztosítson.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.