Hogyan lehet ezt a nagyszabású, elvont oratorikus művet színpadon megvalósítani? Almási-Tóth András víziója - némileg rímelve a nagy port kavart Porgy és Bess koncepciójára - egyfajta elképzelt jövőben játszódik. Az emberek elmagányosodtak, gyermek is alig születik már. Egy váratlan természeti katasztrófa átmeneti menedékhelyre tereli a szereplőket. Köztük van a furcsa "próféta", akit senki sem hallgat meg, továbbá az idős édesanyját ápoló asszony és egy várandós fiatal nő is, férjével, aki nehezen birkózik meg az apaság felelősségével.
Eljön az első éjszaka a menedékhelyen, és a várandós nő arról álmodik, születendő fia lesz az, aki felszámolja a magányt és egymás felé tereli újra az embereket....
Georg Friedrich Händel több évtizedes angliai tartózkodása alatt a közönség fokozatosan elpártolt a zeneszerző által is képviselt olasz barokk operai irányzattól. Az angol nyelvű művek növekvő népszerűségére Händel oratóriumok komponálásával reagált, amiben librettistaként Charles Jennens, egy nagy irodalmi és zenei műveltséggel rendelkező földbirtokos lett az alkotótársa. Első közös sikerük, a Saul című oratórium után néhány évvel a Messiást Händel mindössze 24 nap alatt komponálta meg 1741 nyarán, majd 1742-ben mutatták be nagy sikerrel Dublinban. Bár az 1743-as londoni premier hűvösebb fogadtatásra talált, a későbbi előadások és a szokás, hogy a művet Angliában hagyományosan jótékony céllal tűzték műsorra, széles körben ismertté és népszerűvé tették a darabot, különösen a napjainkban is gyakran idézett Halleluja-tételt.
Hogy alkalmazkodjon a rendelkezésre álló előadói apparátushoz, a mű a kor bevett szokása szerint több átdolgozáson is átesett, ezek egy részét még maga Händel készítette el. Mozart bécsi változata 1789-ben Gottfried van Swieten báró megrendelésére született, aki a nagy előd iránt érezhető alázattal igazította a művet a bécsi ízléshez és feltételekhez. Változtatásokat elsősorban az áriák struktúráján végzett, fa- és rézfúvósok szólamait dúsította fel a kor követelményeihez igazodva. A bemutatót gróf Esterházy János bécsi palotájában tartották.
Georg Friedrich Händel – Wolfgang Amadeus Mozart
Messiás – szcenírozott oratórium
Oratórium három részben, szünet nélkül, magyar nyelven, magyar és angol felirattal
December 22. 20 óra, 24. 11 óra, 26. 19 óra, 30. 11 óra
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Messiás – szcenírozott oratórium, próbafotó / fotó: Rákossy Péter, Operaház