Händel monumentális méretű együtteseket mozgató zeneszerző volt a maga idejében, és az első két György nevű angol király kedvence. A Müpában a reformáció 500. évfordulója alkalmából hatalmas előadói apparátus gyűlik össze, hogy új változatban adják elő a Messiás című oratóriumot: a Liszt Ferenc Kamarazenekar, az Új Liszt Ferenc Kamarakórus és a Rock Theater Band fog együtt zenélni.
– ez áll a produkció honlapján is, és jól hangzik a szó. Talán az sem lenne meglepő, ha Händel mai zeneszerzőként rockoratóriumot vagy rockoperát is írna. Várkonyi Mátyás és Horváth Charlie osztja a véleményemet ebben a gondolatkísérletben. „Händel mindig nagy műveket akart alkotni, főleg operákat, csak nem mindig volt anyagi lehetősége erre” – mondja az Erkel-díjas zeneszerző, a produkció rendezője.
Händel igazi mollos rockot írna
– mondja Charlie, és kis pikantériával hozzáteszi, hogy az igazi rock mollos, a dúros az inkább hamis.
Az alkotókkal való beszélgetésekből lassan kiderül, hogy nem öltözik egészen rockzenei köntösbe az oratórium. „Lesznek könnyűzenei részek, és megmaradnak a klasszikus zenei részek” – világosít fel Rácz Rita, aki Balogh Eszterrel, Csengeri Attilával és Gábor Gézával klasszikus hangképzéssel klasszikus énekesi feladatokat látnak el. Musical- és rockszínpadokról ismert énekesek is részt vesznek az előadásban: Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál, valamint Szemenyei János. Rácz Rita azt is elmondja, hogy nagyon élvezi a stílusbeli kirándulást. „Most éneklem a művet teljes egészében, eddig csak részleteket adtam elő belőle.”
Horváth Charlie és Várkonyi Mátyás együttműködése sok évtizedre nyúlik vissza, együtt játszottak a Generál együttesben – emlékeznek a zseniális Gyerünk, rock and roll című számukra? –, és később Rock Színház-produkciókban is. „Szóval amikor Matyi mondta, hogy lenne egy ilyen, örömmel jöttem. Idén hetven éves leszek, de rengeteg mindent csinálok, szeretek dolgozni.” Ráadásul Charlie nem csak énekel a Messiásban. „Nem mindig szokták tudni, hogy én trombitásként kezdtem, később lettem énekes.
Nem bonyolult hangszer, végül is csak három billentyű van rajta, de azért kellett egy kicsit gyakorolni.”
Ez azt jelenti, hogy akkor trombitálni is fog?, teszem fel a felesleges kérdést. „Hát igen.”
Egy másik egykori Generál-tag is részt vesz a Messiás.ma előadásában, aki a legendás zenekar után tagja volt még egynek (LGT), filmzenéket készített, illetve szólóalbumokat adott ki. Karácsony János „James” gitározni és énekelni is fog. Hogy Händel mennyire rockos alapanyag, arra annyit mond:
Annyira lesz rockos, amennyire annak csináljuk.
De nem kellett sokat gondolkozni, hogy melyik részek legyenek átdolgozva, kínálta magát a zene.” James sok más könnyűzenésszel szemben klasszikus gitároktatást kapott régen, ezért könnyebb helyzete van most a Messiással. „Nagy kihívás, de gyönyörű, nagyon élvezem” – mondja.
Különböző stílusokból érkező zenészeket összehangolni sem könnyű, de Várkonyinak van már ebben tapasztalata: „A Rock Színháznál is félig-meddig erről szólt az életem.” Charlie pedig óva int attól, hogy a magas lóról tekintsünk a könnyűt a komollyal ötvöző előadásra: „Csak mi tudjuk, hogy mekkora munka van ebben, senki más.”
Az alkotók szakítani szeretnének az oratóriumelőadások merevségével, ezért a Messiás.ma félig szcenírozott formában kerül színpadra. „Úgy tudnám ezt mondani – magyarázza Várkonyi Mátyás –, hogy az operában a zene kíséri a színpadi cselekményt, itt pedig a színpadi cselekmény kíséri a zenét.” Fodor Zoltán koreográfus, az Inversedance társulatának vezetője szerint az oratórium valóban nem táncos műfaj, de a zene alapvetően magában hordozza a mozgás lehetőségét. Minden tekintetben kihívás számukra ez a munka. „A Müpa koncertterme sem az a megszokott black box, mint a színházi terek, egész más lehetőségek vannak itt. De inspirációt is ad ez a helyszín, akár az akusztikája révén.” A kérdésre, hogy miként fér majd el egy kamarazenekar, egy kórus, egy rockzenekar és két tucatnyi szólista és táncos a színpadon, gyakorlatias választ kapok: „A zenekar előtt, mögött és a zenekar felett is táncolnak majd, maximálisan kihasználjuk a rendelkezésre álló teret.”
A Messiás.ma nem csak a zene nyelvén, hanem tematikájában is aktualizálja az eredeti krisztusi történetet. A próbán okostelefonokat látok a szereplők kezében, de Várkonyi erről egyelőre nem szeretne sokat elárulni. „Gyakran látom, hogy a nézőtéren már elsötétednek a fények, de sokaknál még mindig világít a telefon. Az emberi kapcsolatoknak, és mindenféle közlésnek sokkal fontosabb tere lett az internet.
Arra gondoltam, miért ne lehetne ilyen-olyan üzenetek eszköze az okostelefon.
Semmiképpen sem akarok didaktikus lenni, de ezt a jelenséget szeretném megjeleníteni a színpadon.”
A Messiás.ma április 25-én látható a Müpa hangversenytermében, de előbb Tatabányán mérettetik meg a produkció. Az alkotók természetesen szeretnék átmenteni a következő évadra, de ezzel a tervvel megvárják, milyen fogadtatásban részesül a rockoratórium.