Zenés színház

„Händel igazi mollos rockot írna” – Merész feldolgozásban hallhatjuk a Messiást áprilisban

2017.03.26. 10:21
Ajánlom
A Messiás.ma a rockzenészek számára is élvezetes mű, és szélesebb közönséghez juthat el, ha magyar nyelven, szcenírozott előadáson hangzik el. Az alkotók különböző zenei közegből érkeznek, de élvezik a közös munkát Várkonyi Mátyás zeneszerző, rendező és dramaturg keze alatt.
Várkonyi Mátyás és Horváth Charlie

Várkonyi Mátyás és Horváth Charlie (Fotó/Forrás: Sin Olivér/1foto.hu)

Händel monumentális méretű együtteseket mozgató zeneszerző volt a maga idejében, és az első két György nevű angol király kedvence. A Müpában a reformáció 500. évfordulója alkalmából hatalmas előadói apparátus gyűlik össze, hogy új változatban adják elő a Messiás című oratóriumot: a Liszt Ferenc Kamarazenekar, az Új Liszt Ferenc Kamarakórus és a Rock Theater Band fog együtt zenélni.

Az új átdolgozás címe Messiás.ma, a műfaji megjelölés rockoratórium

ez áll a produkció honlapján is, és jól hangzik a szó. Talán az sem lenne meglepő, ha Händel mai zeneszerzőként rockoratóriumot vagy rockoperát is írna. Várkonyi Mátyás és Horváth Charlie osztja a véleményemet ebben a gondolatkísérletben. „Händel mindig nagy műveket akart alkotni, főleg operákat, csak nem mindig volt anyagi lehetősége erre” – mondja az Erkel-díjas zeneszerző, a produkció rendezője.

Händel igazi mollos rockot írna

– mondja Charlie, és kis pikantériával hozzáteszi, hogy az igazi rock mollos, a dúros az inkább hamis.

Rácz Rita

Rácz Rita (Fotó/Forrás: Sin Olivér/1foto.hu)

Az alkotókkal való beszélgetésekből lassan kiderül, hogy nem öltözik egészen rockzenei köntösbe az oratórium. „Lesznek könnyűzenei részek, és megmaradnak a klasszikus zenei részek” – világosít fel Rácz Rita, aki Balogh Eszterrel, Csengeri Attilával és Gábor Gézával klasszikus hangképzéssel klasszikus énekesi feladatokat látnak el. Musical- és rockszínpadokról ismert énekesek is részt vesznek az előadásban: Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál, valamint Szemenyei János. Rácz Rita azt is elmondja, hogy nagyon élvezi a stílusbeli kirándulást. „Most éneklem a művet teljes egészében, eddig csak részleteket adtam elő belőle.”

Horváth Charlie és Várkonyi Mátyás együttműködése sok évtizedre nyúlik vissza, együtt játszottak a Generál együttesben – emlékeznek a zseniális Gyerünk, rock and roll című számukra? –, és később Rock Színház-produkciókban is. „Szóval amikor Matyi mondta, hogy lenne egy ilyen, örömmel jöttem. Idén hetven éves leszek, de rengeteg mindent csinálok, szeretek dolgozni.” Ráadásul Charlie nem csak énekel a Messiásban. „Nem mindig szokták tudni, hogy én trombitásként kezdtem, később lettem énekes.

Nem bonyolult hangszer, végül is csak három billentyű van rajta, de azért kellett egy kicsit gyakorolni.”

Ez azt jelenti, hogy akkor trombitálni is fog?, teszem fel a felesleges kérdést. „Hát igen.”

Karácsony János "James"

Karácsony János "James" (Fotó/Forrás: Sin Olivér/1foto.hu)

Egy másik egykori Generál-tag is részt vesz a Messiás.ma előadásában, aki a legendás zenekar után tagja volt még egynek (LGT), filmzenéket készített, illetve szólóalbumokat adott ki. Karácsony János „James” gitározni és énekelni is fog. Hogy Händel mennyire rockos alapanyag, arra annyit mond:

Annyira lesz rockos, amennyire annak csináljuk.

De nem kellett sokat gondolkozni, hogy melyik részek legyenek átdolgozva, kínálta magát a zene.” James sok más könnyűzenésszel szemben klasszikus gitároktatást kapott régen, ezért könnyebb helyzete van most a Messiással. „Nagy kihívás, de gyönyörű, nagyon élvezem” – mondja.

Különböző stílusokból érkező zenészeket összehangolni sem könnyű, de Várkonyinak van már ebben tapasztalata: „A Rock Színháznál is félig-meddig erről szólt az életem.” Charlie pedig óva int attól, hogy a magas lóról tekintsünk a könnyűt a komollyal ötvöző előadásra: „Csak mi tudjuk, hogy mekkora munka van ebben, senki más.”

Az alkotók szakítani szeretnének az oratóriumelőadások merevségével, ezért a Messiás.ma félig szcenírozott formában kerül színpadra. „Úgy tudnám ezt mondani – magyarázza Várkonyi Mátyás –, hogy az operában a zene kíséri a színpadi cselekményt, itt pedig a színpadi cselekmény kíséri a zenét.” Fodor Zoltán koreográfus, az Inversedance társulatának vezetője szerint az oratórium valóban nem táncos műfaj, de a zene alapvetően magában hordozza a mozgás lehetőségét. Minden tekintetben kihívás számukra ez a munka. „A Müpa koncertterme sem az a megszokott black box, mint a színházi terek, egész más lehetőségek vannak itt. De inspirációt is ad ez a helyszín, akár az akusztikája révén.” A kérdésre, hogy miként fér majd el egy kamarazenekar, egy kórus, egy rockzenekar és két tucatnyi szólista és táncos a színpadon, gyakorlatias választ kapok: „A zenekar előtt, mögött és a zenekar felett is táncolnak majd, maximálisan kihasználjuk a rendelkezésre álló teret.”

Fodor Zoltán és Várkonyi Mátyás

Fodor Zoltán és Várkonyi Mátyás (Fotó/Forrás: Sin Olivér/1foto.hu)

A Messiás.ma nem csak a zene nyelvén, hanem tematikájában is aktualizálja az eredeti krisztusi történetet. A próbán okostelefonokat látok a szereplők kezében, de Várkonyi erről egyelőre nem szeretne sokat elárulni. „Gyakran látom, hogy a nézőtéren már elsötétednek a fények, de sokaknál még mindig világít a telefon. Az emberi kapcsolatoknak, és mindenféle közlésnek sokkal fontosabb tere lett az internet.

Arra gondoltam, miért ne lehetne ilyen-olyan üzenetek eszköze az okostelefon.

Semmiképpen sem akarok didaktikus lenni, de ezt a jelenséget szeretném megjeleníteni a színpadon.”

A Messiás.ma április 25-én látható a Müpa hangversenytermében, de előbb Tatabányán mérettetik meg a produkció. Az alkotók természetesen szeretnék átmenteni a következő évadra, de ezzel a tervvel megvárják, milyen fogadtatásban részesül a rockoratórium.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

100 millió dollárért is elkelhet Botticelli portréja a Sotheby's árverésén

Az alkotás egyike az itáliai reneszánsz mester mindössze tucatnyi portréjának, amelyek fennmaradtak.
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.