Zenés színház

Hangorgia

2011.11.16. 10:53
Ajánlom
Lenyűgöző mesterségbeli tudás, állóképesség, könnyed, sziporkázó előadás - Edita Gruberova Donizetti Lucrezia Borgiaként lépett fel a Müpában.

Donizetti Lucrezia Borgia című operájának a gyökerei a francia melodrámába és a német végzetdrámába nyúlnak le, oda ahová az alapmű - Victor Hugo - szerzőjének majd minden színdarabja is. Carl Dahlhaus egy, a kor seria operáiról írt értekezésében arra jut, hogy bár a romantikus melodrámának a történetét is a konfliktusok mozgatják, azok nem a dialógokban jelennek meg, hanem drasztikus jelentekben, zenei affektusokban, hangzó tablókban. A Lucrezia Borgia hangzó tablóképek egymásutánja. Ezek a tablók nem egy esetben elég közhelyes, mondhatni: hatásvadász zenei elemekből vannak összeállítva - nem egy négynegyedes ütemű, keringő témát körüljáró -, melyek középpontjában szinte mindig ott van a végzetes asszony, a (mérget szimbolizáló) aranykancsóval...

Ez az opera alapvetően Lucreziáról szól. Hiába Gennaro a főhőse, központi alakja, minden Lucrezia körül forog, ő ennek az operauniverzumnak a csillaga. Egy, a világ legjobb koloratúrszopránjával ékesített, ám nem az élvonalba tartozó társulat megfelelőbb darabot nem is választhatott volna Donizetti művénél. Ezt a melodrámát el tudja vinni a hátán egy Edita Gruberova.

Szinte végig a színen van, a legnehezebb áriák neki jutottak, neki kell végig helyt állnia. Gruberova igazolja azok döntését is, akik nem Gaetano Donizetti feljavított változatát választották, hanem az eredetit. Azt a művet, amit a milanói Scala közönsége kedvencétől 1833 karácsonyára kapott. Meric-Lalande énekművésznő ugyanis kiharcolt egy cabalettát a mű végére. Ez a dramaturgiailag értelmetlen betoldás kissé megnyújtja a végkifejlést, drámai, szép, de teljesen egyértelműen csak és kizárólag az énekesnőt (vagyis nem a drámát, nem a zenét) szolgálja: kutya nehéz egy énekelnivaló, mely után, aki előadta, fölénybe kerül minden megszólalóval szemben. A tapsokat is magának vindikálhatja.

Hallani már, hogy Gruberova nem fiatal, de úgy birtokolja a technikát, olyan elképesztően ügyes, oly rafinált énekes, hogy a hang kopását az összbenyomáshoz képest teljesen jelentéktelenné tudja tenni. Ez a lenyűgöző mesterségbeli tudás egyébként állóképességgel is párosul. Lehetetlennek tetsző feladatokat old meg: a cabalettában egy magas hangról indít - lélegzetelállító, csodás pillanata volt ez az estének, ez a (ha jól hallottam) háromvonalas f hang -, de nem elég, hogy egy szinte képtelenül magas hangra nem fellép, hanem azt könnyedén kinyomja, ebből a hangból indít, és hangja nem elvékonyodik, hanem kiszélesedik, és úgy hömpölyög egyre feljebb. Ez, mint attrakció, mint mutatvány is lenyűgöző. Gruberova azt a benyomást keltve énekel át egy egész nagy létszámú apparátuson, hogy mindazok, akik mögötte vannak, csak támogatják őt. Könnyed, sziporkázó, kolorálni senki sem tud jobban nála. Mégsincs az az érzésünk, hogy csillogó, már-már vérthez hasonló kosztümjében az előtérbe tolná magát, s lélegzethez sem hagyja jutni partnereit. Kik közt, nem mellesleg, számos kiváló énekes akadt.

Hugo, mint a kor számos más írója, megszállottja volt az anagnórisziszeknek, a felismeréseknek: a semmilyen történelmi tényre nem alapítható darabjának cselekményét is azok mozgatják. A megvadultak felismerik Lucreziát a bálon. E felismerés-szcénában a kórus, a Nemzeti Énekkar (a Lucrezia Borgia Művészetek Palotája és a Pozsonyi Művészeti Fesztivál közös produkciója volt), és Gruberova tündökölt. A ferrarai házban Lucrezia rádöbben, hogy a B betűt eltüntető nem más, mint fia: e jelentben a cseh rajzfilmfigurára emlékeztető Josef Benci és Gruberova parádézott. Vérbő felelgetésük, harcuk, olyan volt, mint egy vérre menő házassági ütközet. A Negroni-házban Gennaro megtudja, hogy Lucrezia tulajdonképpen az anyja. A snájdig, de kissé szürke, világos hangú, erőteljes Pavol Breslik méltó partnere lett Gruberovának.

Talán egyedül a zenekar, a Szlovák Filharmonikusok maradtak el, illetve le olykor a Gruberova diktálta minőségtől. Andrij Jurkevics karmester igyekezett, hajszolta őket, de - főleg a keringős epizódokban - ők látszottak e csodás előadás legproblémásabb pontjának. A szenvedélyeket persze még így is, elsősorban persze Gruberovának köszönhetően, sikerült az irracionalitásig izzítani.

Nem a racionálisabb szócsaták, hanem az affektusokkal felkorbácsolt érzékiség adják a Donizetti művek sava-borsát. És Gruberovánál jobban ehhez, az érzékiség énekhanggal, hanggal történő felkorbácsolásához, senki sem ért jobban. Nem csoda hát, hogy a közönség szinte megvadult a cabaletta végén.


2011. november 13. 19:00 - Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Lucrezia Borgia - A Művészetek Palotája és a Pozsonyi Művészeti Fesztivál közös produkciója

Zene: Gaetano Donizetti

Don Alfonso: Jozef Benci

Donna Lucrezia Borgia: Edita Gruberova

Gennaro: Pavol Breslik

Maffio Orsini: Terézia Kružliaková

Jepp Liverotto: Ján Babjak

Don Aposto Gazella: František Ďuriač

Ascanio Petrucci: Daniel Čapkovič

Oloferno Vitellozzo, Rustighello: Ondrej Šaling

Gubetta: Martin Mikuš

Astolfo: Eugen Gaál

Km: a Szlovák Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar (karig.: Antal Mátyás)

Vez.: Andrij Jurkevics

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.