Zenés színház

Haris Nadin: "Ha kellek, itt vagyok!"

2012.10.24. 07:00
Ajánlom
Elénekelte az áriáját, aztán a meghallgatást követő workshopon még csak annyit se kértek tőle, hogy tegyen pár lépést a színpadon. Nagyon őt akarhatták, ugyanis Haris Nadin így nyerte el Roland Baumgartner Mária Terézia című operájának címszerepét az Armel Operafesztivál és -Versenyen.

-Tűvé tettem az internetet érted, de csak 2008-ig találtam rólad valamit. Hogyan lehet ez?

- Úgy, hogy eltűntem, és nem csináltam semmit. Pontosabban szültem egy kisfiút, és otthon maradtam vele három évig. Lehet, hogy nem tett jót a karrieremnek, de nem volt hová visszasietnem, így ezt az utat választottam.

- Szerintem az operaénekesi karrieredet a kisfiad mellett is felépítheted...

- Persze, csak talán lassabban, mivel a családi élet és a karrier összehangolása nem egyszerű feladat. Bizonyítási lehetőséget is nehezebb találnom, mivel én nem opera szakon végeztem.

- Hanem?

- Énekművész diplomám van.

- Ez hendikepet jelent?

- Nem feltétlenül, de könnyen előfordulhat, hogy pont azok nem hallanak énekelni, akik egy operaszerep kapcsán rám gondolhatnának. 2007-ben nyertem ugyan egy ösztöndíjat az Operaházba Kovács János jóvoltából, de az sajnos csak pár hónapig tartott.

- Ezek szerint az Armel Operafesztivál egyfajta kitörési lehetőséget jelentett a számodra?

- Mindenképpen, bár nem is nekem jutott eszembe, hogy jelentkezzem: egy barátnőm beszélt rá. Gondoltam, miért ne, hisz nincs mit csinálnom. Két év kihagyás után hát újrakezdtem, és két-három hónap alatt „visszagyúrtam" a hangomat. Úgy éreztem, nincs vesztenivalóm, ezért nem volt bennem semmiféle görcs vagy túlzott akarás, és ettől magabiztosabb lettem. Ha kellek, itt vagyok, ha nem, úgy is jó. Talán ezért sikerült a döntőbe jutnom.

- Kíváncsi vagyok, mit énekeltél a verseny fordulóiban, pontosabban, hogy mi felé vonzódsz, ugyanis az internet alapján csak annyi tudható, hogy 2008-ban Balázs Zoltán rendezésében A Mikádóban szerepeltél az Ódry Színpadon, ugyanezév nyarán pedig Gödöllőn megkaptad a grófnő szerepét a Figaro házasságában.

- Mozart kötelező, de minden összefér bennem. Éneklek Wagnert is, az egyik fordulóban például a Tannhauserből Erzsébet Csarnokáriáját adtam elő, a versenybe pedig Massenet Heródeséből Salome áriájával, továbbá Barber Vanessájával jutottam be.

- Az utóbbi huszadik századi komponista, ezek szerint nem áll tőled távol a kortárs opera. Baumgartner musicalt és filmzenét is ír, milyennek találtad a Mária Terézia zenéjét?

- Abszolút dallamos, de senki nem hiszi el, hogy mennyire nehéz!

- Óriásit énekelsz benne hangi és mennyiségi terjedelemben egyaránt...

- Eleve egy "vastag" zenekar kísér, a címszereplő számára pedig öt emberpróbáló áriát és két nehéz duettet írt a szerző iszonyú magasságokkal teli. De a többi szólamot sem "kímélte", a basszusok például az alig kiénekelhető mélységekkel küzdöttek. A harmadik felvonás a legmegterhelőbb hangilag, ide kell a legtöbb erő, mert az eleve sűrű első két rész után olyan újabb erőpróbának teszi ki a szerző az énekest, hogy bele lehet halni. Szinte le sem megyek a színpadról, ezt egy rutinosabb operaszerző nem tenné meg az énekessel. Persze, ez is másként látszik a színpad két oldaláról. Roland Baumgartner napról napra végigkísérte a pozsonyi próbafolyamatot, s ő a harmadik felvonásbeli teljesítményemet szerette a legjobban.

- Az Armel Operafesztivál egyik jellegzetessége, hogy minden darabot más színház állít színre. Te ezzel a szereppel a pozsonyi társulathoz csatlakoztál. Hogyan folyt a munka?

- Nem volt túl nagy szerencsém, mert épp a próbaidőszakot megelőzően vezetőváltás zajlott le a Szlovák Nemzeti Színházban, s az ezt övező kialakulatlanság és bizonytalanság érezhető volt a levegőben. Ami a szakmai részt illeti, két szlovák szopránnal együtt, összesen tehát hárman próbáltuk a szerepet. A rám eső egyharmad időből sajnos még kevesebb lett, mivel két hétre lebetegedtem, s az se könnyítette meg a helyzetet, hogy a próbafolyamat alatt karmesterváltás történt.

- A verseny talán fordulatot hoz a pályádon. Hogy látod a jövődet?

- Azért jöttem erre a versenyre, hogy énekelhessek, tapasztalatot szerezzek, és fejleszthessem a színpadi rutinomat. A legnagyobb álmom, hogy játszhassak az Operaházban, és annak is örülnék, ha valamelyik vidéki operatársulat munkájában részt vehetnék, de a külföld nem jön szóba, mert a családom egyelőre mindenképpen Magyarországon tart.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.