Zenés színház

Haris Nadin: "Ha kellek, itt vagyok!"

2012.10.24. 07:00
Ajánlom
Elénekelte az áriáját, aztán a meghallgatást követő workshopon még csak annyit se kértek tőle, hogy tegyen pár lépést a színpadon. Nagyon őt akarhatták, ugyanis Haris Nadin így nyerte el Roland Baumgartner Mária Terézia című operájának címszerepét az Armel Operafesztivál és -Versenyen.

-Tűvé tettem az internetet érted, de csak 2008-ig találtam rólad valamit. Hogyan lehet ez?

- Úgy, hogy eltűntem, és nem csináltam semmit. Pontosabban szültem egy kisfiút, és otthon maradtam vele három évig. Lehet, hogy nem tett jót a karrieremnek, de nem volt hová visszasietnem, így ezt az utat választottam.

- Szerintem az operaénekesi karrieredet a kisfiad mellett is felépítheted...

- Persze, csak talán lassabban, mivel a családi élet és a karrier összehangolása nem egyszerű feladat. Bizonyítási lehetőséget is nehezebb találnom, mivel én nem opera szakon végeztem.

- Hanem?

- Énekművész diplomám van.

- Ez hendikepet jelent?

- Nem feltétlenül, de könnyen előfordulhat, hogy pont azok nem hallanak énekelni, akik egy operaszerep kapcsán rám gondolhatnának. 2007-ben nyertem ugyan egy ösztöndíjat az Operaházba Kovács János jóvoltából, de az sajnos csak pár hónapig tartott.

- Ezek szerint az Armel Operafesztivál egyfajta kitörési lehetőséget jelentett a számodra?

- Mindenképpen, bár nem is nekem jutott eszembe, hogy jelentkezzem: egy barátnőm beszélt rá. Gondoltam, miért ne, hisz nincs mit csinálnom. Két év kihagyás után hát újrakezdtem, és két-három hónap alatt „visszagyúrtam" a hangomat. Úgy éreztem, nincs vesztenivalóm, ezért nem volt bennem semmiféle görcs vagy túlzott akarás, és ettől magabiztosabb lettem. Ha kellek, itt vagyok, ha nem, úgy is jó. Talán ezért sikerült a döntőbe jutnom.

- Kíváncsi vagyok, mit énekeltél a verseny fordulóiban, pontosabban, hogy mi felé vonzódsz, ugyanis az internet alapján csak annyi tudható, hogy 2008-ban Balázs Zoltán rendezésében A Mikádóban szerepeltél az Ódry Színpadon, ugyanezév nyarán pedig Gödöllőn megkaptad a grófnő szerepét a Figaro házasságában.

- Mozart kötelező, de minden összefér bennem. Éneklek Wagnert is, az egyik fordulóban például a Tannhauserből Erzsébet Csarnokáriáját adtam elő, a versenybe pedig Massenet Heródeséből Salome áriájával, továbbá Barber Vanessájával jutottam be.

- Az utóbbi huszadik századi komponista, ezek szerint nem áll tőled távol a kortárs opera. Baumgartner musicalt és filmzenét is ír, milyennek találtad a Mária Terézia zenéjét?

- Abszolút dallamos, de senki nem hiszi el, hogy mennyire nehéz!

- Óriásit énekelsz benne hangi és mennyiségi terjedelemben egyaránt...

- Eleve egy "vastag" zenekar kísér, a címszereplő számára pedig öt emberpróbáló áriát és két nehéz duettet írt a szerző iszonyú magasságokkal teli. De a többi szólamot sem "kímélte", a basszusok például az alig kiénekelhető mélységekkel küzdöttek. A harmadik felvonás a legmegterhelőbb hangilag, ide kell a legtöbb erő, mert az eleve sűrű első két rész után olyan újabb erőpróbának teszi ki a szerző az énekest, hogy bele lehet halni. Szinte le sem megyek a színpadról, ezt egy rutinosabb operaszerző nem tenné meg az énekessel. Persze, ez is másként látszik a színpad két oldaláról. Roland Baumgartner napról napra végigkísérte a pozsonyi próbafolyamatot, s ő a harmadik felvonásbeli teljesítményemet szerette a legjobban.

- Az Armel Operafesztivál egyik jellegzetessége, hogy minden darabot más színház állít színre. Te ezzel a szereppel a pozsonyi társulathoz csatlakoztál. Hogyan folyt a munka?

- Nem volt túl nagy szerencsém, mert épp a próbaidőszakot megelőzően vezetőváltás zajlott le a Szlovák Nemzeti Színházban, s az ezt övező kialakulatlanság és bizonytalanság érezhető volt a levegőben. Ami a szakmai részt illeti, két szlovák szopránnal együtt, összesen tehát hárman próbáltuk a szerepet. A rám eső egyharmad időből sajnos még kevesebb lett, mivel két hétre lebetegedtem, s az se könnyítette meg a helyzetet, hogy a próbafolyamat alatt karmesterváltás történt.

- A verseny talán fordulatot hoz a pályádon. Hogy látod a jövődet?

- Azért jöttem erre a versenyre, hogy énekelhessek, tapasztalatot szerezzek, és fejleszthessem a színpadi rutinomat. A legnagyobb álmom, hogy játszhassak az Operaházban, és annak is örülnék, ha valamelyik vidéki operatársulat munkájában részt vehetnék, de a külföld nem jön szóba, mert a családom egyelőre mindenképpen Magyarországon tart.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Tel-Avivban vendégeskedett a Menyasszonytánc

A Budapesti Operettszínház 2006-ban bemutatott klezmer-operettjét két alkalommal is láthatta a közönség az Izraeli Magyar Kulturális Évad részeként szeptember 12-én és 13-án.
Zenés színház videó

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Zenés színház kritika

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Zenés színház opera

Hatalmas siker volt a Sába királynője Izraelben

Percekig tartó vastapssal, hangos ovációval köszönte meg a tel-avivi közönség a Magyar Állami Operaház Sába királynője előadását kedd este.
Zenés színház ajánló

Újra Budapesten koncertezik az IL VOLO!

Tavaly megígérték, idén teljesítik: nagy sikerű koncertjük után ősszel visszatérnek Budapestre az IL VOLO tagjai. A klasszikus és pop-zene határait feszegető, tíz éves jubileumát ünneplő együttes szeptember 29-én a Papp László Sportarénában ad koncertet.