Zenés színház

Három küzdelmes év

2016.05.05. 09:03
Ajánlom
Amikor egy hétfő esti órában az irodájában találkoztam Virág Péterrel, az Opera újonnan kinevezett műszaki igazgatójával, kicsit meg voltam lepve, hogy egy fiatalember fogadott – aki mögött máris jelentős tapasztalatok állnak.

2000-ben gépészmérnökként végzett, 2010-ben közgazdász szakmérnökként másoddiplomát szerzett, csaknem egy évtizedig volt a Duna TV-nél üzemeltetési osztályvezető, de dolgozott kivitelező cégnél is. A pályázata beadásakor mit várt az új munkától?

– Azt hittem, nem esik messze a televíziózástól, de azóta rá kellett jönnöm, hogy tévedtem. A műszaki igazgató az Opera egyik legnagyobb létszámú területének vezetője, jelenleg 407 fő dolgozik a kezem alatt: a sminkesek, fodrászok, kellékesek, díszletkészítők és -építők, világosítók, a jelmezkészítő-műhelyek, a biztonsági szolgálat, az informatika, a gondnokság, a teljes üzemeltetés hozzám tartozik.

Virág Péter

Virág Péter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Ezek a területek fognak kiköltözni az Eiffel-házba.

– Nemcsak az a kihívás, hogy egy telephellyel bővülünk, hanem a műszaki igazgatóság gerincét adó nagy tárak kiköltöztetése is komoly erőpróba lesz. Gondolok itt a díszletkészítőkre, az asztalos-, lakatos-, festő-, jelmezkészítő- műhelyekre, az összes varrodára, amiből jelenleg kettő van, egy itt, az Operaházban, a másik az Erkelhez közel, a Kenyérmező utcában.

Valamiféle ügyeleti rendszer marad majd a játszóhelyeken?

– Az Opera felújítás előtti felmérése során dől el, melyek azok a funkciók, amelyeket nem tudunk százszázalékosan áttelepíteni. Díszletkarbantartásra, kisebb, helyi javításokra például kell hagynunk helyet, de a műhelyek 98%-a kivonul az Operaházból, mert jelenleg az épület méreteit tekintve a lehetőségek határát feszegetjük. Csoda, hogy a pincében lévő asztalosműhelyünkből hatalmas méretű eszközök kerülnek ki, és a lakatosműhely sincs olyan magas, mint amekkora elemeket gyártunk, így a színpadon kívül nincs hely ezeket kipróbálni. Az Eiffel Műhelyházban azonban erre meglesz a lehetőség, mert ott egymás mellett helyezkedik majd el a festő-, asztalos- és lakatosműhely, valamint egy összeszerelőtér.

Eiffel-csarnok

Eiffel-csarnok (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Így lehet majd a díszletek közt próbálni.

– Ez az Eiffel Műhelyház nagy lehetősége: a próbacentrum. Az Operaház színpadával megegyező méretű színpadon, a 300 néző befogadására alkalmas óriási teremben majdnem teljes díszletben tudunk „kísérletezni”. A teljes technológiát ugyan nem tudjuk egy az egyben odaépíteni, de a díszletjelzéses próbák nagyon sokat fognak jelenteni. A zenekar egy helyiséggel odébb dolgozhat, közben elkezdődhetnek a lejáró- és rend-, majd a díszletek közt a próbák, és elég lesz egy héttel a premier előtt bevinni a díszleteket a színpadra. A műszak már tudni fogja, melyik elem mihez fog csatlakozni, rövidebb lesz az itteni építési idő is.

Kicsit olyan érzése van, mintha ismét egy külső vállalatot, kiszolgáló céget vezetne?

– Mintha a cégen belül is több vállalat lenne. Az egyik egy háttértámogató, a másik minden infrastruktúra működtetését végző intézmény.

Mi a nagyobb kihívás: az új rendszert megszervezni vagy az átmeneti állapotot kitalálni, üzemeltetni?

– Nem lehet a kettőt szétválasztani. Az új rendszert úgy kell kitalálni, hogy a jelenlegit is tudjuk működtetni. A költöztetés is nagy kihívás, illetve maga a felújítás sem jelent kisebb fejtörést.

Eiffel-csarnok

Eiffel-csarnok (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

– A felújítást külső cég végzi.  Mennyire kell a műszaki igazgatóságnak részt vennie benne?

– Napi szinten, hiszen nem hagyhatjuk magukra a munkatársainkat. Az Eiffel-projekt kapcsán van egy tervezőiroda, egy műszaki tanácsadó iroda, amely az időzítésben, az anyagi tervezésben segít, a harmadik a lebonyolító és projektmérnöki iroda, aki összefogja az egészet, elvégzi az ellenőrzéseket, előkészíti a döntéseket, de a döntéshozatal főigazgató úrral közösen nálunk van. Év elején egyébként elkezdtük az Operaház felújításának felmérését is, készül a megvalósítási tanulmányterv. A kettő azért függ össze, mert ami az Operaházból ki-, az az Eiffel Műhelyházba bekerül. Egy másik szempont, hogy konténeres díszlettárolásra kívánunk átállni, de ennek a logisztikáját is meg kell tervezni.

Lehet-e valamit tudni az ütemezésről?

– Léteznek rajtunk kívül álló dolgok is. Tavaly december végére elkészültek a tervek, az építési engedélyhez egy dolog hiányzik: a terület rendezettsége. A telket az MNV Zrt.-nek meg kell osztania, erre kormányrendelet van. A bontások most fognak kezdődni, ami szintén a vagyonkezelő dolga. De hogy ne essünk késedelembe, kormányrendelet-módosítást kezdeményeztünk, hogy addig is megkaphassuk az építési engedélyt. Jó esetben április végére elkészülnek a kiviteli tervek, amikkel meg fogjuk pályáztatni a kivitelezőket is. Erre azért van szükség, mert az építési engedély alapján nem egyértelmű, hogy ki mit hogy értelmez, a kiviteli tervekkel azonban pontosan fogjuk tudni előkészíteni a részleteket, az anyagiakat is beleértve. Jó esetben június végére lesz kivitelezőnk, júliusban kezdődhet a munka, 2017. április 1-jén pedig sor kerülhetne az átadásra. A belakás, a költözés bizonyos elemei már hamarabb elkezdődhetnek, áprilistól már próbákat tervezünk, májusban már közönség előtti események is lesznek. Most neveztek ki egy olyan három évre, amiben annyi minden fog történni, mint amennyire az elmúlt három évtizedben sem került sor. Ez óriási kihívás számomra, aminek maradéktalanul szeretnék megfelelni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.