Zenés színház

Három küzdelmes év

2016.05.05. 09:03
Ajánlom
Amikor egy hétfő esti órában az irodájában találkoztam Virág Péterrel, az Opera újonnan kinevezett műszaki igazgatójával, kicsit meg voltam lepve, hogy egy fiatalember fogadott – aki mögött máris jelentős tapasztalatok állnak.

2000-ben gépészmérnökként végzett, 2010-ben közgazdász szakmérnökként másoddiplomát szerzett, csaknem egy évtizedig volt a Duna TV-nél üzemeltetési osztályvezető, de dolgozott kivitelező cégnél is. A pályázata beadásakor mit várt az új munkától?

– Azt hittem, nem esik messze a televíziózástól, de azóta rá kellett jönnöm, hogy tévedtem. A műszaki igazgató az Opera egyik legnagyobb létszámú területének vezetője, jelenleg 407 fő dolgozik a kezem alatt: a sminkesek, fodrászok, kellékesek, díszletkészítők és -építők, világosítók, a jelmezkészítő-műhelyek, a biztonsági szolgálat, az informatika, a gondnokság, a teljes üzemeltetés hozzám tartozik.

Virág Péter

Virág Péter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Ezek a területek fognak kiköltözni az Eiffel-házba.

– Nemcsak az a kihívás, hogy egy telephellyel bővülünk, hanem a műszaki igazgatóság gerincét adó nagy tárak kiköltöztetése is komoly erőpróba lesz. Gondolok itt a díszletkészítőkre, az asztalos-, lakatos-, festő-, jelmezkészítő- műhelyekre, az összes varrodára, amiből jelenleg kettő van, egy itt, az Operaházban, a másik az Erkelhez közel, a Kenyérmező utcában.

Valamiféle ügyeleti rendszer marad majd a játszóhelyeken?

– Az Opera felújítás előtti felmérése során dől el, melyek azok a funkciók, amelyeket nem tudunk százszázalékosan áttelepíteni. Díszletkarbantartásra, kisebb, helyi javításokra például kell hagynunk helyet, de a műhelyek 98%-a kivonul az Operaházból, mert jelenleg az épület méreteit tekintve a lehetőségek határát feszegetjük. Csoda, hogy a pincében lévő asztalosműhelyünkből hatalmas méretű eszközök kerülnek ki, és a lakatosműhely sincs olyan magas, mint amekkora elemeket gyártunk, így a színpadon kívül nincs hely ezeket kipróbálni. Az Eiffel Műhelyházban azonban erre meglesz a lehetőség, mert ott egymás mellett helyezkedik majd el a festő-, asztalos- és lakatosműhely, valamint egy összeszerelőtér.

Eiffel-csarnok

Eiffel-csarnok (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Így lehet majd a díszletek közt próbálni.

– Ez az Eiffel Műhelyház nagy lehetősége: a próbacentrum. Az Operaház színpadával megegyező méretű színpadon, a 300 néző befogadására alkalmas óriási teremben majdnem teljes díszletben tudunk „kísérletezni”. A teljes technológiát ugyan nem tudjuk egy az egyben odaépíteni, de a díszletjelzéses próbák nagyon sokat fognak jelenteni. A zenekar egy helyiséggel odébb dolgozhat, közben elkezdődhetnek a lejáró- és rend-, majd a díszletek közt a próbák, és elég lesz egy héttel a premier előtt bevinni a díszleteket a színpadra. A műszak már tudni fogja, melyik elem mihez fog csatlakozni, rövidebb lesz az itteni építési idő is.

Kicsit olyan érzése van, mintha ismét egy külső vállalatot, kiszolgáló céget vezetne?

– Mintha a cégen belül is több vállalat lenne. Az egyik egy háttértámogató, a másik minden infrastruktúra működtetését végző intézmény.

Mi a nagyobb kihívás: az új rendszert megszervezni vagy az átmeneti állapotot kitalálni, üzemeltetni?

– Nem lehet a kettőt szétválasztani. Az új rendszert úgy kell kitalálni, hogy a jelenlegit is tudjuk működtetni. A költöztetés is nagy kihívás, illetve maga a felújítás sem jelent kisebb fejtörést.

Eiffel-csarnok

Eiffel-csarnok (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

– A felújítást külső cég végzi.  Mennyire kell a műszaki igazgatóságnak részt vennie benne?

– Napi szinten, hiszen nem hagyhatjuk magukra a munkatársainkat. Az Eiffel-projekt kapcsán van egy tervezőiroda, egy műszaki tanácsadó iroda, amely az időzítésben, az anyagi tervezésben segít, a harmadik a lebonyolító és projektmérnöki iroda, aki összefogja az egészet, elvégzi az ellenőrzéseket, előkészíti a döntéseket, de a döntéshozatal főigazgató úrral közösen nálunk van. Év elején egyébként elkezdtük az Operaház felújításának felmérését is, készül a megvalósítási tanulmányterv. A kettő azért függ össze, mert ami az Operaházból ki-, az az Eiffel Műhelyházba bekerül. Egy másik szempont, hogy konténeres díszlettárolásra kívánunk átállni, de ennek a logisztikáját is meg kell tervezni.

Lehet-e valamit tudni az ütemezésről?

– Léteznek rajtunk kívül álló dolgok is. Tavaly december végére elkészültek a tervek, az építési engedélyhez egy dolog hiányzik: a terület rendezettsége. A telket az MNV Zrt.-nek meg kell osztania, erre kormányrendelet van. A bontások most fognak kezdődni, ami szintén a vagyonkezelő dolga. De hogy ne essünk késedelembe, kormányrendelet-módosítást kezdeményeztünk, hogy addig is megkaphassuk az építési engedélyt. Jó esetben április végére elkészülnek a kiviteli tervek, amikkel meg fogjuk pályáztatni a kivitelezőket is. Erre azért van szükség, mert az építési engedély alapján nem egyértelmű, hogy ki mit hogy értelmez, a kiviteli tervekkel azonban pontosan fogjuk tudni előkészíteni a részleteket, az anyagiakat is beleértve. Jó esetben június végére lesz kivitelezőnk, júliusban kezdődhet a munka, 2017. április 1-jén pedig sor kerülhetne az átadásra. A belakás, a költözés bizonyos elemei már hamarabb elkezdődhetnek, áprilistól már próbákat tervezünk, májusban már közönség előtti események is lesznek. Most neveztek ki egy olyan három évre, amiben annyi minden fog történni, mint amennyire az elmúlt három évtizedben sem került sor. Ez óriási kihívás számomra, aminek maradéktalanul szeretnék megfelelni.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

„Az éneklés felemeli a lelket” – 70 éves Pitti Katalin

A legendás énekesnőt születésnapja alkalmából egy csokorra való felvételével köszöntjük, melyek között emblematikus szerepei és ritkaságok egyaránt meghallgathatók.
Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.