Zenés színház

Harry Kupfer már húsz éve is a kulturális uniformizálódás ellen intett

2022.12.13. 16:05
Ajánlom
A Flamand Wagner Társaság blogjában közölt egy 2003-ban megjelent Harry Kupfer-interjút, melyben a neves rendező Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operájáról osztotta meg nézeteit.

Nemrég a Leidmotief operai blog jóvoltából online is elérhetővé vált a 2019-ben elhunyt operarendező, Harry Kupfer egyik interjúja. Az eredetileg Nicholas Vazsonyi szerkesztésében megjelent, Wagner's Meistersinger – Performance, History, Representation című könyvben publikált írásban a művészt Wagner A nürnbergi mesterdalnokok című operája kapcsán kérdezte Manfred Haedler és Walter Rosier.

A részletes darabelemzésen túl Kupfer az ellen is érvelt, hogy Hans Sachs utolsó monológját szükségszerűen a nacionalizmus megnyilvánulásaként értelmezzék

– erre utal az írás címe is: „Nem lenne szabad továbbra is mentegetőznünk a Mesterdalnokok miatt!”

Mikor Kupfert arról kérdezték, mit gondol a zárómonológban szereplő „német és igaz” szókapcsolatról, a rendező leszögezte, Wagner életműve olyan mértékben magába sűrítette a 19. század ellentmondásait, hogy könnyű volt ideológiai alapon kihasználni. „Az amerikanizálódás árnyékában azonban a »német és igaz«, illetve a német kultúra jelentése megváltozott, ami a művet teljesen új szempontból teszi radikálissá, anélkül, hogy nacionalista szemmel kellene néznünk.

Miközben manapság az egyesült Európa létrejöttére törekszünk, nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy nem veszhetnek el az egyes nemzetek egyedi vonásai.

Mikor elhaladok egy McDonald's mellett, vagy este bekapcsolom a televíziót, majd rögtön ki is kapcsolom, mivel valamilyen amerikai modellre készült műsor megy benne, amikor azt hallom, hogy mellőzik a német nyelvet (miért nem használjuk többé a Kinder szót, csak azt, hogy kids?), akkor úgy érzem, Hans Sachs beszéde valóságos zene a füleimnek. Nem a nacionalizmust kellene benne látnunk, hanem a figyelmeztetést. Emellett persze a mű létrejöttének, megírásának idejében létező fogalmak szerint is magyarázhatjuk a Mesterdalnokokat, felhívás, hogy tiszteljük minden nemzet legnemesebb hagyományát. Ebben az esetben a német szót nem kell túlhangsúlyozni a szövegben. Wagner sosem használja önmagában, hanem mindig az echt (igaz) kifejezéssel. Így már sokkal pozitívabb asszociációkat kelt, és rámutat a mű lényegére.

A lényeg a jó tradíciók és a születő új hagyomány közti egyensúly, miközben a rosszakkal le kell számolni.

Bármilyen inspirációból fakad is, sem az anarchikus-újnak, sem az idő által igazolt, ám élettelen tradíciónak nincs jövője.

Lapunknak adott interjújában a német bariton, Michael Volle is Harry Kupfer szavaira hivatkozott Hans Sachs zárómonológja kapcsán: „Van az a sokszor problémás jelenet a darab végén, amikor Sachs a művészet jövőjéről szól, amikor először énekeltem a szerepet, 2012-ben Zürichben, a rendező, Harry Kupfer azt mondta, hogy itt Wagner nemcsak a német művészetről beszél, hanem a művészetről általában. Magam is így gondolom.

Fejléckép: Harry Kupfer (forrás: Bayreuthi Ünnepi Játékok)

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Kapcsolódó

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Színház

Gyévuska – a Pintér Béla és Társulata ikonikus előadása az Átriumban

Több mint húsz éve mutatta be a Pintér Béla és Társulata Gyévuska című előadását – a nyolc fős zenekar közreműködésével játszott zenés darab immár az Átriumban látható.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Plusz

2025-ben először lett transznacionális kulturális főváros: Gorizia

Goriziát jó hetven évvel ezelőtt választották ketté, egyik része Olaszországhoz, a másik Szlovéniához tartozik. A két rész az Európa Kulturális Fővárosa címnek köszönhetően idén újra egyesül.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.
Zenés színház kritika

Egy különös éjszaka Kafka úr társaságában

Miközben visszatérő panasz, hogy a 20. századi zene nem elég közönségbarát, meglepő, hogy az operaházak alig játsszák Gottfried von Einem darabjait. Kafka nyomán alkotott, izgalmas operáját a bécsi MusikTheater an der Wien mutatta be decemberben.
Zenés színház hír

Búcsúzik az Erkeltől az Opera

Ugyan január 1-jétől nem a Magyar Állami Operaház üzemelteti a II. János Pál pápa téri teátrumot, márciusig még három saját produkciót láthat a közönség az egykori játszóhelyen. Lesz Traviata, János vitéz és Gurre-dalok.
Zenés színház gyász

Elhunyt Gyimesi Kálmán operaénekes

A Liszt Ferenc-díjas baritont, érdemes művészt, a Szegedi Nemzeti Színház Örökös Tagját január 2-án, életének kilencvenkettedik évében érte a halál.
Zenés színház ajánló

A Duda Éva Társulat és könnyűzenei sztárok adják elő a Hairt

A kultikus Hair című film zenéi, eredeti nyelven, soha nem látott, ütős feldolgozásban idézik meg a hippikorszak életérzését. A nagyszabású produkció 2025. április 17-én az MVM Dome színpadán látható.