Zenés színház

Harry Potter és az opera rejtelmei

2009.09.04. 14:20
Ajánlom
Szeptember 20-án mutatják be az Andrássy úton Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyerekoperáját. Harry Potter ugyan nem jön ez alkalomból Budapestre, de az angol iskolások kalandjait kedvelő fiatalok és kevésbé fiatalok bizonyosan nem fognak csalódni.

Az Operaház tetőteraszán tartott sajtótájékoztatón Kovalik Balázs művészeti igazgató és Vass Lajos főigazgató elmondták, rendkívül fontosnak tartják az utánpótlás-nevelést. Már a gyerekekkel szeretnék megkedveltetni az opera műfaját, hogy a csemeték később felnőttként is hű operalátogatók maradjanak. Mi több, profi gyermekszínház híján feladatuknak tartják azt is, hogy ne csak matiné-előadásokat tartsanak, hanem „gyerekekkel, gyerekeknek" előadott műveket vigyenek színre. Jó hír, hogy a nemes cél érdekében és a válságos időkre való tekintettel  (bölcsen) gyermekpénztárcákra szabott kedvezményes jegyárakat is kínálnak az Ybl-palotában.

A tavaly bemutatott Pomádé király új ruhája után a 2009/2010-es évadban Benjamin Britten eredetileg Let's Make an Opera, azaz Írjunk operát! című darabját játsszák, összesen tizenegy alkalommal. Britten egész életművében különös figyelmet szentelt a gyerekeknek - elég, ha a szintén gyerekeket szerepeltető A csavar fordul egyetre gondolunk, amit Kovalik Balázs rendezésében láthattunk az Erkelben jó néhány évvel ezelőtt. A most bemutatandó A kis kéményseprő (a librettót Dickens története nyomán Eric Crozier írta) tulajdonképpen két darab, vagyis mű-a-műben: a kis kéményseprő viszontagságos sorsát elmesélő, gyermek- és felnőtt hangokra írt kamaraoperát megelőzi egy prózai rész, ami az opera kitalálását és megrendezését mutatja be.

A darab rendezője, Bata Rita hozzátette, hogy az első részt korábban Magyarországon még sohasem, de világszerte is csak rendkívül kevés helyen mutatták be (itthon A kis kéményseprő csak kórusváltozatban volt ismert). Pedig egyformán fontos mindkettő: az egyik a gyerekek szociális érzékenységére hat, míg a másik alkotási vágyukat ösztönzi - talán éppen arra, hogy a maguk is kipróbálják a színpadi műfajokat. Bata Ritát mindenesetre egy gyermekként látott előadás indította el a pályán.

Az egri születésű, eredetileg koreográfus végzettségű rendező A kis kéményseprőt „koreografikus rendezésben" álmodta színpadra, azaz minden mozdulatot aprólékosan megtervezett, és a zenéhez igazított. De igazítottak máson is. Hornyák István jelmeztervező elárulta, hogy a kerettörténetet áthelyezték hagyományos brit közegből a mai magyar gyerekek viszonyai közé (egy tornatermi ünnepélyt idéz meg majd a színpadkép), míg a második rész naturalista komorságát számos játékos-fantasztikus látványelemmel oldották fel. Sőt, maga a darab sem maradt érintetlen: a prózai rész szövegét Bata Rita ültette át múlt századi miliőből mai magyar gyereknyelvre, Kerek István pedig betétdalokat írt hozzá. A sajtótájékoztatón jelenlévő gyermekszereplő, Szabó Regina (Ann), és a felnőtteket képviselő Egri Sándor (Black Bob) szerint mindenesetre a kreatív stáb minden ötlete kiválóan működik, kisebbeknek és nagyobbaknak is garantáltan tetszeni fog!

Benjamin Britten: A kis kéményseprő. Bemutató: 2009. szeptember 20. Magyar Állami Operaház (Rendező-koreográfus: Bata Rita, díszlettervező: Ágh Márton, jelmeztervező: Hornyák István.)

www.opera.hu/kemenysepro

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.