Zenés színház

Harry Potter és az opera rejtelmei

2009.09.04. 14:20
Ajánlom
Szeptember 20-án mutatják be az Andrássy úton Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyerekoperáját. Harry Potter ugyan nem jön ez alkalomból Budapestre, de az angol iskolások kalandjait kedvelő fiatalok és kevésbé fiatalok bizonyosan nem fognak csalódni.

Az Operaház tetőteraszán tartott sajtótájékoztatón Kovalik Balázs művészeti igazgató és Vass Lajos főigazgató elmondták, rendkívül fontosnak tartják az utánpótlás-nevelést. Már a gyerekekkel szeretnék megkedveltetni az opera műfaját, hogy a csemeték később felnőttként is hű operalátogatók maradjanak. Mi több, profi gyermekszínház híján feladatuknak tartják azt is, hogy ne csak matiné-előadásokat tartsanak, hanem „gyerekekkel, gyerekeknek" előadott műveket vigyenek színre. Jó hír, hogy a nemes cél érdekében és a válságos időkre való tekintettel  (bölcsen) gyermekpénztárcákra szabott kedvezményes jegyárakat is kínálnak az Ybl-palotában.

A tavaly bemutatott Pomádé király új ruhája után a 2009/2010-es évadban Benjamin Britten eredetileg Let's Make an Opera, azaz Írjunk operát! című darabját játsszák, összesen tizenegy alkalommal. Britten egész életművében különös figyelmet szentelt a gyerekeknek - elég, ha a szintén gyerekeket szerepeltető A csavar fordul egyetre gondolunk, amit Kovalik Balázs rendezésében láthattunk az Erkelben jó néhány évvel ezelőtt. A most bemutatandó A kis kéményseprő (a librettót Dickens története nyomán Eric Crozier írta) tulajdonképpen két darab, vagyis mű-a-műben: a kis kéményseprő viszontagságos sorsát elmesélő, gyermek- és felnőtt hangokra írt kamaraoperát megelőzi egy prózai rész, ami az opera kitalálását és megrendezését mutatja be.

A darab rendezője, Bata Rita hozzátette, hogy az első részt korábban Magyarországon még sohasem, de világszerte is csak rendkívül kevés helyen mutatták be (itthon A kis kéményseprő csak kórusváltozatban volt ismert). Pedig egyformán fontos mindkettő: az egyik a gyerekek szociális érzékenységére hat, míg a másik alkotási vágyukat ösztönzi - talán éppen arra, hogy a maguk is kipróbálják a színpadi műfajokat. Bata Ritát mindenesetre egy gyermekként látott előadás indította el a pályán.

Az egri születésű, eredetileg koreográfus végzettségű rendező A kis kéményseprőt „koreografikus rendezésben" álmodta színpadra, azaz minden mozdulatot aprólékosan megtervezett, és a zenéhez igazított. De igazítottak máson is. Hornyák István jelmeztervező elárulta, hogy a kerettörténetet áthelyezték hagyományos brit közegből a mai magyar gyerekek viszonyai közé (egy tornatermi ünnepélyt idéz meg majd a színpadkép), míg a második rész naturalista komorságát számos játékos-fantasztikus látványelemmel oldották fel. Sőt, maga a darab sem maradt érintetlen: a prózai rész szövegét Bata Rita ültette át múlt századi miliőből mai magyar gyereknyelvre, Kerek István pedig betétdalokat írt hozzá. A sajtótájékoztatón jelenlévő gyermekszereplő, Szabó Regina (Ann), és a felnőtteket képviselő Egri Sándor (Black Bob) szerint mindenesetre a kreatív stáb minden ötlete kiválóan működik, kisebbeknek és nagyobbaknak is garantáltan tetszeni fog!

Benjamin Britten: A kis kéményseprő. Bemutató: 2009. szeptember 20. Magyar Állami Operaház (Rendező-koreográfus: Bata Rita, díszlettervező: Ágh Márton, jelmeztervező: Hornyák István.)

www.opera.hu/kemenysepro

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Zenés színház

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Zenés színház interjú

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.