Zenés színház

Harry Potter és az opera rejtelmei

2009.09.04. 14:20
Ajánlom
Szeptember 20-án mutatják be az Andrássy úton Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyerekoperáját. Harry Potter ugyan nem jön ez alkalomból Budapestre, de az angol iskolások kalandjait kedvelő fiatalok és kevésbé fiatalok bizonyosan nem fognak csalódni.

Az Operaház tetőteraszán tartott sajtótájékoztatón Kovalik Balázs művészeti igazgató és Vass Lajos főigazgató elmondták, rendkívül fontosnak tartják az utánpótlás-nevelést. Már a gyerekekkel szeretnék megkedveltetni az opera műfaját, hogy a csemeték később felnőttként is hű operalátogatók maradjanak. Mi több, profi gyermekszínház híján feladatuknak tartják azt is, hogy ne csak matiné-előadásokat tartsanak, hanem „gyerekekkel, gyerekeknek" előadott műveket vigyenek színre. Jó hír, hogy a nemes cél érdekében és a válságos időkre való tekintettel  (bölcsen) gyermekpénztárcákra szabott kedvezményes jegyárakat is kínálnak az Ybl-palotában.

A tavaly bemutatott Pomádé király új ruhája után a 2009/2010-es évadban Benjamin Britten eredetileg Let's Make an Opera, azaz Írjunk operát! című darabját játsszák, összesen tizenegy alkalommal. Britten egész életművében különös figyelmet szentelt a gyerekeknek - elég, ha a szintén gyerekeket szerepeltető A csavar fordul egyetre gondolunk, amit Kovalik Balázs rendezésében láthattunk az Erkelben jó néhány évvel ezelőtt. A most bemutatandó A kis kéményseprő (a librettót Dickens története nyomán Eric Crozier írta) tulajdonképpen két darab, vagyis mű-a-műben: a kis kéményseprő viszontagságos sorsát elmesélő, gyermek- és felnőtt hangokra írt kamaraoperát megelőzi egy prózai rész, ami az opera kitalálását és megrendezését mutatja be.

A darab rendezője, Bata Rita hozzátette, hogy az első részt korábban Magyarországon még sohasem, de világszerte is csak rendkívül kevés helyen mutatták be (itthon A kis kéményseprő csak kórusváltozatban volt ismert). Pedig egyformán fontos mindkettő: az egyik a gyerekek szociális érzékenységére hat, míg a másik alkotási vágyukat ösztönzi - talán éppen arra, hogy a maguk is kipróbálják a színpadi műfajokat. Bata Ritát mindenesetre egy gyermekként látott előadás indította el a pályán.

Az egri születésű, eredetileg koreográfus végzettségű rendező A kis kéményseprőt „koreografikus rendezésben" álmodta színpadra, azaz minden mozdulatot aprólékosan megtervezett, és a zenéhez igazított. De igazítottak máson is. Hornyák István jelmeztervező elárulta, hogy a kerettörténetet áthelyezték hagyományos brit közegből a mai magyar gyerekek viszonyai közé (egy tornatermi ünnepélyt idéz meg majd a színpadkép), míg a második rész naturalista komorságát számos játékos-fantasztikus látványelemmel oldották fel. Sőt, maga a darab sem maradt érintetlen: a prózai rész szövegét Bata Rita ültette át múlt századi miliőből mai magyar gyereknyelvre, Kerek István pedig betétdalokat írt hozzá. A sajtótájékoztatón jelenlévő gyermekszereplő, Szabó Regina (Ann), és a felnőtteket képviselő Egri Sándor (Black Bob) szerint mindenesetre a kreatív stáb minden ötlete kiválóan működik, kisebbeknek és nagyobbaknak is garantáltan tetszeni fog!

Benjamin Britten: A kis kéményseprő. Bemutató: 2009. szeptember 20. Magyar Állami Operaház (Rendező-koreográfus: Bata Rita, díszlettervező: Ágh Márton, jelmeztervező: Hornyák István.)

www.opera.hu/kemenysepro

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.