Zenés színház

Harry Potter és az opera rejtelmei

2009.09.04. 14:20
Ajánlom
Szeptember 20-án mutatják be az Andrássy úton Benjamin Britten A kis kéményseprő című gyerekoperáját. Harry Potter ugyan nem jön ez alkalomból Budapestre, de az angol iskolások kalandjait kedvelő fiatalok és kevésbé fiatalok bizonyosan nem fognak csalódni.

Az Operaház tetőteraszán tartott sajtótájékoztatón Kovalik Balázs művészeti igazgató és Vass Lajos főigazgató elmondták, rendkívül fontosnak tartják az utánpótlás-nevelést. Már a gyerekekkel szeretnék megkedveltetni az opera műfaját, hogy a csemeték később felnőttként is hű operalátogatók maradjanak. Mi több, profi gyermekszínház híján feladatuknak tartják azt is, hogy ne csak matiné-előadásokat tartsanak, hanem „gyerekekkel, gyerekeknek" előadott műveket vigyenek színre. Jó hír, hogy a nemes cél érdekében és a válságos időkre való tekintettel  (bölcsen) gyermekpénztárcákra szabott kedvezményes jegyárakat is kínálnak az Ybl-palotában.

A tavaly bemutatott Pomádé király új ruhája után a 2009/2010-es évadban Benjamin Britten eredetileg Let's Make an Opera, azaz Írjunk operát! című darabját játsszák, összesen tizenegy alkalommal. Britten egész életművében különös figyelmet szentelt a gyerekeknek - elég, ha a szintén gyerekeket szerepeltető A csavar fordul egyetre gondolunk, amit Kovalik Balázs rendezésében láthattunk az Erkelben jó néhány évvel ezelőtt. A most bemutatandó A kis kéményseprő (a librettót Dickens története nyomán Eric Crozier írta) tulajdonképpen két darab, vagyis mű-a-műben: a kis kéményseprő viszontagságos sorsát elmesélő, gyermek- és felnőtt hangokra írt kamaraoperát megelőzi egy prózai rész, ami az opera kitalálását és megrendezését mutatja be.

A darab rendezője, Bata Rita hozzátette, hogy az első részt korábban Magyarországon még sohasem, de világszerte is csak rendkívül kevés helyen mutatták be (itthon A kis kéményseprő csak kórusváltozatban volt ismert). Pedig egyformán fontos mindkettő: az egyik a gyerekek szociális érzékenységére hat, míg a másik alkotási vágyukat ösztönzi - talán éppen arra, hogy a maguk is kipróbálják a színpadi műfajokat. Bata Ritát mindenesetre egy gyermekként látott előadás indította el a pályán.

Az egri születésű, eredetileg koreográfus végzettségű rendező A kis kéményseprőt „koreografikus rendezésben" álmodta színpadra, azaz minden mozdulatot aprólékosan megtervezett, és a zenéhez igazított. De igazítottak máson is. Hornyák István jelmeztervező elárulta, hogy a kerettörténetet áthelyezték hagyományos brit közegből a mai magyar gyerekek viszonyai közé (egy tornatermi ünnepélyt idéz meg majd a színpadkép), míg a második rész naturalista komorságát számos játékos-fantasztikus látványelemmel oldották fel. Sőt, maga a darab sem maradt érintetlen: a prózai rész szövegét Bata Rita ültette át múlt századi miliőből mai magyar gyereknyelvre, Kerek István pedig betétdalokat írt hozzá. A sajtótájékoztatón jelenlévő gyermekszereplő, Szabó Regina (Ann), és a felnőtteket képviselő Egri Sándor (Black Bob) szerint mindenesetre a kreatív stáb minden ötlete kiválóan működik, kisebbeknek és nagyobbaknak is garantáltan tetszeni fog!

Benjamin Britten: A kis kéményseprő. Bemutató: 2009. szeptember 20. Magyar Állami Operaház (Rendező-koreográfus: Bata Rita, díszlettervező: Ágh Márton, jelmeztervező: Hornyák István.)

www.opera.hu/kemenysepro

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.