Zenés színház

Hasznára van-e az operának az élő mozis közvetítés?

2012.05.16. 12:32
Ajánlom
John Berry, az Angol Nemzeti Opera művészeti igazgatója szerint az élő közvetítés figyelemelterelés, és nem teremt új közönséget az operának. Brit művészeti szervezetek azonban ezt másképp látják.

Mint arról a BBC online beszámolt, Berry egy hete a The Stage című újságnak azt mondta, hogy az opera- és színházi előadások nagyobb közönség felé nyitásának trendje nem igazán érdekli őt. "Ha a moziban látott opera lesz a fő esemény, és nem a színpadi élő operaelőadás, érzésem szerint az nem vezet előre, inkább egy nagy hátralépés" - fogalmazott a művészeti igazgató, hozzáfűzve: az egész csak arra jó, hogy elvonja a figyelmet az igazán kiváló minőségű munkáról. A Glyndebourne-i Fesztivál, a Királyi Operaház és a londoni Nemzeti Színház képviselői cáfolták az igazgató állításait. Szerintük a vetítések az első lépést jelenthetik - jelentette ki David Pickard, a Glyndebourne-i Fesztivál igazgatója. Mint kifejtette, a fesztivál teltházas, és egyedül a színpadi előadásokkal nem képesek kielégíteni a közönség igényét. Tony Hall, a Királyi Operaház vezetője ugyancsak arról beszélt, hogy ezekben a kezdeményezésekben hatalmas lehetőség rejlik, hiszen a műveket új közönséggel tudják megismertetni. Ráadásul ezzel az ország művészetét is elhelyezik a globális színpadon. Hall megjegyezte, hogy bár ő másként látja a dolgot, megérti Berry álláspontját: sokkal jobb, ha az emberek elmennek, és élőben nézik meg az előadásokat, ugyanakkor nem mindenki engedheti meg magának, hogy Londonban menjen operát vagy balettelőadást nézni.

A Királyi Opera adatai szerint a ház utolsó élőben közvetített Rigoletto előadását Nagy-Britanniában 13500 néző látta. Az intézmény élő mozis közvetítéseit pedig több mint 800 filmszínház veszi át 26 országban. Az idei Glyndebourne-i Fesztivál műsorának operái közül ötöt több mint ötven brit moziban is vetítenek a nyáron. A Királyi Operából az év során a Bohéméletet, a Falstaffot, valamint a Királyi Balett Metamorphosis Titan 2012 című előadását tekinthetik meg az érdeklődők élő filmszínházi közvetítéssel. Az élő operaközvetítés úttörője a New York-i Metropolitan Opera volt, amely manapság évente 7,4 millió fontot keres a jegyeladásokkal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.
Zenés színház hír

A jövő héten nyit a milánói Scala

A koronavírus-járvány miatti négy hónapos kényszerszünet után a koncerten a közönség és az énekesek számát is csökkentette az operaház.
Zenés színház koktélparti

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.
Zenés színház hír

Jövőre halasztják a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt

A koronavírus-járvány miatt 2021 őszére halasztja az idén minden eddiginél több jelentkezőt vonzó IV. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt a Zeneakadémia.