Zenés színház

Hát ez óriási

2007.07.31. 00:00
Ajánlom
Nagy tér, nagy díszletek, nagy tánckar és defektből effekt, azaz a Nagy Ervin–ifj. Zsuráfszki Zoltán-kettős pazar játéka. Ennyiben summázható is a Marica grófnő szegedi Dóm téri előadása.

Díszlet-próba

Az operettek nyitányában felcsendülnek a darab slágerei, és megalapozzák a következő három óra kellemes hangulatát. Ezzel a praktikus funkcióval ne szálljunk vitába. Az viszont elgondolkodtató, hogy legyenek a dallamok mégoly fülbemászóak, mit lehet kezdeni az előadás "igazi" kezdetét megelőző percekkel. Mert a nézőnek fogalma sincs, hogyan viselkedjen az üresjáratban: beszélgethet-e még a szomszédjával, vagy már figyelnie kell a színpadra. Körülbelül ugyanilyen értetlenség kíséri a jó előre beharangozott díszletet, a gyermekláncfű-mezőben álló magányos, az előadás jó részében használaton kívüli piros körömcipőt, a hegedűt és Szép város Kolozsvár feliratú gyufásdobozt. Később begurul egy oldtimer autó, egy oldalkocsis motorbicikli, egy soküléses kerékpár és egy piros traktor is. Listázhatunk még buta, hátsó lábukon gördülő tehénkéket – persze, hogy nem élők, és persze, hogy zárványötletként maradnak –, valamint egy fehér lovat – persze, hogy élő, és persze, hogy fölöslegesen tér vissza – és hozzá színben illő zongorát.

A deklarált rendezői és díszlettervezői cél az volt, hogy e gigantomániával a műfajt elemeljék a kliséktől. Tény, hogy nem süllyed az előadás az operettjátszást olyannyira jellemző idiotizmusba, néhány figura inkább szerethető őrült, mint teljesen blőd karakter, a szerelem sem ragacsosan gejl, de a színpadon irónia, távolságtartás vagy épp önreflexió az ötletpetárdák pukkanása közben csak jól meghatározható nyomokban lelhető fel.


Ifj. Zsuráfszki Zoltán és Nagy Ervin

Akkor, amikor báró Zsupán Kálmán, azaz Nagy Ervin és Ifj. Zsuráfszki Zoltán színre lép. A színész ugyanis egy próbán bokaszalag-szakadást szenvedett, a helyébe nem ugorhatott be senki, így a társkoreográfus mentette meg a helyzetet. Mit mentette – tulajdonképpen ezáltal kezd működni a produkció. A talyigán vagy tolókocsiban ülő Nagy Ervin és táncoló alteregója között megvan az előadásból olyannyira hiányzó finom, önreflexív gesztusrendszer. Jó ritmusban lépnek előre vagy vonulnak vissza a jelenet jellegétől függően, engedik érvényesülni egymást, nem verseny-, hanem komplementer helyzetben vannak.

Akkor, ha Peller Annát látjuk. Tavaszi napsugaras Lizája bájos butasággal leplezi tűzrőlpattantságát. Amilyen öniróniával Nagy Ervin utal balesetére, úgy beszél Peller saját kerekded idomairól. Kettőseik - pardon! -, hármasaik játékosak, fanyarul édesek.

És Lehoczky Zsuzsa belépőjekor, aki aztán életkorára, szegedi színpadi múltjára tett megjegyzéseivel teljesen leveszi a lábáról a közönséget. A bajadérból kölcsönzött "Jön-e velem, nagysád, shimmyt járni" hab a kissé összeesett operett-tortán. Ő az egyetlen, akinek antréjánál tapsban tör ki a közönség. (Még a primadonna Maricát játszó Lukács Gyöngyi belépőinél sem ütődtek össze a tenyerek. Talán azért, mert az énekesnő a műfajtól idegen operai súlyossággal és komolysággal játszott.)

Épp azért, mert Lehoczky felemlegeti szegedi éveit, nagy hiba elfelejteni a Tschekkót nagy eleganciával, a Dóm téren patikamérleggel kimért mozdulatokkal játszó Király Levente táncos-komikusi múltját. Kudelkát a szerephez passzoló idiotizmussal és tupírozott hajjal, a Kontroll Mukijába oltott Stanley Ipkiss (tudják, A maszk zöldarcú főszereplője) operettszínpadi változatát játszva adja Pindroch Csaba. És van egy száma az orfeumi betétben Szőcs Arturnak, amely által szerepet kap a piros topán és a beleépített obligát operettlépcső. Igaz, azon nem a primadonna, hanem egy operett-Elvis száguld le. Szőcs játssza egyébként Liebenberg Istvánt is. Borzalmas parókában, de még ez sem csorbítja jávoros eleganciáját, amellyel a motoron ül. És mindenképpen erénye a produkciónak Duda Éva a "magyaros" hangvételt revüelemekkel – vagy fordítva, sőt jól kifordítva – ötvöző, szentimentalizmust mellőző, robbanó koreográfiája, amelyet profi táncosok adnak elő.


Peller Anna és Nagy Ervin

A többi? No, nem néma csend, mert mégiscsak zenés műfajról van szó, inkább számos kínos pillanat, amelyek legkínosabbika az "Eszenyi báróné ellovagolt Csárdáskirálynő nevű lován" megjegyzés. Talán inkább Alföldi herceg, gróf, báró, méltóságos, nagyságos vagy tekintetes úr. A rang már oly’ mindegy, ha a két évvel ezelőtt Szegeden bemutatott és tavaly reprízként újrajátszott Alföldi Róbert-rendezésre utalnak.

Érthető, sőt megérthető, hogy Eszenyi Enikőt erős érzelmi szálak fűzik a Marica grófnőhöz. Játszotta filmsorozatban a szerző, Kálmán Imre feleségét, a darabban említik szülővárosát, és a történet egy különleges, extravagáns nőről szól. Lehet előre mentegetőzni, hogy a változékony időjárás nem volt tekintettel a próbákra, vagy hivatkozni a szerencsétlen balesetre - az eredmény nem azt tükrözi, hogy tökéletes körülmények között legalább magának éles tükröt tartó előadás jött volna létre.

(Kálmán Imre: Marica grófnő - Szegedi Szabadtéri Játékok, 2007. július 27.; km.: Marica grófnő: Lukács Gyöngyi, Tasziló gróf: Nyári Zoltán, Liza, a húga: Peller Anna, Liebenberg István: Szőcs Artur, báró Zsupán Kálmán: Nagy Ervin, Bozsena grófnő: Lehoczky Zsuzsa, Dragomir Populescu Moritz herceg: Tordy Géza, Kudelka, Bozsena grófnő inasa: Pindroch Csaba, Tschekko: Király Levente, Manja, fiatal cigánylány: Tóth Adrienne; díszlettervező: Kentaur; jelemztervező: Szakács Györgyi; karigazgató: Kovács Kornélia, koreográfus: Duda Éva; dramaturg: Böhm György; karmester-zenei vezető: Silló István; rendező: Eszenyi Enikő)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Zenés színház interjú

„A zene kapocs a Menny és a Föld között” – beszélgetés Vadász Zsolttal

A Budapesti Operettszínház március 10-én, 11-én és 12-én, hármas szereposztásban mutatta be Huszka Jenő Mária főhadnagy című művét, amelyben a népszerű bonvivánt, Vadász Zsoltot Draskóczy Ádám szerepében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Egyetlen történet a sok közül – Eötvös Péter Bécsben

A MusikTheater an der Wien mutatta be Eötvös Péter Az Aranysárkány című operáját, melyet a magyar közönség mindössze egyszer láthatott. A Bécsi Kamaraoperában tartott, február 25-i előadáson jártunk.
Zenés színház ajánló

Rendhagyó koncerttel kapcsolódik nagypéntekhez az Operettszínház  

A nagypénteki Feltámadás koncerten fellép Fischl Mónika, Ninh Duc Huang Long, Süle Dalma, Vadász Zsolt és Pete Ádám, a Budapesti Operettszínház Zenekara és Énekkara, valamint a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola növendékei.
Zenés színház hír

Ligeti-bemutatóval és Mundruczó-rendezéssel készül jövőre a müncheni operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Bajor Állami Operaház, az évad végi operafesztiválon Ligeti György Le Grand Macabre című művét mutatják be, emellett több magyar művész is közreműködik a produkcióikban.