Zenés színház

Hát ez óriási

2007.07.31. 00:00
Ajánlom
Nagy tér, nagy díszletek, nagy tánckar és defektből effekt, azaz a Nagy Ervin–ifj. Zsuráfszki Zoltán-kettős pazar játéka. Ennyiben summázható is a Marica grófnő szegedi Dóm téri előadása.

Díszlet-próba

Az operettek nyitányában felcsendülnek a darab slágerei, és megalapozzák a következő három óra kellemes hangulatát. Ezzel a praktikus funkcióval ne szálljunk vitába. Az viszont elgondolkodtató, hogy legyenek a dallamok mégoly fülbemászóak, mit lehet kezdeni az előadás "igazi" kezdetét megelőző percekkel. Mert a nézőnek fogalma sincs, hogyan viselkedjen az üresjáratban: beszélgethet-e még a szomszédjával, vagy már figyelnie kell a színpadra. Körülbelül ugyanilyen értetlenség kíséri a jó előre beharangozott díszletet, a gyermekláncfű-mezőben álló magányos, az előadás jó részében használaton kívüli piros körömcipőt, a hegedűt és Szép város Kolozsvár feliratú gyufásdobozt. Később begurul egy oldtimer autó, egy oldalkocsis motorbicikli, egy soküléses kerékpár és egy piros traktor is. Listázhatunk még buta, hátsó lábukon gördülő tehénkéket – persze, hogy nem élők, és persze, hogy zárványötletként maradnak –, valamint egy fehér lovat – persze, hogy élő, és persze, hogy fölöslegesen tér vissza – és hozzá színben illő zongorát.

A deklarált rendezői és díszlettervezői cél az volt, hogy e gigantomániával a műfajt elemeljék a kliséktől. Tény, hogy nem süllyed az előadás az operettjátszást olyannyira jellemző idiotizmusba, néhány figura inkább szerethető őrült, mint teljesen blőd karakter, a szerelem sem ragacsosan gejl, de a színpadon irónia, távolságtartás vagy épp önreflexió az ötletpetárdák pukkanása közben csak jól meghatározható nyomokban lelhető fel.


Ifj. Zsuráfszki Zoltán és Nagy Ervin

Akkor, amikor báró Zsupán Kálmán, azaz Nagy Ervin és Ifj. Zsuráfszki Zoltán színre lép. A színész ugyanis egy próbán bokaszalag-szakadást szenvedett, a helyébe nem ugorhatott be senki, így a társkoreográfus mentette meg a helyzetet. Mit mentette – tulajdonképpen ezáltal kezd működni a produkció. A talyigán vagy tolókocsiban ülő Nagy Ervin és táncoló alteregója között megvan az előadásból olyannyira hiányzó finom, önreflexív gesztusrendszer. Jó ritmusban lépnek előre vagy vonulnak vissza a jelenet jellegétől függően, engedik érvényesülni egymást, nem verseny-, hanem komplementer helyzetben vannak.

Akkor, ha Peller Annát látjuk. Tavaszi napsugaras Lizája bájos butasággal leplezi tűzrőlpattantságát. Amilyen öniróniával Nagy Ervin utal balesetére, úgy beszél Peller saját kerekded idomairól. Kettőseik - pardon! -, hármasaik játékosak, fanyarul édesek.

És Lehoczky Zsuzsa belépőjekor, aki aztán életkorára, szegedi színpadi múltjára tett megjegyzéseivel teljesen leveszi a lábáról a közönséget. A bajadérból kölcsönzött "Jön-e velem, nagysád, shimmyt járni" hab a kissé összeesett operett-tortán. Ő az egyetlen, akinek antréjánál tapsban tör ki a közönség. (Még a primadonna Maricát játszó Lukács Gyöngyi belépőinél sem ütődtek össze a tenyerek. Talán azért, mert az énekesnő a műfajtól idegen operai súlyossággal és komolysággal játszott.)

Épp azért, mert Lehoczky felemlegeti szegedi éveit, nagy hiba elfelejteni a Tschekkót nagy eleganciával, a Dóm téren patikamérleggel kimért mozdulatokkal játszó Király Levente táncos-komikusi múltját. Kudelkát a szerephez passzoló idiotizmussal és tupírozott hajjal, a Kontroll Mukijába oltott Stanley Ipkiss (tudják, A maszk zöldarcú főszereplője) operettszínpadi változatát játszva adja Pindroch Csaba. És van egy száma az orfeumi betétben Szőcs Arturnak, amely által szerepet kap a piros topán és a beleépített obligát operettlépcső. Igaz, azon nem a primadonna, hanem egy operett-Elvis száguld le. Szőcs játssza egyébként Liebenberg Istvánt is. Borzalmas parókában, de még ez sem csorbítja jávoros eleganciáját, amellyel a motoron ül. És mindenképpen erénye a produkciónak Duda Éva a "magyaros" hangvételt revüelemekkel – vagy fordítva, sőt jól kifordítva – ötvöző, szentimentalizmust mellőző, robbanó koreográfiája, amelyet profi táncosok adnak elő.


Peller Anna és Nagy Ervin

A többi? No, nem néma csend, mert mégiscsak zenés műfajról van szó, inkább számos kínos pillanat, amelyek legkínosabbika az "Eszenyi báróné ellovagolt Csárdáskirálynő nevű lován" megjegyzés. Talán inkább Alföldi herceg, gróf, báró, méltóságos, nagyságos vagy tekintetes úr. A rang már oly’ mindegy, ha a két évvel ezelőtt Szegeden bemutatott és tavaly reprízként újrajátszott Alföldi Róbert-rendezésre utalnak.

Érthető, sőt megérthető, hogy Eszenyi Enikőt erős érzelmi szálak fűzik a Marica grófnőhöz. Játszotta filmsorozatban a szerző, Kálmán Imre feleségét, a darabban említik szülővárosát, és a történet egy különleges, extravagáns nőről szól. Lehet előre mentegetőzni, hogy a változékony időjárás nem volt tekintettel a próbákra, vagy hivatkozni a szerencsétlen balesetre - az eredmény nem azt tükrözi, hogy tökéletes körülmények között legalább magának éles tükröt tartó előadás jött volna létre.

(Kálmán Imre: Marica grófnő - Szegedi Szabadtéri Játékok, 2007. július 27.; km.: Marica grófnő: Lukács Gyöngyi, Tasziló gróf: Nyári Zoltán, Liza, a húga: Peller Anna, Liebenberg István: Szőcs Artur, báró Zsupán Kálmán: Nagy Ervin, Bozsena grófnő: Lehoczky Zsuzsa, Dragomir Populescu Moritz herceg: Tordy Géza, Kudelka, Bozsena grófnő inasa: Pindroch Csaba, Tschekko: Király Levente, Manja, fiatal cigánylány: Tóth Adrienne; díszlettervező: Kentaur; jelemztervező: Szakács Györgyi; karigazgató: Kovács Kornélia, koreográfus: Duda Éva; dramaturg: Böhm György; karmester-zenei vezető: Silló István; rendező: Eszenyi Enikő)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.
Zenés színház opera

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.