Zenés színház

Hát ezért érdemelt helyezést Ádám Zsuzsanna a Marton Éva-énekversenyen!

Beszámoló a döntőről
2018.09.16. 13:15
Ajánlom
Nagy meglepetések nem voltak, de elsőrangú koncertélményben lehetett része azoknak, akik követték a Marton-énekverseny döntőjét szeptember 15-én este a Zeneakadémia nagytermében vagy a rádióban.

Az első három helyezettre már fény derült, a nagydíjat, illetve számos különdíjat, köztük a Fidelio díját csak a vasárnap esti gálán adják át.

Tizenhárom versenyző, tizenhárom különböző egyéniség. Az énekverseny döntője nem elsősorban az énektechnikai kiválóság összeméréséről szólt, hanem arról, hogy ki hogyan érzi magát a színpadon, mit tud átadni a közönségnek egy-egy ária és operarészlet lényegéből, a zene lelkéből; ki mennyire tudja elvarázsolni a közönséget - akár még az ária felcsendülése előtt.

megyimorecz_ildiko-125503.jpg

Megyimórecz Ildikó (Fotó/Forrás: Mohai Balázs)

A kétrészes döntőben kétszer hárult Megyimórecz Ildikó Lillára az a feladat, hogy megtörje a jeget: ő lépett ugyanis színpadra elsőként; előbb Margherita áriáját énekelte Boito Mefistofele című operájából (L’altra notte in fondo), majd a Ritorna vincitor!-t az Aidából. Úgy éreztem, hogy a magyar versenyzőt feszélyezte a helyzet, nem tudott feloldódni a zenében, igaz, mindvégig erős vocét csillogtatott, bizonyítva, hogy helye van itthon a nemzedéke legjobb szopránjai között.

AnnaShapovalova-125502.jpg

Anna Shapovalova (Fotó/Forrás: Mohai Balázs)

Hogy milyen lehetne az Aida híres áriája, azt később Anna Shapovalova mutatta meg (egy szégyellősre, de alapvetően megkapóan sikerült Pikk dáma-ária után). Az orosz énekesnő valódi érzelmeket mutatott be a Verdi-műben, és sikerült megtalálnia azt a flow-élményt, ami Megyimórecz Ilidikó előadásából hiányzott.

iuliia_muzychenko-125503.jpg

Iuliia Muzychenko (Fotó/Forrás: Mohai Balázs)

Akadtak versenyzők, akik „nem bízták a véletlenre”. Iuliia Muzychenko már az elődöntőkben is kiemelkedőt nyújtott, most Donizetti terjedelmes áriájával mutatkozott be a döntő közönsége előtt, az Ardon gli incensi kezdetű részletet énekelte a Lammermoori Luciából – a Spargi d’amaro piantóval együtt. Bátor választás, tekintve, hogy ebben a tizenhat perces részletben a Nyetrebko-tanítvány Muzychenko kiváló koloratúrát csillogtatott, még ha esetenként fátyolosak voltak a legmagasabb hangjai. Végül harmadik helyet nyert a zsűri döntése szerint, bár több mint valószínű, hogy a zsűri tagjai jól megjegyezték a nevét, és gondolni fognak rá, ha terhelhető énekesnőre van szükségük.

S akkor haladjunk tovább a szopránénekesnők értékelésével!

adamzs-125503.jpg

Ádám Zsuzsanna (Fotó/Forrás: Mohai Balázs)

Ádám Zsuzsannának sikerült a bravúr: első áriájával, A végzet hatalmában szereplő Pace, pace mio Dio!-val is zajos sikert aratott, és a második koncertrészben még erre is rápakolt egy lapáttal. A La mamma morta (Giordano: Andrea Chénier) érzelmi gazdagsággal, magával ragadó vocéval és átgondolt ívvel, lendülettel szólalt meg. Ádám Zsuzsanna az este végén a verseny második díjával ment haza, én úgy éreztem, saját magát is túlszárnyalta ezzel az előadással.

ChenYibao-125502.jpg

Chen Yibao

Chen Yibao az egyik bemutatkozó kisvideóban azt hangsúlyozta, hogy a kínai kultúra egészen más, mint az európai. Bár egészen biztosan nem arra gondolt, amire én rámutatni szeretnék, mégis… Az énekesnőt szinte meglepte a taps Cso-cso-szán áriája (Un bel vedremo), és a színpadról is szinte sietve távozott. Úgy látszik, a távol-keleti népeket még nem fertőzte meg a dicsfényben való fürdés betegsége, pedig ennek a kórnak a tüneteit elvétve még ezeknél a fiataloknál is tapasztaltuk.

InnaFedorii-125502.jpg

Inna Fedorii

Inna Fedorii számomra leginkább azt bizonyította, hogy Mimi a leginkább szeretetre méltó karakter az operairodalomban. Az ukrán énekesnő ugyanis zavarba ejtő bájjal tolmácsolta a Mi chiamano Mimi kezdetű áriát a Bohéméletből, s ha maga a Puccini-zene nem lett volna elég, kedves, félszeg, kedves pillantásokkal kísérte az énekét. Figyelemre méltó (ahogy a Don Pasquale egyik áriájában is az volt), de súlyosabb szerepben kellett volna megmutatni magát ahhoz, hogy a zsűri is nagyra értékelje őt. Igaz, a verseny legfiatalabb tagjaként erre még lesz alkalma a következő években.

Kseniia_Nikolaieva-125503.jpg

Kseniia Nikolaieva

Nemcsak a mezzoszopránok közül, hanem az egész mezőnyből kiemelkedett az este egyik legkiforrottabb hangja, az ukrán Kseniia Nikolaieva. A huszonhét éves énekesnő Saint-Saëns és Cilea egy-egy áriáját énekelte, s legfőbb erénye testes, füstös hangszíne volt.

ValentynaPluzhikova-125503.jpg

Valentyna Pluzhikova

Rossini- és Donizetti-áriát választott az ukrán Valentyna Pluzhikova mezzoszoprán. Az Olasz nő Algírban című operából a Cruda sorte meglehetősen unalmasan hangzott el, és úgy tűnt, hogy az énekesnő – talán fiatal kora folytán is – nem képes megtölteni tartalommal az áriát, és zenei egységbe foglalni azt. Hál' istennek az O mio Fernando A kegyencnőből már sokkal jobban sikerült a második körben.

BeatrizBaptista-125502.jpg

Beatriz Baptista

A brazil Beatriz Baptista a kínai kolléganőjével ellentétben otthonosabban mozgott a rivaldafényben, sőt. Teatrális és csigalassú megjelenését viszont ragyogó művészi teljesítmény kísérte. Massenet- és Rossini-operarészleteket énekelt, és figyelemre méltó pontossággal prezentálta a melizmákat.

Mondják, hogy férfi énekesként sokkal könnyebb kitűnni az operaénekesi szakmában, mivel egy tenor nagyjából tíz másikkal verseng egy ilyen megmérettetésen, míg egy szoprán 50-60-nal.

GaleanoSalas-125502.jpg

Galeano Salas

Közvetlenségével a mexikói-amerikai Galeano Salas tenor hamar belopta magát a közönség szívébe, úgyhogy a közönségdíjat is elvitte az este végén. Ez nem olcsó siker, Salas teljesítménye valódi. Úgy énekelte Rodolfo áriáját a Bohéméletből, hogy a gazdag, erőteljes vocéval rendelkező énekes akár egy-egy hangban képes volt széles érzelmi spektrumot megmutatni a tragikumtól a komikumig. Torokszorító és valódi érzelmeket mozgató előadás volt, örülnék, ha jönne még Budapestre.

GagikVardanyan-125502.jpg

Gagik Vardanyan

Csak a második körre szedte össze magát az örmény Gagik Vardanyan, aki először a Don Carlosból az O Carlo ascoltával próbálkozott, de nem sikerült túlénekelni a nyitóütemben megszólaló trombitákat. Szerencsétlen darabválasztás; na persze Hvorosztovszkij túlénekelte azokat, de hát ő az volt, aki. A Bella siccome un angelo már jobban sikerült (Donizetti: Don Pasquale), és ekkor már szerencsére kevésbé éltette magát a bariton.

RassulZharmagambetov-125502.jpg

Rassul Zharmagambetov

Az örményt egy kazah követte. Nem lehetett nem összehasonlítani a kettőt, mivel a kisebb termetű Rassul Zharmagambetov jóval erőteljesebb hanggal rendelkezett, betöltötte a termet Az álarcosbál és A pikk dáma két áriájával. Kissé merev hang, de ragyogó alapanyag, s tekintve, hogy ez a hangfaj a harmincas életkor után érik be igazán, nincs mitől tartania a tulajdonosának.

BadralChuluunbaatar-125502.jpg

Badral Chuluunbaatar

Az este egyik legerőteljesebb jelenlétét Badral Chuluunbaatar színpadra lépésével érezhettük meg. Arról már írtunk a Fidelio hasábjain, hogy miért lehet az, hogy Mongólia annyi csodálatos operaénekest ad a világnak. Nos, az európai szem számára nehezen betűzhető nevű Chuluunbaatar olyan amplitúdóval énekelt a színpadon, amelyet a nála ismertebb és elismertebb baritonok is megirigyelhetnek. A Cortigiani, vil razza dannata (Verdi: Rigoletto), illetve Tonio belépője hangzott el a Bajazzókból az előadásában. Nem gondoltam volna, hogy ő érdemli ki a zsűritől az első díjat, de abszolút megérdemelte.

A III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját a ma esti gálakoncerten adják át. Addig is néhány hasznos információ: a tegnapi döntőt a Bartók Rádió oldalán lehet visszahallgatni (szeptember 15. 18 órától), a ma esti gálát az M5 19:35-től közvetíti. Maradjanak velünk, mi is hírt adunk az abszolút győztesről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Erőd Iván zeneszerző

A magyar származású osztrák zeneszerző 83 éves volt, halálhírét a bécsi Staatsoper közölte.
Zenés színház hír

Átadták a Honthy-díjakat a Budapesti Operettszínházban

Kilenc kategóriában jutalmazta az évad legjobbjait a Budapesti Operettszínház, ahol hivatalosan is lezárult a 2018/19-es évad.
Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket.