Zenés színház

Hát pukkadjanak!

Interjú Mester Dávd zeneszerzővel
2019.02.24. 23:15
Ajánlom
A huszonötödik évében járó Mester Dávid zenéjét halljuk a Vígszínház két új darabjában, a Liliomban és a Kozmikus magányban. Hogy miért szereti ezt a műfajt, és miért képes szinte minden estéjét színpadon tölteni? Erről beszélgettünk a fiatal zeneszerzővel.

Könnyebb vagy nehezebb alkalmazott zenét szerezni, mint koncerttermi zenét?

Én éveken keresztül alkalmazott zeneszerzést tanultam az egyetemen, immár öt éve jelen van az életemben ez a műfaj, ezért a magam részéről könnyebbnek ítélem meg ezt a fajta zeneszerzést. Diplomamunkaként operát írtam Örkény Macskajátékából, szeretném, ha ez még színpadra kerülne. Persze szívesen írnék a koncertteremnek, de össze kellene szednem hozzá a bátorságomat. Ha látok egy-két ilyen versenykiírást, akkor megbeszélem magammal, hogy ebből már kifutottam.

Már? Hiszen huszonöt éves vagy! Hogyan kötöttél ki a színháznál?

Voltak próbálkozásaim a filmes műfajjal, de a színház egyre jobban kezdett vonzani. Ebben a közegben sokkal hangsúlyosabbak az emberi kapcsolatok, az alkotók közötti kommunikáció.

822-201444.jpg

A Liliom c. előadás (Fotó/Forrás: Vígszínház)

Hogyan zajlottak a Liliom munkálatai ifjabb Vidnyánszky Attilával?

Attila egészen hétköznapi módon kért fel ennek a darabnak a zenéjére: egy Hamlet-előadás után beköszöntem hozzá, és miközben átöltözött, egyszerűen megkérdezte: „Figyelj, nem akarod megírni a Liliom zenéjét?” Mondtam, hogy persze. Baráti viszony van köztünk, ami sokszor meg is nehezíti a közös munkát. Nehéz pontosan elválasztani, hogy mikor vagyunk barátok és mikor kollégák.

Erőskezű rendező ifjabb Vidnyánszky?

Iszonyatosan inspirálja, hogy egy zene milyen hangulatot rak a színpadra. Már nyáron mutatott nekem zenéket, hogy mit képzel el egy-egy jelenetben. Abban én hallottam valamit, így jött létre az előadás zenei világa. Ez persze vissza is hat: Attilát is befolyásolja, hogy milyen hangulatot tesz a színpadra a zene.

Te is megjelensz a színpadon az előadásban. Szeretsz „látható” lenni?

Végül is klasszikus zenész vagyok, megszoktam már a színpadot. Most különösen volt alkalmam, mert januárban például 26 előadáson léptem fel.

Mennyi improvizációs teret adsz a zenészeknek?

A Liliom esetében semmit. Úgy látszik, túlságosan szeretem irányítani a dolgokat. (nevet) A sok előadás alatt úgyis beállna valami, akkor már miért ne írjam meg pontosan, hogy mi.

Zongorázni tanulsz a Zeneakadémián. Mégsem terved, hogy zongoraművész legyél?

Soha! Zongoraművésznek lenni magányos szakma, szállodáról szállodára költözöl, hogy ismeretlen városokban lépj fel. Én szeretem olyan emberekkel körülvenni magam, akiket szeretek, és akikre számíthatok. Másrészt nincs belém kódolva a napi sok-sok óra gyakorlás, ami ehhez kéne. Lehet, hogy egy színházi dalt jól lekísérni nekem könnyebben megy, mint egy nálam virtuózabb zongoristának. Egyébként inkább vonz a tanítás, jelenleg Vecsei H. Miklós Sztalker-sulijában is tanítok.

mester_david-202710.jpg

Mester Dávid (Fotó/Forrás: Csányi István)

Zeneszerzőnek nem magányos lenni?

Amit én csinálok, az nem. Minden embernek szüksége van a pozitív megerősítésre, de ez nálam hatványozottan igaz. Amikor egy színpadi zenét írok, állandóan mutogatom a rendezőnek, a színészeknek, a többi zenésznek, mert kíváncsi vagyok a véleményükre. Elég kegyetlen vagyok magammal, ha kell, négy órákat alszom, szívesség-alapon is beszállok projektekbe.

Hogyan fogalmazódott meg benned az igény arra, hogy zeneszerző legyél?

Nagyon utáltam zongorát gyakorolni, és sokszor csak improvizáltam helyette. Így születtek az első szerzeményeim tizenhat évesen. Nem akartam beskatulyázódni, se koncertező zongorista, se zongoratanár lenni, de szerencsére megkaptam a konzis tanáraimtól a támogatást. Kodály Zoltántól jött első fontos hatás, aztán Robert Muczynski hatott rám, akinél egyszerre figyelhetők meg a jazz és Bartók jellegzetességei. Az ember az én életkoromban még keresi a saját hangját. Persze lehet, hogy az alkalmazott zeneszerzésben nincs is olyan, hogy saját hang.

Valami mégis van…

Szokták nekem mondani, hogy mindig van egy-két dolog, amiről meg lehet ismerni, amit én írtam.

Igyekszem beletenni magam a darabokba, igyekszem zeneszerzőként magam lenni a megtestesült fegyelem: minden hangról tudni kell számot adni. Szeretem azt a zenét, ami tükröt tart.

Ez mit jelent?

Ha tehetném, csak szarkasztikus zenéket írnék, szerintem ez a Liliomban is hallatszik. A romantikus jeleneteknek például jót tesz – igaz, ez a rendezőtől is függ –, ha visszahúzza a zene. Egy jó fricskát soha nem lehet kihagyni. Ez még inkább hallatszik a Kozmikus magányban és a Háború és békében.

Szokták mondani, hogy polgárpukkasztó a zeném, és ahogy zongorázom. Bármennyire is szeretném, nem jön mindig velem a testem, hogy megfeleljek a „normálisnak”. De hát… pukkadjanak.

Névjegy

Mester Dávid 1994-ben született. A Zeneakadémia alkalmazott zeneszerzés szakán szerzett diplomát, jelenleg az egyetemen zongorát tanul. 2018-ban a Vígszínház két előadásához, a Kozmikus magányhoz és a Liliomhoz komponált zenét, illetve decemberben az ő zenéjével mutatta a Recirquel Újcirkusz Kristály c. darabját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.
Zenés színház hír

101 éves korában elhunyt Bán Elemér operaénekes

A művészt a debreceni Csokonai Színház – melynek örökös tagja volt – saját halottjának tekinti.
Zenés színház hír

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Zenés színház videó

Dallal búcsúzott az új-zélandi tragédia áldozataitól a népszerű operatrió

„Ezek nem mi vagyunk. Mi nem vagyunk erőszakos emberek” – üzenik az új-zélandi énekesek. A tenor családtagja is megsérült a pénteki tömeggyilkosságban.