Zenés színház

Hatalmas technikai bravúr volt a szegedi Aida

2019.08.11. 11:45
Ajánlom
Futurisztikus Aidát ünnepelt 8000 néző a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A Nílus hullámzását ledek idézték meg, az énekesek mozgását pedig nyomkövető szimulálta a minél pontosabb hangzásért. A Dóm téri fesztivál nyaranta a hazai operajátszás meghatározó helyszínévé válik, idén sem volt másképp.

A Szegedi Szabadtéri Játékok idei operaattrakciója az Aida volt, amelyet Kesselyák Gergely formabontó rendezésében láthatták a nézők július utolsó hétvégéjén, többek közt Ádám Zsuzsanna, László Boldizsár, Kálmándy Mihály és Kovács István főszereplésével. Két teltházas estét produkált a darab, márpedig ez a Szegedi Szabadtéri esetében összesen 8000 fő nézőt jelent.

L1250973-105641.jpg

László Boldizsár a szegedi Aidában (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

Harangozó Gyula, a fesztivál művészeti igazgatója szerint a nézőszám ebben a műfajban ki-magasló teljesítmény. „Kesselyák Gergely rendezése a megszokottakhoz képest új, izgalmas megvilágításba helyezte a darabot. Ebben az előadásban nem léptek színre elefántok és tevék, a rendező az egyiptomi közeg egészen másfajta misztikumából indult ki.”

A koncepció valamint a látvány arra koncentrált, hogyan tudta az ókori nép megépíteni a máig titkokkal övezett, földöntúli jelentőséggel bíró piramisokat. Ehhez pedig látványos, ledekkel megvilágított, aszketikus, egyben futurisztikus környezet szolgált. Az előadás egy pontján a Nílus hullámzása nyújtott festői látványt a díszlet hátterében.

8F1A7307-105635.jpg

Aida (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

„Büszke vagyok arra, amit az elmúlt hét évben a Dóm téri operajátszásért tettünk” – mondta Ha-rangozó Gyula a korábbi évadok előadásaira is utalva. – „Ma elmondhatjuk, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok az ország meghatározó operajátszóhelye, második operaháza. Mi népszínház vagyunk, ennek értelmében pedig az operairodalom megkerülhetetlen, klasszikus nagy műveit tűzzük műsorra. Tudatosan fordítunk figyelmet arra, hogy magyar énekeseket kérjünk fel, és ha a koncepció engedi, magyar nyelven játsszuk az operákat. Missziónak tekintjük, hogy az egyre kevesebb fellépési lehetőséggel bíró hazai, világszínvonalon teljesítő művészeknek lehetőséget biztosítsunk.” Az Aidában Ádám Zsuzsannát emeli ki: a fiatal szoprán első nagy kiugrása volt az etióp hercegnő szerepe, a művészeti igazgató nagyívű karriert jósol neki.

L1260130-110140.jpg

Ádám Zsuzsanna és Gál Erika a szegedi Aidában (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

Speciális hangtechnika: nyomkövető szimulálta az énekesek mozgását

Hazánkban egyedülálló, a Dóm téren is újdonságnak számító módon élvezhette a közönség Verdi csodálatos dallamait és az énekesek bravúros szólamait. Az újító megoldás lényege, hogy minden egyes hang oda lokalizálható a nézőközönség számára is, ahonnan egyébként fizikai valójában megszólal a színpadon. Ha például az énekes mozog a térben, a hang is követi ezt a mozgást, és ez érzékelhető a 4000 fős nézőtér minden pontján. A különleges technikához speciális hangprocesszort és hangsugárzókat használtak, az énekesek mozgását pedig nyomkövető szimulálta a rendszerben.

L1260391-110139.jpg

Ádám Zsuzsanna és László Boldizsár a szegedi Aidában (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

A produkció karmestere Pál Tamás volt. A momus.hu kritikusa, Z. Tóth Antal így írt róla: „Pál Tamás 1977-ben vezényelte először a Szegedi Szabadtérin az Aidát, most egy életpálya tapasztalatával bölcsebben és letisztultabban fogalmazta újra Verdi örökbecsű melódiáit.”

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.
Zenés színház hír

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Zenés színház interjú

„Magamból építkezve bújok az adott karakter bőrébe” – interjú Laki Péterrel

Laki Péter mozgalmas időszakot tudhat maga mögött. A Budapesti Operettszínház évadát záró két jubileumi gála mellett a tízéves évfordulóját ünneplő Budavári Palotakoncerten is láthatta őt a közönség, ráadásul a következő évadban egy új szerepkörben is bemutatkozik. Az elmúlt időszakról, műfaji határátlépésekről, valamint az új szakmai kihívásokról beszélgettünk.
Zenés színház videó

Traviata a fellegekben – a Fokvárosi Opera flashmobja

A dél-afrikai operatársulat tagjai repülőútjuk közben rövid produkcióval örvendeztették meg utastársaikat, a Brindisit adták elő, Verdi Traviatájából. Videó a cikkben!
Zenés színház hír

Musicalt írtak Frida Kahlóról

A mexikói festőművész életéről készült zenés darabot az Obie-díjas szerző, Neena Beber írja, zenéjét pedig Jaime Lozano készíti.