Zenés színház

Hatalmas technikai bravúr volt a szegedi Aida

2019.08.11. 11:45
Ajánlom
Futurisztikus Aidát ünnepelt 8000 néző a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A Nílus hullámzását ledek idézték meg, az énekesek mozgását pedig nyomkövető szimulálta a minél pontosabb hangzásért. A Dóm téri fesztivál nyaranta a hazai operajátszás meghatározó helyszínévé válik, idén sem volt másképp.

A Szegedi Szabadtéri Játékok idei operaattrakciója az Aida volt, amelyet Kesselyák Gergely formabontó rendezésében láthatták a nézők július utolsó hétvégéjén, többek közt Ádám Zsuzsanna, László Boldizsár, Kálmándy Mihály és Kovács István főszereplésével. Két teltházas estét produkált a darab, márpedig ez a Szegedi Szabadtéri esetében összesen 8000 fő nézőt jelent.

L1250973-105641.jpg

László Boldizsár a szegedi Aidában (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

Harangozó Gyula, a fesztivál művészeti igazgatója szerint a nézőszám ebben a műfajban ki-magasló teljesítmény. „Kesselyák Gergely rendezése a megszokottakhoz képest új, izgalmas megvilágításba helyezte a darabot. Ebben az előadásban nem léptek színre elefántok és tevék, a rendező az egyiptomi közeg egészen másfajta misztikumából indult ki.”

A koncepció valamint a látvány arra koncentrált, hogyan tudta az ókori nép megépíteni a máig titkokkal övezett, földöntúli jelentőséggel bíró piramisokat. Ehhez pedig látványos, ledekkel megvilágított, aszketikus, egyben futurisztikus környezet szolgált. Az előadás egy pontján a Nílus hullámzása nyújtott festői látványt a díszlet hátterében.

8F1A7307-105635.jpg

Aida (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

„Büszke vagyok arra, amit az elmúlt hét évben a Dóm téri operajátszásért tettünk” – mondta Ha-rangozó Gyula a korábbi évadok előadásaira is utalva. – „Ma elmondhatjuk, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok az ország meghatározó operajátszóhelye, második operaháza. Mi népszínház vagyunk, ennek értelmében pedig az operairodalom megkerülhetetlen, klasszikus nagy műveit tűzzük műsorra. Tudatosan fordítunk figyelmet arra, hogy magyar énekeseket kérjünk fel, és ha a koncepció engedi, magyar nyelven játsszuk az operákat. Missziónak tekintjük, hogy az egyre kevesebb fellépési lehetőséggel bíró hazai, világszínvonalon teljesítő művészeknek lehetőséget biztosítsunk.” Az Aidában Ádám Zsuzsannát emeli ki: a fiatal szoprán első nagy kiugrása volt az etióp hercegnő szerepe, a művészeti igazgató nagyívű karriert jósol neki.

L1260130-110140.jpg

Ádám Zsuzsanna és Gál Erika a szegedi Aidában (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

Speciális hangtechnika: nyomkövető szimulálta az énekesek mozgását

Hazánkban egyedülálló, a Dóm téren is újdonságnak számító módon élvezhette a közönség Verdi csodálatos dallamait és az énekesek bravúros szólamait. Az újító megoldás lényege, hogy minden egyes hang oda lokalizálható a nézőközönség számára is, ahonnan egyébként fizikai valójában megszólal a színpadon. Ha például az énekes mozog a térben, a hang is követi ezt a mozgást, és ez érzékelhető a 4000 fős nézőtér minden pontján. A különleges technikához speciális hangprocesszort és hangsugárzókat használtak, az énekesek mozgását pedig nyomkövető szimulálta a rendszerben.

L1260391-110139.jpg

Ádám Zsuzsanna és László Boldizsár a szegedi Aidában (Fotó/Forrás: Szegedi Szabadtéri Játékok)

A produkció karmestere Pál Tamás volt. A momus.hu kritikusa, Z. Tóth Antal így írt róla: „Pál Tamás 1977-ben vezényelte először a Szegedi Szabadtérin az Aidát, most egy életpálya tapasztalatával bölcsebben és letisztultabban fogalmazta újra Verdi örökbecsű melódiáit.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Színház

Rudolf Péter: „Sem a színház, sem a világ nem lesz már ugyanolyan, mint annak előtte”

Nyilatkozat adott közre a Vígszínház frissen kinevezett igazgatója.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

Őze Áron: Az egyéni felelősség most közügy

A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház is online közvetítéseket tart a teátrum közösségi oldalán a vészhelyzet kihirdetése óta. Az igazgató, Őze Áron színművész-rendező interjúnkban arról is beszél, hogyan működnek virtuálisan, lehet-e készülni a következő évadra, és miként zajlik a családi élet akkor, amikor a privát térbe online bekerült a munkahely, az iskola és a közélet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.
Zenés színház hír

Plácido Domingónak pozitív lett a koronavírus tesztje

A világhírű spanyol operaénekes saját Facebook-oldalán tette közzé a hírt.