A legendás magyar tenor 27 éves volt, amikor első nagy operaszerepében debütált, Ninh Duc Hoang Longot pedig a Virtuózokkal ismerte meg az ország ugyanennyi idősen. A vietnámi tenor öt éve érkezett hozzánk, elsajátította a nyelvet, és az emberek szívébe lopta magát a Hazám, hazám kezdetű áriával. Simándi Katalinnal és Longgal beszélgettünk arról, mit jelent egy ilyen fiatal énekes számára a siker.
Simándy József még Schulder József volt, amikor a Szürketaxi autószerelőjéből az Operaház énekkarába került, ott figyelt fel rá Sámy Zoltán igazgató, aki Wagner-tenort keresett a személyében. Hogyan élte meg annak idején a hirtelen jött népszerűséget az édesapja?
Simándi Katalin: Nagyon nehéz volt neki. Édesapa mélyszegénységből jött, nem voltak iskolái, csak jó adottságai. Autószerelő lett, hogy eltarthassa magát és még munka közben is állandóan énekelt. Így, mások rábeszélésére, munka mellett kezdte el képezni magát Posszert Emíliánál. Amikor bekerült az Operaház kórusába, akkor tanulta meg az alapokat a híres elődöktől, későbbi kollegáitól, mint például Székely Mihálytól. Aztán lekerült a Szegedi Nemzeti Színházhoz, ahol a Carmen Don José-jaként mutatkozott be először szólótenorként 1946-ban, amellyel tulajdonképpen elindult a több évtizedes sikeres pálya.
Hogyan figyelt fel a Simándy-család Long tehetségére?
SK: Két éve a szegedi Simándy József Énekversenyen édesanyám hívta fel rá a figyelmem, hogy itt van ez a fiú, aki töri a magyart, de amikor a színpadon áll, akkor mégis így énekli a Hazám, hazám-ot. Léleksimogató, hatalmas megdöbbenés, nagy élmény volt hallani.
Long: Emlékszem, volt a közönség között egy idős hölgy, aki nagyon lelkesen tapsolt, drukkolt és utána gratulált is nekem. És utána tudtam meg, hogy ő a nagy énekes özvegye.
Önök szerint mire kell egy ilyen fiatal művésznek odafigyelnie a siker kapujában?
SK: Tudnia kell, hogy egy kincs van a torkában, amit óvni kell, képeznie kell. Édesanyám is ezt mondta, hogy egy művészre hirtelen “ráömlő” siker veszélyes tud lenni.
Long: Így van! Vigyázni kell a hangomra, mert nincs másik. (Nevet.)
SK: A hirtelen nagy népszerűség biztosan nagy kihívás lelkileg és az idegrendszer szempontjából is. Meg kell tanulni ezt, hogy milyen sikeresnek lenni. Ezért nagyszerű, hogy Kiss B. Atilla ott van Long-nak, segíti, istápolja és vigyáz rá. Longnak meg kell tanulni vigyázni a hangjára és meg kell tanulni alkalmasint a saját érdekében nemet mondani.
Mitől különleges a magyar opera számára Long?
SK: Szerintem ha bárhol feltűnik egy tenor hang, aki fel tud énekelni a magas C-ig, az egy különleges dolog, nemzetközileg is igen kevés a jó tenor, nagyon nagy kincs. Longnak kifejeztten "hősies" hangja van, gyönyörű szerepek állnak előtte.
Long, milyen megkereséseket, felkéréseket kaptál a Virtuózok műsornak köszönhetően?
Long: Az egyik nagyszerű lehetőség, amelyet a Virtuózok után kaptam meg, az volt, hogy Budapesti Operettszínház igazgatója, Lőrinczy György meghívott engem Rosillon szerepét énekelni magyarul Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjébe a következő évadra. És a Pentaton Művész- és Koncertügynökség ügyvezető igazgatója, Szentpéteri András hívott az előadás német verziójába jövő februárra Dubaiba. Ez egy nagyszerű lehetőség, de új kihívás számomra is, nem énekeltem még magyarul végig egy egész előadást. Szeptember 7-én pedig egy különleges és nagyszabású Virtuózok-produkcióban fogok szerepelni – Boros Misi és mestere, Bogányi Gergely koncertjére, amely a Budapest Arénában lesz, felkértek vendégművésznek. Szeptember 28-án pedig Sumi Jo-val fogok énekelni Vietnámban, aki a leghíresebb ázsiai operaénekesnő. Nagyon izgulok és örülök, hogy ilyen felkéréseket kapok, a Virtuózoknak köszönhetően nagyon sokan megismertek.
Névjegy
Ninh Đức Hoàng Long 1991-ben született a vietnámi Ninh Binh városában, művészcsaládban. Apja író, drámaíró, édesanyjának szép énekhangja van. Longot kezdetben a színjátszás érdekelte, soha nem gondolt komolyan az éneklésre. Egy helyi tanár fedezte fel tehetségét és énektanulásra biztatta. 2007-ben megkezdte tanulmányait a Vietnámi Nemzeti Zeneakadémián, Hanoiban, ahol 2011-ben klasszikus énekművészetből diplomázott. Magyarországra, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre állami ösztöndíjjal került, az egyetlen külföldi diák volt az opera tanszakon. Számos színpadon énekelt már Magyarországon és Vietnámban. 2017-ben debütált a Müpa és a Pécsi Nemzeti Színház színpadán Bellini A puritánok c. darabjában. Szabadidejében a magyarországi vietnámi televízió szerkesztő-riportere.