Zenés színház

Hazád, hazám! - Egy koncerten figyelt fel Ninh Duc Hoang Long énekére Simándy József lánya

2018.07.31. 09:30
Ajánlom
Amióta Ninh Duc Hoang Long elénekelte a Hazám, hazám kezdetű áriát, a magyar operarajongók rendszeresen Simándy Józsefhez hasonlítják. Összehoztunk hát egy találkozást a vietnámi énekesnek a legendás magyar tenor lányával, Simándi Katalinnal.

P1024134-112342.jpg

Simándi Katalin és Ninh Duc Hoang Long (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt)

A legendás magyar tenor 27 éves volt, amikor első nagy operaszerepében debütált, Ninh Duc Hoang Longot pedig a Virtuózokkal ismerte meg az ország ugyanennyi idősen. A vietnámi tenor öt éve érkezett hozzánk, elsajátította a nyelvet, és az emberek szívébe lopta magát a Hazám, hazám kezdetű áriával. Simándi Katalinnal és Longgal beszélgettünk arról, mit jelent egy ilyen fiatal énekes számára a siker.

Simándy József még Schulder József volt, amikor a Szürketaxi autószerelőjéből az Operaház énekkarába került, ott figyelt fel rá Sámy Zoltán igazgató, aki Wagner-tenort keresett a személyében. Hogyan élte meg annak idején a hirtelen jött népszerűséget az édesapja?

Simándi Katalin: Nagyon nehéz volt neki. Édesapa mélyszegénységből jött, nem voltak iskolái, csak jó adottságai. Autószerelő lett, hogy eltarthassa magát és még munka közben is állandóan énekelt. Így, mások rábeszélésére,  munka mellett kezdte el képezni magát Posszert Emíliánál. Amikor bekerült az Operaház kórusába, akkor tanulta meg az alapokat a híres elődöktől, későbbi kollegáitól, mint például Székely Mihálytól. Aztán lekerült a Szegedi Nemzeti Színházhoz, ahol a Carmen Don José-jaként mutatkozott be először szólótenorként 1946-ban, amellyel tulajdonképpen elindult a több évtizedes sikeres pálya.

SimandyKatalin_es_Edesapja-112346.png

Simándy József és kislánya, Katalin (Fotó/Forrás: A Simándy-család engedélyével.)

Hogyan figyelt fel a Simándy-család Long tehetségére?

SK: Két éve a szegedi Simándy József Énekversenyen édesanyám hívta fel rá a figyelmem, hogy itt van ez a fiú, aki töri a magyart, de amikor a színpadon áll, akkor mégis így énekli a Hazám, hazám-ot. Léleksimogató, hatalmas megdöbbenés, nagy élmény volt hallani.

Long: Emlékszem, volt a közönség között egy idős hölgy, aki nagyon lelkesen tapsolt, drukkolt és utána gratulált is nekem. És utána tudtam meg, hogy ő a nagy énekes özvegye.

P1024036-112238.jpg

Ninh Duc Hoang Long és Simándi Katalin (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt)

Önök szerint mire kell egy ilyen fiatal művésznek odafigyelnie a siker kapujában?

SK: Tudnia kell, hogy egy kincs van a torkában, amit óvni kell, képeznie kell. Édesanyám is ezt mondta, hogy egy művészre hirtelen “ráömlő” siker veszélyes tud lenni.

Long: Így van! Vigyázni kell a hangomra, mert nincs másik. (Nevet.)

SK: A hirtelen nagy népszerűség biztosan nagy kihívás lelkileg és az idegrendszer szempontjából is. Meg kell tanulni ezt, hogy milyen sikeresnek lenni. Ezért nagyszerű, hogy Kiss B. Atilla ott van Long-nak, segíti, istápolja és vigyáz rá. Longnak meg kell tanulni vigyázni a hangjára és meg kell tanulni alkalmasint a saját érdekében nemet mondani.

P1024022-112341.jpg

Ninh Duc Hoang Long (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt)

Mitől különleges a magyar opera számára Long?

SK: Szerintem ha bárhol feltűnik egy tenor hang, aki fel tud énekelni a magas C-ig, az egy különleges dolog, nemzetközileg is igen kevés a jó tenor, nagyon nagy kincs. Longnak kifejeztten "hősies" hangja van, gyönyörű szerepek állnak előtte.

Long, milyen megkereséseket, felkéréseket kaptál a Virtuózok műsornak köszönhetően?

Long: Az egyik nagyszerű lehetőség, amelyet a Virtuózok után kaptam meg, az volt, hogy Budapesti Operettszínház igazgatója, Lőrinczy György meghívott engem Rosillon szerepét énekelni magyarul Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjébe a következő évadra. És a Pentaton Művész- és Koncertügynökség ügyvezető igazgatója, Szentpéteri András hívott az előadás német verziójába jövő februárra Dubaiba. Ez egy nagyszerű lehetőség, de új kihívás számomra is, nem énekeltem még magyarul végig egy egész előadást. Szeptember 7-én pedig egy különleges és nagyszabású Virtuózok-produkcióban fogok szerepelni – Boros Misi és mestere, Bogányi Gergely koncertjére, amely a Budapest Arénában lesz, felkértek vendégművésznek. Szeptember 28-án pedig Sumi Jo-val fogok énekelni Vietnámban, aki a leghíresebb ázsiai operaénekesnő. Nagyon izgulok és örülök, hogy ilyen felkéréseket kapok, a Virtuózoknak köszönhetően nagyon sokan megismertek.

Névjegy

Ninh Đức Hoàng Long 1991-ben született a vietnámi Ninh Binh városában, művészcsaládban. Apja író, drámaíró, édesanyjának szép énekhangja van. Longot kezdetben a színjátszás érdekelte, soha nem gondolt komolyan az éneklésre. Egy helyi tanár fedezte fel tehetségét és énektanulásra biztatta. 2007-ben megkezdte tanulmányait a Vietnámi Nemzeti Zeneakadémián, Hanoiban, ahol 2011-ben klasszikus énekművészetből diplomázott. Magyarországra, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre állami ösztöndíjjal került, az egyetlen külföldi diák volt az opera tanszakon. Számos színpadon énekelt már Magyarországon és Vietnámban. 2017-ben debütált a Müpa és a Pécsi Nemzeti Színház színpadán Bellini A puritánok c. darabjában. Szabadidejében a magyarországi vietnámi televízió szerkesztő-riportere.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Vizuál

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Klasszikus

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.
Jazz/World

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.
Zenés színház aj vej-vej

Aj Vej-vej Rómában rendezi első operáját

Puccini Turandot című operáját rendezi meg Rómában Aj Vej-vej kínai művész, aki ezzel az előadással debütál operarendezőként.
Zenés színház drezda

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Zenés színház premier

Gyöngyösi Levente-mű bemutatójára készül az Operaház

Bulgakov világhírű regényéből, A Mester és Margaritából készített operát Gyöngyösi Levente, amelyet Miskolc után a fővárosban is hallhat az Eiffel Műhelyház közönsége.
Zenés színház tűzvész

Tűzoltók fotóit vetítették a Sydney-i Operaházra

Önkéntes tűzoltók fotóit vetítették a Sydney-i Operaház épületére helyi idő szerint szombat este. A tragikus tűzvész eddig több mint 10 millió hektárnyi területet érint.