Zenés színház

Hazád, hazám! - Egy koncerten figyelt fel Ninh Duc Hoang Long énekére Simándy József lánya

2018.07.31. 09:30
Ajánlom
Amióta Ninh Duc Hoang Long elénekelte a Hazám, hazám kezdetű áriát, a magyar operarajongók rendszeresen Simándy Józsefhez hasonlítják. Összehoztunk hát egy találkozást a vietnámi énekesnek a legendás magyar tenor lányával, Simándi Katalinnal.

P1024134-112342.jpg

Simándi Katalin és Ninh Duc Hoang Long (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt)

A legendás magyar tenor 27 éves volt, amikor első nagy operaszerepében debütált, Ninh Duc Hoang Longot pedig a Virtuózokkal ismerte meg az ország ugyanennyi idősen. A vietnámi tenor öt éve érkezett hozzánk, elsajátította a nyelvet, és az emberek szívébe lopta magát a Hazám, hazám kezdetű áriával. Simándi Katalinnal és Longgal beszélgettünk arról, mit jelent egy ilyen fiatal énekes számára a siker.

Simándy József még Schulder József volt, amikor a Szürketaxi autószerelőjéből az Operaház énekkarába került, ott figyelt fel rá Sámy Zoltán igazgató, aki Wagner-tenort keresett a személyében. Hogyan élte meg annak idején a hirtelen jött népszerűséget az édesapja?

Simándi Katalin: Nagyon nehéz volt neki. Édesapa mélyszegénységből jött, nem voltak iskolái, csak jó adottságai. Autószerelő lett, hogy eltarthassa magát és még munka közben is állandóan énekelt. Így, mások rábeszélésére,  munka mellett kezdte el képezni magát Posszert Emíliánál. Amikor bekerült az Operaház kórusába, akkor tanulta meg az alapokat a híres elődöktől, későbbi kollegáitól, mint például Székely Mihálytól. Aztán lekerült a Szegedi Nemzeti Színházhoz, ahol a Carmen Don José-jaként mutatkozott be először szólótenorként 1946-ban, amellyel tulajdonképpen elindult a több évtizedes sikeres pálya.

SimandyKatalin_es_Edesapja-112346.png

Simándy József és kislánya, Katalin (Fotó/Forrás: A Simándy-család engedélyével.)

Hogyan figyelt fel a Simándy-család Long tehetségére?

SK: Két éve a szegedi Simándy József Énekversenyen édesanyám hívta fel rá a figyelmem, hogy itt van ez a fiú, aki töri a magyart, de amikor a színpadon áll, akkor mégis így énekli a Hazám, hazám-ot. Léleksimogató, hatalmas megdöbbenés, nagy élmény volt hallani.

Long: Emlékszem, volt a közönség között egy idős hölgy, aki nagyon lelkesen tapsolt, drukkolt és utána gratulált is nekem. És utána tudtam meg, hogy ő a nagy énekes özvegye.

P1024036-112238.jpg

Ninh Duc Hoang Long és Simándi Katalin (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt)

Önök szerint mire kell egy ilyen fiatal művésznek odafigyelnie a siker kapujában?

SK: Tudnia kell, hogy egy kincs van a torkában, amit óvni kell, képeznie kell. Édesanyám is ezt mondta, hogy egy művészre hirtelen “ráömlő” siker veszélyes tud lenni.

Long: Így van! Vigyázni kell a hangomra, mert nincs másik. (Nevet.)

SK: A hirtelen nagy népszerűség biztosan nagy kihívás lelkileg és az idegrendszer szempontjából is. Meg kell tanulni ezt, hogy milyen sikeresnek lenni. Ezért nagyszerű, hogy Kiss B. Atilla ott van Long-nak, segíti, istápolja és vigyáz rá. Longnak meg kell tanulni vigyázni a hangjára és meg kell tanulni alkalmasint a saját érdekében nemet mondani.

P1024022-112341.jpg

Ninh Duc Hoang Long (Fotó/Forrás: Sárvári Géza Zsolt)

Mitől különleges a magyar opera számára Long?

SK: Szerintem ha bárhol feltűnik egy tenor hang, aki fel tud énekelni a magas C-ig, az egy különleges dolog, nemzetközileg is igen kevés a jó tenor, nagyon nagy kincs. Longnak kifejeztten "hősies" hangja van, gyönyörű szerepek állnak előtte.

Long, milyen megkereséseket, felkéréseket kaptál a Virtuózok műsornak köszönhetően?

Long: Az egyik nagyszerű lehetőség, amelyet a Virtuózok után kaptam meg, az volt, hogy Budapesti Operettszínház igazgatója, Lőrinczy György meghívott engem Rosillon szerepét énekelni magyarul Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjébe a következő évadra. És a Pentaton Művész- és Koncertügynökség ügyvezető igazgatója, Szentpéteri András hívott az előadás német verziójába jövő februárra Dubaiba. Ez egy nagyszerű lehetőség, de új kihívás számomra is, nem énekeltem még magyarul végig egy egész előadást. Szeptember 7-én pedig egy különleges és nagyszabású Virtuózok-produkcióban fogok szerepelni – Boros Misi és mestere, Bogányi Gergely koncertjére, amely a Budapest Arénában lesz, felkértek vendégművésznek. Szeptember 28-án pedig Sumi Jo-val fogok énekelni Vietnámban, aki a leghíresebb ázsiai operaénekesnő. Nagyon izgulok és örülök, hogy ilyen felkéréseket kapok, a Virtuózoknak köszönhetően nagyon sokan megismertek.

Névjegy

Ninh Đức Hoàng Long 1991-ben született a vietnámi Ninh Binh városában, művészcsaládban. Apja író, drámaíró, édesanyjának szép énekhangja van. Longot kezdetben a színjátszás érdekelte, soha nem gondolt komolyan az éneklésre. Egy helyi tanár fedezte fel tehetségét és énektanulásra biztatta. 2007-ben megkezdte tanulmányait a Vietnámi Nemzeti Zeneakadémián, Hanoiban, ahol 2011-ben klasszikus énekművészetből diplomázott. Magyarországra, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre állami ösztöndíjjal került, az egyetlen külföldi diák volt az opera tanszakon. Számos színpadon énekelt már Magyarországon és Vietnámban. 2017-ben debütált a Müpa és a Pécsi Nemzeti Színház színpadán Bellini A puritánok c. darabjában. Szabadidejében a magyarországi vietnámi televízió szerkesztő-riportere.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Könyv

Mondd meg te, melyik volt 2018 legjobb magyar könyve!

2019-ben is átadják a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A 2016-ban megalapított elismerésekkel az előző év legjobb magyar szép- és tényirodalmi könyveit díjazzák. A nyertesek idén már 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.
Jazz/World

Fekete-Kovács Kornél: „Amikor improvizálunk, akkor meditálunk”

Fekete-Kovács Kornél a „jógikus” lét tíz alapvető szabályát foglalta zenébe a Foundations című új, tíztételes művében, amit március 27-én mutatnak be a Müpában. A Modern Art Orchestra mellett olyan vendégművészek működnek közre az üzenet átadásában, mint Harcsa Veronika, Szakcsi Lakatos Béla, Fenyvesi Márton, Dés András és Szalai Péter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház puccini

Puccini-ritkaságok kerülnek színpadra Pécsett és Budapesten

A Krizantémok és a Lidércek világhírű operaénekesek, valamint a Pannon Filharmonikusok és a Pécsi Balett művészeinek összjátékában elevenedik meg. A Kodály Központban és a Müpában egyaránt színpadra kerül a bemutató.
Zenés színház ajánló

Szente Vajk rendezésében jön a zenés Liliomfi

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának március 23-i adásában beszélgetünk a Madách Színház új bemutatójáról a rendezővel, Szente Vajkkal, és vendégünk lesz továbbá Dobod Dániel zeneszerző, Simon Kornél színművész és G. Horváth László hegedűművész.
Zenés színház varázsfuvola

Papagenóból Csubakka lesz ebben a Varázsfuvola-rendezésben

A legtöbbet fecsegő operahős szőrbundát és rózsaszín melllbimbókat kapott a Norvég Nemzeti Opera előadásában. Nézze meg a teljes előadást!
Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.