Zenés színház

Héja Domonkos: "A Stiffelio embertelen erőfeszítést kíván az énekesektől"

2013.04.06. 11:00
Ajánlom
Az Operaház hányatott sorsú Verdi-operát tűzött műsorára áprilisban, a házasságtörés és megbocsátás erkölcsi dilemmájával foglalkozó Stiffeliót. Héja Domonkost, az intézmény főzeneigazgatóját és a budapesti premier karmesterét INTERJÚnkban a kompozícióval kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztük.

- A Stiffelio ritkán játszott darab. Mikor találkozott vele először, és milyen benyomást keltett Önben a mű?

- Ez az első találkozásom a darabbal. Átolvastam a partitúrát a darab kitűzésekor, de az igazi megismerkedésre a tanulás alkalmával került sor. Vegyes érzéseim voltak a teljes művel kapcsolatban. Részben, mert érezhetően korrekcióra szorul - nálunk is minimális húzással megy az előadás. A darabon persze azonnal látszanak azok az értékek, amelyek Verdit jellemzik: megkapóan hatásos dallamvilága, a drámaiság, a kórus mértékletes, de nagyon ésszerű használata, ugyanakkor a szólistákkal megdöbbentően kegyetlen ez a mű. A két főszereplőre - esetünkben Rálik Szilviára és Kiss B. Atillára - olyan feladatot ró, ami igazán nagy kihívás az énekesek számára: sok csúcsmagasságot kell megénekelniük a darab teljes hosszán át.

- Verdi életművében nem ez az egyetlen, az irodalmi és történeti hősiességtől távoli, erkölcsi kérdéseket feszegető cselekmény, de ennek a konfliktusa látszik legkevésbé a 19. század színpadához illő történetnek. Véleménye szerint érzékelhető-e ez a kompozíció zenei világában, meghatározóak-e a szüzsé sajátosságai?

- Verdi egy kortárs francia darab (Émile Souvestre és Eugène Bourgeois Le pasteur ou l'Évangile et le foyer című műve - a szerk.) nyomán komponálta a Stiffeliót, amelynek alaptörténetében egy lelkész, Stiffelio, és házasságtörő felesége konfliktusos kapcsolata áll a középpontban. Amellett, hogy az 1850-es bemutató után a cenzúra nekiment a társadalmi konvenciókat is felrúgó témának, amelyben egy mintacsalád titkai tárulnak fel, ez az erkölcsi problémakör a 19. században nem is érdekelhette annyira a széles közönséget, legalábbis nyilvánosan biztosan nem - ezért eleve nem ígérkezett színházi sikerdarabnak. A szerző valószínűleg ezért is írta át a darabot, 1857-ben mutatták be a zeneileg csaknem azonos Aroldo című operát, amelyben a főszereplő már nem lelkész... Verdinek szinte csak erre a művére jellemző, hogy együtt használja a csellót és a klarinétot, e két hangszer Stiffelio lelki tusáját festi alá, Lina, a feleség áriájában pedig olyan áttört hangszerelés jellemzi az asszonyi gyötrődést, amelyben tizenegy szólóhangszer játszik vonószenekari kísérettel - ez a hangzás szinte lebegő hatást kelt. Mindemellett természetesen a Verdire jellemző nagy tuttik is jelen vannak.

- Az előbbi kérdéssel összefüggésben: mennyire absztrahálható a darab, hogy viszonyul a koncertszerű előadás koncepciójához?

- A kérdés első felére egy rendező sokkal hozzáértőbben és színesebben válaszolna. Szerintem nincs sok absztrahálható elem a darabban - van egy temetői jelenetünk, egy párbaj és egy szoba -, de hogy egy rendező mit hozhatna ki ebből, azt egyéni gondolatisága határozná meg. Esetünkben pedig a közönség egyéni képzelete, élményvilága adhat többletet ennek a hangversenynek, saját értékítéletük, vagy megéléseik, amelyek a cselekménnyel együtt bontakoznak ki bennük egy klasszikus, estélyi ruhás, szmokingos koncertelőadáson, amelynek egésze alatt magyar nyelvű feliratok segítik őket a történet pontos értelmezésében.

- Az opera számos kényszerű változtatáson esett át, idővel pedig teljesen eltűnt még a partitúrája is, és bár néhány évtizede újra felfedezték, nemigen akad operaház, ahol ténylegesen repertoárdarabbá vált volna. A recepció tévedése ez, vagy a Stiffelio valóban lemaradt arról a kultúrtörténeti pillanatról, amikor megszilárdíthatta volna a pozícióját?

- Visszautalnék az első kérdésére: hogy miért is ritkán játszott darab a Stiffelio. Amint említettem, embertelen erőfeszítést kíván az énekesektől - ez nyilvánvalóan eleve meghatározza az opera színrevitelének gyakoriságát. Mégis van egy-egy színház, például a Metropolitan, vagy a Mannheimi Opera, ahol a repertoár része, ezt azonban nem szabad összekeverni a nálunk repertoárdarabként ismert művek akár évtizedekig tartó szériáival. A külföldi színházak gyakrabban frissítik a repertoárt, így egy-egy darabot maximum három évig tartanak műsoron, s aztán teljesen eltűnik egy-egy közönséggeneráció életéből, illetve a következőében nem szerepel.

- Az Operaháznak vannak tervei még a művel a Verdi-év eseménysorozatán túl is?

- A Stiffelio budapesti bemutatóját mi a különleges eseményeink közé soroljuk, a közeljövőre vonatkozó terveink nincsenek vele - azt leszámítva persze, hogy június 1-jén megismételjük az előadást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Klasszikus

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Jazz/World

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.
Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.