Zenés színház

Héja Domonkos: "A Stiffelio embertelen erőfeszítést kíván az énekesektől"

2013.04.06. 11:00
Ajánlom
Az Operaház hányatott sorsú Verdi-operát tűzött műsorára áprilisban, a házasságtörés és megbocsátás erkölcsi dilemmájával foglalkozó Stiffeliót. Héja Domonkost, az intézmény főzeneigazgatóját és a budapesti premier karmesterét INTERJÚnkban a kompozícióval kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztük.

- A Stiffelio ritkán játszott darab. Mikor találkozott vele először, és milyen benyomást keltett Önben a mű?

- Ez az első találkozásom a darabbal. Átolvastam a partitúrát a darab kitűzésekor, de az igazi megismerkedésre a tanulás alkalmával került sor. Vegyes érzéseim voltak a teljes művel kapcsolatban. Részben, mert érezhetően korrekcióra szorul - nálunk is minimális húzással megy az előadás. A darabon persze azonnal látszanak azok az értékek, amelyek Verdit jellemzik: megkapóan hatásos dallamvilága, a drámaiság, a kórus mértékletes, de nagyon ésszerű használata, ugyanakkor a szólistákkal megdöbbentően kegyetlen ez a mű. A két főszereplőre - esetünkben Rálik Szilviára és Kiss B. Atillára - olyan feladatot ró, ami igazán nagy kihívás az énekesek számára: sok csúcsmagasságot kell megénekelniük a darab teljes hosszán át.

- Verdi életművében nem ez az egyetlen, az irodalmi és történeti hősiességtől távoli, erkölcsi kérdéseket feszegető cselekmény, de ennek a konfliktusa látszik legkevésbé a 19. század színpadához illő történetnek. Véleménye szerint érzékelhető-e ez a kompozíció zenei világában, meghatározóak-e a szüzsé sajátosságai?

- Verdi egy kortárs francia darab (Émile Souvestre és Eugène Bourgeois Le pasteur ou l'Évangile et le foyer című műve - a szerk.) nyomán komponálta a Stiffeliót, amelynek alaptörténetében egy lelkész, Stiffelio, és házasságtörő felesége konfliktusos kapcsolata áll a középpontban. Amellett, hogy az 1850-es bemutató után a cenzúra nekiment a társadalmi konvenciókat is felrúgó témának, amelyben egy mintacsalád titkai tárulnak fel, ez az erkölcsi problémakör a 19. században nem is érdekelhette annyira a széles közönséget, legalábbis nyilvánosan biztosan nem - ezért eleve nem ígérkezett színházi sikerdarabnak. A szerző valószínűleg ezért is írta át a darabot, 1857-ben mutatták be a zeneileg csaknem azonos Aroldo című operát, amelyben a főszereplő már nem lelkész... Verdinek szinte csak erre a művére jellemző, hogy együtt használja a csellót és a klarinétot, e két hangszer Stiffelio lelki tusáját festi alá, Lina, a feleség áriájában pedig olyan áttört hangszerelés jellemzi az asszonyi gyötrődést, amelyben tizenegy szólóhangszer játszik vonószenekari kísérettel - ez a hangzás szinte lebegő hatást kelt. Mindemellett természetesen a Verdire jellemző nagy tuttik is jelen vannak.

- Az előbbi kérdéssel összefüggésben: mennyire absztrahálható a darab, hogy viszonyul a koncertszerű előadás koncepciójához?

- A kérdés első felére egy rendező sokkal hozzáértőbben és színesebben válaszolna. Szerintem nincs sok absztrahálható elem a darabban - van egy temetői jelenetünk, egy párbaj és egy szoba -, de hogy egy rendező mit hozhatna ki ebből, azt egyéni gondolatisága határozná meg. Esetünkben pedig a közönség egyéni képzelete, élményvilága adhat többletet ennek a hangversenynek, saját értékítéletük, vagy megéléseik, amelyek a cselekménnyel együtt bontakoznak ki bennük egy klasszikus, estélyi ruhás, szmokingos koncertelőadáson, amelynek egésze alatt magyar nyelvű feliratok segítik őket a történet pontos értelmezésében.

- Az opera számos kényszerű változtatáson esett át, idővel pedig teljesen eltűnt még a partitúrája is, és bár néhány évtizede újra felfedezték, nemigen akad operaház, ahol ténylegesen repertoárdarabbá vált volna. A recepció tévedése ez, vagy a Stiffelio valóban lemaradt arról a kultúrtörténeti pillanatról, amikor megszilárdíthatta volna a pozícióját?

- Visszautalnék az első kérdésére: hogy miért is ritkán játszott darab a Stiffelio. Amint említettem, embertelen erőfeszítést kíván az énekesektől - ez nyilvánvalóan eleve meghatározza az opera színrevitelének gyakoriságát. Mégis van egy-egy színház, például a Metropolitan, vagy a Mannheimi Opera, ahol a repertoár része, ezt azonban nem szabad összekeverni a nálunk repertoárdarabként ismert művek akár évtizedekig tartó szériáival. A külföldi színházak gyakrabban frissítik a repertoárt, így egy-egy darabot maximum három évig tartanak műsoron, s aztán teljesen eltűnik egy-egy közönséggeneráció életéből, illetve a következőében nem szerepel.

- Az Operaháznak vannak tervei még a művel a Verdi-év eseménysorozatán túl is?

- A Stiffelio budapesti bemutatóját mi a különleges eseményeink közé soroljuk, a közeljövőre vonatkozó terveink nincsenek vele - azt leszámítva persze, hogy június 1-jén megismételjük az előadást.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A kortárs művészetről szól az augusztus Lovason

Augusztus első hétvégéjén harmadik alkalommal nyílt meg Lovason a Garten Balaton kortárs művészeti hetek, melynek célja, hogy bemutassa a kortárs képzőművészet és szobrászat legjelentősebb hazai alkotóit.
Vizuál

Négy díjat nyert Los Angelesben Szajki Péter filmje

New York után Los Angelesben is díjazták Szajki Péter Most van most című alkotását. A film a Los Angeles Film Awardson a legjobb elbeszélő nagyjátékfilm és a legjobb romantikus vígjáték kategóriájában nyert, míg Tompos Kátya a legjobb színésznő, Mohai Tamás pedig a legjobb férfi főszereplő különdíját díját vehette át.
Plusz

Állami gondozott fiatalokon segít a Magyar Művészeti Akadémia egyik legsikeresebb ösztöndíjas projektje

2021 szeptemberétől intézményesített formában működik tovább az a kezdeményezés, melyet Czikora István László a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként kezdett el 2018-ban. A projekt idén egy háromnapos táborral zárul, ám a munka ezzel nem ér véget: a művészeti foglalkozás ezután is a gyerekek mindennapjainak része lesz.
Színház

Nemzetbiztonságra hivatkozva vizsgálják az orosz színházi előadásokat

Vlagyimir Putyin elnök rendeletben adott utasítást az orosz állami színházakban játszott előadások vizsgálatára.
Könyv

Világrekordra készül Nemere István 758. könyvével

Augusztus 7-én, szombaton az író több új könyvét is bemutatja, ezzel pedig többször is megdönti az élő szerző legtöbb megjelent könyvének világrekordját – szúrta ki a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Nem is ügyefogyott

Lesz maga juszt is az enyém, Holdvilágos éjszakán, Szerelemhez nem kell szépség – ugye már ön is dúdolja mindegyik slágert? És ha még hozzátesszük a „Fekete Péter öcsém, te kis ügyefogyott” kezdetű nótát, máris helyben vagyunk: a Szabadkai Népszínház 2019-ben bemutatott, azóta is repertoáron tartott, számos sikeres vendégjátékot megjárt előadása, a Fekete Péter a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatkozik be Budapest közönségének.
Zenés színház ajánló

A férfi és a női lélek mélységei

Mester Viktória és Molnár Levente művészházaspár előadásában szcenírozott, vizuál-operakoncert formájában elevenedik meg Bartók Béla egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára.
Zenés színház hír

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Zenés színház hír

Szirtes Tamás újra pályázik a Madách Színház igazgatói posztjára

Továbbra is a Madách Színház élén maradna a teátrum jelenlegi igazgatója, Szirtes Tamás, ezért beadta a pályázatát a posztra - adta hírül az Index.
Zenés színház interjú

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.