Zenés színház

Héja Domonkos: "A Stiffelio embertelen erőfeszítést kíván az énekesektől"

2013.04.06. 11:00
Ajánlom
Az Operaház hányatott sorsú Verdi-operát tűzött műsorára áprilisban, a házasságtörés és megbocsátás erkölcsi dilemmájával foglalkozó Stiffeliót. Héja Domonkost, az intézmény főzeneigazgatóját és a budapesti premier karmesterét INTERJÚnkban a kompozícióval kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztük.

- A Stiffelio ritkán játszott darab. Mikor találkozott vele először, és milyen benyomást keltett Önben a mű?

- Ez az első találkozásom a darabbal. Átolvastam a partitúrát a darab kitűzésekor, de az igazi megismerkedésre a tanulás alkalmával került sor. Vegyes érzéseim voltak a teljes művel kapcsolatban. Részben, mert érezhetően korrekcióra szorul - nálunk is minimális húzással megy az előadás. A darabon persze azonnal látszanak azok az értékek, amelyek Verdit jellemzik: megkapóan hatásos dallamvilága, a drámaiság, a kórus mértékletes, de nagyon ésszerű használata, ugyanakkor a szólistákkal megdöbbentően kegyetlen ez a mű. A két főszereplőre - esetünkben Rálik Szilviára és Kiss B. Atillára - olyan feladatot ró, ami igazán nagy kihívás az énekesek számára: sok csúcsmagasságot kell megénekelniük a darab teljes hosszán át.

- Verdi életművében nem ez az egyetlen, az irodalmi és történeti hősiességtől távoli, erkölcsi kérdéseket feszegető cselekmény, de ennek a konfliktusa látszik legkevésbé a 19. század színpadához illő történetnek. Véleménye szerint érzékelhető-e ez a kompozíció zenei világában, meghatározóak-e a szüzsé sajátosságai?

- Verdi egy kortárs francia darab (Émile Souvestre és Eugène Bourgeois Le pasteur ou l'Évangile et le foyer című műve - a szerk.) nyomán komponálta a Stiffeliót, amelynek alaptörténetében egy lelkész, Stiffelio, és házasságtörő felesége konfliktusos kapcsolata áll a középpontban. Amellett, hogy az 1850-es bemutató után a cenzúra nekiment a társadalmi konvenciókat is felrúgó témának, amelyben egy mintacsalád titkai tárulnak fel, ez az erkölcsi problémakör a 19. században nem is érdekelhette annyira a széles közönséget, legalábbis nyilvánosan biztosan nem - ezért eleve nem ígérkezett színházi sikerdarabnak. A szerző valószínűleg ezért is írta át a darabot, 1857-ben mutatták be a zeneileg csaknem azonos Aroldo című operát, amelyben a főszereplő már nem lelkész... Verdinek szinte csak erre a művére jellemző, hogy együtt használja a csellót és a klarinétot, e két hangszer Stiffelio lelki tusáját festi alá, Lina, a feleség áriájában pedig olyan áttört hangszerelés jellemzi az asszonyi gyötrődést, amelyben tizenegy szólóhangszer játszik vonószenekari kísérettel - ez a hangzás szinte lebegő hatást kelt. Mindemellett természetesen a Verdire jellemző nagy tuttik is jelen vannak.

- Az előbbi kérdéssel összefüggésben: mennyire absztrahálható a darab, hogy viszonyul a koncertszerű előadás koncepciójához?

- A kérdés első felére egy rendező sokkal hozzáértőbben és színesebben válaszolna. Szerintem nincs sok absztrahálható elem a darabban - van egy temetői jelenetünk, egy párbaj és egy szoba -, de hogy egy rendező mit hozhatna ki ebből, azt egyéni gondolatisága határozná meg. Esetünkben pedig a közönség egyéni képzelete, élményvilága adhat többletet ennek a hangversenynek, saját értékítéletük, vagy megéléseik, amelyek a cselekménnyel együtt bontakoznak ki bennük egy klasszikus, estélyi ruhás, szmokingos koncertelőadáson, amelynek egésze alatt magyar nyelvű feliratok segítik őket a történet pontos értelmezésében.

- Az opera számos kényszerű változtatáson esett át, idővel pedig teljesen eltűnt még a partitúrája is, és bár néhány évtizede újra felfedezték, nemigen akad operaház, ahol ténylegesen repertoárdarabbá vált volna. A recepció tévedése ez, vagy a Stiffelio valóban lemaradt arról a kultúrtörténeti pillanatról, amikor megszilárdíthatta volna a pozícióját?

- Visszautalnék az első kérdésére: hogy miért is ritkán játszott darab a Stiffelio. Amint említettem, embertelen erőfeszítést kíván az énekesektől - ez nyilvánvalóan eleve meghatározza az opera színrevitelének gyakoriságát. Mégis van egy-egy színház, például a Metropolitan, vagy a Mannheimi Opera, ahol a repertoár része, ezt azonban nem szabad összekeverni a nálunk repertoárdarabként ismert művek akár évtizedekig tartó szériáival. A külföldi színházak gyakrabban frissítik a repertoárt, így egy-egy darabot maximum három évig tartanak műsoron, s aztán teljesen eltűnik egy-egy közönséggeneráció életéből, illetve a következőében nem szerepel.

- Az Operaháznak vannak tervei még a művel a Verdi-év eseménysorozatán túl is?

- A Stiffelio budapesti bemutatóját mi a különleges eseményeink közé soroljuk, a közeljövőre vonatkozó terveink nincsenek vele - azt leszámítva persze, hogy június 1-jén megismételjük az előadást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Vizuál

Erőszakterápia és macsónosztalgia Tarantino kilencedikje

Volt egyszer egy férfiasabb világ, ahol a koszos hippik felett győzött John Wayne. Sharon Tate csillogó szemmel nézi a saját filmjét, és a rendező ilyen csillogónak akarja látni a mi szemünket is.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház puccini

A legrangosabb Puccini-fesztiválon mutatják be Káel Csaba rendezését

Puccini Lidércek című operáját a festői olasz városban viszik színpadra a PFZ és a Pécsi Balett előadásában.
Zenés színház opera

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Zenés színház hír

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Zenés színház hír

A San Franciscó-i opera lemondta Domingo koncertjét

A világhírű spanyol operaénekes október elején koncertezett volna San Franciscóban, a szexuális zaklatások vádjai miatt mondták le fellépését.
Zenés színház metoo

Nyolc énekes vádolja Plácido Domingót helytelen szexuális viselkedéssel

Az Associated Press riportja szerint a sztártenor, a Los Angeles-i Operaház vezető beosztású művészeként rendszeresen visszaélt hatalmával. Nyolc énekes és egy táncos vádolja.