Zenés színház

Hippolütosz és Aricia

2013.06.18. 12:31
Ajánlom
Az ötvenesztendős, mindaddig inkább billentyűs játékosként és elméletíróként ismert Jean-Philippe Rameau első operája, az Hippolyte et Aricie 1733-as bemutatója lendületesen kibontakozó vitát generált a korabeli francia zenei életben. A kulturális intézményként tisztelt Lully híveit mélységesen felháborította az újdonság, mások ugyanakkor éppen Rameau stílusának burjánzó szeszélyességét méltatták.

Az új korszakot nyitó operát, amelyet André Campra tíz másik kompozícióra is elegendő, bőségesen áradó zenei invenciójáért ünnepelt annak idején (és amellyel kapcsolatban a 18. században először hangzott el a barokk jelző - erősen perjoratív értelemben), a Magyar Állami Operaház utolsó, pontosabban inkább évadon kívüli premierként tűzi műsorára júniusban, egyszersmind folytatva a májusi Richard Strauss-bemutatóval megkezdett családtörténetet is. A Racine klasszikusát a két fiatal szerelmes, Hippolütosz és Aricia szemszögéből elmesélő darab központi nőalakja, a mostohafiáért lángra lobbanó, tragikus sorsú Phaidra, Thészeusz felesége ugyanis Minósz krétai király és Pasziphaé lánya volt a görög mitológia szerint, ilyen módon pedig Ariadné nővére.

Bár a két cselekmény óhatatlan egymásra vetülése következtében az ember hajlamos elábrándozni azon, vajon mennyivel járt volna jobban Thészeusz, ha annak idején nem szabadul meg olyan könnyedén Ariadnétól Naxosz szigetén, az Andrássy úton készülő Rameau-produkció stábját az ismertetett elképzelések szerint nem foglalkoztatják ehhez hasonló gondolatok. Haamer Andrea jelmezei, Szendrényi Éva díszletei és Bordos Zsolt animációja a családfakutatás helyett a szerelem sajátos allegóriájaként interpretálja a szüzsét: az érzést az egész világot átható és mozgató erőként értelmezve sajátos, képzelt univerzumban helyezik el az előadást, fantáziabolygók uraiként ábrázolva az egyes szereplőket, istenségeket és héroszokat.

A futurisztikus látványvilág dacára azonban a zenei megvalósítás historikus szellemű marad: a Káel Csaba rendezte előadást Vashegyi György vezényli majd, az Operaház zenei együttesei helyett pedig az Orfeo Zenekart és a Purcell Kórust hallhatja a közönség. Hippolyte szerepében a Müpa Leclair-produkciójának Glaucusa, az amerikai Jeffrey Thompson lép színpadra, Aricie Szutrély Katalin lesz, Phèdre Vizin Viktóriának köszönhetően kel éltre, Thésée szólamát pedig Kovács István énekli. Az opera két címszereplője emellett a barokk színpadi gesztusok reprezentatív rendszerét is alkalmazni fogja - rajtuk kívül azonban senki más. Ez a különleges, csak kettejük számára fenntartott kommunikációs forma ugyanis az érzelmek kifejezésének eszközéül szolgál majd.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Klasszikus

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Színház

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.