Zenés színház

Hippolütosz és Aricia

2013.06.18. 12:31
Ajánlom
Az ötvenesztendős, mindaddig inkább billentyűs játékosként és elméletíróként ismert Jean-Philippe Rameau első operája, az Hippolyte et Aricie 1733-as bemutatója lendületesen kibontakozó vitát generált a korabeli francia zenei életben. A kulturális intézményként tisztelt Lully híveit mélységesen felháborította az újdonság, mások ugyanakkor éppen Rameau stílusának burjánzó szeszélyességét méltatták.

Az új korszakot nyitó operát, amelyet André Campra tíz másik kompozícióra is elegendő, bőségesen áradó zenei invenciójáért ünnepelt annak idején (és amellyel kapcsolatban a 18. században először hangzott el a barokk jelző - erősen perjoratív értelemben), a Magyar Állami Operaház utolsó, pontosabban inkább évadon kívüli premierként tűzi műsorára júniusban, egyszersmind folytatva a májusi Richard Strauss-bemutatóval megkezdett családtörténetet is. A Racine klasszikusát a két fiatal szerelmes, Hippolütosz és Aricia szemszögéből elmesélő darab központi nőalakja, a mostohafiáért lángra lobbanó, tragikus sorsú Phaidra, Thészeusz felesége ugyanis Minósz krétai király és Pasziphaé lánya volt a görög mitológia szerint, ilyen módon pedig Ariadné nővére.

Bár a két cselekmény óhatatlan egymásra vetülése következtében az ember hajlamos elábrándozni azon, vajon mennyivel járt volna jobban Thészeusz, ha annak idején nem szabadul meg olyan könnyedén Ariadnétól Naxosz szigetén, az Andrássy úton készülő Rameau-produkció stábját az ismertetett elképzelések szerint nem foglalkoztatják ehhez hasonló gondolatok. Haamer Andrea jelmezei, Szendrényi Éva díszletei és Bordos Zsolt animációja a családfakutatás helyett a szerelem sajátos allegóriájaként interpretálja a szüzsét: az érzést az egész világot átható és mozgató erőként értelmezve sajátos, képzelt univerzumban helyezik el az előadást, fantáziabolygók uraiként ábrázolva az egyes szereplőket, istenségeket és héroszokat.

A futurisztikus látványvilág dacára azonban a zenei megvalósítás historikus szellemű marad: a Káel Csaba rendezte előadást Vashegyi György vezényli majd, az Operaház zenei együttesei helyett pedig az Orfeo Zenekart és a Purcell Kórust hallhatja a közönség. Hippolyte szerepében a Müpa Leclair-produkciójának Glaucusa, az amerikai Jeffrey Thompson lép színpadra, Aricie Szutrély Katalin lesz, Phèdre Vizin Viktóriának köszönhetően kel éltre, Thésée szólamát pedig Kovács István énekli. Az opera két címszereplője emellett a barokk színpadi gesztusok reprezentatív rendszerét is alkalmazni fogja - rajtuk kívül azonban senki más. Ez a különleges, csak kettejük számára fenntartott kommunikációs forma ugyanis az érzelmek kifejezésének eszközéül szolgál majd.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Vizuál

Tablókon Mészöly Miklós élete

A 100 éve született Mészöly Miklós halálának 20. évfordulója alkalmából, az író életművéhez kapcsolódó szabadtéri kiállítás nyílt Budapesten.
Klasszikus

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncert az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.
Zenés színház interjú

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Zenés színház interjú

Minden este egy robbanás – Interjú Alföldi Róberttel

A legendás West Side Story bemutatójával zárja idei évadát a Szegedi Szabadtéri Játékok. A mű, musicaltől szokatlan módon, olyan kérdéseket is feszeget, mint a bevándorlás, társadalmi különbségek, faji előítéletek és az erőszak. A most készülő produkcióról a rendezővel, Alföldi Róberttel beszélgettünk.
Zenés színház magazin

Turandot a Kőfejtőben – Ázsiai környezetet varázsoltak Szentmargitbányára (GALÉRIA)

Július 14-én tartották Puccini operájának premierjét különleges környezetben, a Szentmargitbányai Kőfejtőben.
Zenés színház interjú

"Kellő hittel, elszántsággal és felkészültséggel" - Beszélgetés Homonnay Zsolttal

Harminc éve van a pályán, és nemrég nagy szakmai elismerésben részesült. Befejezte rendezői tanulmányait, és szeptembertől már az SZFE-n tanít, ráadásul nyáron sem pihen, és lassan az újabb évadra is megkezdődik a felkészülés. Homonnay Zsolttal, a Budapesti Operettszínház művészével beszélgettünk. (X)