Zenés színház

Hogy lesz három Bartók-műből trilógia?

Bartók Plusz – Fesztiválnapló, 3. nap
2018.06.11. 18:25
Ajánlom
Tegnap ismét előadták Miskolcon a nyitóest 3 Bartók című produkcióját, amely egyetlen lelki folyamatként foglalja össze a zeneszerző három színpadi művét.

Michał Znaniecki rendező azt nyilatkozta, nem törekszik a történet realisztikus elmondására: meghatni akar és fájdalmat okozni. Emellett még gyönyörködtetnie és elgondolkodtatnia is sikerült.

34686235_2258581424182028_2738453688887541760_o-183141.jpg

3Bartók a miskolci Operafesztiválon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Igen tömény előadásról lévén szó kihasználtam a lehetőséget, hogy beszámolóm előtt kétszer is megnézzem a produkciót. Ráadásul olyan szerencsém volt, hogy míg pénteken a Nyári Színház hatalmas nézőterének egyik hátsó sorában, tegnap este egészen elöl foglaltam helyet. Így az átfogó folyamatok, színpadkép és párhuzamos történések mellett az apró részleteket is megfigyelhettem, s ezek alapján azt mondhatom: világszínvonalú előadás született Miskolcon. Persze mint minden bátor és újraértelmező rendezői koncepciónak – akár Znaniecki 2016-os Székely fonójának –, ennek is vannak megosztó elemei. Elsősorban valószínűleg az, hogy a rendező a Kékszakállúban kulmináló gondolati ív alá rendelte, s ezért némileg megváltoztatta A fából faragott királyfi és A csodálatos mandarin történetét. Első alkalommal magam is nehezen barátkoztam meg például azzal, hogy a táncjátékban nincs fabáb, vagy, hogy a „Királyfi” három szeretőt is elfogyaszt, mielőtt beleszeretne a virágáruslánnyá transzformált Királykisasszonyba. Vagy azzal, hogy a pantomim női főszereplője mély érzelmekkel kötődik a mandarinhoz, a három bandita pedig prostituáltakkal múlatja az időt. A három szerető visszatérő motívuma persze nem véletlen: egyike azon elemeknek, amelyek hidat képeznek a két balett és a Kékszakállú között.

34810783_2258581007515403_9093298436899340288_o-183141.jpg

3Bartók (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Znaniecki szerint Bartók korának gondolkodását meghatározta Freud és Jung pszichoanalitikus filozófiája – Lengyel Menyhért, a Mandarin történetének szerzője például maga is kezeltette magát Freuddal. A Kékszakállú ezért orvosként, Judit pedig a pácienseként volt jelen a teljes produkció alatt: a két balett a pszichoanalízis folyamatát tárta a közönség elé. Maga Judit volt A fából faragott királyfi Királykisasszonya és A csodálatos mandarin leánya is – persze táncosnők képében. Az operában aztán megfordult a kocka, és a szenvedései által éretté vált nő kezelte a herceget; egészen addig, míg bele nem őrült felfedezéseibe, és ezzel meg nem váltotta a férfit.

35050680_2258581354182035_7809950131406503936_n-165420.jpg

Kkszakállú és Judit (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

Mindennek koherens, hihető és megrendítő színpadi megvalósításában nagy elismerés illeti a színészek – énekesek és táncosok – hiteles alakítását, illetve a két koreográfus, Elżbieta és Grzegorz Pańtak munkáját. Az alkotópáros egyszerű nyelvezetű, ugyanakkor rendkívül kifejező, igényes és dinamikus koreográfiákat készített, melyeket a Kielcei Táncszínház művészei kifogástalanul adtak elő. Eddigi legnagyobb balettélményeim közé emelték az előadást – ha nem a legnagyobbá. Juditot Szántó Andrea, Kékszakállút pedig Bakonyi Marcell alakította, s nemcsak az operában, hanem némajátékukkal a balettek alatt is. Szántó Andreát utoljára a Müpa két évvel ezelőtti, Káel Csaba rendezte produkciójában hallottam Juditként. Bár most sokkal jobban tetszett az éneklése, benyomásom mégis hasonló: igaz, hogy hangja megfelelően érvényesült a zenekar dús hangzása mellett, ezt azonban sokszor csak a levegő természetellenes nyomásával sikerült elérnie, főleg a mély regiszterekben. Bakonyi Marcell Kékszakállújában leginkább az tetszett, hogy bár hangja öblös, mégis van egy olyan világos árnyalata, mely a szokásosnál – vagy legalábbis az általam eddig hallott énekesekénél – érthetőbbé, kifejezőbbé tette előadását. A Miskolci Szimfonikus Zenekar egy-két fúvósbakit leszámítva kiválóan, gyönyörű hangzással muzsikált, Cser Ádám pedig érzékenyen, a tánckoreográfiákra figyelve irányította őket, és tökéletes tempókat vett. Kár, hogy az előadás végén egy technikai hiba teljesen kizökkentette a közönséget az élményből: néhány percre elszállt a világítás, és a három régi asszony csak egy hagyományos lámpa fényében jött elő a hetedik ajtó mögül.

Bár az idei Bartók Plusz programját, de legalábbis az elmúlt napokat számomra erősen meghatározta a 3 Bartók élménye, a fesztivál továbbra is a megszokott gazdag programkínálattal pörög. Tegnap délután például Gastón Solnicki Kékszakállú című filmjét, a 2016-os Velencei Nemzetközi Filmfesztivál díjazott alkotását vetítették a Nagyszínházban, a rendezővel és a producerrel való kerekasztal-beszélgetés után. A filmet nemcsak, hogy Bartók operája ihlette, hanem annak részletei is hangzanak fel benne. A vetítés közben a Szent István téren a kibővített Hot Jazz Band zenekar játszott, az Erzsébet téren pedig bábszínház várta a legfiatalabbakat.

A szürreális Semmelweis Ignác Miskolcon operált

Kapcsolódó

A szürreális Semmelweis Ignác Miskolcon operált

„Oratorikus kórkép.” Kicsit ijesztően hangzik, ugye? Semmelweis Ignác nevének köszönhetően viszont megtelt a miskolci Nagyszínház nézőtere. Róla szólt ugyanis az az opera, amelyet születésének 200. évfordulója alkalmából állítottak színpadra a Bartók Pluszon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Színház

Gyévuska – a Pintér Béla és Társulata ikonikus előadása az Átriumban

Több mint húsz éve mutatta be a Pintér Béla és Társulata Gyévuska című előadását – a nyolc fős zenekar közreműködésével játszott zenés darab immár az Átriumban látható.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Plusz

2025-ben először lett transznacionális kulturális főváros: Gorizia

Goriziát jó hetven évvel ezelőtt választották ketté, egyik része Olaszországhoz, a másik Szlovéniához tartozik. A két rész az Európa Kulturális Fővárosa címnek köszönhetően idén újra egyesül.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.
Zenés színház kritika

Egy különös éjszaka Kafka úr társaságában

Miközben visszatérő panasz, hogy a 20. századi zene nem elég közönségbarát, meglepő, hogy az operaházak alig játsszák Gottfried von Einem darabjait. Kafka nyomán alkotott, izgalmas operáját a bécsi MusikTheater an der Wien mutatta be decemberben.
Zenés színház hír

Búcsúzik az Erkeltől az Opera

Ugyan január 1-jétől nem a Magyar Állami Operaház üzemelteti a II. János Pál pápa téri teátrumot, márciusig még három saját produkciót láthat a közönség az egykori játszóhelyen. Lesz Traviata, János vitéz és Gurre-dalok.
Zenés színház gyász

Elhunyt Gyimesi Kálmán operaénekes

A Liszt Ferenc-díjas baritont, érdemes művészt, a Szegedi Nemzeti Színház Örökös Tagját január 2-án, életének kilencvenkettedik évében érte a halál.
Zenés színház ajánló

A Duda Éva Társulat és könnyűzenei sztárok adják elő a Hairt

A kultikus Hair című film zenéi, eredeti nyelven, soha nem látott, ütős feldolgozásban idézik meg a hippikorszak életérzését. A nagyszabású produkció 2025. április 17-én az MVM Dome színpadán látható.