Zenés színház

Hogy működik egy opera-patchwork?

2013.01.15. 17:06
Ajánlom
A Zeneakadémia ének tanszékének operavizsgáján a zeneszerzés szakos hallgatók is bizonyíthattak: Almási-Tóth András rendező ugyanis velük hangszereltette meg Cavalli La Calisto című művét. GALÉRIA

A velencei zeneszerző, Pier Francesco Cavalli Kallisztó (La Calisto) című művével vizsgáztak január 12-én a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaszakos hallgatói az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtérben. Nemcsak a darab számít igazi ritkaságnak, hanem az is, hogy a Zeneakadémia zeneszerzés tanszékének hallgatói hangszerelték kamarazenekarra a darabot - mondta el Almási-Tóth András rendezőtanár.

"Azért is választottam Cavalli darabját, mert ezen az anyagon jól ki lehet próbálni és megtanulni azokat a legfontosabb dolgokat, amelyek egy operaelőadásban szükségesek. Például: egyfajta drámai-színházi gondolkodást. A Kallisztó korai mű, sok benne a rectativo, nem lehet 'belefeledkezni, ráfeküdni' a muzsikára. Erősen kell koncentrálni a szövegre és színészileg jelen lenni. Lévén olasz nyelvű az előadás, pontosan érteni kell a szituációt, amit eljátszanak és közvetíteni a nézőnek, hogy a színpadon életre keljen a cselekmény."

A cselekmény fő vonala érintetlen, az előjátékból és három felvonásból álló darab komikus Linfea-szálát kivette a rendező a darabból. "Így ki lehetett osztani a hallgatók között a szerepeket, ahogy a színlapunkon áll: Balgová Gabriella, Gaál Csaba, Gheorghita Orsolya, Murvai Dénes, Vincze Klára, Vörös Szilvia, Ayane Imai, Yoshida Makiko játszik a vizsgaelőadásban. Tulajdonképpen újraszerkesztettük az operát, hogy elég feszes legyen a mitológiai történet, amelynek főszereplője a szép Kallisztó nimfa" - fűzte hozzá.

"Cavalli kézirata csak egy énekszólamot és egy continuot tartalmaz, az áriákban kiegészülve két hegedűvel. A korabeli zenekar improvizált. Hiszen, az opera élő, színházi műfaj volt. Mi úgy gondoltuk, akkor tudjuk igazán élővé tenni a művet, ha fiatalokat: a Zeneakadémia zeneszerzés szakos hallgatóit kérjük fel hangszerelésre. Így történt, hogy a legfi atalabb komponistageneráció 21 tagja gondolta újra és hangszerelte meg az egyes részleteket: bemutatónk nemcsak a mű hazai bemutatója, de izgalmas kísérlet is: aff éle operai 'patchwork'" - fogalmazott az előadáshoz írt bevezetőjében a rendező. A huszonegy zeneszerzés szakos hallgató - nevük a kapcsolódó programlinkre kattintva olvasható - arra bíztatta Almási-Tóth András, hogy az énekszólamok, az ütemszámok megtartásával gondolják újra hangszerelésükkel az operát. A közös munkaként kialakult partitúrát a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának művészei keltették életre, a zenekart Kocsár Balázs vezényelte.

Almási Tóth-András hitvallása szerint "az opera eredetileg színházi és nem zenei műfaj. Kitalálói a szöveg költői-drámai hatásának fokozását várták a zenétől. A kortárs operajátszás újra felfedezte magának, hogy az opera a legösszetettebb színházi műfaj. A rendezői színház utat talált olyan darabokhoz is, melyek rég nem képezték a repertoár részét. Az operavizsgák feladata az, hogy a hallgatókkal felfedeztesse a zenés színház lehetőségeit: az operát, mint színházi műfajt. [...] Ne lepődjenek meg: Cavalli operái frivolak, erotikusak, kényes témákat feszegetnek. Látva ezt az életenergiától túlcsorduló, az eredetiben olykor a pornográfia határát súroló művet, újra rá kell csodálkoznunk: az opera tényleg színházi műfaj."

Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy az előző operavizsgára visszatekintve úgy tűnhet, Almási-Tóth András más korszakok művei közül válogatva is jó érzékkel találja meg az ebben az értelemben színházias operákat...

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.
Zenés színház hír

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Zenés színház hír

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.