Zenés színház

Hogy működik egy opera-patchwork?

2013.01.15. 17:06
Ajánlom
A Zeneakadémia ének tanszékének operavizsgáján a zeneszerzés szakos hallgatók is bizonyíthattak: Almási-Tóth András rendező ugyanis velük hangszereltette meg Cavalli La Calisto című művét. GALÉRIA

A velencei zeneszerző, Pier Francesco Cavalli Kallisztó (La Calisto) című művével vizsgáztak január 12-én a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaszakos hallgatói az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtérben. Nemcsak a darab számít igazi ritkaságnak, hanem az is, hogy a Zeneakadémia zeneszerzés tanszékének hallgatói hangszerelték kamarazenekarra a darabot - mondta el Almási-Tóth András rendezőtanár.

"Azért is választottam Cavalli darabját, mert ezen az anyagon jól ki lehet próbálni és megtanulni azokat a legfontosabb dolgokat, amelyek egy operaelőadásban szükségesek. Például: egyfajta drámai-színházi gondolkodást. A Kallisztó korai mű, sok benne a rectativo, nem lehet 'belefeledkezni, ráfeküdni' a muzsikára. Erősen kell koncentrálni a szövegre és színészileg jelen lenni. Lévén olasz nyelvű az előadás, pontosan érteni kell a szituációt, amit eljátszanak és közvetíteni a nézőnek, hogy a színpadon életre keljen a cselekmény."

A cselekmény fő vonala érintetlen, az előjátékból és három felvonásból álló darab komikus Linfea-szálát kivette a rendező a darabból. "Így ki lehetett osztani a hallgatók között a szerepeket, ahogy a színlapunkon áll: Balgová Gabriella, Gaál Csaba, Gheorghita Orsolya, Murvai Dénes, Vincze Klára, Vörös Szilvia, Ayane Imai, Yoshida Makiko játszik a vizsgaelőadásban. Tulajdonképpen újraszerkesztettük az operát, hogy elég feszes legyen a mitológiai történet, amelynek főszereplője a szép Kallisztó nimfa" - fűzte hozzá.

"Cavalli kézirata csak egy énekszólamot és egy continuot tartalmaz, az áriákban kiegészülve két hegedűvel. A korabeli zenekar improvizált. Hiszen, az opera élő, színházi műfaj volt. Mi úgy gondoltuk, akkor tudjuk igazán élővé tenni a művet, ha fiatalokat: a Zeneakadémia zeneszerzés szakos hallgatóit kérjük fel hangszerelésre. Így történt, hogy a legfi atalabb komponistageneráció 21 tagja gondolta újra és hangszerelte meg az egyes részleteket: bemutatónk nemcsak a mű hazai bemutatója, de izgalmas kísérlet is: aff éle operai 'patchwork'" - fogalmazott az előadáshoz írt bevezetőjében a rendező. A huszonegy zeneszerzés szakos hallgató - nevük a kapcsolódó programlinkre kattintva olvasható - arra bíztatta Almási-Tóth András, hogy az énekszólamok, az ütemszámok megtartásával gondolják újra hangszerelésükkel az operát. A közös munkaként kialakult partitúrát a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának művészei keltették életre, a zenekart Kocsár Balázs vezényelte.

Almási Tóth-András hitvallása szerint "az opera eredetileg színházi és nem zenei műfaj. Kitalálói a szöveg költői-drámai hatásának fokozását várták a zenétől. A kortárs operajátszás újra felfedezte magának, hogy az opera a legösszetettebb színházi műfaj. A rendezői színház utat talált olyan darabokhoz is, melyek rég nem képezték a repertoár részét. Az operavizsgák feladata az, hogy a hallgatókkal felfedeztesse a zenés színház lehetőségeit: az operát, mint színházi műfajt. [...] Ne lepődjenek meg: Cavalli operái frivolak, erotikusak, kényes témákat feszegetnek. Látva ezt az életenergiától túlcsorduló, az eredetiben olykor a pornográfia határát súroló művet, újra rá kell csodálkoznunk: az opera tényleg színházi műfaj."

Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy az előző operavizsgára visszatekintve úgy tűnhet, Almási-Tóth András más korszakok művei közül válogatva is jó érzékkel találja meg az ebben az értelemben színházias operákat...

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Christiane Eda-Pierre neves francia operaénekesnő

A karibi Martinique szigetén született nő egyike volt az első fekete operacsillagoknak Franciaországban.
Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.